[DIY]PA speaker, op zoek naar de goeie 15" driver

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:56
Mijn band heeft vandaag een PA-speakerbehuizing gekregen, hier zitten al 2 tweeters in, en er is nog ruimte voor een kleine hoorn en een 15" driver, en daar zit ik dus met het probleem. Ons nieuwe spul is bedoeld om in ieder geval tijdens repetities niet meer over de PA van de broer van de bassist te hoeven spelen (4kWatt blaat) omdat die broer regelmatig weg is met zijn spullen. We hebben... Een 2x150Watt@4Ohm Bell mengversterker en deze behuizingen.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jo.nijsten/blup/SIMG1261.JPG
http://home.wanadoo.nl/jo.nijsten/blup/SIMG1261.JPG voor de 1600x1200 pic.
Nu is dus het probleem dat we maar 150 Watt per kanaal hebben, en we dus een driver nodig gaan hebben met een aardig hoge gevoeligheid. Verder zijn we arme middelbare scholieren/studenten van 17 en 18, en mag't dus ook niet teveel gaan kosten :P
Weet iemand misschien een goeie driver hiervoor, en eventueel ook nog suggesties voor'n hoorn erin?
Voor de volledigheid: Er moet een gitaar, keyboard en vocals door versterkt worden. De bas en de drums er nog op lijkt me helemaal onhaalbaar...
Edit: De kast is ongeveer een litertje of 160 volgens mij. (Grove schatting, ze staan in de oefenruimte :P)
Edit2: Ik heb al gekeken op conrad.nl, maar daar staan van de meeste drivers niet genoeg t/s parameters om een fatsoendelijke simulatie te kunnen draaien :(

[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 05-03-2004 23:22 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

check dit eens:

http://www.marktplaats.nl...nieuw_zoek.php3%3Fq%3D554

ik heb hem zelf ook gehad en die gaan kneiterhard, zijn onverwoestbaar. Zijn eigenlijk dedicated basspeakers maar die zijn perfect voor zo'n toepassing.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

En anders is kijken voor Eminence, geloof dat dat ook wel leuk spul is :P (Jag ? )

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Och, ik zou er zeker geen fortuin aan besteden. Een speakertje voor in de repetitie ruimte, en zeker van dit soort oud hout, zou ik gewoon een goedkope driver erin steken. Eminence is dan een goede kandidaat, maakt heel betaalbaar spul dat toch geen rotzooi is. Gewoon eentje uitzoeken die zich fijn voelt in de behuizing die je hebt staan. Dat is een kwestie van parameters invoeren en simuleren.
Het is wel belangrijk dat je de BR poort tuning goed maakt van je huidige kast. Daarvoor moet je vrij exact de inhoud weten, en de diameter en lengte van de BR poort.

• Wormaap
De behuizing zelf is (nog? :P) gesloten. Ik wil dus een beetje redelijk geluid d'ruit proberen te krijgen. De boxen zijn gemaakt van multiplex (dit hoor ik net zelf) en da's het idd niet echt waard om veel geld in drivers te gaan steken. 'T moet dus zeg maar érg goedkoop zijn :P

Verwijderd

het zijn ook meer de tweeters die erin zitten :'( maar goed voor een repetitie set is het zeer ok 8)

• Jag

Jag

Ja, persoonlijk zou ik die kast(en?) gewoon in de kliko deponeren, dat vind ik altijd een mooie bestemming voor speakers met piezo elementen erin :+. En dan wat nieuws bouwen.
Maar goed, ik snap ook dat niet iedereen even kapitaalkrachtig is.

• Wormaap
Lol, als ik dit zo hoor blijven we de komende tijd toch maar over de geleende PA spelen ipv te proberen't op eigen kracht te gaan doen :P Dan maar een FATSOENDELIJK DIY projectje tegen de tijd dat er wat meer geld is :P

Verwijderd

Check die visaton CD hoorn bij de conrad daar hebben wij ook topjes mee gebouwd. Mooi geluid komt daar vanaf en ze zijn niet echt duur. Als de subs klaar zijn zal ik nog wel eens een topic ervoor openen.

• Jag

Jag

Ik weet niet hoe handig je bent en hoeveel jullie te besteden hebben (vast niet veel :P), maar dit is een mooi zelfbouw project dat volgens mij ook redelijk betaalbaar is. Met toch wel serieuze spullen: link. Misschien dat de schrijver je wel aan bouwtekeningen enzo kan helpen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/DDAsound_light/bouwtoppen/totaalset.JPG

• Wormaap
Dat ziet idd als een érg mooi project uit ja :P 520 euro voor een tweetal behoorlijke subs is op zich niet te veel... 'K denk dat die kisten die we hebben toch maar echt richting grofvuil gaan... Of het eeuwige stof-rijk waar ze misschien over een paar jaar nog eens uitgehaald worden om gratis weg te geven als wij op onze beurt iets verkopen (zo zijn wij er dus ook aangekomen :P)

• Jag

Jag

Nee, zelfbouw is niet zo gek duur. Bedenk je echter wel dat je nog een hoop verborgen kosten hebt (tubetje lijm, busje verf, gereedschap dit, gereedschap dat, enz). En bovendien heb je er nog een amp rack bij nodig, niet onbelangrijk :). Maar goed, er is veel 2e hands te krijgen, dat scheelt een hoop geld.

