Moederbord voor 8 IDE apparaten

Pagina: 1
Acties:

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik ben van plan mij huidige systeem up te graden, nu zit er op dit moment een ASUS A7v in, die moet vervangen worden, samen met 2*512 MB SDRAM en een Athlon 1ghz.
Die A7V heeft ruimte om in totaal 8 IDE devices aan te sluiten, 4 in ata100 EN 4 in ata66 als ik het goed zeg.

Nu wil ik voor mijn nieuw mobo ook zoiets, lijkt me wel makkelijk, anders moet ik een losse ide controller erbij kopen, ik heb namelijk 7 devices die erop moeten.

Heb ik op tweakers gezocht, daar was eigenlijk nix te vinden, op toms hardware guide kom ik deze modellen tegen die dit ondersteunen:
MSI KT3 Ultra-ARU (MS-6380E)
Asus A7V333 Raid
Abit AT7
en nog wat vage merken, maar ik geef de voorkeur aan een van bovenstaande merken.
Dit zijn allemaal wat oudere modellen volgens mij, of heb ik dat mis?
Als ik de FAQ lees wordt geadviseerd om niet lager dan een 400FSB aan te schaffen.
Oudere chipsets zonder FSB400 en/of PC3200 ondersteuning zijn niet meer interessant om nieuw aan te schaffen.
Zoek ik verkeerd of zijn er geen modellen met 400fsb op de markt die tevens 8 ide apparaten ondersteunen (geen S-ATA).
Is het dan verstandiger om gewoon het mobo wat in de best buy guide geadviseerd wordt te nemen (Moederbord: MSI K7N2G-L), en dan een losse ide contoller erbij te kopen, ik gebruik de computer verder vooral voor films kijken en internetten.

Ik ben trouwens bij deze mobo's gekomen omdat ik een AMD Athlon XP processor wil, deze zijn goedkoper.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou een gewoon moederbord nemen met een extra IDE kaart, dat geeft je namelijk een stuk meer vrijheid in het kiezen van een moederbord.
Ik heb goede dingen gehoord over de Q-Tec 340R, de chip die erop zit schijnt vrij snel te zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Die 8 IDE/ATA apparaten, moet dat puur voor harddisken zijn, of moeten er ook opticaldrives aangesloten worden?

Want een insteekkaartje met meerdere P-ATA/IDE channels is nog wel makkelijk te vinden (http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/60/top) - zit je alleen met de optical drives die direct op het mobo aangesloten moeten worden (opticaldrives en PATA kaartjes vinden elkaar nl. niet zo lief).

Zijn het trouwens losse drives/partities, of een Raidopstelling?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 19:21 ]

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Kijk eens naar gigabyte moederborden, bijna elke serie heeft wel een versie met 2 ide poorten, 2 ide raid poorten en eventueel nog sata poorten.

Die 2 ide raid poorten kun je ook gebruiken als standaard ide poorten. Zodoende kun je tot 8 ide devices aansluiten of natuurlijk zoals bobo meldt, kun je een pci kaartje aanschaffen á ca. €25

JayGTeam (213177)

• cûora
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 19:14:
Die 8 IDE/ATA apparaten, moet dat puur voor harddisken zijn, of moeten er ook opticaldrives aangesloten worden?
Want een insteekkaartje met meerdere P-ATA/IDE channels is nog wel makkelijk te vinden - zit je alleen met de optical drives die direct op het mobo aangesloten moeten worden (opticaldrives en PATA kaartjes vinden elkaar nl. niet zo lief).
Is het trouwens losse drives/partities, of een Raidopstelling?
Het zijn 5 losse harde schijven, 3 op ATA133, 1 op ATA100 en een op ATA66, en een CDRW en een CDrom.
Geen optical drives oid dus.
AaroN schreef op 05 maart 2004 @ 19:16:
Kijk eens naar gigabyte moederborden, bijna elke serie heeft wel een versie met 2 ide poorten, 2 ide raid poorten en eventueel nog sata poorten.

Die 2 ide raid poorten kun je ook gebruiken als standaard ide poorten. Zodoende kun je tot 8 ide devices aansluiten of natuurlijk zoals bobo meldt, kun je een pci kaartje aanschaffen á ca. €25
Ik ben een pauperige spudent, dus ik het gaat me om de goedkoopste oplossing :)
Ik ga nu zoeken naar gygabite, thnx.

[ Voor 31% gewijzigd door cûora op 05-03-2004 19:18 ]

Verwijderd

CDRW en een CDrom. Geen optical drives oid dus.
Ik noem CD/DVD/CDRW/DVDRW (ATAPI) optical drives - ik bedoelde niet MagnetoOptical (MO) Drives.

Mocht je overigens met SATA->PATA bridgekaartjes willen werken en Maxtor ATA133 drives hebben, blijf dan af van de kaartjes met een Marvell 8818030-TBC chipset.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 19:21 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben een pauperige spudent, dus ik het gaat me om de goedkoopste oplossing
Dan lijkt me een goed(koop) moederbordje met een losse IDE controller de beste oplossing. Borden met meer dan pakweg 3 IDE kanalen (voor 6 devices) zijn dun gezaaid.

