Toon posts:

[WIN98]Internet doet 't op 1 pc niet via router?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik zit bij een vriend met de volgende cfg:

een sitecom router
een laptop met xp
een pc met win98

het probleem: de pc krijg ik niet op het netwerk/internet

het ligt niet aan de kabel, want de laptop doet het wel op dezelfde aansluiting. het ligt ook niet aan de netwerkkaart, want dezelfde pc stond voorheen alleen op het kabelnetwerk (zonder router) aangesloten.

volgens het boekje van de router moeten de tcp/ip instellingen van de pc's achter de router volledig automatisch zijn. doe ik dit op de pc en voer ik na het opnieuw opstarten in win98 winipcfg uit, dan zie ik dat er een raar ip adres (162.*.*.*) wordt toegekend.

Ik heb al geprobeerd zelf ip toe te kennen en gateway het ip van de router in te vullen (192.168.0.1), maar volgens mij werkt het gewoon niet omdat DHCP (zo werkt dit automatisch vergaren van de netwerkinstellingen toch :?) niet. Ik snap ook niet hoe je in win98 DHCP kunt instellen. Als ik ook bij winipcfg op de win98 pc kijk, dan staat er geen dhcp-server (leeg).

Iemand ideeën :?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dan moet je ipconfig doen op de laptop, de instellingen overnemen op de pc en alleen het laatste cijfer van het ip-adres wijzigen.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 06 maart 2004 @ 17:09:
dan moet je ipconfig doen op de laptop, de instellingen overnemen op de pc en alleen het laatste cijfer van het ip-adres wijzigen.
dat zou dan hier op uitkomen:

ip: 192.168.0.3 (1=router, 2=laptop) subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
dns: 131.174.60.21

alleen staat er ook nog een dhcp-server, waarvan ik niet weet hoe ik die in win98 kan instellen :?

ohja, wat ik ook niet snap, dat pingen niet werkt. niet naar de router en niet naar de laptop. bij sommige netwerkinstellingen "destination unreachable", andere "timed out" :?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 17:14 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nou, aangezien je alle instellingen dan al handmatig ingevoerd hebt, heb je die hele DHCP server ook niet meer nodig vanaf je PC. :Y)

edit:
Hetgeen je in je edit vraagt, is dat al met de nieuwe instellingen?

[ Voor 25% gewijzigd door Voutloos op 06-03-2004 17:15 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is nu ook met de nieuwe instellingen.

Het helpt dus niet. Timed out als ik router/laptop ping en geen internet. Ik weet alleen niet welke hostname ik moet invullen voor de dns :? Toch niet dezelfd als bij die laptop neem ik aan :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 17:20 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

whoops anders lees ik even beter

[ Voor 81% gewijzigd door Bergen op 06-03-2004 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 06 maart 2004 @ 17:22:
whoops anders lees ik even beter
Waarom moet je dan bij die kabel-internet via de KUN in Nijmegen een bepaalde hostnaam invullen (staat op het formulier met het ip, dns servers, etc)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 17:24:
[...]

Waarom moet je dan bij die kabel-internet via de KUN in Nijmegen een bepaalde hostnaam invullen (staat op het formulier met het ip, dns servers, etc)
Nee, ik las niet goed, ik las dat je vroeg of je de pc dezelfde hostname moest geven als de andere pc en toen zei ik: nee, alles pc's moeten een andere hostname hebben. Maar jij had het over de hostname bij de DNS-instellingen.

[on-topic]
Windows 98 kun je 'op DHCP zetten' door de IP-instellingen op automatisch te zetten en alles te verwijderen in het DNS- en gateway-tabblad.

Het 162.*.*.*-adres waar je het over had in de topicstart is hoogstwaarschijnlijk een 169.254.*.*-adres, wat Windows zichzelf geeft als hij geen reactie krijgt van de DHCP-server. De oplossing daarvan kan vanalles zijn: andere netwerkkabel, duplexmodus vast instellen, firewall uitschakelen of zelfs deinstalleren etc

[ Voor 22% gewijzigd door Bergen op 06-03-2004 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 06 maart 2004 @ 17:56:
[...]
Nee, ik las niet goed, ik las dat je vroeg of je de pc dezelfde hostname moest geven als de andere pc en toen zei ik: nee, alles pc's moeten een andere hostname hebben. Maar jij had het over de hostname bij de DNS-instellingen.