En trouwens, de drums over de PA in een repititie ruimte? Denk alsjeblieft om je gehoor, dat moet nog een paar jaar mee :).

• Wormaap
Versterkerrack is op zich't probleem niet, er staat een rackje met een London City 2x250, Behringer 2x1200 en Crown 2x500 klaar :) Alleen is't natuurlijk wel fijn om een eigen eindtrapje te hebben ivm. onafhankelijkheid :P We hebben nu wel die 2x100 watt mengversterker (geen 2x150 zoals eerder vermeld :() maar om nu te zeggen dat dat écht zal voldoen... Op zich kunnen we de hele PA van die zaal gebruiken, dus 't heeft niet echt haast ofzo, maar uiteindelijk is't natuurlijk wel leuk om zélf wat te hebben. Als ik de reacties in dit topic lees, lijken mij de 2 genoemde kisten niet echt de ultieme oplossing, en zal er toch een keer serieus gebouwd moeten gaan worden :P
(Drums op de PA, alstjeblieft niet zeg, we hebben PA nodig om boven de drums uit te komen!)
Edit: Verder is tubetje lijm, schroefjes enz. allemaal voorhanden (leuk he, ouders ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 06-03-2004 01:27 ]

• Jag

Jag

Sja, je wilt uiteindelijk toch wel een versterkerrack (19" racks kosten ook geld!) met een crossover, en twee mooie amps erin. En of een graphic of een DSP die je als EQ en crossover gebruikt. Kost toch meer dan €1000,-, eigenlijk meer iets van €1500,-.
Sja, en moet je eigenlijk nog een microfoon set erbij, een kistje kabels, multi's en een goede 16 of 24 kanaals tafel. Kortom: dat wordt bijklussen van de zomer ;).

• Wormaap
LOL eigenlijk wel ja... Maar we zijn nog een _beginnende_ band. (Wel al een half jaar bezig, maar nog steeds beginnend :P) dus totdat mijn scheepje met geld aankomt, zullen we toch nog maar over geleende PA 'moeten' spelen. Momenteel kunnen we de hele zooi nog gratis gebruiken, ook als we een keer live gaan, dus is't nog niet echt dringend om eigen spul te kopen/bouwen, maar, zoals ik eerder zei, is't toch wel fijn als je niet afhankelijk bent van iemand die regelmatig z'n eigen spullen meeneemt en ons onversterkt achterlaat, en daarvoor zouden 2 leuke fullrange-kastjes dus leuk zijn, zodat we dan boven de drums uitkomen met z'n allen o__0

• Jag

Jag

Je komt idd met twee passieve full range kastjes al een heel eind, is ook een stuk goedkoper. Ik zag dat je al de weg naar het J&H licht en geluid forum had gevonden. Daar kan je ook wel advies vragen voor ontwerpen voor full range kastjes.
Het belangrijkste kan ik je al verklappen: een goede compression driver een goed crossover filter ontwerp. En verder een goede graphic in je rack en goede EQ skills (die ontwikkel je vanzelf).

• Wormaap
OK, dit is misschien wel héél erg n00b... Maar WTF was een compression driver ookalweer? :|

edit:
'K had idd al dat forum gekregen, en daar precies hetzelfde topic gepost :P

[ Voor 34% gewijzigd door Wormaap op 06-03-2004 02:22 ]

• Jag

Jag

Een compression driver is een driver (meestal 1" a 2") waar een soort spleet voor zit. Ik weet het ook niet precies hoor, maar het komt er iig op neer dat het een trucje is om een hoger rendement te halen. Iig worden compression drivers altijd gebruikt voor de weergave vanaf zo'n 2KHz met een hoorn ervoor (bijvoorbeeld 90x40graden). Helaas is een goede compression driver best duur.
Een normaal full range kastje heeft een 12" LF unit en een 1" HF unit. Of een 15" LF unit en een 2" HF unit (geeft wat meer output).

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Voor een compression driver zit een luchtkamer en daarvoor weer een smalle opening. In die luchtkamer wordt de lucht gecompressed (sja, die naam hè :P ) en door die spleet geperst, hierdoor ontstaat in de spleet een verhoogde luchtsnelheid en dus meer energie. Ook wordt de afstralingshoek hiermee smaller.

