sata drivers weg bij bios reset?

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb een 160 gig hitachi sata schijf en daarvoor dus een floppy met drivers nodig om winxp erop te zetten (ghosten lukte niet :( )
Winxp setup pakte de schijf met de drivers goed en alles werkte, totdat ik gister even m'n geheugen wat verder wilde oc'en (corsair 2x256 match pair, 433mhz C2)

Toen ging ik iets te ver en starte me pc niet meer op, kreeg geen beeld meer, videokaart etc draaide gewoon.
Duidelijk geval van iets te ver gegaan dus even bios gereset, en reboot.

Na de herstart leek alles weer te werken, alleen wordt m'n sata schijf niet meer herkend :?
Die drivers voor sata poorten hebben toch geen ruk met bios te maken?? heb eigelijk geen zin om dat ding weer te formatten.. alles staat er nu op, incl tekenprojectjes,savegames etc..

Iemand enig id wat ik over het hoofd zie of wat ik er aan kan doen??
tnx alvast!

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:37

The Third Man

The Third Jellyfish

Heeft het BIOS toevallig de SATA controller standaard uit staan na een reset? En wordt de schijf niet herkent door het BIOS, Windows of allebei?

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
geen optie voor in m'n bios..
er zit maar 1 schijf in die pc dus kan niet booten

(maar voor dat ik ging installen heb ik met 40 gig schijf geboot, en toen herkende die hem ook, daar heeft tie drivers niet voor nodig)

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:37

The Third Man

The Third Jellyfish

intuliegend schreef op 06 maart 2004 @ 13:42:
geen optie voor in m'n bios..
er zit maar 1 schijf in die pc dus kan niet booten

(maar voor dat ik ging installen heb ik met 40 gig schijf geboot, en toen herkende die hem ook, daar heeft tie drivers niet voor nodig)
Maar het BIOS ziet hem niet of Windows (lees: de opstartfunctie)?

Verwijderd

Als je een diskette nodig hebt om je Sata hdd aan de gang te krijgen, zal de schijf ook niet in de hoofdbios vermeld worden, tenminste dat is mijn mening.

Een diskette heb je alleen maar nodig als je een losse controller of een aparte controller onboard hebt.

Staat deze controller ingeschakeld?

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 16:07
Ik heb dus gisteren precies hetzelfde gehad, na wat uitproberen met geheugen settings bios gereset. Kwam daarna nooit meer in windows.
Heb alles opnieuw moeten installeren.

debeerzietzevliegen.nl

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44

Arfman

Drome!

Ik heb met mijn ASUS P4C800 dat de SATA schijven wel aanstaan, maar dat ze in RAID mode staan ipv. gewoon IDE mode. Misschien kun je daar eens naar kijken ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op 06 maart 2004 @ 13:43:
[...]
Maar het BIOS ziet hem niet of Windows (lees: de opstartfunctie)?
Bios ziet hem niet, krijg gewoon foutmelding: no boot disk detected blabla
en zoals vermeld ziet de sata controller hem ook niet.
Het is bij mij weer opgelost door de windows repair funtie te gebruiken, kost wat minder tijd dan een nieuwe install maar handig is anders..
Heb natuurlijk geen zin om elke x te moeten repairen als ik iets te ver heb geclocked :(

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Arfman schreef op 06 maart 2004 @ 17:30:
Ik heb met mijn ASUS P4C800 dat de SATA schijven wel aanstaan, maar dat ze in RAID mode staan ipv. gewoon IDE mode. Misschien kun je daar eens naar kijken ?
nope hier niet het geval, heb maar 1 schijf dus controller heeft nooit in raid gestaan en doet dat ook niet uit zchzelf :P

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 13:53:
Als je een diskette nodig hebt om je Sata hdd aan de gang te krijgen, zal de schijf ook niet in de hoofdbios vermeld worden, tenminste dat is mijn mening.

Een diskette heb je alleen maar nodig als je een losse controller of een aparte controller onboard hebt.

Staat deze controller ingeschakeld?
Die drivers worden gebruikt door de windows xp install, niet door de bios.
En ja, controller staat aan B) ((zou wel heel erg zijn als dat niet zo was :+ ))

Pagina: 1