Toon posts:

brand snelheid vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

Kan iemand mij misschien vertellen of er een verschil zit als ik iets ga branden met de volgende config:

P4 2.6 HT
512mb
120 gig

en

p2 333
64 mb
5 gig

allebij heeft dan een 52 speed cdrom en 52 speed brander

brand de p4 sneller een cd dan een p2 ?

greetz superming

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 13:50
ik denk wel dat het met die P4 sneller gaat, vanwege de snelheid. Daar buffert hij ook beter wat hij moet gaan branden..

Verwijderd

denk dat het bij de p4 sneller gaat ivm. buffer laden, hd speed etc.

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag dit omdat ik zelf nu die p4 heb

ik brand nu een cdtje ongeveer in 3 minuten, hoeveel scheelt het dan ?

iemand met ongeveer die p2 config die dit mij kan vertellen ?

• QSYS
  • Laatst online: 07-03 13:50
waarom test je dit dan niet ff , is maar een paar seconde werk dat ombouwen.. dan kan jij het ons vertellen :D

Verwijderd

Waarom probeer je het niet gewoon ? Dan weet je het gauw genoeg :+

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik maar een 52 speed brander en cdrom heb

en in mijn oude p2 zit een el cheapo cdrom die volgens mij nog uit voor de oorlog komt.

ik wil op 2 systemen vcd's branden .

1 film bestaat uit 2 cd's

ik wil dan tegelijke tijd starten met branden, en ik wil niet graag bijv 10 minuten langer wachten op de p2. Als het een verschil heeft van ongeveer 1 of 2 minuten kan ik er wel mee leven.

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 16:59

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Nero geeft toch zeer netjes weer wanneer hij klaar is met fikken en de tijd die hij erover heeft gedaan, overigens ik heb gister op me werk met een soortgelijke setup (p2 laptop) met een externe fikker (52 speed) gebrand maar de max brandsnelheid kon niet hoger worden gezet dan 4 vandaar verwacht ik dat het voor jou ook teleurstellend zal eindigen (hoop het niet hoor :))

En het verschil tussen 4 en 52 is wel groot :S, en je zit verder nog met udma modussen van je cdfikker die je p2 ws niet ondersteund en je p4 wel :)

[ Voor 17% gewijzigd door Alternativ op 06-03-2004 17:35 ]

alternativ

Verwijderd

Topicstarter
even voor de duidelijkheid,

ik wil in de p2 wel een 52 speed cdrom en brander plaatsen

• Sick Nick
  • Laatst online: 16:19

Sick Nick

Drop the top!

Die paar minuten die je extra zou moeten wachten kan je beter gewoon een 2e 52x brander in je P4 hangen en daar 2 cd's tegelijk op branden. Ben je gewoon in 3 minuten klaar.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil 2 verschillende cd's branden , maar dan het liest tegelijk :D

1 film bestaat uit 2 cd's

ik brand er heel veel per dag, dus het zou wel overzichtelijker zijn als ze ongeveer teglijk klaar zijn.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alternativ: De reden dat je maar 4x haalde met de externe brander is niet omdat de P2 laptop te traag was, maar omdat deze niet uitgerust is met een USB 2 poort. De oude USB variant laat maximaal 4 - 6x lees en schrijfsnelheid toe. Dat is dus geen beperking van de PC, maar van de bus.

Een mode 1 data cd branden op 52x betekent een datastroom van 7.8 MB/s. Cd-recorders halen die eindsnelheid trouwens pas helemaal op het einde van de cd, dus het grootste deel van de cd wordt met een veel lagere snelheid gebrand. Zelfs een antieke P2 moet in staat zijn om ononderbroken 8 MB/s te leveren. UltraDMA-33 (hoger gaan de recorders toch niet) is al gemeengoed sinds de eindjaren van de klassieke Pentium 1, dus de kans is erg groot dat de P2 van de topic starter ook over UDMA33 beschikt.

De enige struikelblokken die ik zie zijn de 5 gig harddisk en 64 MB RAM. Die 5 gig heeft waarschijnlijk niet zo gek veel vrije ruimte meer. Waarschijnlijk wel genoeg om gewoon cd's te kopiëren via image op de harddisk, maar mogelijk niet voor mastering. De 64 MB RAM is eigenlijk het minimum om Windows 2000 te draaien. Er blijft dus nauwelijks geheugen over voor de software buffer van het recording programma.

