[xp]Installatie van XP - herkent CD niet als bootable*

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105284

Topicstarter
Ik heb een neiuwe pc gebouwd,het was mijn eerste keer en alles is naar wens verlopen,nu heb ik na wat zoeken en windows xp cd gevonden die we in huis hadden maar wel een van dell voor het geval er iets mis wou gaan.
Een vriend van mij heeft het al gebruikt en zij dat je er ook gewoon xp mee kon instaleren.Ik heb hem op deze oude pc die onde windows 98 SE draaid al getest en hij vroeg me of ik wou upgraden.

Nu heb ik mijn nieuwe pc aangezet,in het bios de cdromdrive op de eerste plaats gezet en de cdrom erin gedaan maar hij vraagt om iets dat kan booten,terwijl de cdrom erin zit.

LAs het iets kan uitmaken,ik heb een Asus A7V8X-X/Lan KT400 (amd) moederbord.Ik heb al wat gezocht en heb op enkele minderbekende fora gevraagd en daar gaven ze ronduit slechte antwoorden.

PS:de harde schijf die ik gebruikt heb is leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Als dit de eerste keer is dat je die HD gebruikt moet je 'm wel eerst formatteren voordat je er wat op kan installeren. Even naar Bootdisk.com gaan, daar de Windows 98SE diskette downloaden en dan naar DOS booten om vervolgens de hardeschijf te formatteren (en in te delen als je dat wilt) moet genoeg zijn :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

heeft die vriend van jouw misschien een dell B) :P

je hebt namelijk ook bepaalde resque disks die voor een apart merk zijn, sommige ervan zijn zo beveiligt dat ze dan alleen op die configuratie draaien.

misschien even kijken of je van iemand een winxp kan lenen (alleen om uit te proberen natuurlijk :9 )

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
December schreef op 06 maart 2004 @ 18:40:
Als dit de eerste keer is dat je die HD gebruikt moet je 'm wel eerst formatteren voordat je er wat op kan installeren. Even naar Bootdisk.com gaan, daar de Windows 98SE diskette downloaden en dan naar DOS booten om vervolgens de hardeschijf te formatteren (en in te delen als je dat wilt) moet genoeg zijn :)
moet ik ff een lege diskette vinden.
en zet ik daar dan fdisk op?

(heb op andere fora veel van die woorden opgepikt ''fdisk'',''bootable'',''bootdisk'',...)
nu ga ik ook al ff denken hoe ik die ga partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 08:24
Boot je wel als eerste van je CD af en is die CD bootable :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87809

Weet je zeker dat de cd bootable is?
zo ja, kijk dan ff in je bios of je cd-rom speler als first boot device staat.
zo nee, ga dan ff naar de site die December al aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
intuliegend schreef op 06 maart 2004 @ 18:44:
heeft die vriend van jouw misschien een dell B) :P

je hebt namelijk ook bepaalde resque disks die voor een apart merk zijn, sommige ervan zijn zo beveiligt dat ze dan alleen op die configuratie draaien.

misschien even kijken of je van iemand een winxp kan lenen (alleen om uit te proberen natuurlijk :9 )
eigenlijk heeft die die cdrom aan mij geleend zodat ik die kon instaleren zonder 120 euro kwijt te zijn maar dat is illegaal en got is streng dus mondje toe :P.

Maar die persoon is de zoon van de baas van men vader,moet je niet vragen hoelang ik erachter gezocht heb dus ik denk dat ik het daarmee zal moeten doen

PS:ik hoop dat er hier een functie is die 2posts na elkaar automatisch in 1 post veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 87809 schreef op 06 maart 2004 @ 18:49:
Weet je zeker dat de cd bootable is?
zo ja, kijk dan ff in je bios of je cd-rom speler als first boot device staat.
zo nee, ga dan ff naar de site die December al aan geeft.
nee,en ik weet niet hoe ik daar moet achter komen

en in men bios staat er bij de sectie''boot'' een naam met ''cd-rom'' is dus vermoed ik dat dat die cdrom is en daarnaast staat ''none'',als ik dit wil veranderen gaat ie ''desactiveted'' staan en ik heb maar die 2 keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Anoniem: 105284 schreef op 06 maart 2004 @ 18:48:
[...]

moet ik ff een lege diskette vinden.
en zet ik daar dan fdisk op?