• Wormaap
Ik heb vandaag eens wat zitten simuleren, en volgens mij ga ik met een Eminence Kappa 15L al een heel eind komen. WinISD zegt:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snijd952/gaingraph.JPG
Dit lijkt mij op zich geen slecht verloop, al helemaal niet bij een SPL van 99-100dB --> Hoog rendement hebben we nodig ivm. de zwakke amp :P
Hier zou dan nog een hoog-driver bij komen (die tweeters worden waarschijnlijk d'ruit gesloopt :P)
Ik ben uitgegaan van een BR-kast van 160 liter met een tuning freq van 42Hz. De groupdelay zit op 42Hz op 16.28ms, is dit nog te doen of wordt dat al aan de hoge kant (hier heb ik absoluut geen kijk op)
Deze speakers zijn redelijk betaalbaar, 105 euro per stuk ofzoiets bij Conrad, en als ik dit grafiekje zie denk ik dat't best wel'n leuke speaker is voor het laag in een fullrange kastje, of heeft iemand nog wat te zeggen dat dit verhaaltje volledig ontkracht? :P
De drivers zouden evt. later een keer in een andere kast gestopt kunnen worden, maar we willen eerst eens kijken wat we met deze kistjes kunnen.
Verder zegt men dat multiplex helemaal zo slecht nog niet is, weliswaar minder dan MDF, maar wel waterbestendig en lichter... Iemand ervaring?
edit:
Plaatje veranderd van Kappa 15PRO LF naar de 'gewone' Kappa 15LF en de 45Hz naar 42 veranderd :P

[ Voor 27% gewijzigd door Wormaap op 07-03-2004 16:54 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 16:32
Ik heb zelf de grotere broer van de Kappa speaker, de CPA-15

Ooit begonnen met bouwen, maar eigenlijk nooit afgemaakt ;)

http://www.produktinfo.co...tsprecher_CPA_15-1000.pdf

VAS = 227 liter, en bij gebrek aan ruimte voor zo'n kast staat ie hier eigenlijk nog steeds te nixen ;)

Verwijderd

mischien dat ik iets gemist heb maar, kan je er niet beter voor zorgen dat je een oefenruimte met zang versterker of p.a. huurt
en voor gigs een geluids bedrijf in de hand neemt (of dat aan de kroeg overlaat)
en dan het geld wat nu in apparatuur gaat zitten aan de promo van je band besteed?
want promo (mits goed gedaan) levert geld op en zelf je p.a. regelen is een beetje een zwart gat en je word er niet flexibeler op

• Wormaap
De PA is het probleem niet, die staat in de oefenruimte enzo. 'T is gedeeltelijk 'voor de leuk', om ervaring op te doen met't bouwen enzo. Maar't is ook handig als je bij een kroeg-optreden de zang en keyboards kunt horen :P Verder zijn wij dus wél gebaat bij goeie boxen, omdat de broer van onze bassist de beheerder is van de PA van de oefenruimte, en deze dus ook mee kan als we een optreden hebben. Als wij hem dus goede kasten leveren, gaat ons geluid daar ook op vooruit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 07-03-2004 17:16 ]

Verwijderd

Ik denk dat als je zelf een pa setje bouwt voor kleine gigs dat je dan juist wel flexibel bent. Je kunt dan in cafe's waar geen pa aanwezig is gelijk aan de slag zonder weer 1 en ander te huren.

• Wormaap
Da's dus ook precies wat ik bedoel ;)

Verwijderd

ja maar voor een grotere gig heb je wel een geluidsbedrijf nodig en dan staat je pa nix te doen (en om spullen rendabel te maken moeten ze niet stil staan)
en een geluidsbedrijf levert ook vaak een technikus en (no ofence) die kan het een stuk beter laten klinken dan jij als je ook aan het zingen o.i.d. bent
en mij promo arument dan of doen jullie nix aan promo???

• Wormaap
1. Wij hebben momenteel geen promo nodig, contacten zijn veel handiger ;) De pa van de bassist beheert een zaaltje, en via dit zaaltje kent'ie andere zaaleigenaars en gasten die festivals organiseren etc :P (Momenteel giggen we nog niet met deze band, nog hard bezig aan repertoire)
2. We hebben onze eigen geluidsman :) 'N technisch aangelegde vriend... Die kent straks onze nummers en weet dus hoe het hoort te klinken, dit lijkt mij beter dan de willekeurige gast van een PA-bedrijf (wat die er soms van bakken... :r )
3. De kosten vallen op zich best mee. We besparen de huur van een PA-bedrijf, dat per avond minimaal 250 euri kost, voor diezelfde 250 euri hebben wij straks onze 2 kisten gebouwd die dus een mooie aanvulling gaan zijn op de al bestaande installatie, en deze kisten zullen voor de erg kleine gigs dus alleen gebruikt gaan worden.
Verder is het fijn om als de installatie in de oefenruimte weg is nog iets te hebben om over te spelen, de ingebouwde speakertjes van het keyboard zijn niet bepaald hard :+

Verwijderd

Wormaap schreef op 07 maart 2004 @ 17:46:
2. We hebben onze eigen geluidsman :) 'N technisch aangelegde vriend... Die kent straks onze nummers en weet dus hoe het hoort te klinken, dit lijkt mij beter dan de willekeurige gast van een PA-bedrijf (wat die er soms van bakken... :r )
die technisch aangelegde vriend mag dan wel ff flink gaan leren want dat soort mensen maken er meestal een zooi van
als goede geluidsman hoef je niet veel van de nummers te weten om een goed geluid neer te zetten kennis van zaken is veeeeeeeel belangrijker
maar de lol van het zelf bouwen kan ik me wel voorstellen ;)

