9800XT temps zonder fratsen

Pagina: 1
Acties:

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 08:22
Mijn Hercules wordt op idle al 65 graden :'( dat lijkt me dus echt niet grappig als het zo zomer wordt. Ik heb er net een 120mm fan bijgezet waardoor ik er nu 2 heb ben ik eruit dat er een andere cooler op de kaart gaat komen. De kaart is verder niet overklokt en ook overdrive staat niet aan. Ik heb allen mijn FSB wat geen FSB meer heet op 210 staan.

Mijn flow door de kast is goed (temp van mijn o.a. processor is met de extra fan 4 graden gezakt). Wat ik wel jammer vindt is dat mijn voeding maar 1 fan heeft.
Nu heb ik met de search zo'n beetje alles gelezen maar de enige optie die er momenteel is zou dus de Zalman zijn of er een cpu koeler op zetten.
Behalve dat ik de Zalman erg lomp vindt en een processor koeler mij ook te ver gaat vraag ik mij af of er echt geen andere oplossing is.

Ik heb de originele koeler eraf gehaald en alles met arctic silver behandelt maar ondanks dat (2 graden lager nu) is het nog niet genoeg.
Verder geef ik niet zoveel om de hele silent hype die er tegenwoordig is dus hij mag van mij best wat herrie maken :)
Ook heb ik gelezen dat de arctic VGA cooler eraan komt maar dat is pas eind april op zijn vroegst.

Is er iemand die toch een oplossing weet voor de koel problemen hier???

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

ja aan de standaard koeling zul je niet veel kunnen doen. 65 graden is toch wel erg warm ja... Zalman valt qua grote opzich best mee, maar wel een prijzige oplossing voor zo'n probleem als stilte je niet zoveel uitmaakt. Misschien kaart omruilen?
Ik weet niet wat je casetemp is :)

• Double-X-L
Mijn Temps zijn nu op idle:

CPU=34 Mobo=28 VGA=65 :'(

En dan heb ik niks geen stressed situatie gehad vanavond.

• Xof

Xof

Mijn temp met de zalman cooler met de 90mm op silent (zachtste stand dus) is 53 graden en als ik hem harder zet dan kom ik @ laag 40. Dus die temps zijn zeker niet normaal.
Mijn cpu en mobo temps zijn hetzelfde.. Ik neem aan dat je ook een asus hebt omdat je de temps af kan lezen :)
Enige oplossing is dus andere cooler of kaart omruilen.. meer kun je niet doen denk ik.

Verwijderd

voelt je koelblokje wel warm aan? 65 graden is genoeg om je klauw aan zeer te doen...

• Double-X-L
Als ik mijn hand op het plastic deel houd dan is het schat ik een graad of 40.
Op de achterkant iets hoger 45, dus lang geen 65.
Echt vaag dit, weet iemand waar die temp gemeten wordt?

• Xof

Xof

Volgens mij word de temp bij de core gemeten ergens, maar wat ik me afvraag hoe heet is je ramheugen?

• Double-X-L
Ramgeheugen is nauwelijks lauw.
Kan ik ergens checken of die gemeten temps wel kloppen??

[ Voor 50% gewijzigd door Double-X-L op 06-03-2004 21:29 ]

• Xof

Xof

ja een tempsensor eronder zetten dan kun je het goed meten.
(btw die temps zijn niet altijd te vertrouwen hoor die gemeten worden door je videokaart)

[ Voor 44% gewijzigd door Xof op 06-03-2004 21:31 ]

• Double-X-L
Ok ik ben er helemaal klaar mee nu dr komt gewoon een dikke lompe Zalman op met fan en dan wil ik er niks meer over horen ;)

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie niet echt wat jou probleem is.
Jij vind hem te warm maar hij doet het toch goed waarom zou je hem dan cooler willen hebben.

Ik heb zelf ook een Hercules 9800XT is zit ook op 65 graden, mijn PC staat 24/7 aan hij staat dus altijd aan en gaat nooit uit soms een restart dan. Tijden gamen weet ik niet precies hoe warm die is maar als ik een game afsluit en snel kijk zie ik dat de temp heel snel zakt van 72 graden naar 65 66 graden ik game soms 8 uur achter elkaar.

