[OC]Ultimate Config?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• Terrienator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik heb dit Topic aangemaakt omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik ben eigenlijk een leek op het gebied van overclocking maar wil me er wel een beetje in gaan verdiepen. Een paar jaar geleden heb ik eens een pceetje gekocht bij Koolance met waterkoeling en dat vond ik wel erg interessant. De hardware die ik toen had liet het niet echt toe om veel over te klokken daarbij gebeurde toen (na 2 jaar) ook nog eens dat de waterkoeling was gaan lekken en de hardware niet meer betrouwbaar was. Ik had regelmatig heel vreemde probleempjes. De mooie kant van dit verhaal is dat het dus tijd werd voor een nieuw systeem. Zie Specs.

Moederbord : Asus P4C800-E Deluxe
Processor : Intel P4 3.2 GHz
Geheugen : Corsair Pc4000 TwinX 500 MHz (2x256mb) MatchedPair
Videokaart : Sapphire 9800 XT 256mb
Schijf : Maxtor 7200rpm 120 GB
CPU Koeling : ThermalRight SP94 met een Papst 92mm
Case : Chieftec Midi Dragon DX-01B-D
Voeding : Levicom Silent 550 Watt
Fans : 4 x 80 mm

Nou ben ik voorlopig even genezen van waterkoeling en nou zou ik graag willen weten wat ik allemaal zou kunnen met dit systeem met betrekking tot overklokken.
Ik heb al heel wat opgezocht op het Internet en van allerlei settings geprobeerd voor het geheugen, processor, frontbus, in de BIOS en in het OS maar ben er nog niet tevreden mee qua stabiliteit en performance vandaar dat ik nu ook gewoon volledig default draai.

Waar ik tot nu toe gekomen ben :

FSB : 236 MHz
Dram Frequency : 400 MHz
Agp/Pci Frequency : 66.66/33.33

CPU Voltage : 1.7000V
DDR Reference Voltage : 2.65V
AGP VDDQ Voltage : 1.60V
Preformance Mode : Default

Over de Performance Mode heb ik gelezen dat deze vaak problemen veroorzaakt in combinatie met overklokken. Dit heb ik ook zelf ondervonden vandaar dat ie op Default staat.

Resultaten van bovenstaande settings (bekeken met CPUZ) :

Core Speed : 3.779.9 MHz
Multiplier : x16 (locked)
FSB : 236.2 MHz
Bus Speed : 945 MHz

Met de memory setttings durfde ik eigenlijk niet te stoeien omdat mij nog niet echt duidelijk is wat je daar allemaal mee kan bereiken. Daar moet ik nog e.e.a. over gaan lezen. Tips zijn natuurlijk welkom. Ik heb in ieder geval meermalen gelezen dat ze “Spread Spectrum” uitschakelen. En dat heb ik dan ook maar gedaan.

Met deze Configuratie blijft het systeem behoorlijk lang stabiel. Soms als ik wat langer aan het gamen ben dan loopt het systeem volledig vast. En bijv. 1 op de 10 keer kan ik een benchmark niet afronden. Jullie snappen natuurlijk al dat “bijna stabiel” niet voldoende is.

Wat kan ik eventueel nog bereiken met het klokken van het memory of het veranderen van andere settings om het systeem stabieler te krijgen?

Zouden jullie mij willen helpen om tot de “Ultimate Config” te komen?

Als er meer info nodig is over het systeem o.i.d. dan laat maar horen.
In ieder geval al heel erg bedankt voor jullie tijd.

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:26

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

he ter ;)

tjah pfft ik doe alles altijd stap voor stap...maar omdat mijn NB slecht gekoelt wordt door teveel Athensive pasta, kan ik niet hoog komen...En over het geheugen..ik heb rimm en heb geen 'now how' van ddr geheugen.

Welk?

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Wat meestal goed werkt (in ieder geval met AMD systemen) is de FSB en de memory timings in sync laten lopen. Gezien je geheugen (PC4000) zou dat ook moeten kunnen. Dus bij een FSB van 236, ook je Mem op 236 MHz (472 = 236*2).

Daar zou het systeem een stuk stabielen en sneller van moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Fulcrum2000 op 06-03-2004 21:01 ]

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• Terrienator
Als ik met CPUZ kijk bij memory staat er het volgende :

Frequency : 236 MHz
FSB :DRAM : 1:1

Cas : 3.0
Ras to Cas delay : 4
Ras Precharge : 4
Cycle Time : 8

Is dit wat je bedoelt?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ja, bij jouw staat dus het geheugen sync met je mem, maar zet eens je cas timings wat strakker, bv 2.5/3/3/8 en eventueel je vddr verhogen.