• Wormaap
Technisch aangelegde vriend is misschien een ietwat brakke benaming... Ik had eigenlijk 'vriend met ervaring in geluid' moeten zeggen. Die gast heeft vooral in theaters enz. geluid gedaan bij musicals en toneelstukken. Nu is dit niet helemaal te vergelijken met livemuziek (en al helemaal niet met onze goth/metal :P) maar't is in ieder geval een basis. Een geluidsman die de muziek kent kan IMHO behoorlijk wat bijdragen, omdat'ie bv. een solo duidelijk kan laten doorklinken, waar de gemiddelde geluidsman uit z'n neus zit te vreten omdat'ie niet weet dat er een solo komt, en hem niet hoort omdat'ie nogal overstemd wordt door de rest omdat de gitaar op 'akkoordenram' volume zit. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat gitaarsolo's alleen te zien waren, en niet te horen, omdat de geluidsman de muziek niet kende :|

Om btw nog even terug te komen op mijn boxjes... Zoals je ziet zijn ze tot 50Hz vrijwel plat, daaronder gaan ze naar -3 bij 40Hz. Nu lijkt me de afval beneden de 50 geen probleem aangezien in live muziek daaronder toch eigenlijk vrijwel niks meer zit, en het niet echt noodzakelijk is dat alles meetrilt :P

Verwijderd

dat klinkt idd al een stuk beter
maar bedenk wel dat je als muziekant ook meekunt werken aan een lekker geluid en een goede preformance door je levels gelijk te houden (verschillen de efecten of keys) behalve als je een solo doet boost dan je signaal een beetje (teveel is ook niet goed) een goede geluidsman zal daar op inspringen en met je meewerken om je solo in een goede balans te houden
maar er lopen heel veel slechte of luie geluidsmensen rond het is daar om slim om alvast is wat bedrijven uit te proberen zodat je weet met wie je lekker werkt

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Over je simulatie: Bij PA liggen de accenten wat anders dan bij hifi. Terwijl je bij hifi meestal probeert zo laag mogelijk door te spelen wil je bij PA meestal een zo hoog mogelijke SPL. Bij een BR opstelling zit je altijd met de zgn. powerdip, een bepaalde frequentie waar de uitslag van de driver meer dan x% groter wordt dan de X-max, dit punt vormt de flessehals voor de belastbaarheid van je driver.

Omdat er in muziek onder de 40Hz toch helemaal niks zit kun je het beste richten op het gebied daarboven om de powerdip op een zo hoog mogelijk punt te krijgen. De 3 instrumenten die je hiervoor tot je beschikking hebt zijn:
1. een cutoff filter die te lage tonen affiltert
2. de inhoud van de kast, kleinere kast geeft kleinere uitslag vd driver maar ook minder diepgang
3. tunefrequentie van de BR buis. Rond de tunefrequentie is de uitslag van de driver practisch 0, deze frequentie goed kiezen kan veel schelen in de belastbaarheid.

In de voorbeeldsub van 150l getuned op 40Hz ligt de powerdip op 400w, in een 110l kist getuned op 45Hz is de powerdip gestegen tot 500w terwijl de f3 maar 3hz gestegen is. In beide gevallen ga ik uit van een 4e orde cutoff op 40hz.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wormaap
Euhm ok... Nu toetert het even hier :S
Zoals ik die kisten heb gesimuleerd zouden ze strak tot 50Hz gaan, en onder de 40Hz blijft er niks meer over. Onder de 40Hz wil ik sowieso niks hebben, en waarschijnlijk gaat er zelfs een low-cut op die alles onder de 50Hz gewoon afkapt, dat is toch niet nodig :P
Ik heb helaas momenteel niet de beschikking over kleinere kisten... Ik zal deze eens (laten) opmeten, want die 160 liter waar ik vanuit ga is een grove schatting.
Ze moeten idd vooral hard kunnen en vooral goed klinken, omdat we nog steeds met die zwakke versterker zitten.

Edit: In WinISD Pro zie ik idd die drop in de power wat jij zegt. Wat kan ik hier aan doen? De kasten zijn nou eenmaal zo groot (ongeveer) dus aan de inhoud kan ik vrij weinig doen. En wat gebeurt er als ik in dat gebied kom en ze meer belast dan daar staat? Ik zie dat de cone excursion VEEL te hoog wordt, dus ik neem aan dat ik dan de driver lekker opblaas?

[ Voor 38% gewijzigd door Wormaap op 07-03-2004 21:14 ]

• Jag

Jag

Hallo he, 160 liter weet je wel hoe groot dat is :P ? Ik denk dat je beter een wat handzamer formaat kan maken. 160L is erg zwaar en onhandelbaar voor een topkast. Ik denk dat je dan beter die 15" als sub kan gebruiken, en in de kast een flens maken waar je een pijpje in kan zetten om een topkastje op te zetten. En dan in de topkast een 12"/1" combinatie ofzo. Ik zou voor een topkastje eerder op iets van 50L proberen uit te komen.
Een mooie uitbreiding voor later is om te gaan bi-ampen (klinkt beter en meer output).

