Twee omgevingen achter één IP-adres

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
De situatie is als volgt: wij delen een kantoorpand met een ander bedrijf en voor het hele gebouw is er één XS4all Fast ADSL aansluiting. Op dit moment wordt deze via een Draytek 2200 router met DHCP gebruikt voor bedrijf A. De proxyserver van bedrijf B hangt hier ook op en verzorgd zo het internet voor bedrijf B.

Bedrijf A draait op Microsoft Small Business Server 2003. Bedrijf A heeft via het vaste IP-adres toegang tot webmail en andere functionaliteiten (FTP, webserver, OWA, OMA etc.). Bedrijf B gebruikt alleen internet en de e-mail komt met bSMTP binnen via een ISDN lijn.

Nu gaat bedrijf B binnenkort ook migreren naar SBS2003. Ook dit bedrijf wil via het internet toegang krijgen tot het netwerk (vooral voor webaccess en Outlook over HTTP-RPC).

Nu is het probleem dat we maar één public IP-adres hebben en er ook niet meer kunnen krijgen op de Fast ADSL verbinding (KPN gezeik...)

Hoe kunnen we nu zorgen dat beide bedrijven via één IP-adres hun eigen server kunnen bereiken over het internet?

Is het volgende mogelijk: ipv naar bijvoorbeeld de webmaail te gaan door in de browser ip-adres/exchange (bv. 123.456.22.11/exchange) te typen ip-adres/bedrijf a of b/exchange (bv. 123.456.22.11/bedrijfA/exchange) te typen. En zo ja: hoe ga ik dit instellen? De draytek is niet uitgebreid genoeg om dit in te stellen. Moet ik er dan een extra proxy tussen hangen die de serververzoeken op de juiste wijze doorstuurt naar de juiste server? En zo ja wordt het dan niet heel complex?

Andere opties zijn van harte welkom.

Verwijderd

reverse proxy heb je zeker nodig en je zal hostheaders moeten gebruiken.
(bla.a.nl/exchange en bla.b.nl/exchange)

alleen om mail te kunnen ontvangen op 2 servers met zo'n routertje gaat een probleem worden denk ik. ik neem tenminste aan dat B niet blij is als zijn mail via A gaat...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 17:50 ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor zover ik weet kan je in IIS (en ook Apache) virtual hosts aanmaken waarbij de specifieke website geladen word die bij een url hoort. Dus ja dat is mogelijk. Alleen omdat jij straks 2 SBS servers hebt staan wordt het een beetje gehannes ben ik bang. Wat je kan proberen is jouw SBS server de "primaire" te laten zijn en de virtual host voor het domein van B naar hun SBS server te laten wijzen, of dit goed gaat werken icm de vigor durf ik niet te zeggen, dat zou je eerst even moeten proberen

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Kettrick

Rantmeister!

Misschien een beetje een eenvoudige oplossing, maar kan er geen 2e ADSL lijn aangevraagd worden ?

Als je perse meerdere IP's wil gebruiken zou je misschien met xs4ll een tunnel op kunnen zetten, en daar een IP range overheen routeren. maar ik weet niet of XS4All dat doet/wil :?

• Techknow
Het KPN ADSL netwerk ondersteunt niet meerdere adressen per aansluiting.

De twee netwerken moeten los van elkaar draaien. Hebben ook eigen switch. Er moet dus iets voor de netwerken komen dat onderscheidt maakt tussen netwerk a en b bij een aanvraag vanaf het internet.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Techknow schreef op 05 maart 2004 @ 18:03:

De twee netwerken moeten los van elkaar draaien.
Waarom dan moeilijk doen ipv een ADSL-lijn aanleggen voor een paar knaken?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Techknow
Voor webaccess en andere functionaliteiten is een hoge upload er prettig, daarvoor heb je dus weer een fast adsl abbo nodig. Kost zo 80 euro per maand...hoop voor dat geld een goedkopere oplossing te vinden.

• Oogje
  • Niet online
En het argument dat je hoge upload nu moet worden verdeeld over 2 bedrijven, waardoor alles dus trager wordt?

PS...wij hebben een soortgelijke situatie...waar het uiteindelijk op neerkomt is dat achter de vigor 2 firewalls draaien op linux.
En dan nog hebben we t gezeur dat bv onze webmail over poort 81 loopt.

