Toon posts:

[Northwood] 3Ghz en zijn koeling.

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
oke,

eindelijk eigenaar van een nieuwe pc, dan wel met de volgende speccies:
-mobo: MSI 865PEn-neo2-pfisr
-proc: intel pentium 3.00 ghz (800 & HT)

voor meer zie de sig.

Alles in elkaar gezet ed,
ga ik eens even in mn bios naar de temps kijken.

Idle: 49
Stressed: 59
Case temp: 36

Na wat rond gekeken te hebben got blijken deze temps ongeveer wel goed te zijn.
Maar inderdaad zoals zovele topic's: deze boxed koeler maakt een ontiegelijke herrie.
Niet als de pc gewoon idle is, dan is het nog te doen. maar na even stevig te zitten internetten downloaden ed hoor je de fan op toeren komen (3000rpm)
nu word het dus echt hinderlijk.
Dit nog zonder casefans.

Nu wilde ik er casefans in gaan plaatsen om de case temp omlaag te krijgen,
na er 2 casefans extra bij te hebben geplaatst werd het kastje 26 graden.
Mooi!

Maar helaas! de boxed koeler en fan zijn temperatuur gestuurd.
hoe kouder de omgeving hoe minder hard de fan gaat draaien!
Dus toen kreeg ik de volgende temps:

Idle: 54
Stressed: 65
Case temp: 29

Is er een manier om die sensor te omzeilen? (bijvoorbeeld eraf knippen en de 2 staafjes aan elkaar te knopen?)
Of zijn er andere oplossingen? Of is deze koeling gewoon brak?

54 is echt, je hand kun je geen 2 tellen op het blok leggen want je brand echt je handjes :)

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Hoe zit dat precies met die sensor? Hoe moet ik me dat voorstellen? Volgens mij kan je dat met gemak omzeilen. Een potmetertje ertussen of iets dergelijks (denk aan een zalmannetje Fanmate)

Verwijderd

ik heb er gewoon een zalman 7000cu opgezet (eindelijk rust :) )
ik heb q-fan uitgezet en mijn zalman op max. laten draaien (2400rpm), en je hoort hem bijna niet

temps zijn idle/stressed tussen 28 en 45° (afhankelijk van de omgevingstemperatuur)

btw ik heb ook een 3.0 GHz

Verwijderd

Topicstarter
oke hier even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo5876/sen.jpg

dus de temp word gemeten vóórdat het door het koelblok gaat,
dus hoe lager die temp is, hoe minder hard die fan gaat draaien.
gevolg bij veel gamen een hoge temp op je cpu! :s

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 19:52 ]

Verwijderd

Ik heb ook net een nieuwe P4 3.0Ghz 800 HT gekocht, maar heb er een Zalman 7000A-cu op gezet. Dat ding maakt inderdaad geen herrie. Ik heb ook de fanmate die erbij zit, om de rpm te bepalen, er gewoon tussenuit gehaald. Dan draait hij harder dan met de fanmate op zijn max, namelijk 2540rpm.

Maar om op mijn moederboard (Gigabyte 8KNXP) zit ook een optie om smart fan control uit te schakelen. Zal zoiets ook niet op jouw moederboard zitten, aangezien de sensor erbij zit.

Die 3 Ghz loopt nu trouwens op 3,7 Ghz en is idle in windows 49 Graden Celcius
Op 3.0Ghz is hij maar 34 Graden Celcius. Opziech is zo'n Zalman cooler echt een aanrader.

Verwijderd

Topicstarter
oke, de sensor eraf halen blijkt geen optie omdat de fan dan nog meer herrie gaat maken.

op mycom staat een cheap-ass koelertje van coolermaster (D14-8KD3B-OL)
deze zou tot de 3,6 ghz (!!!) moeten koelen, en kost maar 9,-
iemand ervaringen met dat ding?

en ik blijf het raar vinden van intel om er zo'n koeler bij te doen,
hoe meer airflow (dus koeler je kast) deste warmer je processor!