Dus ik denk dat jij je zorgen om niks

Mijn Spec’s http://specs.tweak.to/2104

Temps@idle

CPU 38-40
GPU 64-66
HDs 46-48
PWM 44-46
Case 34-36

Ik heb ook even gekeken wat de temps zijn tijdens een gamen (BF1942)
Voor de duidelijkheid alles staat bij mij op Max dus Anti-Aliasing 4x en Anti… Filtering op 16x de rest staat op High quality etc, ik kon alles tijdens het gamen mooi in de gaten houden op mij andere TFT (staan 2 naast elkaar)

Temps@BF1942
CPU ~52-54
GPU ~72-73
HDs ~50-52
PWM ~58-60
Case ~36-38

Maar PC loopt bij mij altijd goed als ik mijn HD’s veel belast worden die zelfs 60 graden en idle kan je ze ook niet aanraken.
Zoals je ziet is er een groot verschil in de temp van de voeding maarja logisch 220W die ook gebruikt word.

Maar ik bedoel te zeggen als je PC goed werkt op 65 graden waarom moet het dan cooler het is vrij normaal die van mij is ook net zo warm.
Mijn PC staat dan wel op een ander kamer waar de verwarming uit staat maar dit alles zit wel in een 20 bij 20cm case.

• Xof

Xof

Maar je hebt je videokaart nog niet uitgeprobeerd in de zomer, dan zijn mijn temps minimaal 10 graden hoger dat betekend dat je op een gegeven moment in de 80 graden komt. Zal ook niet echt goed voor de kaart zijn maarja.

• pimpimmers
  • Niet online
Xof schreef op 06 maart 2004 @ 23:10:
Maar je hebt je videokaart nog niet uitgeprobeerd in de zomer, dan zijn mijn temps minimaal 10 graden hoger dat betekend dat je op een gegeven moment in de 80 graden komt. Zal ook niet echt goed voor de kaart zijn maarja.
Zal allemaal wel mee vallen mijn vorige PC ook een shuttle SB51G (ouder type dus) met een Hercules 9700 Pro die draaide ook 24/7 ook in de zomer zonder probleem.
Het zou toch niet best zijn dat iedereen alles moet ombouwen omdat het te warm word. Ik weet wel dat iedereen het leuk vind extra coolers en overklokken dat deed ik ook toen ik 16-18 was, tegenwoordig maakt het me niets meer uit. Als het werkt dan werkt het. Als het stuk gaat ja niet mijn probleem denk ik, Hercules heeft de cool er op gezet en getest dus dan moet het goed zijn.
Hercules doet ook niet echt moeilijk ik heb 1 keer een VGA kaart te ver overgeklokt die heb ik opgestuurd alleen kaart en kreeg binnen een week een nieuwe compleet nieuwe in doos terug.
Dus cooling is altijd wel goed, ik heb ook nooit problemen gehoord (ik heb op de TD gewerkt) en ik heb alleen problemen gehad in de zomer met CPU die te warm werden (AMD)

• Xof

Xof

mja een shuttle die kan de warmte ook niet zo goed kwijt.
En ik klok dus echt totaal niet over, ik vind dat de grootste onzin die er is, maarja dat is mijn mening. Ik laat alles lekker draaien zoals het hoort. Tuurlijk heb ik mijn vga kaart wel tot het uiterste geclocked om te kijken wat die kan, maar heb het daarna ook gelijk weer terug gezet op de standaard waarden. Ik heb liever een superstil systeem en dat heb ik nu ook voor elkaar met extreem lage temps. Ik kan je wel vertellen ik heb een Ti4200 gehad en die is overleden in de zomer door de hitte (en nee niet overgeclocked), dus ja het kan wel degelijk. Ik doe op het moment zelf ook vaak de TD en er komen idd weinig mensen terug met een videokaart die het door warmte hebben begeven, maar die mensen zijn er echt wel hoor.

Maarja anyway ik ben even op onderzoek uitgegaan en heb toch op een aantal forums kunnen lezen dat 70 graden voor een 9800XT heel normaal is :)
Had ik zelf eerlijk gezegd niet zo snel verwacht, maar je hoeft je dus geen zorgen te maken :)
Maar vind het toch raar dat met een standaard cooler die van mij 55 graden is en die van de TS 65 graden (kan natuurlijk ook aan de tempsensor liggen).
Dus nogmaals TS, er is niks aan de hand :) (gewoon ff googlen op "9800XT temperature" en je kunt genoeg lezen) :)

• pimpimmers
  • Niet online
Ja tuurlijk kan het voorkomen een keer, maar bij hercules mag je ook zeker wel verwachten dat het goed zit. Hercules is the best :) ik heb eigenlijk altijd hecules gehad en nooit problemen ik heb eigenlijk nooit problemen maarja elke jaar heb ik ook wel een compleet nieuwe PC en soms binnen een half jaar dat is het voordeel als je bij een computer winkel werkt (helaas ben ik nu werkeloos bedrijf ging failliet)

En overklokken is inderdaad onzin die paar % maakt ook niets uit.