[ Voor 49% gewijzigd door Oogje op 05-03-2004 18:23 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Kun je niet gewoon een tweede IP-adres bemachtigen bij XS4ALL? Lijkt me geen probleem aangezien KPN vroeger meerdere IP-adressen verstrekte bij Fast-ADSL abo's.

Edit: "KPN-gezeik" - verklaar je nader? Ik kan me niet voorstellen dat KPN daar (veel) problemen mee heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 18:24 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
Je kunt natuurlijk ook bepaalde poortjes forwarden naar een andere machine.
Bij mij thuis heb ik ssh op poort 22 die naar de ene machine gaat en wat op port 32 binnen komt gaat naar de andere machine.
Dat is ook in de draytek in te stellen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Techknow
KPN heeft het ADSL netwerk aangepast, vandaar dat er tegenwoordig nog maar 1 ipv van 4 ip adressen bij een fast adsl aansluiting zitten. KPN doet dit ter behoeve van de verder ontwikkeling van het ADSL netwerk...meer dan één ip-adres is niet mogelijk via het netwerk van KPN. De enige mogelijkheid is overstappen op Business DSL bij XS4all. Dan krijg je er direct 8.

Sorry, betreft 'KPN-gezeik' heb altijd problemen met ze maar dat is off-topic.

Het eigenlijke probleem is dat wij nu alle gemakken hebben van de huidige structuur, gaat de andere partij migreren dan moeten wij meer kosten maken (door een extra adsl aansluiting te nemen). Vandaar dat ik naar een omweg zoek. De kosten van de migratie en eventuele veranderingen komen volgens afspraak voor rekening van het andere bedrijf, een extra adsl aansluiting niet.

• Eastern
  • Laatst online: 24-06 22:21
Ik zou het volgende doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.eastern.nl/temp/network.png

Op de linux machine installeer je Apache met Reverse proxy op poort 80, postfix op poort 25 met relay voor beide bedrijven en zorg je dat die afgeleverd worden op de SBS servers. Klaar is kees.

Als je handig bent met Linux is het niet veel werk, ben je dat niet dan moet je het laten doen of iets anders verzinnen.

[ Voor 68% gewijzigd door Eastern op 05-03-2004 19:25 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 19:33
Je zou het natuurlijk ook zo kunnen doen als Eastern maar dan dus met Server A als verdeler. Dan kun je gebruik maken van je IIS kennis.

Verwijderd

Techknow schreef op 05 maart 2004 @ 18:17:
Voor webaccess en andere functionaliteiten is een hoge upload er prettig, daarvoor heb je dus weer een fast adsl abbo nodig. Kost zo 80 euro per maand...hoop voor dat geld een goedkopere oplossing te vinden.
We praten hier over een goedkopere oplossing dan 80 euro per maand?
Voor een bedrijf?

• Eastern
  • Laatst online: 24-06 22:21
Als je IIS gaat gebruiken van A gaat dus het verkeer van B over het netwerk van A. De vraag is of je dat wilt, lijkt me niet 8-), maar wie ben ik :P

• tc982
  • Laatst online: 13:33
Andere mogelijkheid :

Poort 443 door routen naar de 2de server. ( ssl ) en zodoende kan server 1 op poort 80 hosten en server 2 op ssl 443.

Is dan wel instelbaar op je router, dan is het enkel en alleen nog de smtp goed laten routen, moet volgens mij wel doenbaar zijn door alles naar server 1 te laten binnenkomen en dan het domein filteren naar de andere server.

Of anders het front-end verhaal! Maar dat is enkel mogelijk met enterprise edition en niet met de SBS.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kun je niet met IPv6 gaan werken? Zie link: nieuws: Xs4all biedt als eerste Nederlandse provider IPv6-diensten

Xs4all ondersteund het en ook win2k3, is dit geen oplossing?

[ Voor 31% gewijzigd door gertjan! op 30-03-2004 12:46 ]

• Koffie
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Techknow schreef op 05 maart 2004 @ 18:03:
Het KPN ADSL netwerk ondersteunt niet meerdere adressen per aansluiting.

De twee netwerken moeten los van elkaar draaien. Hebben ook eigen switch. Er moet dus iets voor de netwerken komen dat onderscheidt maakt tussen netwerk a en b bij een aanvraag vanaf het internet.
En als je nou gewoon een 2e analog lijn aanvraagt, en daaroverheen een 2e ADSL signaal (desnoods over BBNed ofzo) :?