Verwijderd

Ja maar aan de ene kant is dat logisch, als er een "verkeerde" airflow is trekt er wel koele lucht door je kast, maar alle warme lucht van je processor en koeler botst daar als het ware tegenaan. Dan blijft de warme lucht hangen, en wordt de processor idd warmer, omdat er geen voldoende toevoer en afvoer van lucht is.
Meer casefans zijn niet altijd de oplossing om je cpu koeler te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 11:42 ]

Verwijderd

Ik heb dezelfde cpu en heb daar een Nexus ppr-1030 koeler op gezet

http://www.nexustek.nl/ppr1030.htm

Deze voldoet zeer goed + is stil, maar is ook temp gestuurd; als de kast warmer wordt gaat ie harder draaien waardoor hij minder stil wordt. Om daar iets aan te doen heb ik een outtake fan bij de cpu gezet (intake fan zat er al bij m'n Hd's) waardoor de temp in m'n kast flink is gedaald. Resultaat is dat de koeler niet meer boven de 2200 rmp komt onder volle belasting. Als ie niet wordt belast draait hij zelfs maar op 1600 - 1700 rpm.

Cpu temp met deze config: idle; 34 graden. full load 44 graden.

edit:
Ik heb niet de bijgeleverde koelpasta gebruikt, maar Artic Silver 5 :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 12:03 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kun je de sensordraden niet verlengen, en hem met wat uitproberen op een plek plaatsen waar hij z'n werk goed kan doen? Ergens tegen het koellichaam bijv, maar uit de koelende lucht natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas niet, de staafjes waar de sensor op zit is ook gelijk de geleider van de polen.
en de staafjes zijn niet buigbaar of wat dan ook en slechts 1,5 cm lang.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

Maar helaas! de boxed koeler en fan zijn temperatuur gestuurd.
Kun je dat niet gewoon uitzetten in de BIOS dan :?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb laatst gewoon die boxed fan van het koelblok geknipt met een kniptang. dus gewoon die 4 plastic houdertjes doorgeknipt waar de fan mee boven het koelblok hangt. stille 80mm fan er boven gehangen met tie-wraps en geregeld weer.

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op 07 maart 2004 @ 15:14:
ik heb laatst gewoon die boxed fan van het koelblok geknipt met een kniptang. dus gewoon die 4 plastic houdertjes doorgeknipt waar de fan mee boven het koelblok hangt. stille 80mm fan er boven gehangen met tie-wraps en geregeld weer.
en je temp is?

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 09:54
Ik heb er gewoon een enermax cool controller aan zitten, de cooler verkrijg nu maar 7V wat neer komt op ongeveer 1500 rpm. Ik heb een sensor ergens onderaan het koelblok tussen twee vinnen zitten als ik me niet vergis. Daar is het tussen de 30 en 45 graden (30 idle 45 stressed). Een andere sensor hangt in me kast tegen het zijpaneel aan (window) en die meet 25 graden op het moment van schrijven. (een spel staat op pauze)

Er zitten verder 5 koelers in die allen 1500rpm draaien. Al met al lekker stil.

PS. ik heb ook een 3GHz 800MHz FSB Northwood en een Hercules 9800 Pro + SATA Maxtor schijf.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Netlan, heb je al eens geprobeerd de fan aan te sturen met Speedfan? Ik doe dat zelf ook met m'n Intel Boxed cooler (van de 2.6-800MHz versie) en het werkt prima. Temp. schommelt tussen 30 en 40 graden, toerental van de CPU fan is meestal iets van 600rpm. Dat is volstrekt onhoorbaar als de kast onder tafel staat.

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Je kan toch nog steeds voordat hij aan je moederbord zit een fanmate van zalman ertussen zetten zodat je dus kan bepalen wat ze maximale voltage is en dat dus verlagen zodat ie altijd langzamer loopt maar toch temperatuurgestuurd blijft (denk ik)

Verwijderd

Topicstarter
lukte helaas niet met speedfan.
en in de bios kan ik ook zo niet een snelheid van de fan instellen (ook nog nooit van gehoord btw)

offtopic:
ik zit te denken aan een Thermaltake Aquarius II 4000, heeft iemand ervaring met dit setje inclusief een 3.00ghz 800mhz ht processor?

Verwijderd

[beetjeofftopic]Als je naar een andere CPUkoeler wil raadt ik je die nieuwe van GigaByte aan, schijnt het goed te doen.

Check http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=955&cid=22&pg=1
[/beetjeofftopic]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 22:51 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

sensor eraf halen (meer herrie logisch, dan draait ie op 12v).
Wat je kan doen is
Sensor eraf slopen > danje 3pins eraf kippen en molex aansolderen of doorlussen naar molex. Dan pak je geel en rood heb je 7V. Nu zal je fan minder toeren/herrie maken. OF je temps te hoog worden geen id uittesten.

Ik weet niet of je dit bedoelt maar misschien heb je er wat aan.