• Double-X-L
Bedankt voor de info en ook al zijn de temps normaal ik vindt het toch vrij hoog.
De Zalman is al besteld en komt eraan dus dat staat vast.
En dan nog bij 71 of 72 gaat de fan harder draaien wat ik dus wel hoor en alleen al om dat te voorkomen wil ik de koeling voor elkaar hebben.
Ook ik ben geen fanatieke overklokker maar wil gewoon dat alles stabiel loopt zonder dat de fan op de kaart al harder gaat draaien zodra ik iets opstart.
Bij test 3 van 3Dmark 2001 is dat het geval en dat vindt ik in dit geval niet normaal.
Ook het terugsturen van de kaart is een beetje tricky nu aangezien ik de koeler er al een keer afgehaald heb en er andere koelpasta onder gedaan heb.

Kortom ik wacht op de Zalman en verwacht dat dan alles voorbij is en ik nog lang met mijn nieuwe systeem kan werken.

En ohja: Pimpimmers, overklokken toen ik 16-18 was is een beetje kinderachtige opmerking natuurlijk en helemaal als je elk jaar (soms half jaar) een nieuwe pc kunt/kon halen ik snap best dat mensen het uiterste uit hun systeem willen halen, is ook een mooie hobby waarmee je nog veel kunt leren ook.

Xof: Thnx voor de info en snelle reacties

Verwijderd

ik heb een asus 9800xt en die is idle gpu 45 en ram 41.
en mijn fan,s lopen op 60% snelheid dit heb ik terug gezet met smartdoctor.
voor onderin 1 intake ,en achter in het midden 1 outtake.
gestrest zit ik ongeveer op 53 graden.
mijn temp in huis, is gemiddeld 23 graden.
mobo abit nf7s
athlon 2600
1 gig geheugen
2x maxtor
win xp-sp1
340 max loaded voeding van chieftec.

Verwijderd

Nu er toch over die Hercules 9800XT gesproken wordt heb ik een klein off-topic vraagje. Maakt de koeler op deze kaart veel geluid?

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:27
Mijn Hercules 9800XT is idle ook al 69C (met of zonder Overdrive aan), maar dit schijnt standaard te zijn, want ik had dit al een tijdje gelezen hier op GoT voordat ik die kaart kocht, dus ik zou me geen zorgen maken. En ik was trouwens toch al van plan alles te gaan waterkoelen, dus op m'n kaart komt ook een WC blokkie.

W.b. betreft die Zalman heatpipe: Zalman raadt op zijn site aan om als je de ZM80C gebruikt met een 9800Pro (en hoger dus) om er de optionele ZM-OP1 fan bij te kopen. Ik zie bij jou, Xof, dat niet in je specs staan, ik mag aannemen dat je er dan zelf een fan op hebt staan? Dit is denk ik wel handig om te vermelden voor de topic starter.

π MW finishers

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 15:18:
Nu er toch over die Hercules 9800XT gesproken wordt heb ik een klein off-topic vraagje. Maakt de koeler op deze kaart veel geluid?
nee, niet noemenswaardig in elk geval. volgens mij is de overdrive functie in staat om het toerental van de koeler aan te passen - wanneer ik de pc aanzet draait de koeler eventjes op max toerental (duidelijk hoorbaar), maar zakt snel daarna :)

btw mijn temps varieeren van 60 (idle) tot zo'n 68 (stressed)

[ Voor 3% gewijzigd door -NJ- op 07-03-2004 22:06 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Double-X-L
Ok dus de temps zijn normaal maar ik verwacht toch echt dat het in de zomer een stuk hoger gaat liggen. En de bijhorende fan heb ik er bijbesteld :*) .
Wat ik trouwens ook raar vindt is dat er met de Zalman dus geen koeling komt op het geheugen, maar goed ik wacht het wel af als ik hem gemonteerd heb.
De airflow langs de kaart zelf is meer dan genoeg.

Verwijderd

Euhm iemand eraan gedacht dat het misschien niet graden Celcuis zijn, maar graden Farenheit?

