ja de NUL kun je gewoon aanelkaar knopen als je het goed doet, gewoon even naaar andere symetrische voedingen op internet kijken...LiquidSmoke schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 15:23:
[...]
Hm, ik heb in mijn enthousiasme weer eens een boel onzin uitgespouwd;
Ik weet nu hoe het in elkaar steekt met de versterkers voor de motoren/galvos.
Ik ben (nog) niet van plan om proffessionele galvo's te gaan gebruiken of ze zelf maken.
Het DAC bordje is makkelijk te bouwen, dat stel tniet zo veel voor en Futurlec heeft alle onderdelen op voorraad.
Het bordje moet dan gevoed worden met 5v en een symmetrische 18v (voor de opamp). Nu vraa gik me af hoe Guido (die van laserpage) dit gedaan heeft; Pakt ie gewoon die symmetrische 18v (+18 en GND) en creert ie dan 5v door een 7812 en een 7805 achter elkaar te zetten?
Op die manier heb je dezelfde GND door het hele bordje (de op-amp heeft 18/0/-18 nodig).
Zou ik problemen krijgen als ik een losse 18/0/-18 voeding en een losse 5v voeding gebruik?
nee die remspanning moet instelbaar zijn om precies goed te remmen.Jammer dat hij geen schema ervan heeft.
Verder waag ik mij nog niet aan galvo's en drivers, is er ergens een bepaalde mot1 te koop die het toch redelijk doet rechtstreeks op de DAC? (beamshows dan he), Uit de DAC komt 0-10v, maar de meeste stappenmotoren gebruiken 12v, kan ik dan gewoon 12v remspanning gebruiken?
zelfbouw is niet voor niets goedkoper (niet altijd, maar in dit geval wel)Guido vraagt 150euro excl shipping voor zo'n starter kit, maar dat moet toch goedkoper kunnen; alle onderdelen voor het dacbordje met bovengenoemde lm7812/lm7805 voeding kost me 18 dollar, das 15 euro ofzo!
Stel dat 2 mot1 motoren heel duur gerekend 25 euro p/s zouden kosten, dna kost het totaal nog niet eens de helft! (gaat wel een hoop eigen tijd inzitten natuurlijk, maar dat is juist de hobby!)
ligt aan de driver, daar kun je dus eigenlijk niks over zeggen zonder dat je het schema van de driver hebt./edit: heb trouwens een gegoten lasermodule, driver met blanking bouwen is dus niet mogelijk.
Is het schadelijk voor de laser als ik gewoon de stroomkring laat onderbreken door bijv. een opto?