Samengevat: De P4 zal waarschijnlijk wel iets sneller zijn. Maar als je de P2 niet gebruikt tijdens het branden en de harde schijf niet te antiek is om 8 MB/s aan het einde van de cd te kunnen leveren dan zal het verschil met de P4 marginaal zijn (als je on-the-fly wil kopiëren moet je wel de cd-romspeler en de writer op een verschillend IDE-kanaal hangen).
Echter het gebruikscomfort van de P4 zal door de veel grotere harddisk, de hogere processorsnelheid en royalere RAM veel hoger liggen. Mijn advies: steek de writer in de P4 tenzij je van de P2 een dedicated brandstation wilt maken.

[update] Ik zie nu dat je 2 cd's tegelijk wilt branden. Steek dan gewoon zoals "Sick Nick" al impliceert 2 recorders in de P4. Die is daar meer dan snel genoeg voor. Met software als Stomp RecordNow MAX kun je dan 2 verschillende cd's op hetzelfde moment branden.

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 17:37:
even voor de duidelijkheid,

ik wil in de p2 wel een 52 speed cdrom en brander plaatsen
I know maar het duurt gewoon langer omdat je harde schijf, processor en je geheugen in je p2 gewoon de beperkende factor zijn en die het (haast) niet zijn in de p4, komt omdat je p2 moederbord gewoon niet meer data door zijn ide kanalen kan halen dan de p4

alternativ

Verwijderd

Topicstarter
oke ik stel mijn vraag wel anders.

wie heeft een p2 met winxp 64mb geheugen en 5 gig hd ?

hoelang duurt het om een cd te branden bij jouw ?

Verwijderd

Topicstarter
Alternativ schreef op 06 maart 2004 @ 17:51:
[...]

I know maar het duurt gewoon langer omdat je harde schijf, processor en je geheugen in je p2 gewoon de beperkende factor zijn en die het (haast) niet zijn in de p4, komt omdat je p2 moederbord gewoon niet meer data door zijn ide kanalen kan halen dan de p4
oke tnx , jouw verhaal is mij wel duidelijk

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

SatCP schreef op 06 maart 2004 @ 17:50:
Alternativ: De reden dat je maar 4x haalde met de externe brander is niet omdat de P2 laptop te traag was, maar omdat deze niet uitgerust is met een USB 2 poort. De oude USB variant laat maximaal 4 - 6x lees en schrijfsnelheid toe. Dat is dus geen beperking van de PC, maar van de bus.
Usb 1.1 is toch 11 mbps :S en voor zover ik weet is dat 1,2 mb per seconde en 4-6 speed met branden is toch minder...:S maar ik kan het wel met je eens zijn hoor :) :+

alternativ

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

2 Branders tegelijk in die P4 pc gaat meer dan prima werken hoor, ik kan 3 cd's (52x, 32x en 12x) en een dvd (4x) tegelijk branden zonder problemen op een P4 2.8 met 1024 ram. Dan moet 2 cd's op 52x ook geen probleem zijn.
Nero kan je meerdere keren opstarten, en zoals gezegd kan het met RecordNOW ook.

• satcp
  • Niet online
Alternativ schreef op 06 maart 2004 @ 17:53:
Usb 1.1 is toch 11 mbps :S en voor zover ik weet is dat 1,2 mb per seconde en 4-6 speed met branden is toch minder...:S maar ik kan het wel met je eens zijn hoor :) :+
Je hebt gelijk wat de (theoretische) snelheid van de USB bus betreft, maar in de praktijk is de maximum snelheid niet haalbaar, vooral ook omdat dan andere USB devices geen ruimte meer zouden hebben op de bus.

Ik denk niet dat ik al van een USB (1) recorder heb gehoord die sneller dan 6x kan branden, hoewel 6x weliswaar maar 900 kB/s is en enigszins onder theoretische 1200 kB/s ligt.

Kijk bv bij de Plextor PX-S88TU, een 8/8/24 externe USB 1/2 brander. Zoals je op uit de technische gegevens kunt afleiden brandt de drive bij USB 2 op 8x (1200 kB/s) terwijl dit bij USB 1 niet mogelijk is. De drive leest op 24x bij USB 2 en slechts op 6x (900 kB/s) bij USB 1. Het branden zou in principe ook op 6x moeten kunnen, maar de drive ondersteunt deze brandsnelheid niet (alleen 8x, 4x en 2x) waardoor 4x de hoogste brandsnelheid is bij USB 1.