*D

65 Farenheit = 18 degrees Celcius

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 22:38 ]

• Xof

Xof

MaTr1x schreef op 07 maart 2004 @ 22:04:
W.b. betreft die Zalman heatpipe: Zalman raadt op zijn site aan om als je de ZM80C gebruikt met een 9800Pro (en hoger dus) om er de optionele ZM-OP1 fan bij te kopen. Ik zie bij jou, Xof, dat niet in je specs staan, ik mag aannemen dat je er dan zelf een fan op hebt staan? Dit is denk ik wel handig om te vermelden voor de topic starter.
hmm ja vergeten in mijn specs te zetten, maar deze heb ik er wel opzitten ja. Anders zou mijn temp ook niet kloppen :D
Ik heb optional fan wel eens uitgezet en dan word het echt een heethoofd.. dan gaat die richting de 80 graden.
Die fan hoor je trouwens niet eens.. ik heb er geen last van iig :)

• Double-X-L
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 22:37:
Euhm iemand eraan gedacht dat het misschien niet graden Celcuis zijn, maar graden Farenheit?

*D

65 Farenheit = 18 degrees Celcius
Lijkt me niet dat de fan harder gaat draaien dan als ie 70-F (25-C) is ;)

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:50
nevermind..

[ Voor 97% gewijzigd door Neo_TGP op 07-03-2004 23:19 ]

• Double-X-L
Korte feedback mensen:

Ik heb mijn Zalman binnen gekeregen vandaag en moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over het resultaat.
Hij is nu 10 graden koeler bij zowel idle als stressed dus ik ga ontspannen de zomer in ;)

Verwijderd

goeiedag ik heb ook een ati9800xt van ati zelf

hij draait als de pc enkel aanstaat ook op 60 graden en met gamen ongeveer68

het zal wel hooren ben ik bang -)-)

groeten :O

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:31

mphilipp

Romanes eunt domus

Geinig, die hoge temps... Ik heb een 9800Pro met een Zalman blok erop/eromheen eigenlijk én de Zalman fan. De fan draait op zijn langzaamste snelheid zodat je 'm niet/nauwelijks hoort. Op dit moment is ie maar 39 graden. Gemeten aan de heatpipe. Als ik BF1942 speel, wordt ie hooguit 45graden. Dat komt dan omdat ik alle fans in mijn kast dan lekker opendraai. Ik heb zo'n Thermaltake met 7 fans. CPU is op idle ook maar 29graden. Stressed komt ook die niet boven de 45 uit. CPU is overigens ook voorzien van een Zalman. Dit keer die koperen waaier met fan (2300RPM).

Ik kan zo te zien aan de temp zo links&rechts toch blij zijn dat ik voor de Thermaltake & Zalmans gekozen heb. En de geluidsproductie valt reuze mee. Mijn IBM Netfinity maakt meer herrie met minder fans...(worden binnenkort vervangen door Zalman's).

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Double-X-L
Gemeten aan de heatpipe ja das heel wat anders de temps van de 9800XTs komen vanaf de core. Mijn heatpipe wordt ook rond de 35-40 stressed.
Is dus niet te vergelijken.
Ik ga nog een gat maken in mijn side panel met filter en een buis naar de zalman fan, zodat de flow in de kast minder gestoord wordt.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

(Het lijkt me dat volgend onderwerp wel in dit topic past... Zoniet, dan merk ik het wel.)

Mijn Radeon 9800 XT is in ruste al zo'n 65-70 graden en dat wordt alleen maar heter met wat gamen... Dus, ik wil er een andere cooler op zetten. De keus is gevallen op de Arctic Cooling VGA Silencer. Deze schijnt erg stil te zijn en bijzonder goed te koelen.

Echter, van deze silencer bestaan inmiddels 4 varianten: Rev 1. t/m Rev 3. en de "XT" versie. Je raad al naar welke versie ik op zoek ben.

Weet iemand of de "XT" versie al verkrijgbaar is in Nederland en zoja waar? Hij zou vanaf maart 2004 beschikbaar zijn. Aan de Pricewatch heb ik niks, want daar wordt helaas geen onderscheid gemaakt tussen Rev 1 tm/ 3 en "XT"...

Ik heb de "officiele" distributeur Gistron BV (zoals die op de Arctic Cooling site staat) al gecontacteerd, maar hun antwoord was:
De Arctic Cooling VGA Silencer die wij aanbieden is nog van de oude revisie, dus is deze helaas nog niet geschikt voor deze videokaart.
Waarbij met oude revisie, in dit geval Rev 2. bedoeld wordt. Dus daar heb ik ook niks aan :(

Nuttige link:

http://www.ocfaq.com/reviews/ArcticCooling/VGASilencer/

Heeft iemand een adres (fysiek of online) ?

[ Voor 20% gewijzigd door Kama op 31-05-2004 15:31 ]

drs. Kama

Pagina: 1