• Wormaap
Nou... De kasten moet ik nog even opmeten, 160 liter is een erg grove schatting... Maar ik denk dat ik er niet ver naast zit... een LEM subkastje is 50*60*40cm... Deze zijn nog wat hoger... Ik kan er ook niks aan doen dat we ze zo geleverd kregen, 't was tenslotte gratis :P
Uiteraard kunnen we altijd nog eens nieuwe kasten bouwen en daar de drivers inzetten, maar'k wil graag eerst eens weten wat hier uit te halen valt, nieuw bouwen is weer zo veel werk :P

• MM
  • Niet online

MM

Als je geen vreemde trapeziumvormen gaat maken is een kistje in elkaar timmeren echt een eitje, je doet jezelf tekort door zo'n stuk schroot te gebruiken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag

Jag

Ik weet niet of je er wat mee opschiet om deze kasten te gebruiken. Er moet zoiezo een poort in. Die tweeters ging je eruit halen en je moet plaats maken voor een andere compression driver plus hoorn.
Dan zou ik persoonlijk van scratch beginnen en het meteen maken zoals je zelf wilt. En liever ook nog ff de kunst afkijken.

• Wormaap
LOL, is't zó erg dan? Die tweeters gaan er sowieso uitgereten worden he...
Verder is't dus niet de bedoeling dat't dedicated topkasten worden, maar fullrange-speakers :P
Edit: Eigenlijk hebben jullie wel'n punt natuurlijk... 'T is evenveel werk om deze kisten bruikbaar te maken als nieuwe bouwen...

[ Voor 32% gewijzigd door Wormaap op 07-03-2004 22:21 ]

• MM
  • Niet online

MM

Je wilt fullrange kasten waar je ook zang mee weer gaat geven? een 15"/1" combo is dan sowieso sterk af te raden wegens slechte midweergave, 12/1 en 15/2 blijven dan over. Omdat 15/2 nogal duur is is eigenlijk alleen een kast met 12" laag/mid en 1" compressie driver een optie. Hiervoor kun je het beste een bestaand ontwerp gebruiken incl. berekend filter.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Jag schreef op 07 maart 2004 @ 22:00:
Hallo he, 160 liter weet je wel hoe groot dat is :P ? Ik denk dat je beter een wat handzamer formaat kan maken. 160L is erg zwaar en onhandelbaar voor een topkast.
Maar je hebt gewoon inhoud nodig om met een normale constructie ook een leuke lage tonen bereik te krijgen/houden. 160 liter valt wel mee, 50x50x50 cm is al ongeveer 125 liter. En met een paar wieltjes en een stevig handsvat eraan ben je ook al een stuk mobielere, mocht dat nodig zijn.
Een mooie uitbreiding voor later is om te gaan bi-ampen (klinkt beter en meer output).
Het waren armlastige studenten. ;)

Zoalng de ruimte niet te groot is, heb je ook geen achterlijk vermogens nodig.
Wat is het nut van een 150W PA installatie als ie bijna de hele tijd op 10% van z'n vermogen staat te brommen. :?
Met goede 50W speakers kan je een kleine ruimte al redelijk vullen. Maar misschien hangt dat ook veel van de kwaliteit af?

Senile! Senile Oekaki

• MM
  • Niet online

MM

lees de draad voor je blaat ;).

Het gaat nu even over topkast, niet een sub. Een bandje en rustig spelen? ik moet de eerste nog tegenkomen :D 150w PA is niet echt de moeite...

• Wormaap
Voor'n live-optreden ga je met 50W echt niet daarkomen... Als we in het zaaltje dat onze oefenruimte is spelen voor publiek, staat er 3 kilowatt te blazen. Als er publiek is dat je hoge tonen tegenhoudt + een meter of 15 te overbruggen, heb je echt aardig wat vermogen nodig. Die 2x100 Watt zou bedoeld zijn voor café-optredens, puur voor de zang en de keys (en mogelijk een klein duwtje in de rug van m'n gitaar :P)

• Jag

Jag

Maar je hebt gewoon inhoud nodig om met een normale constructie ook een leuke lage tonen bereik te krijgen/houden. 160 liter valt wel mee, 50x50x50 cm is al ongeveer 125 liter. En met een paar wieltjes en een stevig handsvat eraan ben je ook al een stuk mobielere, mocht dat nodig zijn.
Geloof me, ik heb wel vaker speakertjes in mijn handen :P.

160 Liter is behoorlijk fors voor een sub, zeker voor een 15" sub. En echt te groot voor een normaal topkastje. Als ik trouwens topkastje zeg, bedoel in een quasi full range speakertje. Je kan prima doen wat jullie willen met gewoon een 12"/1" topje. Alleen zit je met een probleem dat je er dan nog statiefjes bij moet kopen. Je kan dat "oplossen" door een sub met een pijpje ertussen als statief te gebruiken. Mooie wieltjes eronder (of een wielplaat), houdertje voor het pijpje op de sub klussen. En dan heb je echt een heel makkelijk en snel op te zetten setje (ook in je eentje).
En 160L voor het sub is echt nergens voor nodig, 50 a 100 liter is echt meer dan zat. Ik draai vaak zelf op een set met een twee 12" subjes per kant, in iets van een 50L behuizing. Nou daar knal je de tent mee uit hoor, kan je goed een paar honderd man mee bespelen. En ook diepgang genoeg.