• Terrienator
Net meteen geprobeert :

met 2.5/3/3/8 kan ik XP niet meer opstarten maar met 2.5/4/4/8 weer wel met 1.60V. Zo eens verhogen naar 1.70.

• Libido
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die pereformance Mode kan je inderdaad beter niet op turbo zetten, maar heb je wel je Memory Acceleration Mode op enable staan? Dit geeft nog wat extra juice :)

Ik vind trouwens jouw systeem nog niet "behoorlijk" stabiel. Ik vind een systeem pas behoorlijk stabiel als het niet vastloopt in games oid maar nog wel af-en-toe fouten geeft in bv Prime.

Maar wel een leuke overclock :)

Wat doet "Spread Spectrum" eigenlijk precies?

suc6

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 08:33
Misschien kun je ook ff hier. Al zal je er niet al teveel van kunnen toepassen aangezien de bios van P4C800 niet ECHT uitgebreid is, maar bij mij scheelde het ook een paar puntjes met 3Dmark03.

Succes

• Terrienator
Net nog even wat settings gewijzigd :

met 2.5/3/3/8 1.70V kan ik XP ook niet starten en met 2.5/3/3/8 1.80V Krijg ik hele vreemde foumeldingen bij het laden van XP en daarna boot ie meteen.

Libido,

Je hebt helemaal gelijk. Met die tools moet ik nog aan de slag. Al zal mn systeem nooit die belasting krijgen. Maar het is natuurlijk helemaal de Spirit van de "Die Hard Overclocker".

Memory Acceleration Mode staat op auto. Zal m zo eens op enable gooien.

Dat over de Spread Spectrum kon ik nog niet veel wijs uit. Daar moet ik nog eens browse sessie overheen gooien.

• Terrienator
Libido schreef op 06 maart 2004 @ 21:25:
Die pereformance Mode kan je inderdaad beter niet op turbo zetten, maar heb je wel je Memory Acceleration Mode op enable staan? Dit geeft nog wat extra juice :)

Ik vind trouwens jouw systeem nog niet "behoorlijk" stabiel. Ik vind een systeem pas behoorlijk stabiel als het niet vastloopt in games oid maar nog wel af-en-toe fouten geeft in bv Prime.

Maar wel een leuke overclock :)

Wat doet "Spread Spectrum" eigenlijk precies?

suc6
FF op gezocht :

Spread Spectrum

Common Options : 0.25%, 0.5%, Smart Clock, Disabled

Quick Review

This BIOS feature allows you to reduce the EMI of your motherboard by modulating the signals it generates so that the spikes are reduced to flatter curves. It achieves this by varying the frequency slightly so that the signal does not use any particular frequency for more than a moment.

The BIOS usually offers two levels of modulation - 0.25% or 0.5%. The greater the modulation, the greater the reduction of EMI. Therefore, if you need to significantly reduce your motherboard's EMI, a modulation of 0.5% is recommended.

In most conditions, frequency modulation via this feature should not cause any problems. However, system stability may be slightly compromised in certain situations. For example, this BIOS feature may cause improper functioning of timing-critical devices like clock-sensitive SCSI devices.

Spread Spectrum can also cause problems with overclocked systems, especially those that have been taken to extremes. Even a slight modulation of frequency may cause the processor or any other overclocked components of the system to fail, leading to very predictable consequences.

Therefore, it is recommended that you disable this feature if you are overclocking your system. The risk of crashing your system is not worth the reduction in EMI. Of course, if EMI reduction is important to you, enable this feature by all means. But you should reduce the clock speed a little to provide a margin of safety.

Some BIOSes also offer a Smart Clock option. Instead of modulating the frequency of signals over time, Smart Clock turns off the AGP, PCI and SDRAM clock signals that are not in use. Therefore, EMI can be reduced without compromising system stability. As a bonus, using Smart Clock also helps reduce power consumption. The degree of EMI and power reduction will depend on the number of empty AGP, PCI and SDRAM slots. But generally, Smart Clock won't be able to reduce EMI as effectively as simple frequency modulation.

With that said, it is recommended that you enable Smart Clock, instead of the 0.25% or 5% option, if the option is available to you. It allows you to reduce some EMI without any risk of compromising your computer's stability.

• Libido
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Oke, dat maakt een hoop duidelijk. Houd nog een hoop in die 2 woordjes :)

Als je 0.25% kiest krijg je toch in jou geval toch nog geen 10MHz variatie? Dan moet je je systeem wel heel strak clocken wil dit een probleem opleveren, of begrijp ik toch nog niet helemaal hoe het werkt?