• smvs
  • Niet online
ehh niet zo kritisch he.

ik moet van de week een 3gig p4 uitleveren dan zal ik het gelijk testen en dat post ik het. ik heb nog 25 boxed coolers op de plank liggen waar ik mee kan experimenteren dus dat komt goed.

• blix
  • Laatst online: 31-07 23:50
Vind het helen hogen temp's beetje raar, ik zit hier met de zelfde koeler + cpu en ik haal stressed max maar 45+/- ( en dan is ie ook nog eens overclocked op 3,7ghz met een vcore van 1,675 )

Wat voor kast heb je ?

[ Voor 3% gewijzigd door blix op 08-03-2004 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
blix schreef op 08 maart 2004 @ 12:16:
Vind het helen hogen temp's beetje raar, ik zit hier met de zelfde koeler + cpu en ik haal stressed max maar 45+/- ( en dan is ie ook nog eens overclocked op 3,7ghz met een vcore van 1,675 )

Wat voor kast heb je ?
zo'n chieftec dragon big-tower

• blix
hm ik heb ook een chieftec bigtower, raar dat jij zulke andere temps haalt, zal de core wel zijn ofzo.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
blix schreef op 08 maart 2004 @ 16:57:
hm ik heb ook een chieftec bigtower, raar dat jij zulke andere temps haalt, zal de core wel zijn ofzo.
Of de temperatuurmeting..
MSI en Asus hebben niet de reputatie om de beste temperatuurmetingen te geven
geen enkel mobo geeft trouwens écht precieze temps

• blix
Ik heb een Asus P4C800 E Deluxe dus denk dat ze wel in de buurt zitten :-}

Verwijderd

Wat een hoop gedoe met slopen van de sensor enzo. Ik heb precies dezelfde koeler, en hem gewoon via speedfan aangestuurd. Dan kan je e.a. zelf regelen, en heb je geen last meer van een koeler die zelf bepaald hoeveel dB die maakt.

Speedfan werkt met bijna alle nieuwe mobo's, maar is wel vrij moeilijk in te stellen. Maar wanneer je de readme een paar keer goed leest maar dan kom je er wel uit. Het is geen "install - enter - enter en klaar" progsel in ieder geval.

En nog een verdere tip: Haal de heatpad (die grijze kauwgom-achtige rommel) van de koeler en lap hem ff. Monteer hem dan met goede heat-paste en dan gaat je temp meteen naar beneden. Dat heb ik heb ik dat ook gedaan en bij mij was idle ca. 32 en stress ca. 50 (@standaard speed = non-oc).

Dit overigens voordat ik mijn Gigabyte 3D cooler Pro (klik voor mijn review) had.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 18:09 ]

Verwijderd

-- stomme kwoot knop ---

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik zal binnenkort eens AS3 bestellen of ergens halen.
Ook mijn vcore staat op 1.5250~1.5350
deze worden automatisch gedetecteerd door het mobo,
zijn ze niet te hoog? (volgens intel 1,5)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 19:07:
oke, ik zal binnenkort eens AS3 bestellen of ergens halen.
Ook mijn vcore staat op 1.5250~1.5350
deze worden automatisch gedetecteerd door het mobo,
zijn ze niet te hoog? (volgens intel 1,5)
Als je standaardsnelheden draait kan je best eens wat lager proberen. Ik draai nu standaard 3.0 op 1.4125 volt. Maar ga wel in kleine stapjes naar beneden ! En downloead bv. prime95, waarmee je kont testen of het nog stabiel is bij een bepaald voltage.

Enne, als je dan toch bezig bent neem dan ff AS-5 ipv 3.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 19:58:
[...]

Als je standaardsnelheden draait kan je best eens wat lager proberen. Ik draai nu standaard 3.0 op 1.4125 volt. Maar ga wel in kleine stapjes naar beneden ! En downloead bv. prime95, waarmee je kont testen of het nog stabiel is bij een bepaald voltage.

Enne, als je dan toch bezig bent neem dan ff AS-5 ipv 3.
das het probleem, mijn mobo kan niet lager dan 1,525V :s

Verwijderd

Je moet een 12cm case fan plaatens die je door de tempertuur laten besturem van je cpu (bijv door fanspeed) en dan maak je een airduck van af je casefan naar je cpu koeler die 1/3 ariflow van je case fan pakt.

Je zult merken dat je temps dan opeens stukke zakt.