Verwijderd

Topicstarter
oke satcp, tnx voor uitleg

dus als ik het goed heb kan ik 2 cdroms en 2 branders in mijn pc stoppen

en afzondelijk cd's branden ( 2 verschillende tegelijk )

ben niet echt een noob , maar ook weer niet een pc nerd,

ik heb een p4p800 gold mobo

ide 1 ----------- HD 120
|------ nix

ide 2 ---------- cd rom 52 speed
|----- brander 52 speed

dus ik heb nnog een ide controller nog om een cdrom en brander te plaatsen ?

want ik heb nog maar 1 plekje over op ide 1 ?

heb ik het zo goed ?

• satcp
  • Niet online
Inderdaad, je zult in dit geval nog een extra IDE-controller moeten aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
oke tnx, ik denk dat ik zo beter uit komt , dan met die p2 erbij

ik wist niet dat het zo ook kon , maar nu wel :D

ik weet voldoende

bedankt

Verwijderd

Topicstarter
vergeten te vragen,

ik heb een 300 watt voeding zou dat genoeg zijn voor zo een config

p4 2.6 ht @3.13
2 cdroms
2 branders

en dan voluit draaien ?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

De p4p800 gold? bedoel je niet toevallig de deluxe? Zo ja, dan heb je 4 ide poorten dus meer dan ruimte genoeg om 2 station's erbij te hangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 18:23:
vergeten te vragen,

ik heb een 300 watt voeding zou dat genoeg zijn voor zo een config

p4 2.6 ht @3.13
2 cdroms
2 branders

en dan voluit draaien ?
ligt ook aan het merk voeding, uit ervaring kan ik vertellen dat en zalman bijvoorbeeld dit makkelijk trekt...

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op 06 maart 2004 @ 18:25:
De p4p800 gold? bedoel je niet toevallig de deluxe? Zo ja, dan heb je 4 ide poorten dus meer dan ruimte genoeg om 2 station's erbij te hangen.
ik heb een p4p800 gold

heeft 2 ide poort en 2 serial ata ( helaas wel )

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

serial ata -> ide verloopstekkers zijn te krijgen check maar eens :S is wel vrij prijzig maar gloov ook weer goedkoper dan een nieuw moederbord :) check http://shopnow123.safeshopper.com/33/389.htm?877

alternativ

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Hoef je in principe maar 1 convertertje te halen om je hd aan de sata poort te hangen, eventueel deze schijf zelfs vervangen met een sata schijf, een raptor ofzo. Dat is een 10.000 rpm schijf, lekker snel :)

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Hij heeft al sata on board maar kan deze strax gebruiken om die sata controllers om te zetten naar ide (dus het moet juist trager worden :))

edit:

S'jes toegevoegd ik ben wazig vandaag

[ Voor 18% gewijzigd door Alternativ op 06-03-2004 19:14 ]

alternativ

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Alternativ schreef op 06 maart 2004 @ 19:05:
Hij heeft al ata on board maar kan deze strax gebruiken om die ata controllers om te zetten naar ide (dus het moet juist trager worden :))
ehm :? ata is hetzelfde als ide.
sata kan ie gebruiken om z'n hd aan te hangen, je kan (nu in ieder geval) nog geen cdrom/brander met serial ata aansluiten. Zodra de hd aan sata hangt heeft ie weer ruimte voor 2 nieuwe drives, een brander en een lezer.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm zo'n converter klinkt ook als een optie.

maar blijft de snelheid van mijn hd nou het zelfde of niet ?

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Wat denk je zelf, Sata is sneller dan ide, maar omdat je schijf niet harder wil blijven je snelheden gelijk :S

alternativ

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42

Mentalist

[avdD]

Topicstarter : kijk eens naar Welke voeding heb ik nodig? Deel 3

Verder is het wel duidelijk : je kan best CD's snel branden op een oudere PC, zolang deze maar UDMA33 of hoger ondersteund, geen baggertrage HD heeft en je verder niet al teveel andere dingen op deze PC doet. Als je wilt weten hoe het precies presteert zal je dit toch zelf uit moeten proberen. Ook omdat dit vooral afhankelijk is van je I/O controller (de IDE controller op je mobo dus), en ik zie nergens in dit topic vermeld wat voor mobo er in die P2 zit.

Omdat je met iets meer zelf uitzoeken en uitproberen een heleboel van je vragen zelf al kan beantwoorden gaat dit topic dicht.. Op GoT is het de bedoeling dat je eerst zélf moeite doet voor je een topic opent, en als je een topic opent moet je wel alle relevante info meteen meegeven in de topicstart :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 08-03-2004 12:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.