Toon posts:

[.NET] Record toevoegen in bound form

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb de overstap gemaakt van Access2000 (vba) naar VB.NET. Heb een probleempje waar ik nu tegenaan loop. Ik kan nergens documentatie vinden waar dit uitgelegd is.

Ik heb een Windows Form met daarop bound controls. Nu wil ik op het form een knop plaatsen zodat als de gebruiker hierop drukt deze een leeg invoerscherm te zien krijgt (zoals in Access). Deze velden kan de gebruiker vervolgens invullen en vervolgens wordt het record opgeslagen. Maar dit lukt me niet!!!!!! 8)7

Plz help...

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een website waarin een voorbeeld staat zodat ik daar eens naar kan kijken. Alle voorbeelden die ik heb gevonden werken niet zoals het Access formpje...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
VB.NET (of C#) is ook niet zoals een 'Access Formpje'.

Je zult met DataAdapters, DataSets/DataTables moeten werken. Maar misschien is het beter als je eerst de basics van .NET onder de knie krijgt, alvorens je met ADO.NET bezig bent.

Je moet dan ook eens kijken naar de DataBindings property van de controls, en deze gebruiken om data te binden aan bv. een textbox:
code:
1
textBox1.DataBindings.Add ("Text", myDataTable, "naam");

Om een nieuwe row te adden, en direct je textboxen leeg te maken (zodanig dat die nieuwe row kan opgevuld worden), zal je aan de slag moeten gaan met de BindingContext van je form:

code:
1
((CurrencyManager)this.BindingContext[myDataTable]).AddNew();

Code voorbeeldjes zijn in C#

[ Voor 3% gewijzigd door whoami op 06-03-2004 01:17 ]

https://fgheysels.github.io/

• hqa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08-2024

hqa

• EfBe
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 23:04:
Hallo,

ik heb de overstap gemaakt van Access2000 (vba) naar VB.NET. Heb een probleempje waar ik nu tegenaan loop. Ik kan nergens documentatie vinden waar dit uitgelegd is.

Ik heb een Windows Form met daarop bound controls. Nu wil ik op het form een knop plaatsen zodat als de gebruiker hierop drukt deze een leeg invoerscherm te zien krijgt (zoals in Access). Deze velden kan de gebruiker vervolgens invullen en vervolgens wordt het record opgeslagen. Maar dit lukt me niet!!!!!! 8)7
Goh... :)

Het is geen access waarbij je een table direct aan een form hangt. Je hebt verschillende lagen in je programma: laag die de data uit de database haalt/er in stopt, laag die de logica van je programma bevat en de data verwerkt en de scherm laag. Als die user klaar is met intikken van data, dan heb je wellicht een dataset oid waar de nieuwe data inzit. Die moet je dus weer saven.

Als dit allemaal je pet te boven gaat, blijf dan aub bij access, want dit is een totaal andere wereld.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
EfBe schreef op 06 maart 2004 @ 11:35:
[...]
Als dit allemaal je pet te boven gaat, blijf dan aub bij access, want dit is een totaal andere wereld.
Ik denk dat dit een beetje te cru is. Je moet gewoon niet willen lopen voor je kunt gaan.
Hij moet van bij het begin beginnen (that is, een taal leren (C# of VB.NET), en daar wat mee spelen, en daarna stapje voor beetje het .NET framework leren.

https://fgheysels.github.io/

• EfBe
  • Niet online
whoami schreef op 06 maart 2004 @ 11:51:
Ik denk dat dit een beetje te cru is. Je moet gewoon niet willen lopen voor je kunt gaan.
Hij moet van bij het begin beginnen (that is, een taal leren (C# of VB.NET), en daar wat mee spelen, en daarna stapje voor beetje het .NET framework leren.
Was niet cru bedoeld, het was bedoeld als realiteit. Iets willen maken ala access kost inmens veel meer tijd dan dat het in access kost. Wil je dat wel, dan moet je dus eerst erg veel leren, wil je dat niet, dan moet je fijn bij access blijven. Zoals je zegt: je moet eerst de taal leren, en wanneer je dat gedaan hebt, het framework en daarna kun je beginnen met echte software te bouwen. Nou, dan zijn we al een mooie tijd verder. :)

Om veel volle zakdoeken te voorkomen is een reality check wellicht soms op zn plaats, hoe cru die ook over mag komen.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1