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 17:30

Jabba

Firkan

een Idle temp van 49 graden?? volgens mij moet je wat veranderen aan de flow in je case. mijn 3.0 draait op 3.4 en word met de boxed cooler 33 a 34 graden.

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad idle nu rond de 47 graden.
mn case temps is: 26 graadjes en de kamertemps is ca 23.
dus de casetemps is niks meer (goeie airflow van voor naar achteren)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu nieuwe AS5 gehaald en ertussen gepropt,
klein zeer dun laag (natuurlijk eerst blok en cpu eerst helemaal schoon gemaakt)
pc niet gebruikt om de AS5 zijn werk te laten doen,
2 dagen verder ik pc aanzetten 47 idle :(
ik 2 uur zitten gamen om te kijken wat het beestje doet,
bij de 56 graden slaat mn hele pc vast. en ja het koelblok word echt rete heet :s

volgens mij heb ik het geluk voor een mislukte processor van intel :(
ik snap er helemaal niks meer van.
iedereen heeft goede ervaringen met de boxed koeler,
als hij 55 graden word zijn de spellen echt onspeelbaar en bij de 56 slaat de pc gewoon vast :(

Verwijderd

Vage boel, ik heb een 3.2 Ghz Northwood in een 1u kast zitten met een 5000 rpm fan op een 1.5 cm hoog koperen koelblok, volgens het moederbord (supermicro) draait ie idle op rond de 50-55 graden en stressed komt ie gerust tot 65/70. Maar die sensor zit wel onder de core van de CPU, geen idee waar ie bij Asus zit. Asus leest uit vanaf de cpu zelf? Koelblok zelf wordt niet echt heel warm, er staan ook nog 2 dikke 6000 rpm casefans op te blazen. Case temp is 25 graden constant. Maar zelfs op 70 graden draait ie nog als een zonnetje. Dus dat vastlopen bij 56 graden? Is dat niet een beetje raar?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 16:33:
Vage boel, ik heb een 3.2 Ghz Northwood in een 1u kast zitten met een 5000 rpm fan op een 1.5 cm hoog koperen koelblok, volgens het moederbord (supermicro) draait ie idle op rond de 50-55 graden en stressed komt ie gerust tot 65/70. Maar die sensor zit wel onder de core van de CPU, geen idee waar ie bij Asus zit. Asus leest uit vanaf de cpu zelf? Koelblok zelf wordt niet echt heel warm, er staan ook nog 2 dikke 6000 rpm casefans op te blazen. Case temp is 25 graden constant. Maar zelfs op 70 graden draait ie nog als een zonnetje. Dus dat vastlopen bij 56 graden? Is dat niet een beetje raar?
bij 55 graden zijn spellen gewoon onspeelbaar.
1 graden hoger en alles loopt vast.
kep niks geen overclock ofzo, vcore gewoon op auto staan 1.5250 meen ik.
temps word uit de socket gelezen meen ik bij MSI

Verwijderd

Ik denk dat je cpu dan een beetje brak is? Een pentium 4 zou niet bij 55 graden al vast moeten lopen... Of heb je soms in je bios staan dat ie bij 55 graden de cpu moet gaan throttlen ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 17:32:
Ik denk dat je cpu dan een beetje brak is? Een pentium 4 zou niet bij 55 graden al vast moeten lopen... Of heb je soms in je bios staan dat ie bij 55 graden de cpu moet gaan throttlen ofzo?
nope alles op default :(

• smvs
  • Niet online
goed, ik heb hier nu twee nieuwe systemen staan:

asrock via based 800 mhz bordje, northwood 3gig (de asrock klokt hem op 2,95 ghz).
deze maakt amper herrie gek genoeg, ook niet als hij belast wordt. nou ja niet extreem iig.

gigabyte ipe1000mk bordje met 2,8 ghz prescott. deze maakt echt een onnoemelijke teringherrie als hij belast wordt. hierbij heb ik de fan er af geknipt en er een spire 80mm fan op gehangen (die ik een keer van een falconrock II geript heb)
temps tot nu toe: idle 42 graden, stressed met cpu burn tot nu toe 62 graden volgens mbm. alleen als ik voel dan voelt ie aan als 30 graden ofzo. niet heet ofzo.

ben nu aan het meten met de kast dicht, dat post ik ook nog wel ff.

morgen zal ik de conrad thermometer van mijn pa er eens op loslaten. ben benieuwd. (zo'n ding waarmee je op afstand temperaturen kan meten)

edit:
met de kast dicht wordt de prescott 70 graden maximaal volgens mbm. als ik echter voel dan is hij wel warm, maar niet zo warm dat je gelijk je vinger weg wil halen ofzo. als ik cpu burn uit zet en de pc uit zet, en dan nog 30 seconden nog eens voel, dan is hij gelijk een heel stuk koeler. ofwel, hij is nooit echt warm geweest, want dan duurt het echt wel ff voor hij zo koel is. het schijnt dat de mens zowieso niet het verschil kan voelen tussen 50 en 100 graden. het voelt beide gewoon super heet aan. dat gevoel heb ik nog niet gehad, super heet.