Verwijderd

cûora schreef op 05 maart 2004 @ 19:17:

Ik ben een pauperige spudent, dus ik het gaat me om de goedkoopste oplossing :)
Ik ga nu zoeken naar gygabite, thnx.
check je mail dude.. :)

• cûora
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 22:34:
[...]

check je mail dude.. :)
Ja mooi dank je, een mobo te koop aanbieden 2e hands die nieuw in de pricewatch voor 5 euro meer te koop is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wtf? Kan men tegenwoordig niet meer zélf zijn/haar eigen mailbox onderhouden? Reageer gewoon ontopic, desnoods gewoon wat je in het mailtje schreef of blijf lekker weg.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
ik zou persoonlijk voor een moederbord met KT600 chip gaan, single DDR, Sata onderstuening (heb je nu nix aan maar koop je een nieuwe schijf.....)
en PC3200
bijv: Abit K7v, Asus A7V600-X, MSI KT6V.
alle 3 qua prijs niet duur, helaas wel maar 4 ide dus ide contoller extra is nodig (lekker 2e handsje)

Verwijderd

cûora schreef op 05 maart 2004 @ 22:39:
[...]

Ja mooi dank je, een mobo te koop aanbieden 2e hands die nieuw in de pricewatch voor 5 euro meer te koop is.
oh sorry dat wist ik niet :( ,ik dacht namelijk dat ie niet meer te koop is B)
BalusC schreef op 05 maart 2004 @ 22:41:
[...]
Wtf? Kan men tegenwoordig niet meer zélf zijn/haar eigen mailbox onderhouden? Reageer gewoon ontopic, desnoods gewoon wat je in het mailtje schreef of blijf lekker weg.
dat is ontopic, en ik mag geen spul aanbieden op dit forum neem ik aan?, de enige die offtopic bezig is ben jij, en ik nu trouwens ook ;)

Verwijderd

Ik zou een giga-byte 7n400 pro2 nemen.
Deze heeft 2*sata raid,2x ide raid,2 normale ide poorten.
Ik heb dit bordje ook het koste me 119 euro.
Er zit een nforce chipset op,gigabitlan,en je krijgt er iets van 2 sata kabeltjes bij 3 ide kabeltjes en 1 floppydriver kabeltje en een usb2.0 bracket en een digital out bracket bij en een bracket om 5.1 op te zetten.
En een handleiding voor giga raid en een voor sata en een voor het moederbord zelf.
Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad en doet hiero 24/7 zijn werk.
>:)

• cûora
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 19:49:
Ik zou een giga-byte 7n400 pro2 nemen.
Deze heeft 2*sata raid,2x ide raid,2 normale ide poorten.
Ik heb dit bordje ook het koste me 119 euro.
Er zit een nforce chipset op,gigabitlan,en je krijgt er iets van 2 sata kabeltjes bij 3 ide kabeltjes en 1 floppydriver kabeltje en een usb2.0 bracket en een digital out bracket bij en een bracket om 5.1 op te zetten.
En een handleiding voor giga raid en een voor sata en een voor het moederbord zelf.
Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad en doet hiero 24/7 zijn werk.
>:)
Ja die lijkt me wel wat, is precies wat ik bedoel, alleen heeft deze een FSB van 333 max, is dat verschil merkbaar bij gewoon gebruik?
Het voordeel is dat ik dan geen 40 euro extra hoef uit te geven voor een ata133 controller (het mobo is 95 euro momenteel, 25 euro meer dan die andere borden gemiddeld)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
Ik zou voor een MSI gaan, aangezien ik daar echt zeer tevreden over ben (kheb al een heleboel boardjes gehad en alleen maar MSI tegenwoordig _/-\o_ ). Deze hebben vaak een Promise controller die IDE-Raid bied. Ook kun je dan harddeschijven met convertor op je SATA aansluiten.

Ik zoek ff wel wat voor je op...

EDIT: De KT6 Delta-FIS2R lijkt me wel wat voor jouw :)

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=474

6 PATA en 4 SATA lijkt me toch wel voldoende ;)

En MSI zijn zo stabiel als een huis, clocken lekker over en zijn erg goedkoop voor wat je allemaal krijgt :*)

pricewatch: MSI KT6 Delta FIS2R, KT600 (Sound, Lan, Sata Raid 1394) (OP dit moment van schrijven heb je er al één voor €105,- met alles erop en eraan)

[ Voor 45% gewijzigd door XoReP op 06-03-2004 20:26 ]

Verwijderd

@cûora
De giga-byte 7n400 pro2 supert gewoon 400 fsb.
Ik heb dit bordje ook en kosten me 2 weken geleden 119 euro.
Maar zoals ik altijd zeg(kost wa hedde wa)
Je kan ook wel een mobo kopen van 80 euro met suport voor 8 divices.
Maar je hebt dan ook snel kans op instabieliteid enzevoorts.
Als je vraagen voor me hebt voeg me ff toe bij msn.
vespa_si@msn.com
Pagina: 1