Toon posts:

[Aliases] Virtuele users

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vraagje over aliases:

Ik draai een web/mailservertje voor 5 domeinen:
- computerdokter-groenlo.nl
- bellebloazers-eibergen.nl
- hollandpromotie.nl
- jeronimo2ehandsmeubels.nl
- burger-harmonie.com

Tot zover niks aan de hand, werkt allemaal lekker
Alleen, ik heb zelf info@computerdokter-groenlo.nl in gebruik, maar de nieuwste klant gebruikt info@hollandpromotie.nl

Nu kun je in /etc/aliases wel gaan doen:

info: info@computerdokter-groenlo.nl, info@hollandpromotie.nl

maar dan lijkt het me, dat of hollandpromotie.nl mijn mail krijgt of ik de mail van hollandpromotie. Is niet de bedoeling, en omdat ik hem zelf minder gebruik is op moment alleen die van hollandpromotie in gebruik.

Naar alle waarschijnlijkheid wil jeronimo2ehandsmeubels.nl ook info gaan gebruiken, dus dan heb ik WEL een probleem. Dit is ongetwijfeld eenvoudig op te lossen, ik weet alleen niet hoe. Een google gaf, dat je virtuele gebruikers aan moet maken, maar daarvoor kan ik in mn debian installatie niks vinden

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?

Gebruikte software: Postfix uit de debian stable, verder geen filters oid

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 14:41 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zijn tig howto's hiervoor, kort samengevat komt het hierop neer:

Zet 1 domein in je $mydestination in main.cf en zet de overige in de virtual file:

hollandpromotie.nl virtual
info@hollandpromotie.nl info-hollandpromotie

inlognaam is dan info-hollandpromotie

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een hele tijd aan het googelen geweest maar ik heb nog niks gevonden dat werkt.

Mn configs kun je hier vinden:

http://www.computerdokter-groenlo.nl/postfix/

Ik heb wat in de vorige reply staat geprobeerd, maar dan krijg ik een foutmelding van relay access denied

Verwijderd

Topicstarter
usr-local-dick schreef op 06 maart 2004 @ 16:27:
Er zijn tig howto's hiervoor, kort samengevat komt het hierop neer:

Zet 1 domein in je $mydestination in main.cf en zet de overige in de virtual file:

info@hollandpromotie.nl info-hollandpromotie

inlognaam is dan info-hollandpromotie
Als je mij dan een link naar een howto zou willen geven ben ik je dankbaar

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

man 5 virtual

Heeft elke gebruiker meerdere mailboxen of slechts 1. In dat laatste geval kun je alle mail voor 1 domein bij 1 locale user laten bezorgen:
code:
1
2
3
info@hollandpromotie.nl hollandpromotie+info
support@hollandpromotie.nl hollandpromotie+support

Je zou een catchall adres kunnen maken:
@hollandpromotie.nl hollandpromotie
Maar dat kan ik je afraden. Door zo'n catchall constructie krijg ik zelf nu elke week zo'n 300 a 500 duizend spamberichten binnen op 1 domein (waarvan de meeste inmiddels met user unknown worden geweigerd, maar de logfiles worden toch behoorlijk groot)

Wat je sowieso moet doen:
* Zet dit in /etc/postfix/main.cf: virtual_maps = hash:/etc/postfix/my.virtual
* Vervolgens zet je, zoals hierboven meermaals is aangeduid de mappings van email <=> local user in /etc/postfix/my.virtual
* Geef het commando: postmap /etc/postfix/my.virtual
* eventueel: postfix reload (als je direct het effect wilt zien en niet een paar minuten kunt wachten)

Er is ook nog een andere manier om met virtuele mailboxen te werken:
man 8 virtual

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb precies gedaan zoals hier boven gemeld, maar nu verdwijnt een mailtje gewoon spoorloos. Een testmailtje verstuurd naar info@hollandpromotie.nl, In de log staat dan, dat het mailtje verstuurd is naar hollandpromotie@www.computerdokter-groenlo.nl.

Ik heb de config files ook in de postfixmap voor internet gezet, mss dat ik een verkeerde opvatting heb over hoe het moest, want ik snap het principe nog niet helemaal

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 19:48 ]

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 15:34
Wil je ons dan ook even aangeven wat de log files geven? De mainlog staat normaal ergens in /var/log map. Welke debian draai je? En welke exim (3.35?)

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost.

in /etc/mailname stond www.computerdokter-groenlo.nl. Daar heb ik computerdokter-groenlo.nl van gemaakt en nu verdwijnt de mail iig niet meer

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niet om vervelend te doen ofzo want jullie hulp wordt zeer gewaardeerd, maar als je de laatste regel van de startpost bekijkt: gebruikte software: postfix uit debian stable.

En de log heeft idd de doorslag gegeven, want toen zag ik dat er verstuurd werd naar @www.computerdokter-groenlo.nl ipv computerdokter-groenlo.nl

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Voor $myorigin (/etc/mailname) kun je misschien beter een hostname gebruiken die anders is dan de virtuele maildomeinen, anders krijg je dit effect:

in je virtualmap zeg je: info@hollandpromotie.nl localuser
Die localuser is in werkelijkheid localuser@$myorigin, dus als $myorigin computerdokter-groenlo.nl is, dan verwijst info@hollandpromotie.nl naar info@computerdokter-groenlo.nl en da's nu juist wat je niet wil.

Neem je als $myorigin echter mail.computerdokter-groenlo.nl (wordt hooguit voor bounces gebruikt, niet door buitenstaanders, neem ik aan), dan kun je in je virtual map het volgende plaatsen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
computerdokter-groenlo.nl VIRTUAL
info@computerdokter-groenlo.nl localuser1+info
postmaster@computerdokter-groenlo.nl localuser1+postmaster

hollandpromotie.nl VIRTUAL
info@hollandpromotie.nl localuser2+info
postmaster@hollandpromotie.nl localuser2+postmaster

En in main.cf kun je $mydestination veranderen in: $myorigin localhost.$myorigin localhost
Alle domeinen die je momenteel bij $mydestination hebt staan, kun je in de virtual map zetten.

PS. De reden dat in die virtualmaps telkens +info en +postmaster staat, is dat die extension via procmail te gebruiken is om de mail toch op te splitsen, ook al komt het bij 1 localuser terecht. De extension is beschikbaar via de $1 variabele in de .procmailrc van de localuser

[ Voor 16% gewijzigd door rvm op 07-03-2004 20:44 ]

Pagina: 1