[RAID 1] SATA RAID op LSI megaRAID is degraded

Pagina: 1
Acties:

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb enkele weken geleden een LSI MegaRAID SATA 150-2 (2x SATA150, PCI32/66) gekocht met twee Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) HDD's. Die heb ik in een oud bakkie gehangen om er een backupdoos van te maken. Alles goed en wel, configuratie en installatie verliepen vlekkeloos. Het hele zaakje draait dus in RAID 1.
Nu was ik zo'n beetje aan toe aan het overpompen van de data. Voordat ik dat ging doen, wilde ik echter zeker ervan zijn dat ik een goed werkende RAID 1 array had. Dus heb ik al draaiend een SATA-kabel losgetrokken. Er gebeurde helemaal niets, afgezien van een vermelding in het Event Log van WinXP.

Daarna heb ik de SATA-kabel weer aangesloten. Toen ik ging rebooten, begon het BIOS van de RAID-controller te piepen dat ik een degraded array had. Op zich was ik al blij dat er überhaupt werd gesignaleerd dat ik had lopen klooien, want juist daarvoor was ik immers aan het testen.
Als je dan in het BIOS gaat kijken, dan zie je nu één schijf die online is, en de andere schijf (die ik eruitgerost had) heeft als status 'READY'. De array zelf heeft als status 'DEGRADED'. Dat heeft een aantal onprettige gevolgen:

• Ik kan niet rebuilden omdat beide schijven 'in principe' gewoon goed zijn volgens het ding
• Ik kan daarentegen geen consistency check uitvoeren omdat de array niet in goede staat verkeert... :/

Voor zover ik het heb kunnen beredeneren, ligt het probleem daarin, dat er wel een soort foutje is opgetreden, maar er ondertussen wel twee gezonde schijven inhangen. Op de een of andere manier lijkt het erop dat de schijf die ik afgekoppeld had niet meedoet in de array (omdat hij op 'ready' staat ipv op 'online', zoals die andere), maar aan de andere kant kan ik niet rebuilden. :|
De online management software geeft ook geen extra opties (zelfs minder...) en de handleiding raadt mij aan om in geval van een degraded array te gaan rebuilden. 8)7 En bedankt, dat lukt dus niet, want dan zegt hij dat dat alleen kan bij failed disks. :/

Hoe moet ik dit nu oplossen? Ik kan de hele array opnieuw gaan initialiseren, maar dan verlies ik alle data op beide schijven. Ik heb natuurlijk gebackupd voordat ik dit ging doen, maar ik vind het eigenlijk geen mooie oplossing. Zou het werken als ik de schijf die tot nu toe steeds aangekoppeld is geweest loshaal, om vervolgens die andere schijf via WindowsXP setup te formatteren?
Ik vraag me dus af of ik zo op de een of andere manier kan rebuilden... of dat er een andere manier is om die schijf weer volledig mee te laten doen in de array, zonder dus de hele shit opnieuw te moeten installeren/ initialiseren / configureren.

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42

Mentalist

[avdD]

Je kan verschillende dingen doen.

1 ding, toen je die kabel lostrok, is er toen nog iets veranderd op de andere disk? Zo niet, dan is de inhoud van beide schijven nog steeds gelijk en dat geeft een vreemde situatie blijkbaar 8)7.

Je kan ook (ik weet niet of dit met specifiek jouw raidcontroller kan) de array opnieuw instellen en de "goede" schijf als source disk opgeven, waarna alle data van de "goede" schijf naar de andere gekopiëerd wordt.

Verder ken ik jouw controller niet, dit is slechts wat ik kan zeggen met de ervaring met een Abit Hotrod 100 en Silicon Image 680A based kaartje :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 06-03-2004 15:36 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Superdeboer
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 06 maart 2004 @ 15:32:
Je kan verschillende dingen doen.

1 ding, toen je die kabel lostrok, is er toen nog iets veranderd op de andere disk? Zo niet, dan is de inhoud van beide schijven nog steeds gelijk en dat geeft een vreemde situatie blijkbaar 8)7.
Mwah, er zal vast wel een *kleine* verandering opgetreden zijn; er zal vast wel iets naar een of andere logfile geschreven zijn ofzo, in die korte tijd. Maarja, das iets wat ik niet goed kan controleren.
Je kan ook (ik weet niet of dit met specifiek jouw raidcontroller kan) de array opnieuw instellen en de "goede" schijf als source disk opgeven, waarna alle data van de "goede" schijf naar de andere gekopiëerd wordt.
Je bedoelt hiermee een handmatige rebuild? Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat dat alleen kan met een failed disk. Aangezien dat dus duidelijk niet het geval is, vroeg ik mij af of het zou helpen om die schijf die ik eruit gehaald had, te formatteren en dan weer erin te hangen.

Of is er wellicht een andere manier? 't Probleem is dat ik eigenlijk niets wil proberen waarbij ik de array moet initialiseren, want in dat geval ben ik wéér een week zoet met installeren en configureren. ;(

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42

Mentalist

[avdD]

Superdeboer schreef op 06 maart 2004 @ 15:37:
[...]

Je bedoelt hiermee een handmatige rebuild? Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik te horen dat dat alleen kan met een failed disk. Aangezien dat dus duidelijk niet het geval is, vroeg ik mij af of het zou helpen om die schijf die ik eruit gehaald had, te formatteren en dan weer erin te hangen.
Wat ik bedoel is dat je de array afbreekt tot losse disks, en daarna weer opnieuw (in de setup van de kaart) opnieuw je array opbouwt met de 2 losse disks, en daarbij geef je de "goede" disk op als source die dan gekopiëerd zou moeten worden naar de andere disk, waarna je array online is. Beide IDE raidkaartjes die ik heb ondersteunen deze optie, maar het kan natuurlijk dat jouw kaartje dit niet kan :X

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Superdeboer
  • Niet online
For the record:

Dat was inderdaad de oplossing:
• Oude RAID-config wegpleuren in het bios van de raidcontroller
• Nieuwe array bakken door "New configuration"
• Nix initialiseren!
• Gewoon booten

Toen had ik echter het probleem dat Windows liep te piepen over het feit dat er een backup van het register teruggezet moest worden. * Superdeboer heeft mij uitgelegd dat dat komt doordat de swapfile waarschijnlijk op miraculeuze wijze in het zwarte gat van de digitale tovenarij verdwenen is.

Dat alles was gauw opgelost door een nieuwe Windows installatie (goed partitioneren en dan je zaken goed gescheiden houden is vaak handig :Y)).