Toon posts:

audio (cd's) analyseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

ik heb een paar muziek cd's die ik graag als mp3 op mijn pc wil hebben.
nu heb ik wel audiograbber 1.83 (met lame codec).
maar ik weet dus niet welke instellingen ik moet kiezen omeen goeie rip naar mp3 te krijgen.
ik kan nu in audiograbber kiezen van 0 tot 320 kbs en joint stereo, normal dual etc.
ik weet dus bij god niet welke instellingen goed zijn.
zijn er progjes die mijn audio op cd analyseren zodat ik exact weet welke instellingen ik moet hebben als ik ga rippen.
(het betrefd wel legale cd's die ik in de auto heb liggen en waarvan ik geen zin heb om ze steeds uit de wisselaar te halen als ik thuis op mijn pc wil luisteren >> dit ff voor de admins en moderators :) )

alvast bedankt

Verwijderd

heb je de helpfile gelezen of de handleiding want meestal hebben die programmas wel iets om te verklaren wat wat is

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 11:23:
heb je de helpfile gelezen of de handleiding want meestal hebben die programmas wel iets om te verklaren wat wat is
ja heb ik gelezen maar die handleiding is erg miniscuur. de betekenis van iets staat er wel in maar ik weet dus niet hoe de originele audio cd is opgebouwd. dus of het dual stereo is, joint stereo, normal welke bitrate etc.....

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laat AudioGrabber gewoon links liggen en opteer meteen voor de beste methode: Exact Audio Copy & LAME.

Exact Audio Copy biedt geavanceerde foutdetectie en -correctie welke andere programma's als AudioGrabber niet hebben. Natuurlijk kan EAC ook overweg met de LAME mp3-encoder (en vrijwel elke andere encoder). EAC configureren was vroeger een heidens karwei, maar dankzij de Exact Audio Copy & LAME Snelstart Handleiding kun je aan de slag met correct geconfigureerde EAC in een kleine 10 minuten. Alle belangrijke instellingen, waaronder ook die van de LAME-encoder voor optimale kwaliteit worden duidelijk besproken in deze handleiding zodat je twijfels meteen van de baan moeten zijn.

Verwijderd

als je wat engels kent weet je dat joint stereo betekend dat bijde audio kanalen samengevoegd worden en dat wil je niet dus het lijkt mij dan normaal om de normale optie te nemen want het is dan gewoon stereo plus de bitrate ligt eraan wat je goed vindt klinken hoe hoger hoe beter de kwaliteit is en ook de grootte van de bestand neemt toe maar dit had je ook kunnen vinden met een search van de forum

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 11:28:
als je wat engels kent weet je dat joint stereo betekend dat bijde audio kanalen samengevoegd worden en dat wil je niet
Dat is dus helemaal niet wat joint stereo is...

Joint stereo is gewoon een schakelmechanisme tussen gewone stereo en mid/side stereo). Joint stereo is geen aparte stereomode. Theoretisch kan een joint stereonummer dus volledig stereo zijn, of volledig mid/side stereo.

Stereo betekent natuurlijk dat beide kanalen apart worden gecodeerd. De klassieke methode, maar ook een met veel overhead. Veel componenten van het muzieksignaal zijn in beide kanalen aanwezig. Daarom is er mid/side stereo bedacht. Hierbij codeert men de verschilsignalen L+R (mid) en L-R (side). Deze methode vergroot de bandbreedte zeer effectief voor signalen met kleine kanaalscheiding. Het joint stereo schakelmechanisme is het algoritme dat bepaalt wanneer welke stereomode wordt gebruikt.

Door barslechte joint stereo implementaties in Xing en oudere Fraunhofer mp3-encoders is joint stereo onterecht in een slecht daglicht geplaatst. Dat ligt echter niet aan het principe van joint stereo! LAME staat bekend voor z'n excellente joint stereo implementatie - zo goed zelfs dat joint stereo bij LAME zelfs aangeraden wordt op de hoogste bitrates.

Maar het is toch sowieso interessanter om LAME in te stellen via de --alt-preset instellingen. Deze zijn uitgedokterd door audio-experts en bieden de beste kwaliteit voor de gekozen instelling.
Pagina: 1