Toon posts:

[DOS] Hoeveel ruimte nodig voor DOS installatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik een oud DOS-programma (GWBASIC) laten lopen op mijn XP-geinstalleerde PC.
Ik wil daartoe de harde schijf volledîg herformateren en met partities werken.
Mijn hoofdvraag is eigenlijk: hoe groot moet de partitie zijn waarop ik mijn MS DOS 6.2 wil installeren en hoe doe ik dit?
Ik heb een harde schijf van 30 Gb en een Packard Bell PC.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:27
Kan je GWBASIC niet gewoon onder een DOSBox draaien? Probeer 'm dus gewoon eerst eens onder 'cmd' bij Start » Uitvoeren.

En partities kan je aanmaken doormiddel van fdisk ;)

The devil is in the details.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MS DOS 6.2 kan geloof ik met FAT overweg... En ik meen dat daar de max. per partitie 4GB van is, of nog minder.

Verwijderd

GJ-tje schreef op 06 maart 2004 @ 17:25:
MS DOS 6.2 kan geloof ik met FAT overweg... En ik meen dat daar de max. per partitie 4GB van is, of nog minder.
Ik geloof alleen fat16, en niet meer dan 2GB voor fat16.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 17:32 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het maximum van FAT32 zijn partities van 2TB.
max per bestand is 4GB

Maarre, als je een dualboot wil maken met dos is het misschien makkelijk om gewoon een partitie van 200MB te pakken, dos past op 3 diskettes :P

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 17:46

ThaHandy

Discovery Channel

December schreef op 06 maart 2004 @ 17:21:
Kan je GWBASIC niet gewoon onder een DOSBox draaien? Probeer 'm dus gewoon eerst eens onder 'cmd' bij Start » Uitvoeren.

En partities kan je aanmaken doormiddel van fdisk ;)
google
Afbeeldingslocatie: http://www.netfordummies.com/video/jpg/gwbasic.jpg
is dus wel mogelijk :)
maar geen idee hoe die regageert als je de "grafische" modus gebruikt :X

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 06-03-2004 17:28 ]

• kamerplant
  • Niet online
Well.. DOS 6.2 zal zelf op een diskette passen. Dus minimaal een paar MB plus daarbij de benodigde ruimte voor je programma. ;)

DOS 6.2 kan ook met FAT32 overweg. Het preciese maximum hiervan weet ik niet, maar 30GB in ieder geval.
Aangezien XP ook met FAT32 overweg kan kun je ook overwegen om je huidige bestandssysteem te converteren naar FAT32. Net zo makkelijk.
Dit is te doen met Partition Magic, voor het geval dat je dit niet weet.

🌞🍃

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit :P (was: "formateren") - verder - geef even iets meer concreet aan wat je probleem nu is? :P

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:01

CAP-Team

XBL: CAPTeam

DataBeest schreef op 06 maart 2004 @ 17:28:
Well.. DOS 6.2 zal zelf op een diskette passen. Dus minimaal een paar MB plus daarbij de benodigde ruimte voor je programma. ;)

DOS 6.2 kan ook met FAT32 overweg. Het preciese maximum hiervan weet ik niet, maar 30GB in ieder geval.
Aangezien XP ook met FAT32 overweg kan kun je ook overwegen om je huidige bestandssysteem te converteren naar FAT32. Net zo makkelijk.
Nou dat kun je wel shaken hoor. FAT32 ondersteuning is er pas sinds windows 95 OSR-2. DOS 6.2 doet alleen FAT16

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehmm.. waarom perse gwbasic ? QBasic doet hezelfde (en meer) , en werkt een stuk makkelijker ;)
Verder zit Qbasic volgens mij ook gewoon bij Windows 95 en 98, dus die moet je prima op een nieuwere computer kunnen gebruiken.
En sowieso zijn er genoeg gratis basic-compilers te vinden.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• kamerplant
  • Niet online
CAP-Team schreef op 06 maart 2004 @ 19:08:
[...]

Nou dat kun je wel shaken hoor. FAT32 ondersteuning is er pas sinds windows 95 OSR-2. DOS 6.2 doet alleen FAT16
Hmm, mja. Dat's waar idd.

Het is ook allemaal voor mijn tijd :+

🌞🍃

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Ik denk dat jij iets zal hebben aan VMware of Virtual pc.

[ Voor 3% gewijzigd door _Rayman_ op 06-03-2004 19:37 ]

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

DataBeest schreef op 06 maart 2004 @ 17:28:
Afgezien van het feit dat al is aangehaald dat Dos niet met FAT 32 om kan gaan is er nog een probleem met wat je zegt.

Je kan het bestandssysteem waarop WinXP draait wel van FAT32 naar NTFS converteren zonder data verlies, maar andersom niet. Als je dat gaat proberen ben je alles kwijt en kun je weer opnieuw beginnen.

telefoontoestel

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

telefoontoestel schreef op 06 maart 2004 @ 20:57:
[...]

Afgezien van het feit dat al is aangehaald dat Dos niet met FAT 32 om kan gaan is er nog een probleem met wat je zegt.

Je kan het bestandssysteem waarop WinXP draait wel van FAT32 naar NTFS converteren zonder data verlies, maar andersom niet. Als je dat gaat proberen ben je alles kwijt en kun je weer opnieuw beginnen.
Je kan van NTFS naar FAT32 zonder verlies van data. Ik heb het vele malen gedaan met behulp van Partion Magic ( 8 ).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 17:19:
Graag wil ik een oud DOS-programma (GWBASIC) laten lopen op mijn XP-geinstalleerde PC.
Ik wil daartoe de harde schijf volledîg herformateren en met partities werken.
Mijn hoofdvraag is eigenlijk: hoe groot moet de partitie zijn waarop ik mijn MS DOS 6.2 wil installeren en hoe doe ik dit?
Ik heb een harde schijf van 30 Gb en een Packard Bell PC.
Als ik me niet vergis stonden de laatste versie van DOS op 3 3,5" HD floppy's, dus met een partitie van 5 MB moet je wel voldoende hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Dennis2925 schreef op 06 maart 2004 @ 21:02:
[...]

Je kan van NTFS naar FAT32 zonder verlies van data. Ik heb het vele malen gedaan met behulp van Partion Magic ( 8 ).
Heeft hij toch noets aan. Hij moet FAT16 hebben. |:(

Verwijderd

Maasluip schreef op 06 maart 2004 @ 21:04:
[...]

Als ik me niet vergis stonden de laatste versie van DOS op 3 3,5" HD floppy's, dus met een partitie van 5 MB moet je wel voldoende hebben.
je vergist je niet, dat is inderdaad zo.

ik word er helemaal nostalgisch van. EMX fixen voordat je kon gamen enzo. settings van je geluidskaart met dip switches... snif.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
simpelste is om gewoon een dos bootdisk te maken (evt. downloaden van bootdisk.com) en dan blijft er nog genoeg ruimte over om gwbasic erop te zetten. Hoef je de harde schijf niet eens te gebruiken.

En anders qbasic onder winxp commandprompt. Werkt hier prima.
Pagina: 1