Toon posts:

moederborden branden door tijdens testen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK zit hier met een vraagje over moederborden en stopcontacten met en zonder aarde. het zit namelijk zo:
ik ben thuis een beetje aan het experimenteren geweest met oude moederborden/processoren. ik weet zeker dat deze mobo's het doen!
dus ik maak een mooie opstelling thuis. (buiten de behuizing) voeding 350 watt (nieuw), mobo+ proc, videokaart, ram geheugen. dit is genoeg om beeld te krijgen.
maar wanneer ik de voeding inschakel en op het mobo de 2 pinnetjes verbind zodat de pc moet gaan opstarten gebeurd het volgende:
de lichtjes van toetsenbord gaan aan. Fan van processor begint te draaien + processor begint te tikken. alleen er komt maar geen beeld. dus ik denk moederbord kapot. (doorgebrand).
bij deze test was de voedingskabel van de pc niet geaard.
nu doe ik de test overnieuw maar dan met een geaarde voedingskabel. (en een ander moederbord) warempel werkt het nu wel.
dan stop ik de stekker in een niet geaard stopcontact. en dag moederbord. het zelfde gebeurd als wat ik hierboven beschreven heb.

zou iemand mij kunnen vertellen wat ik fout doe. het moet toch mogelijk zijn om. alles los op tafel aan te sluiten en in het stopcontact te steken zonder dat het moederbord gelijk kapot gaat. of komt het doordat er geen kast omheen zit. fungeert deze als een soort van aarde?

ik hoop dat ik de vraag duidelijk genoeg geformuleerd heb.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:06

Xof

Je moet moederbord niet gelijk op de tafel neerleggen. Je moet er wel wat onder doen. Bijv. mobo doos of het zakje wat normaal bij een mobo zit. Ik denk dat het mobo dus kortsluiting heeft gekregen omdat die op de tafel lag. En als stopcontact geaard is kan stroom weer weg en daarom werkt het dan wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op 06 maart 2004 @ 18:42:
Je moet moederbord niet gelijk op de tafel neerleggen. Je moet er wel wat onder doen. Bijv. mobo doos of het zakje wat normaal bij een mobo zit. Ik denk dat het mobo dus kortsluiting heeft gekregen omdat die op de tafel lag. En als stopcontact geaard is kan stroom weer weg en daarom werkt het dan wel :)
in het laatste geval lag het moederbord op de doos en in een ander geval op een houten tafel. hout veroorzaakt toch geen kortsluiting??

of is deze student elektrotechniek dom??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 18:48 ]

• Xof

Xof

Nee dat zou idd gewoon moeten kunnen, maar toch heeft die op de een of andere manier kortsluiting gemaakt...
Wel vreemd ja.. stroom gaat gewoon door de tafel heen ipv terug naar het geaarde gedeelte..

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op 06 maart 2004 @ 18:50:
Nee dat zou idd gewoon moeten kunnen, maar toch heeft die op de een of andere manier kortsluiting gemaakt...
Wel vreemd ja.. stroom gaat gewoon door de tafel heen ipv terug naar het geaarde gedeelte..
ja ik vond het ook vreemd. maarja ik vraag me of er meer gevallen zijn zoals mij die dit probleem hebben gehad. ik vind t egt vreemd.. ik ga mijn zondag maar besteden aan het leggen van extra draden (aarde) naar mijn kamer toe :(

ik hoop dat er nog meer mensen reageren die ook een mening hierover hebben

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:30
Ik zou je mobo ook maar niet op zo'n antistatisch zakje leggen tijdens het testen, die dingen geleiden als de pest namelijk..... :P

• Xof

Xof

dominator schreef op 06 maart 2004 @ 20:30:
Ik zou je mobo ook maar niet op zo'n antistatisch zakje leggen tijdens het testen, die dingen geleiden als de pest namelijk..... :P
owja dat zou best nog wel es kunnen ja :D
Nouja dan maar dat stukje gebruiken dat vaak weer onder het moederbord ligt :D

Maar ik zou eigenlijk ook wel graag willen weten wrom mobo van TS kapot is gegaan door ongeaard stopcontact. Heb zelf nml mijn pc ook ongeaard aangesloten.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:30
das crap.
Heb menig mobo zo getest

En mobo gaan niet zomaar kapot als je een ongeaard stopcontat gebruikt.
Heel veel pc's die ik tegen kom op het werk en prive zitten niet in een geaard stopcontact...
Je zal wel iets fout hebben gedaan of het mobo was al kapot.

[ Voor 38% gewijzigd door Weezer-DC op 06-03-2004 21:29 ]

• Sine
  • Laatst online: 11:30
Dat valt best tegen ....

Zelfs mijn megaohm meter ging in overrange. heel hoog ohmig dus.

4KV knetterd er wel doorheen >:)

Repareren doe je zo.

• Xof

Xof

Weezer-DC schreef op 06 maart 2004 @ 21:26:
[...]

das crap.
Heb menig mobo zo getest

Heel veel pc's die ik tegen kom op het werk en prive zitten niet in een geaard stopcontact...
Nou ik ervaar vaak genoeg om mijn werk dat mensen met hun pc aankomen van hij doet het niet, gaan ze het bij ons testen doet die het gewoon wel. Dit blijkt uiteindelijk aan hun stopcontact te liggen, omdat stopcontact ongeaard is. Kapot gaat het niet, maar het maakt wel heel veel uit.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

*pakt antistatisch zakje*

*pakt multimeter*

Onzin.

Het volgende stukje trouwens :
processor begint te tikken.
Wat moet ik me daarbij voorstellen :?

En misschien heb je gewoon een tamelijk brakke elektriciteitsvoorziening daar. Dit vind ik iig wel vaag, hier is ook niet echt iets geaard en ik heb (afgezien van wat zachte ruis door audio soms) nooit problemen. Ik heb pas nog een mobo op m'n laptop gelegt om iets te testen, met voeding er los naast..

[ Voor 42% gewijzigd door Mentalist op 07-03-2004 14:22 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Weezer-DC schreef op 06 maart 2004 @ 21:26:
[...]

das crap.
Heb menig mobo zo getest

ja ik denk ook dat ik iets fout gedaan heb maar ik weet niet wat. daar probeer ik nu achter te komen door deze topic. En nee het moederbord was niet al kapot. dat heb ik toch echt duidelijk in mijn eerste bericht staan.
W3ird_N3rd schreef op 07 maart 2004 @ 14:20:

Het volgende stukje trouwens :

[...]

Wat moet ik me daarbij voorstellen :?

En misschien heb je gewoon een tamelijk brakke elektriciteitsvoorziening daar. Dit vind ik iig wel vaag, hier is ook niet echt iets geaard en ik heb (afgezien van wat zachte ruis door audio soms) nooit problemen. Ik heb pas nog een mobo op m'n laptop gelegt om iets te testen, met voeding er los naast..
ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen. Ik heb het idee dat de processor gewoon werkt je hoort een soort geratel. maar het moederbord dood is.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 18:45:
[...]

ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen. Ik heb het idee dat de processor gewoon werkt je hoort een soort geratel. maar het moederbord dood is.
CPU's maken geen geluid. Weet je wel heel zeker dat het geluid daar vandaan komt? :o

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1