• Wormaap
Ik geloof je volkomen, alleen heb ik het idee dat: Óf ik zit er volkomen naast met mijn schatting, óf wij hebben een andere definitie van onhandelbaar :P
'K heb laatst op school geluid gedaan voor de 'Idols' van onze school, en daar heb ik met 2 mensen opgebouwd, Peavey 15" fullrange-boxen met hoorn en tweeter erin, en die leken echt stukken groter te zijn dan die kisten die wij hebben, en dat ging priema als topkast... Ik weet't echt ff niet, 'k zal vragen of ze die kist morgen even opmeten zodat ik hier wat zekerder kan zeggen wat't is.

• MM
  • Niet online

MM

Als ik het plaatje zo zie schat ik de binnenmaten op 40x40x55cm, goed voor een 90l dus :)
Meet het nog wel even na.

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

@jag

Die 2 12" subjes voor een paar honderd man met diepgang genoeg, doen die ook vette lage B's van de basgitaar op fullpower?

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Alles heeft zijn prijs. Zo ook subs die al lekker rammen in 50 liter :*

• Jag

Jag

Wormaap schreef op 07 maart 2004 @ 22:47:
Ik geloof je volkomen, alleen heb ik het idee dat: Óf ik zit er volkomen naast met mijn schatting, óf wij hebben een andere definitie van onhandelbaar :P
'K heb laatst op school geluid gedaan voor de 'Idols' van onze school, en daar heb ik met 2 mensen opgebouwd, Peavey 15" fullrange-boxen met hoorn en tweeter erin, en die leken echt stukken groter te zijn dan die kisten die wij hebben, en dat ging priema als topkast... Ik weet't echt ff niet, 'k zal vragen of ze die kist morgen even opmeten zodat ik hier wat zekerder kan zeggen wat't is.
Ja, het kan ook wel groter. Een EAW Kf850 kast is ook wel meer dan 30kg en 50L :). Maar voor een gewoon setje is dat gewoon niet handig. Je gaat in een kroeg of een klein zaaltje ook echt niet met een 850 set staan zeg maar.
guidooo schreef op 07 maart 2004 @ 22:53:
@jag

Die 2 12" subjes voor een paar honderd man met diepgang genoeg, doen die ook vette lage B's van de basgitaar op fullpower?
Het is natuurlijk altijd een afweging tussen hoe diep het gaat, hoe groot het is en hoe hard het kan. Maar met dit setje ben ik of iemand anders nog nooit te kort gekomen. Terwijl er op zijn tijd toch ook wel 105dB continu mee gespeeld wordt. Ik heb nog nooit de clip lampjes van de Crest CA-9 amps aan zien gaan (ik heb vaak genoeg klusjes waarbij je net de signaal ledjes aan ziet flikkeren).
Ik wilde alleen maar even aangeven dat het vrij onzinnig en onhandig is om een topkast van 160L te bouwen :). Die Kappa unit is meer bedoeld voor in een sub.

• JT

JT

VETAK y0

Ikzelf denk dat het, in verband met de basgitaar, het wel waard is om grote subkisten te maken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Wormaap
Als mijn schatting echt zo ongelofelijk fout was (lijkt't wel op... JBL TR126 die ook in dat zaaltje staat is 226 liter, en die zijn STUKKEN groter) dan zit ik dus met een kistje van rond de 90 liter te werken... Eigenlijk ook wel iets logischer :P
Ik hou alleen altijd 1 probleem: De bassist en zijn broer zijn ongelofelijke Behringer fans. Als ik dus een zelfbouwproject voorstel moet ik constant tegen 'ik koop gewoon voor 250 euro die Behringer 15" topkast' ingaan. Ik moet dus iets hebben wat die Behringers er dik uit speelt voor minder geld...
JT schreef op 07 maart 2004 @ 23:13:
Ikzelf denk dat het, in verband met de basgitaar, het wel waard is om grote subkisten te maken.
Er staat al een set 18" Behringer subkisten klaar voor als het zaaltje te groot is om alleen de basversterker v.d. bassist te gebruiken. Verder gaat de bas niet onder een Hz of 50, dus 't hoeft niet onmenselijk diep te gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Wormaap op 07-03-2004 23:19 ]

• JT

JT

VETAK y0

Nee, maar met 150l gaat de sub aflopen op 50hz. Bij 50l al op 80hz ofzo.

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

JT schreef op 07 maart 2004 @ 23:22:
Nee, maar met 150l gaat de sub aflopen op 50hz. Bij 50l al op 80hz ofzo.
Je hoeft niet per se een Kappa te kopen.

En wat betreft zo'n Behringer topkast, sja, daar is moeilijk tegen te concureren. Je zal voor 250 euro wel een betere topkast kunnen maken, maar het kost ook een stuk meer tijd.
En sja, Behringer, geen topmerk natuurlijk, maar wel een uitkomst als je op een tight budget zit. Ik zou persoonlijk nooit speakers van Behringer kopen, dan nog eerder Dynacord ofzo. Maar als ik weinig te besteden zou hebben en ik moest wat kopen, zou ik op zoek gaan naar een 2e hands setje Apogee AE-5's, of misschien wel een Source setje van Axys. Er zwerft ook genoeg in rond in het 2e hands circuit (bandjes die stoppen/PA bedrijfjes die failliet gaan).