Nouja, uitzetten tot het voordeel bewezen is.

• Terrienator
Idd, deze staat momenteel uit.

"Memory Acceleration Mode" heb ik nu op "Enable" staan.
Hierna toch nog eens 2.5/3/3/8 geprobeert met 1.60V en 1.70V maar helaas. Het systeem wil dan geen XP opstarten. Zou ik nog 1.80V moeten proberen?

Spread Spectrum can also cause problems with overclocked systems, especially those that have been taken to extremes.

Het lijkt me dat ik me niet op dit level bevind?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Terrienator schreef op 06 maart 2004 @ 22:12:
Idd, deze staat momenteel uit.

"Memory Acceleration Mode" heb ik nu op "Enable" staan.
Hierna toch nog eens 2.5/3/3/8 geprobeert met 1.60V en 1.70V maar helaas. Het systeem wil dan geen XP opstarten. Zou ik nog 1.80V moeten proberen?

Spread Spectrum can also cause problems with overclocked systems, especially those that have been taken to extremes.

Het lijkt me dat ik me niet op dit level bevind?
Je moet niet het cpu-voltage verhogen, maar het voltage van het geheugen (vdimm of vddr). Standaard moet het staan op 2.5-2.6v en probeer het dan op 2.8-2.9v.

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Ik zou die functie gewoon uitzetten, of hebben andere apparaten in de buurt last van de emi(electronic magnetic interference) van je pc.
En er staat duidelijk dat het je systeem instabiel kan maken als je wil overclocken, wat dus duidelijk is wat je wil als ik je startpost lees.
Dus, uitzetten die handel en hopen dat je systeem stabieler wordt. :)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Terrienator
Resultaten van de volgende settings:

Memory: 2.5/3/3/8 met 2.65 - 2.75 - 2.85 V

Met 2.65 - 2.75 wil het systeem XP niet laden.
Met 2.85V start XP op en lijkt alles prima todat ik bijv. Iexplore opstart en dan kan ik niet inloggen op GOT, krijg een paar foutmeldingen en dan sluit ie de iexplore af.

Zit nu weer op : 2.5/4/4/8 op 2.65V

• Terrienator
pisart schreef op 06 maart 2004 @ 22:19:
[...]

Je moet niet het cpu-voltage verhogen, maar het voltage van het geheugen (vdimm of vddr). Standaard moet het staan op 2.5-2.6v en probeer het dan op 2.8-2.9v.
Pisart,
Het was niet cpu-voltage maar AGP VDDQ Voltage wat ik verhoogde. Was het nog niet het goede, het moest zijn DDR Reference Voltage.

Verwijderd

oh oh oh waarom trappen mensen er ook altijd in o_o

Het is algemeen bekend dat 5:4 met lage timings het beter doet dan 1:1 op CAS3.

maar goed je hebt nou eenmaal ddr500.

Geef je geheugen 2.85v, daar zal die geen pijn van krijgen ofzo.

je Vcore niet verder dan 1.625(voor 24/7 use) zou ik aanraden.
Rond de 1.7 hebben de Northwoods een gewoonte om dood te gaan.

Probeer je systeemstabiliteit te testen met Prime 95, memtest oid

Het kan heel goed mogelijk zijn dat je CPU gewoon niet verder kan.
Maar weinig halen de 4 GHZ grens.

PAM gewoon uit laten.
je geheugen is toch CAS3 (SPD timings)
jij zet 'm op 2.5, vind je 't logisch dat XP crashed :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 12:06 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
je moet niet je Vcore aanpassen om je mem op lagere latencies te laten lopen.

Dus van 2.6 naar bijv. 2.8

maar lees ajb de FAQ even, want dit is nog niet echt een ingewikkeld probleem

Verwijderd

ja maar wel om stabiel op een hogere FSB te draaien.
de beste man weet namelijk niet waar het aan ligt, omdat hij niet test.
Prime95 en memtest dus zo een 7 a 8 uurtjes voor stabiliteitstesting

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Terrienator schreef op 06 maart 2004 @ 20:45:
....Zouden jullie mij willen helpen om tot de “Ultimate Config” te komen?
Aangezien je nog op 'beginners' niveau zit, is het juist het beste om er zelf mee aan de gang te gaan door te proberen, te testen, te benchen, enzovoort. Elke pc is anders, dus de ultimate config waar je het over hebt kan alleen jijzelf uitvogelen, en niet iemand anders. De tips om te beginnen met overclocken en waar op te letten, staan in de DOC faq bovenaan dit subforum.

Overclocken leer je namelijk alleen door het te doen en van alles te proberen, zelfs de beste tips ter wereld kunnen daar niet bij helpen. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.