[on-topic]
Windows 98 kun je 'op DHCP zetten' door de IP-instellingen op automatisch te zetten en alles te verwijderen in het DNS- en gateway-tabblad.

Het 162.*.*.*-adres waar je het over had in de topicstart is hoogstwaarschijnlijk een 169.254.*.*-adres, wat Windows zichzelf geeft als hij geen reactie krijgt van de DHCP-server. De oplossing daarvan kan vanalles zijn: andere netwerkkabel, duplexmodus vast instellen, firewall uitschakelen of zelfs deinstalleren etc
Duplex mode heb ik nog niet naar gekeken. Dat zit bij eigenschappen van de netwerkadapter in apparaatbeheer, meen ik :?

Maar waarom werkt het dan niet als ik de instellingen uit die andere pc uitlees en die handmatig instel :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideeen :?

• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 23:22

Reda

HA DO KEN

bij je win98 bak START UITVOEREN COMMAND
daarna
IPCONFIG /release_all
daarna
IPCONFIG /renew_all

kijk eens wat hij dan doet.

Offtopic
BTW, was jij 2 jaar geleden op een Drome LAN?

[ Voor 19% gewijzigd door Reda op 09-03-2004 21:59 ]

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

zoals ik het lees....zie ik zo al een probleem..

Je hebt de win98 machine ingestelt met de volgende gegevens:

ip=192.168.0.3
subnet=255.255.255.0
gateway=192.168.0.1 (De router dus)

maar vervolgens staat je dns op 131.174.60.21...dit moet ook het ip van de router zijn dus 192.168.0.1

Controleer even het volgende op de router.....of dhcp wel eens aanstaat, en of je de hostnaam die B.V bij @home nodig is wel goed hebt ingestelt.

en dan nog iets een oruter kun je standaard niet pingen dat is normaal....

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Verwijderd

Topicstarter
Trekkerkearl schreef op 10 maart 2004 @ 08:44:
zoals ik het lees....zie ik zo al een probleem..

Je hebt de win98 machine ingestelt met de volgende gegevens:

ip=192.168.0.3
subnet=255.255.255.0
gateway=192.168.0.1 (De router dus)

maar vervolgens staat je dns op 131.174.60.21...dit moet ook het ip van de router zijn dus 192.168.0.1

Controleer even het volgende op de router.....of dhcp wel eens aanstaat, en of je de hostnaam die B.V bij @home nodig is wel goed hebt ingestelt.

en dan nog iets een oruter kun je standaard niet pingen dat is normaal....
dhcp staat zowiezo aan, want dat werkt wel op die laptop en daarnaast is die router wel te pingen, want dat kan ook vanaf de laptop

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
Je netwerk is DHCP?
Dan hoef je in Windows 98 geen ip's, dns, etc in te vullen.

Als je het handmatig wilt doen (zo heb ik het hier met een win98 kast met DHCP thuisnetwerk):
Bij je netwerkomgeving en dan de eigenschapen van je TCP/IP aanklikken.
Bij tabblad IP-adres: * Automatische een IP-adres verkrijgen
Bij tabblad WINS-configuratie: * DHCP voor WINS-omzetting gebruiken
Bij tabblad Gateway: helemaal leeg
Bij tabblad DNS-configuratie: * DNS uitschakelen
Bij tabblad Bindingen: [v] Client voor Microsoft-netwerken

Je IP die je van je provider hebt gekregen evenals je subnet en gateway moet je instellen in je router. En die ook op DHCP zetten.

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-07 10:54
Misschien had iemand het al gezegt, maar zag het zo snel ff niet staan,
zet je netwerkverbinding in windows op 10 Mbit/Half Duplex.
En kijk wat hij dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
Sybr_E-N schreef op 17 maart 2004 @ 11:35:
Je netwerk is DHCP?
Dan hoef je in Windows 98 geen ip's, dns, etc in te vullen.