(heb op andere fora veel van die woorden opgepikt ''fdisk'',''bootable'',''bootdisk'',...)
nu ga ik ook al ff denken hoe ik die ga partitioneren.
Gewoon die bootdisk downloaden van die link die ik gaf, het programma uitvoeren, lege diskette in je computer duwen en als ie klaar is van je diskette booten. Dan kom je vanzelf in DOS terecht en dan moet je inderdaad 'fdisk' uitvoeren ;)

Als het daarna nog niet lukt moet je het eens proberen met de installatiediskettes die er zijn voor als je Windows XP diskette niet bootable is, ik zal die link nog even voor je opzoeken.

Hier: Windows XP Professional Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install :)

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 06-03-2004 19:02 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

als dat ding niet boot kan je natuurlijk ook gewoon een win98 opstartdisk gebruiken en dan naar je cd rom drive gaan, als het goed is doet

cd I386

winnt.exe

het dan ook wel :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

December schreef op 06 maart 2004 @ 18:40:
Onzin.

Je kunt XP gewoon op een ongepartitioneerde en dus ongeformateerde HD installeren.
Windows XP Professional Install Procedure

Insert the Bootable Windows XP CD-ROM into the CD-ROM Drive.
Windows Setup starts to run and the files needed for installation are loaded.
Hardware is polled by the setup program.

Welcome to Setup screen appears with three options listed:
To set up Windows XP now, press ENTER.
To repair a Windows XP installation using Recovery Console, Press R.
To quit Setup without installing Windows XP, press F3.

Select the first option by pressing the ENTER key.
The Windows XP Licensing Agreement appears on the next screen.

Read the agreement or press F8 to agree with the terms of the license.

The setup program continues and looks for previous installations of Windows.
A screen opens with a list of the existing partitions and any unpartitioned space of the computer.
The user has the following options:
To set up Windows XP on the selected item, press ENTER.
To create a partition in the unpartitioned space, press C.
To delete the selected partition, press D.

Normally just press Enter, unless the user wishes to run a dual boot system.

A screen appears giving the user information on their selection and a means of
formatting the selected partition. Choices:
Format the partition using NTFS file system.
Format the partition using the FAT file system
Select : Format the partition using the NTFS file system.

The selected partition is formatted. This process can take several minutes to complete.

Once the format step is finished the Windows setup program begins copying files to
the Windows installation folders. This might take several minutes to complete. A progress bar
appears on the monitor screen indicating the status of the copying step. The names of the
files appear in the lower right hand area of the screen.

enz enz

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ben ff naar de winkel diskette kopen,dat jullie niet ongerust worden:P
fuck wat reageren jullie snel trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105171

Probeer het met de windows xp boot diskette.
Je hebt hier 6 diskettes voor nodig.

Voor Win XP home :
http://www.microsoft.com/...lease.asp?ReleaseID=33290

Voor Win XP Professional:
http://www.microsoft.com/...lease.asp?ReleaseID=33291

Zet in je bios diskette station als first boot device en stop de xp installatie cd alvast in de cd-speler. Start dan op vanaf de eerste boot diskette en volg dan de instructies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas je topic titel nog even iets aan - als je je bericht wil bewerken kan je dit doen door middel van de edit knop (nee, onze forum software voegt niet reacties automatisch samen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87809

Als je niet je cd rom speler als boot device kunt instellen, moet je ff van www.bootdisk.com de boot utilitie voor jou XP versie downloaden. hier heb je ondeveer 6 flops voor nodig en hoef je niet al dat gedoe met F-disk enz. uit te voeren.