Dit setje gebruiken wij voor klusjes in de foyers (veel bandjes en DJs):

Afbeeldingslocatie: http://www.renkus-heinz.com/loudspeakers/series/current/trx/images/trx12_15.jpg

Twee van deze subjes per kant:
Afbeeldingslocatie: http://www.renkus-heinz.com/loudspeakers/series/current/pnx/images/PN112SUBmiddle.jpg

Alleen dan zonder stekker, want het budget stond niet toe om de powered versie te nemen. Zit ook geen vlieghardware bij, en het topkastje is passief. Maar goed, compleet met twee Ca-9 amps, een Xta Dp200 parametrische EQ en een BSS Minidrive crossover/delay (inc flightcase) en nog wat DJ spullen (twee Technics SL-1200s, A&H DJ tafeltje en twee Denon cd spelers) toch goed voor meer dan 13K. En dat is ex btw en een goede korting (ze wilden ons als klant binnenhalen). Best wel duur zeg maar.

Maar zoiets is op zich goed zelf te maken. Met dit soort spullen scheelt zelfbouw namelijk wel een hoop (je moet nog steeds een goed gevuld amp rackie hebben natuurlijk).

[ Voor 37% gewijzigd door Jag op 08-03-2004 00:56 ]

• MM
  • Niet online

MM

Amps kan je ook zelf bouwen 8)7
Als je veel versterker voor weinig wilt zoek dan eens op T.Amp, ook op het J&H forum is daar wel redelijk wat over geschreven, iets van 1600w continue voor 50 euro, 1200w voor 350 (dacht ik ken niet die hele lijst uit mijn hoofd).

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Verder gaat de bas niet onder een Hz of 50, dus 't hoeft niet onmenselijk diep te gaan.
Spelen jullie dan nooit een losse E snaar? Die gaat echt wel lager dan 50 Hz, laat staan een B van een 5 string

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

m.m schreef op 08 maart 2004 @ 07:21:
Amps kan je ook zelf bouwen 8)7
Als je veel versterker voor weinig wilt zoek dan eens op T.Amp, ook op het J&H forum is daar wel redelijk wat over geschreven, iets van 1600w continue voor 50 euro, 1200w voor 350 (dacht ik ken niet die hele lijst uit mijn hoofd).
denk een typo? want voor 400w minder 300€ meer betalen? :P zal denk 500€ voor 1600w zijn ofzo?

• TheLemon

TheLemon

Sorry, maar als je een basgitaar uitmixt, zelfs een 5-snaar (spreek uit ervaring) ga je niet eens onder de 80-100Hz meestal. Als je lager gaat druk je de kick volledig weg namelijk. Natuurlijk zitten er wel lagere frequenties in zo'n lage toon, maar de meeste energie van een bas zit tussen de 150-300 Hz.
Voor PA-werk (bij rock/metal) hoef je niet onder de 50Hz te komen om te kunnen beuken.

Verwijderd

@jag waar om zou je de powered versie willen??
een lossen amp + kast is i.m.o. veel flexibeler en minder storings gevoelig en het is makkelijker mat je kabel meuk on stage (of mis ik nu een groot voordeel)

• Wormaap
guidooo schreef op 08 maart 2004 @ 08:02:
[...]
Spelen jullie dan nooit een losse E snaar? Die gaat echt wel lager dan 50 Hz, laat staan een B van een 5 string
Even tellen hoor... Lage E op mijn gitaar = 330Hz bas zit daar 2 octaven onder, 165, 82.5 Hz. Misschien dat een lage B, of een downtuned A nog iets d'ronder komt, maar 't is niet echt nodig :)

• MM
  • Niet online

MM

De laagste toon op een bas is 41Hz

• TheLemon

TheLemon

Ja dat zal zo zijn, maar je hoeft bij een rockband echt niet 41Hz op 0dB te kunnen versterken imo. Als ik een opname uitmix zit de kick in het gebied onder de 150Hz te stampen en de bas gaat daar net boven zitten, anders mis je de klappen. Ik neem aan dat het live niet heel veel verschilt.

• MM
  • Niet online

MM

Ik zei ook niet dat je 41hz full power moet kunnen weergeven, een f3 van 45hz is al heel erg netjes.