Als je het handmatig wilt doen (zo heb ik het hier met een win98 kast met DHCP thuisnetwerk):
Bij je netwerkomgeving en dan de eigenschapen van je TCP/IP aanklikken.
Bij tabblad IP-adres: * Automatische een IP-adres verkrijgen
Bij tabblad WINS-configuratie: * DHCP voor WINS-omzetting gebruiken
Bij tabblad Gateway: helemaal leeg
Bij tabblad DNS-configuratie: * DNS uitschakelen
Bij tabblad Bindingen: [v] Client voor Microsoft-netwerken

Je IP die je van je provider hebt gekregen evenals je subnet en gateway moet je instellen in je router. En die ook op DHCP zetten.
Killing_Calu schreef op 17 maart 2004 @ 11:40:
Misschien had iemand het al gezegt, maar zag het zo snel ff niet staan,
zet je netwerkverbinding in windows op 10 Mbit/Half Duplex.
En kijk wat hij dan doet.
Is allebei al aan de orde gekomen. Ik heb zelf al die DHCP-settings opgezocht, door ipconfig op die laptop uit te voeren en die 10Mbit/Half Duplex is het ook niet.

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-07 10:54
Sorry, dat ik het zeg, maar ik snap even niet meer wat het probleem is.
Ik hoop dat ik het zo goed omschrijf :S

Je kan met een Win98 systeem niet meer op het netwerk of internet?
Je krijgt geen ip adres via dhcp, maar met de automatische ip adres toewijzing van windows (169.x.x.x adres)ben je wel in staat om te pingen naar je router?

Je laptop met xp werkt wel naar behoren en die krijgt wel automatisch een ip.

Dus het zal een dhcp probleem zijn zoals de meeste al aangaven. Je hebt wat op instellingen gekloot in win98 en dat is het niet. Misschien moet je even op je router kijken hoeveel ip adressen gerealesed worden, dus dat hij niet meer 1 ip adres vrijgeeft via Dhcp.

Heb je ooit het mac adres gekloond in de router? om er mee op internet te komen? vanaf je netwerkkaart van de win98 machine, want 2x hetzelfde mac adres in een netwerk werkt over het algemeen ook niet.

Verwijderd

Voor zover ik uit alle verhalen kan halen is het probleem redelijk duidelijk.

Het aangesloten systeem probeert via DHCP een ip adres (en dns etc) te krijgen. Doordat de router op een of andere manier niet op dit verzoek reageerd wijst windows dat "rare" ipadres toe.

Mogelijke oorzaak : DHCP op gebruikte poortje op router niet aangezet, probeer op wel werkende poort

Mogelijke oorzaak : UTP kabel niet goed, probeer andere kabel

zo zijn er nog legio andere mogelijke oorzaken aan te wijzen..

Succes, Rens

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-07 10:17

SolidD

Sinds gisteravond heb ik ongeveer hetzelfde probleem !
Ook een ehternet modem ('aangepaste' dhcp server versie) met een router. De PC van me vader en broertje met windows XP doen het perfect, alleen de mijne met 98 heeft problemen.
TS; kun jij via IE, als je speedtouch intypt in je modem-settings komen? Hij laadt die pagina maar half bij mij, zeker met plaatjes heeft ie problemen. Soms laadt ie ook wel een gedeelte van Google, alleen dan niet het logo zegmaar, daarna kapt ie er weer mee.

Heb me netwerkkaart verwijderd en opnieuw geinstalleerd, modem gereset, pc gerestart en firewalls e.d. afgesloten, maar niks helpt nog tot nu toe...
Iemand nog suggesties ?

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-07 10:17

SolidD

Owkee... Het blijkt een brakke netwerkkaart te zijn. Beetje weird imo, maargoed hij doet het weer. Gelukkig kosten die dingen nog maar 5 euro tegenwoordig.
Pagina: 1