Bij mij werkte dit prima 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ben terug van de winkel en kreeg als antwoord:
''wij verkopen geen floppy's meer,maar iedereen gebruikt cdroms''
(gewoon werenhuis)

dus 7 floppy's gaat niet zo makkelijk worden om te vinden, ik heb nu net 1 gevonden in de flap van men werlboek nederlands die ik kan formateren maar voor de rest niet veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

hmmm loop ff naar de buurman ?? je maakt mij niet wijs dat er niemand in de straat woont die floppys heeft.
(gewoon vragen ookal ken je ze niet, staan ze even te kijken maar er zijn er maar weinig die gaan staan liegen muhahaha >:) }) ))

nee even serieus, je kun ook proberen om met een win98 cd te booten (als je die niet hebt moet je je even heel hard gaan schamen :P ) en dan in dos ff cdrom drive opzoeken en setup.exe opstarten (of hoe de setup van xp ook heet)

[ Voor 13% gewijzigd door elevator op 07-03-2004 11:26 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 06:20
kijk eens in je bios of je CDROM wel wordt herkent ! (bij de IDE devices) - staat ie op SLAVE, terwijl die master is of zo ?

Die CD kan heus wel booten, da's het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81050

- Controleer het met andere cds of dit wel mogelijk is (booten).
- Controleer Boot sequence: First CDROM. En disable je harde schijf even in eerste instantie.

Mocht het hierna niet lukken kan je op http://www.bootdisk.com kijken en een standaard 98 boot disk. install downloaden. (je hebt 1 diskette toch :?) En probeer dan vanuit dos die $cd\i386\winnt.exe te starten.

Lukt het dan nog niet: misschien al gedacht aan defecte hardware? Heb een keer meegemaakt met een kapot moederbord dat wilde absoluut niet booten van geen enkele cd.

offtopic:
Windows XP moet altijd geactiveerd worden, tenzij het corporate is. Heeft die vriend dat niet al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
intuliegend schreef op 07 maart 2004 @ 00:12:
hmmm loop ff naar de buurman ?? je maakt mij niet wijs dat er niemand in de straat woont die floppys heeft.
(gewoon vragen ookal ken je ze niet, staan ze even te kijken maar er zijn er maar weinig die gaan staan liegen muhahaha >:) }) ))

nee even serieus, je kun ook proberen om met een win98 cd te booten (als je die niet hebt moet je je even heel hard gaan schamen :P ) en dan in dos ff cdrom drive opzoeken en setup.exe opstarten (of hoe de setup van xp ook heet)
ik schaam me dood :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 81050 schreef op 07 maart 2004 @ 11:31:
- Controleer Boot sequence: First CDROM. En disable je harde schijf even in eerste instantie.

Mocht het hierna niet lukken kan je op http://www.bootdisk.com kijken en een standaard 98 boot disk. install downloaden. (je hebt 1 diskette toch :?) En probeer dan vanuit dos die $cd\i386\winnt.exe te starten.

Lukt het dan nog niet: misschien al gedacht aan defecte hardware? Heb dus een keer meegemaakt met een kapot moederbord dat wilde absoluut niet booten van geen elke cd.

offtopic:
Windows XP moet altijd geactiveerd worden, tenzij het corporate is. Heeft die vriend dat niet al gedaan?
met eender welke andere cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 81050 schreef op 07 maart 2004 @ 11:31:

Lukt het dan nog niet: misschien al gedacht aan defecte hardware? Heb een keer meegemaakt met een kapot moederbord dat wilde absoluut niet booten van geen enkele cd.

offtopic:
heb een win98 se boot disk gemaakt,word door mijn nieuwe pc herkend en heb nu A:\
staan
heb fdisk getypt en daarna enter,krijg ik een tekstje over grote partieties waar ik Y of N moet typen,doe ik Y en enter en dan wilt hij niet meer :'(
Pagina: 1