Handigste zou zijn om er een 'neutrale' reverse proxy tussen te zetten die *alles* reversed.
Alles wat met websites te maken heeft, kun je wel met hostheaders opvangen.
Andere services worden iets moeilijker, maar daar valt ook wel wat op te verzinnen denk ik.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Als ik me niet vergis, zit in SBS 2003 ook ISA server.
Deze heeft al reverse proxy "onboard", dus die zou je gewoon kunnen gebruiken.
Kijk bij ISA onder "Web publishing".

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

2 bedrijven op 1 internet aansluiting is vragen om moeilijkheden. 100% scheiden zal nooit echt lukken, want je hebt een gemeenschappelijk punt. In het geval van een misbruik, zullen ze elkaar de schuld geven. Bovendien zal een extra aansluiting altijd goedkoper zijn dan een extra router/firewal/proxy... Verder vind ik dat je een SBS gewwon geen service mag laten aanbieden op internet,

[ Voor 15% gewijzigd door Yalopa op 06-03-2004 11:18 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

kell.nl schreef op 06 maart 2004 @ 03:34:
Als ik me niet vergis, zit in SBS 2003 ook ISA server.
Deze heeft al reverse proxy "onboard", dus die zou je gewoon kunnen gebruiken.
Kijk bij ISA onder "Web publishing".
Alleen in de Premium uitvoering, en ik verwacht niet dat die van toepassing is hier als een extra ADSL aansluiting al niet mogelijk is vanwege de kosten :(

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• MRic3
  • Laatst online: 11-08 08:23

MRic3

Of praat ik weer poep?

Dit probleem gaat (hoogstwaarschijnlijk) binnenkort bij ons ook spelen. Wij huren nou stukje pand en hebben daar ISDN lijn met daarbij ADSL abbotje. Nou komt er (hoogstwaarschijnlijk) een ander bedrijf bij.

Mijn oplossing is dan dan dat andere bedrijf maar lekker hun eigen ISDN lijn erbij neemt en dat ze daarbij een ADSL abbo aanvragen. Lijkt mij sterk dat dat niet kan omdat een ADSL abbo gekoppeld moet zijn aan een hoofdnummer van een ISDN.... en er komt gewoon een 2e hoofdnummer... dus dat kan (in mijn simpele zienswijze).

Anyway, ik houd dit topic in de gaten. Ge wit ooit nooit.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Techknow
Kosten zijn niet het probleem zoals ik al eerder schetste, infrastructuur wordt betaald door bedrijf B en dat zit niet op een paar centen...alleen wij maken gebruik van de ADSL van hun en als delen niet mogelijk is komen wij met die kosten te zitten.

Gaat wel om SBS2003 Premium, wij hebben licenties voor intern gebruik (thank god for being Microsoft partner...!)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Techknow schreef op 07 maart 2004 @ 22:32:
Kosten zijn niet het probleem zoals ik al eerder schetste, infrastructuur wordt betaald door bedrijf B en dat zit niet op een paar centen...alleen wij maken gebruik van de ADSL van hun en als delen niet mogelijk is komen wij met die kosten te zitten.
Nou, dan hebben jullie een merkwaardige manier van denken.
Weegt de aanvraag van een kale lijn + een economy 8Mbit ADSL op BBned echt zo zwaar op het budget dat je de kosten van de uren die je kwijt bent met een imho nogal omslachtige en potentieel kwetsbare setup kunt verantwoorden?

Vergeet ook niet dat je nu afhankelijk bent van je andere afnemer op het gebied van service, ik zou dat niet willen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Techknow schreef op 05 maart 2004 @ 17:45:
Andere opties zijn van harte welkom.
Zoals al eerder aangegeven, extra adsl lijntje.

• Koffie
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Techknow schreef op 07 maart 2004 @ 22:32:

Gaat wel om SBS2003 Premium, wij hebben licenties voor intern gebruik (thank god for being Microsoft partner...!)
* Koffie snapt niet wat je nou moeilijk loopt te doen :?
Geef die lijn lekker terug, en neem een extra analoge lijn plus ADSL signaal.

Move PNS > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Techknow
Ik zie ook niet echt licht aan het einde van de tunnel. Ik neem gewoon een extra ADSL lijn

Verwijderd

MIsschien subnetten? :?
Pagina: 1