Peltier zonder koeling...

Pagina: 1
Acties:

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Nee.. nu niet eens een keer een heel lang topic over peltiers van mij maar meer een ervaring die ik even met jullie wil delen :)

Gisteren bezig met een dvd branden maar ik moest weg terwijl hij nog niet klaar was dus had m'n broertje gevraagd om m'n computer uit te doen...

Wordt ik gisteren opgebeld dat er een waterval bij m'n bureau van m'n computer vandaan kwam :(

Ik naar huis en wat blijkt.. m'n broertje had de verkeerde schakelaar uitgedaan... Die van de waterkoeing.. Maar de peltier was nog aan :( :(

Helemaal m'n eigen schuld natuurlijk dat ik hem de juiste schakelaar niet had laten zien maarja...

Wat was er gebeurd?? Het water was zo heet geworden dat de slang pilaren die vast zaten met teflon tape in m'n waterblok los gekomen waren waardoor het water er aan alle kanten uit stroomde... Het was zelfs zo heet geworden dat de vaseline die tussen de onderdelen in zit tegen condens er gewoon tussenuit gesmolten was...

Videokaart, TVkaart, mobo alles was nat... Heb het nu laten drogen maar moet ik nog extra dingen doen voordat ik alles weer in kan bouwen om te kijken of het nog werkt??

Zou m'n peltier dit overleefd hebben?? Hoe kan ik dit het beste testen??

Moraal van het verhaal: Laat nooit een peltier aanstaan zonder dat de waterkoeling draait!!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:37
Mja, keertje net zo iets meegemaakt. Mijn pompje was er plots mee opgehouden zonder dat ik er iets van merkte. Na een tijdje sprongen de slangen ook los van mijn waterblok. Nieuwe pomp geplaatst en alles werkte weer prima. Vaseline was bij mij ook nogal vloeibaar :D
Het geluk wat ik wel had was dat mijn pompje op een of andere manier het water blokkeerde en mijn pc dus niet vol met water was gelopen. En alleen was gecasht en zichzelf uitgeschakeld had.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Mja.. toen ik nog niet thuis was gekomen ging mijn pa ff kijken wat de schade was aan m'n pc... :( had nog niet helemaal door toen dat hij onder water stond :( :( Maar hij zij dat hij nog in de BIOS kon komen dus ik heb nog een beetje hoop :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Beetje hetzelfde verhaal als dit: Gipsy King in "ATI 9800xt + peltier"

En Bio's pelt heeft het wel overleefd.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Exigence schreef op 06 maart 2004 @ 19:54:
Beetje hetzelfde verhaal als dit: Gipsy King in "ATI 9800xt + peltier"

En Bio's pelt heeft het wel overleefd.
lama... ik lees weer eens niet goed :)

[ Voor 17% gewijzigd door Apen-nootjes op 06-03-2004 19:56 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:15

_Ernst_

Mark It Zero!

Oei das kut ja.

Is er zichtbare schade aan die peltier? Als je egt te heet worden kan de tin er uitlopen, en dan is ie idd wel kapot.
Doordat de tin smelt kan er ook nog kortsluiting ontstaan en als je voeding dat niet goed is afgezekerd dan kan die ook nog kapot zijn.

Last.fm

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
_Ernst_ schreef op 06 maart 2004 @ 19:56:
Oei das kut ja.

Is er zichtbare schade aan die peltier? Als je egt te heet worden kan de tin er uitlopen, en dan is ie idd wel kapot.
Doordat de tin smelt kan er ook nog kortsluiting ontstaan en als je voeding dat niet goed is afgezekerd dan kan die ook nog kapot zijn.
Het lijkt erop dat de pelt nog heel is.. de draadjes zitten er nog aan vast enzo.. maar het echte testen kan ik denk ik pas morgen doen.. dan kan ik nieuw teflon tape om die slangpilaren gaan doen en er weer water overheen laten stromen.. kijken of hij dan nog koelt of niet.. m'n voeding moet dat wel aankunnen denk ik...

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Je kunt er ook even kort je voeding op aan sluiten zonder koeling, dan voel je meteen of hij koud word aan 1 kant ja of nee. Dat geeft volgens mij toch een aardige indicatie of dat hij nog helemaal werkt.