[ Voor 35% gewijzigd door smvs op 14-03-2004 22:11 ]

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 17:30

Jabba

Firkan

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 17:18:
[...]

bij 55 graden zijn spellen gewoon onspeelbaar.
1 graden hoger en alles loopt vast.
kep niks geen overclock ofzo, vcore gewoon op auto staan 1.5250 meen ik.
temps word uit de socket gelezen meen ik bij MSI
Je moet niks merken tot de 70 graden ofzo, 55 graden is nog niet echt heet voor full load.

Verwijderd

Topicstarter
als mn cpu op de 55 graden staat wil ik mijn vinger er echt niet op leggen,
het blok is echt snoei heet, dat wil je gewoon echt niet beet hebben.
bij 53 graden zakt inderdaad de vcore naar 1.480 volgens core center,
maar mag nog niks uitmaken.
bij 56 loopt alles nog steeds gewoon zo ontzettend traag dat je geen spel kan spelen of alles loopt vast.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Toch vreemd al die verschillende waarden hier in dit topic.
Ik heb eveneens een 3 GHz northwood op een MSI NEO2 PS (i865 chipset) zitten en corecenter geeft aan: 50 graden idle en 54 graden stressed (met SETI@Home).
Ik heb er een Zalman 7000 ALCU opzitten die overigens echt zeer stil zijn werk doet.

Wanneer ik mijn vinger op het koelblok leg (onder de "waaiers", zo dicht mogelijk bij de CPU) voelt het allemaal koel aan. Gewoon koel bij idle en lauw bij volle belasting, waar ik ook voel.

Alles doet het ook prima, maar ik denk dat de waardes hoger zijn dan in werkelijkheid het geval is.

Bij netlan lijkt het net andersom te zijn en voelt alles heet aan terwijl de temperaturen relatief laag worden weergegeven. Voorlopig vertrouw ik alleen nog op mijn eigen gevoel en ben minder geneigd te kijken naar de corecenter waarden.

Verwijderd

Heb sinds kort een MSI 865PE-Neo2-PFISR bordje met een 3.0 GHz P4 800 MHz draaiende.
Ben het alleen nog niet eens over de temperaturen die aangegeven worden met Speedfan. Heb een aantal progjes bekeken voor afwijkingen in uitlezen en speedfan gaf dezelfde waardes aan als 3 andere progjes, dus ga ervan uit dat het klopt.

Ik kan meerdere sensoren uitlezen, waarbij er twee zijn die negatieve temperaturen aangeven. Ik heb geen prometia dus en zo erg tocht het niet in mijn kamer 8)7
De andere 2 sensoren geven temp2=47C en temp3=38C aan. Heb alleen geen idee welke mijn proc- en welke casetemp is. Wanneer ik Sandra burn-in draai zie ik het volgende gebeuren:

Temp2
Temp idle: 47C
Temp stressed: 47C - 48C (na half uur Sandra burn-in)

Temp3
Temp idle: 37C
Temp stressed: 39C (na half uur Sandra burn-in)

Mijn proc en NB zijn watergekoeld met setje van Aquacomputer.de, hierbij moet ik zeggen dat ik nog niet gechecked heb of mijn cpu-blok goed aansluit en dat mijn NB-blokje nog niet goed hangt (wachten is op goeie chipset bevestiging met die haakjes). Wat ik nu vervelend vind is dat ik met opstoken van mijn systeem, niet kan achterhalen wat de proc is door temp verhoging....ben dus aan het twijfelen over de werkelijke temps.... :/

Ik heb overigens de nieuwste bios flash uitgevoerd, al mijn hardware nieuwste drivers, HT ingeschakeld en Windows XP Pro met SP1.

• smvs
  • Niet online
als je nog een goeie p4 cooler voor weinig geld wilt:

http://www.arctic-cooling...ducts/super_silent_4prol/

19 hele euro's.
Pagina: 1