[VPN] Browsen gaat traag + welke NIC voor VPN?

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 14:25
Ik heb 3 vraagjes.

Mijn setup is als volgt:

Internet (ADSL 2048/1024) --> modem --> router / VPN server --> switch --> clients

Nu gaat het browsen over VPN wel goed, maar extreem traag, en de clients worden soms ook niet gezien via VPN, of kunnen niet benaderd worden. Nou heb ik de search al geprobeerd, maar er kwam maar 1 oplossing naar boven die mij mij niet hielp (een registery tweak voor XP).

De eerste vraag is dus, heeft iemand enig idee waar dit trage browsen aan kan liggen? De ping is overigens rond de 50 dus dat lijkt me het probleem niet.

Het tweede probleem is, dat als iemand verbonden is met mijn VPN, hij / zij niet meer kan internetten op de betreffende client. De mensen hier op mijn LAN kunnen dit wel.

Als laatste vraag heb ik iets wat hier mogelijk niet thuishoort, maar nu ik toch bezig ben kan deze er ook nog wel bij lijkt mij ;)

Ik heb een 3com en een onboard Nvidia netwerkkaartje in mijn server. Welke kan ik het best gebruiken voor de LAN verbindingen en welke voor de WAN verbindingen? Aan de LAn kant zitten 2 clients, en en aan de WAN kant 3.

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Wat voor vpn server gebruik je, en wat voor client? Wat voor instellingen?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
als antwoord op vraag 2: bij plaatje 16 in deze handleiding HOWTO: Windows VPN verbinding maken moet het vinkje uit.
Daarna zal er normaal geinternet kunnen worden vanaf de client

• m33p
Om mijn startpost wat te verduidelijken:

Ik gebruik de RRAS optie van Windows 2000 om de VPN server te draaien. In die server zitten 2 netwerkkaarten. Op 1 zit de router die op bridge mode staat, dus krijgt ´t netwerkkaartje direct het internet IP. Die andere gaat naar een switch, waar de clients aan hangen.

Ik heb een DHCP server draaien voor de LAN clients, en RRAS deelt de IP´s uit aan de VPN clients. Dit is allemaal op de 192.168.0.x range.

Ik heb het nu zo ver dat de clients op de switch kunnen internetten, en de clients op de VPN op mijn VPN kunnen komen en de shares op de server kunnen zien. Ook is dat probleem met internevt opgelost want ik heb "het vinkje" over het hoofd gezien.

Nu is het probleem, het browsen binnen het netwerk gaar tergend traag, en de clients op de switch kunnen niet de shares van de VPN gebruikers benaderen. Wel kunnen ze deze af-en-toe (?) zien. Dit zelfde is op de server, deze ziet de clients meestal, maar kan deze maar af en toe benaderen.

Vat ik het nou verkeerd of moeten alle clients ook op de VPN inloggen? Aan de ene kant lijkt dit me logisch omdat alles geverifieerd moet worden, maar aan de andere kant hangen deze al in het netwerk?

Ik hoop dat dit de vraag wat verduidelijkt heeft :)

[ Voor 7% gewijzigd door m33p op 07-03-2004 10:32 ]

• m33p
schopje?