Last.fm

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

apen-nootjes schreef op 06 maart 2004 @ 19:58:
[...]

Het lijkt erop dat de pelt nog heel is.. de draadjes zitten er nog aan vast enzo.. maar het echte testen kan ik denk ik pas morgen doen.. dan kan ik nieuw teflon tape om die slangpilaren gaan doen en er weer water overheen laten stromen.. kijken of hij dan nog koelt of niet.. m'n voeding moet dat wel aankunnen denk ik...
Als je bedenkt dat water nooit warmer als 100 graden wordt, en het materiaal wat daarmee in contact staat ook, is er een grote kans dat je pelt nog heel is.

Verwijderd

Ik heb ook wel eens zoiets gehad: de pomp vergeten aan te zetten. Toen de PC vastliep - na twee uur - zat het water tegen de kook aan. De slangen waren boterzacht. :)

Ik zou de pomp gewoon aansluiten op een contactdoos met schakelaar, zodat je álles tegelijk uitzet - niet enkel de waterkoeling. Je PC kan alleen aan als je de contactdoos aanzet - dus draait je pomp gegarandeerd ook.

Of sluit de pomp aan direct achter de netschakelaar in je voeding (dan verlies je je garantie), en de ventilator vast op de 12V of 7 volt uit de voeding: je kunt het dan nooit per ongeluk uitzetten.

Verwijderd

Daarom doe ik altijd al m'n PC shit op 1 stekkerdoos met een schakelaar, spanningspiek beveilging en overbelastingsbeveiliging. Op die manier is niet gelijk alles goed beschermd, maar kan ik bij een noodgeval of als ik de boel afsluit alles in 1 klap afsluiten.

Op die manier heb ik mijn printer, scanner, speakerset, PC, pomp, peltier, prom enz in 1 klap uitschakelen, de meeste mensen laten dingen als printer, scanner en speakerset gewoon 24 uur per dag aanstaan wat energie kost, maar ook slijtage en brandgevaar.

Daarnaast staan de zwarte stekkerdozen met gemodde blauwe ledjes extreem mooi op mijn bureau :p

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
In principe heb ik dus precies hetzelfde... Alleen liggen er bij mij twee van die stekkerblokken aan elkaar doorgelust omdat er een beetje veel randapparatuur aan zit die losse stekkers hebben.. Broertje had dus stekkerblok 2 uitgedaan terwijl hij 1 uit moest doen ... :(

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:33

Epsilon

Moet je pomp in de andere zetten, dan kan hoogstens je pomp aanblijven als de rest uit is ;)

Maar wel vervelend zo weer. Dat is het 2e geval.

Overigens was de pelt van bioblade gaar. Die maakte een beetje kortsluiting binnen in. Niet veel, maar wel wat.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 13:01

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Exigence schreef op 06 maart 2004 @ 20:02:
[...]

Als je bedenkt dat water nooit warmer als 100 graden wordt, en het materiaal wat daarmee in contact staat ook, is er een grote kans dat je pelt nog heel is.
Net als bij het plastic-zakje-met-water-boven-een-aansteker-proefje van natuurkunde B)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Exigence schreef op 06 maart 2004 @ 20:02:
[...]

Ja idd, maar als het water uit het koelblok loopt doordat de aansluitingen te heet zijn geworden is er niet veel water meer om te koelen :)

Last.fm

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
_Ernst_ schreef op 07 maart 2004 @ 01:04:
[...]

Ja idd, maar als het water uit het koelblok loopt doordat de aansluitingen te heet zijn geworden is er niet veel water meer om te koelen :)
Er heeft gelukkig altijd water in gestaan omdat het waterblok onder niveau van het reservoir heeft gestaan...

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Op het eerste gezicht lijkt alles nog gewoon te werken gezien ik deze post maak van een systeem wat vrijdag avond nog op de niagra watervallen leek :)

• bredend
  • Laatst online: 11:18
[rml]bredend in "[ WC] Het grote waterkoelingstopic deel V..."[/rml]

Jaja, waterkoeling is veel beter, zelfs als het fout gaat :+
Pagina: 1