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:19:
@jag waar om zou je de powered versie willen??
een lossen amp + kast is i.m.o. veel flexibeler en minder storings gevoelig en het is makkelijker mat je kabel meuk on stage (of mis ik nu een groot voordeel)
Flexibeler? Nee, juist niet. Powered kasten zijn veel makkelijker in gebruik. Stel dat je bijvoorbeeld wat geluid in een foyer nodig hebt. Speakertje op een paaltje zetten, combi kabeltje er naartoe trekken (230V en signaal) en klaar. Met een normale non powered speaker betekent dat dat je ook een amp rack mee moet nemen.
Dat amp rack moet je ook weer ergens kwijt. En meestal is het ook niet 1 amprack, maar zijn het er een hele hoop. En dan staat je zijtoneel, waar ruimte meestal niet in overvloed is, vol met amp racks.
Verder kan je met een actief systeem de amps precies op de speaker uitzoeken. Geen gedoe dus met zwaar overbemeten amps die tot 2 Ohm te belasten zijn gebruiken voor een 8 Ohm driver. Verder is een overstap naar een actief powered systeem ook makkelijk gemaakt, dus alle voordelen van actief Vs passief komen er dan bij. Netjes alle amp kanalen (2 of 3), delays, corrigerende EQ en beveiging bij de speaker in de behuizing. Dat maakt het meteen ook volledig idiot proof. Iedereen kan ermee werken, gewoon 230 en signaal ernaartoe en klaar. En als je meerdere kasten hebt, los je het zonder problemen door. Dus ook voor hele grote arrays 1 keer 230 er naartoe (dan waarschijnlijk C32 blauw of rood) en 1 keer signaal (en evt een netwerkkabel mee als er een DSP in de speakers zit).
En natuurlijk een maximaal korte luidspreker kabel. Om je een voorbeeld te geven: in de Figi bios hier in Zeist hebben ze de speakerkabels van het links/rechts, het center en de subs via de rollenzolder naar de regiecabine lopen. Dus eerst een meter of 20 omhoog, oversteken, 20m omlaag en dan nog helemaal naar de regiecabine (waar dus de amp racks staan). Dat zijn hele forse afstanden, beetje zonde. Allemaal geen probleem met een powered systeem.

Ik werk voornamelijk met powered speakers (Axys met name), maar ook regelmatig met non powered kastjes (ons foyer setje, wat oude floortjes en vaak met Synco sets van Ampco). Zeker als je een wat grotere set hebt, is het altijd zo'n gepuzzel hoe de amp racks moet plaatsen ent de speakerkabels laten lopen. Om je een voorbeeld te geven, een tijdje geleden geluid gebouwd voor Zucco103. Twee ground stacks met twee 18" subs per kant, twee LF kasten (2x15") en twee MH kasten (6x 1", 6x 6.5") per kant. En nog twee combi kasten als infill.
Vier amp racks (alles is actief, dus veel amps) voor het links/rechts. Op één amp rack ging een MH, LF en een sub kast (en dat twee keer). Eén amp rack voor de combi's (stereo), en één stereo slave sub amp rack. Dat komt een gedeeltje links, en een gedeelte rechts te staan. Waarbij sommige kasten van links op een amp rack rechts moeten. Je kan je denk ik wel voorstellen dat het dan al snel vrij complex wordt qua bekabeling.
Zeker als je je bedenkt dat er ergens anders nog twee combi kasten en twee subs kwamen (oversteken met speakerkabels, met powered speakers steek je via de multi met je signaal over, en pak je daar uit een audio groep spanning, scheelt een hoop kabels afplakken!). En dan nog de hele monitor set. Een stuk of 8 floortjes op 6 kanalen, inc drum fill (met weer een speciaal amp rack).
Als dat allemaal powered kasten zouden zijn geweest, had ik het twee keer zo snel kunnen opbouwen.

Wij gaan in 2004 nieuw geluid kopen voor de grote zaal, kleine zaal en een nieuwe monitor set (waarschijnlijk Meyer). Dat wordt dan ook bij zeker weten powered, gewoon omdat eigenlijk niemand bij ons terug wilt naar non powered kasten. Ik zou ook niet weten waarom.

• Wormaap
Ik heb zojuist de WERKELIJKE maten van de kistjes te horen gekregen :P
45x60x40, buitenmaten... Een slordige 90 liter van binnen dus, ik weet zo snel niet meer wie het was, maar't was een goede gok ;)
Verder zijn we er na overleg achter dat 't toch maar een mid-hoog kast wordt :P Meer'n top die ook een stukkie omlaag kan zeg maar, voor het 100Hz en lager gebied zetten we wel subjes neer o__0
Nu zijn de eisen dus iets aangepast: Minimaal zo'n -3dB op 100Hz, zodat ze nog wat bruikbaar zijn als we sub-gebrek hebben, maar dit is niet 100% noodzakelijk. Hoog rendement is wél noodzakelijk en goeie kwaliteit ook (duh :P)
Verder mag't ook wat gaan kosten, tot 300 euro per kist vind ik vrij netjes, mits er een top uitkomt die die Behringer tops verslaat op alle gebieden :P
Sorry dat ik nu opeens van gedachten ben veranderd over de dingen, maar't is allemaal wat onduidelijk geweest ;)

• MM
  • Niet online

MM

Als je 300 euro budget hebt zou ik zeker een nieuw kastje gaan bouwen. Hier een voorbeeld van een driver + filter + bouwtekening setje voor een (voor het bedrag) een erg goed 12/1 fullrange kastje. Later kun je uitbreiden met een 15"", 18" of dubbel 12" subjes voor wat meer laagweergave.

Pagina: 1