[SmartMedia] Card Error

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Hallo mensen,

Ik heb m'n 128 mb smartmedia kaart tijdelijk gebruikt in een MP3 speler. Allemaal leuk, maar nu werkt dat kaartje niet meer in m'n digitale camera. Hij geeft de melding "Card Error" en ik kan vervolgens helemaal niets... geen foto's maken en ook niet formatteren in de camera.

In de MP3 speler werkt het kaartje wel gewoon en kan ik files er op zetten en verwijderen. Ook kan ik het kaartje formatteren (FAT, 128 mb). Maar ook daarna werkt ie niet in m'n digicam.

-Fuji FinePix 1300z
-Dane Elec 128 mb smartmedia

Zijn er misschien formatteer programma's ofzo waarmee ik dit op kan lossen of is het kaartje gewoon 'stuk' nu?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:49
Heb je een SM card reader? Dan kun je hem toch gewoon op je PC formateren (kan ook gewoon met windows verkenner voor zover ik weet)....

Misschien gebruikt je camera FAT16 en je MP3 speler FAT32??

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Is een bekend probleem, MP3-spelers gebruiken meestal een eigen filesystem (besturingssysteem is vaak een unix variant). De oplossing is zoals XanderH al zei opnieuw formatteren. Soms kan dat met je camera, maar als die er ook niks meer mee kan zal je een reader aan moeten schaffen voor een low-level format :/

/me heeft goede ervaringen met Dane Elec readers

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 17:04 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
In veel gevallen wordt de camera zelf ook als "reader" herkend in de computer (Bijvoorbeeld: Er komt een extra drive letter bij). Als dit het geval is, dan kun je ook met software de kaart opnieuw formatteren volgens mij.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Undertaker2
Ik heb het kaartje in de MP3-speler, via de Windows Verkenner geformatteerd als FAT, maar zonder succes. Ook FAT32 doet het niet in de camera en NTFS al helemaal niet...

Vervolgens ff langs een fotozaak gefietst en daar kreeg ik te horen dat ik het kaartje nooit meer kan gebruiken in m'n camera! Bestandssysteem is veranderd enzo...

Dus tja... voordat ik zo'n cardreader ga aanschaffen wil ik wel graag weten of het gaat helpen.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Undertaker2
maartena schreef op 05 maart 2004 @ 17:06:
In veel gevallen wordt de camera zelf ook als "reader" herkend in de computer (Bijvoorbeeld: Er komt een extra drive letter bij). Als dit het geval is, dan kun je ook met software de kaart opnieuw formatteren volgens mij.
Er verschijnt wel een driveletter als ik de camera aansluit, maar ik kan niks doen (heel windows verkenner loopt klem als ik de drive probeer te bereiken)

Verwijderd

Ooit had ik een mp3 speler (mpman) die dat deed: in de software daarvan kon je het kaartje 'initialiseren' om hem te gebruiken in de speler. Maar in datzelfde programmatje kon je hem ook weer terug formatteren zodat hij "ook weer compatible was met andere apparaten zoals digitale camera's".

Dus ik weet niet watvoor mp3 spelertje je hebt, maar misschien heb je er wat aan :)

Verwijderd

Undertaker2 schreef op 05 maart 2004 @ 17:08:
Vervolgens ff langs een fotozaak gefietst en daar kreeg ik te horen dat ik het kaartje nooit meer kan gebruiken in m'n camera! Bestandssysteem is veranderd enzo...
Dat het bestandssysteem veranderd is hebben ze gelijk in. Maar het is wel degelijk weer goed te krijgen met een reader. Als je een low-level format doet met de juiste software en vervolgens het kaartje met de MP3-speler formatteert doet hij het weer.
Dus tja... voordat ik zo'n cardreader ga aanschaffen wil ik wel graag weten of het gaat helpen.
Tegenwoordig is een 128MB kaartje volgens mij wel goedkoper als een reader. Dus je kunt ook gewoon het huidige kaartje in je camera laten zitten en er nog eentje bijkopen voor je MP3-speler. Ben je goedkoper uit, je weet zeker dat het werkt en als bonus heb je nog extra geheugen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 17:39 ]

• Undertaker2
Het vervelende is dat het zo'n gare MP3-speler van de postbank is :) Niet echt een apparaat waar ik voor altijd die smartmediakaart mee wil gebruiken.

Maargoed... heb het kaartje volledig gewist en getest met cw.exe op deze pagina http://www.marshost.com/~rashmun/

Helaas ook zonder succes...

/edit
Damn... zelfs een complete image van een lege kaart met WinHex op m'n kaartje plaatsen helpt niet :(

Zucht...

[ Voor 18% gewijzigd door Undertaker2 op 05-03-2004 18:43 ]

• Undertaker2
Even een update voor de search:

Een smartmedia kaartje heeft twee 'lagen'. De structuurlaag en de bestandssysteem laag.

MP3-spelers, andere apparaten, en het Windows Formatteercommando passen zowel de structuurlaag als de bestandssysteemlaag aan. Dit laatste kan onder andere ongedaan worden gemaakt met de WinHEX procedure op deze pagina. http://www.marshost.com/~rashmun/ (linksonder)

De structuurlaag, ook wel aangeduid met Card Information System (CIS), is NIET zomaar te herstellen. Wanneer je fijn met WinHEX of een ander programma je kaartje hebt geformatteerd, dan zal ie nog steeds niet werken omdat de CIS niet hersteld is.

Op de eerder genoemde pagina is gelukkig wel een tooltje te downloaden (smprep.exe) waarmee je de CIS kan herstellen. Het vervelende is dat dit niet met alle cardreaders werkt. Alleen die cardreaders waar je het programmaatje 'officieel' bij krijgt gaan waarschijnlijk werken.

Pagina: 1