Toon posts:

Is een RSS-only abbo een idee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de directie (onder leiding van Femme) heeft laten doorschemeren dat ze niets zien in een (gratis) rss feed waarbij de volledige berichten instaan, dacht ik dat het misschien een idee zou kunnen zijn om of een volledige rss feed aan te bieden aan de abbonees of een apart abbo daarvoro te creeren.

Waarom een apart abbo? Als je al je berichten toch al in een rss reader leest heb je helemaal niets aan het wijzigen van de layout van de site.

Toegegeven het is een vrij radicaal plan, want de hele opzet als community veranderd wel doordat er minder mensen op de site uitkomen. Aan de andere kant bespaart dat ook weer geld, want door minder pageviews heb je ook een stuk minder resources nodig. (Mits men niet elke 1 minuut de feed refresht en zich niets van http headers aantrekt....) Daarbij zijn er middels rss ook een aantal aardige manieren om reclame te maken en in Amerika ontstaan ontstaan de eerste rss advertising bedrijfjes inmiddels.

Maar aangezien je voor dit abbo natuurlijk een (kleine) bedrijge gaat vragen, wordt dat verminderde communitie gevoel weggenomen (t.net is nog steeds een bedrijf en geen filantropische instelling), aangezien het gebruik van rss feeds bij een steeds groter publiek geaccepteerd wordt (zelfs de telegraaf heeft tegenwoordig een rss feed) wordt het tijd voor iets nieuws denk ik, je moet natuurlijk wel een voorsprong blijven behouden als sterk ICT gerateerde website.

Hoe staan jullie daar tegen over? Wat vinden de gebruikers ervan, volgens mij kan er veel meer mee dan er nu wordt gedaan en een beetje brainstormen daarover kan geen kwaad.

(Ik heb hem niet in de andere rss topics gezet omdat dat ging over korte termijn feature request en dit toch meer een beleidsmatige onderwerp is...)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het wel een goed idee. Ik was eigenlijk al van plan om zoiets te gaan doen. De vraag is even wat de beste manier is om de toegang tot deze feeds te beveiligen.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 19:12
Het is idd een leuke feature voor abbo's. ik zou er zelf in ieder geval veel gebruik van gaan maken (dmv van een rss reader als desktop applett). De beveiliging weet ik helaas niets op de verzinnen.. Ik kom op dit moment met stomme plannen als encryptie, en een decode pass zoals die van de IRC, maar dat is vrij onnuttig. Een protected dir zal ook niet gaan lukken, een reader heeft geen zin zich aan te melden ..

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Het idee van extra RSS-feeds voor abonnees is op zich wel goed en zal ongetwijfeld weer een aantal mensen over de streep trekken om lid te worden, maar ik zie het nut er niet van in om er apart abonnement van te maken. Voor iedereen is de reden om een abonnement te nemen nu eenmaal anders. Sommigen willen van de banners af, anderen alleen het mailadres, anderen willen gewoon iets bijdragen aan de kosten van de site en boeit de extra features helemaal niet, enz. Hoewel we natuurlijk wel snappen dat Nederlanders liever niet betalen voor dingen die ze niet gebruiken, is het nogal een gedoe om die dingen allemaal apart aan te bieden. Bovendien is het door de administratiekosten en belasting helemaal niet zo interessant om hele goedkope abonnementen aan te bieden, dan blijft er te weinig van over en dan kost het door gemiste bannerviews misschien zelfs meer dan het oplevert :).

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 06 maart 2004 @ 15:55:
Ik vind het wel een goed idee. Ik was eigenlijk al van plan om zoiets te gaan doen. De vraag is even wat de beste manier is om de toegang tot deze feeds te beveiligen.
Volgens mij ondersteunen de meeste readers http authentication, dat lijkt me ook de makkelijkste manier om het te doen...

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 19:12
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 17:36:
[...]

Volgens mij ondersteunen de meeste readers http authentication, dat lijkt me ook de makkelijkste manier om het te doen...
Daar blijkt dan weer uit dat mijn kennis van deze zaken rond het nulpunt ligt :+ ..

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

In het kader van vermindering van het dataverkeer en de serverload zou een los programmatje voor het ophalen van forumthreads helemaal een hoop kunnen schelen als alle posts maar één keer worden overgestuurd. Nieuwe en gewijzigde replies zouden dan los moeten kunnen worden opgehaald. In combinatie met een trayicon waar je notifications van nieuwe en/of gewijzigde threads krijgt zou zo'n progje best aan slaan denk ik. :) Nou zit ik alleen aan 't forum te denken, maar dit geldt natuurlijk ook voor de FP.

[ Voor 31% gewijzigd door Bergen op 06-03-2004 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 06 maart 2004 @ 23:27:
In het kader van vermindering van het dataverkeer en de serverload zou een los programmatje voor het ophalen van forumthreads helemaal een hoop kunnen schelen als alle posts maar één keer worden overgestuurd. Nieuwe en gewijzigde replies zouden dan los moeten kunnen worden opgehaald. In combinatie met een trayicon waar je notifications van nieuwe en/of gewijzigde threads krijgt zou zo'n progje best aan slaan denk ik. :) Nou zit ik alleen aan 't forum te denken, maar dit geldt natuurlijk ook voor de FP.
Een rss feed voor een forum is vrij kansloos, aangezien er zoveel nieuwe topics worden gemaakt dat iedere minuut de hele feed al weer is aangepast, als je reader maar 1 keer per 10 minuten de feed ophaalt dan mis je dus al een hoop topics, daarbij is het lezen van een draad gewoon veel makkelijker in een browser dan in een custom desktop app....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 09:53 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 09:53:
[...]

Een rss feed voor een forum is vrij kansloos, aangezien er zoveel nieuwe topics worden gemaakt dat iedere minuut de hele feed al weer is aangepast, als je reader maar 1 keer per 10 minuten de feed ophaalt dan mis je dus al een hoop topics, daarbij is het lezen van een draad gewoon veel makkelijker in een browser dan in een custom desktop app....
Nouja, eigenlijk hoorde mijn post hier ook niet thuis, omdat ik niet gebruik zou willen maken van een reguliere RSS-feed maar van een eigen implementatie die op verzoek updates en wijzigingen kan verwerken. Dat een forum makkelijker leest in een browser dan in je programma vind ik een beetje een rare stelling. Je weet nog helemaal niet hoe zo'n programma eruit zou komen te zien, dus dan valt daar ook niet over te oordelen. Misschien zitten er wel ideale functies in en vanalles onder de rechtermuisknop, wat dingen best makkelijk zou kunnen maken, om maar eens wat te noemen.

Maargoed, back on-topic. :)
Pagina: 1