reality is for people with no imagination
Wat je nodig hebt is
1 magneet
een bak papier masjee (hoe je het ook spelt)
een binnenband
mekano
6 planken om een doos van te maken
Nu maak je met mekano een constructie om de magneet op zijn plak te houden. Daarom heen fabriceer je een omhulsel van papiermasjee en daarom heen leg je die fietsband.
Nu zaag je in een planke een gat ter grootte van je speaker en die hang je in dat gat. Je maakt hem vast een de binnenband zodat er nog ruimte is om te bewegen, anders hoor je nl. niets.
Dit zou moeten werken, een vriend heeft zo een 20" speaker gefrabiceerd, gaat hij nu in beton gieten...
1 magneet
een bak papier masjee (hoe je het ook spelt)
een binnenband
mekano
6 planken om een doos van te maken
Nu maak je met mekano een constructie om de magneet op zijn plak te houden. Daarom heen fabriceer je een omhulsel van papiermasjee en daarom heen leg je die fietsband.
Nu zaag je in een planke een gat ter grootte van je speaker en die hang je in dat gat. Je maakt hem vast een de binnenband zodat er nog ruimte is om te bewegen, anders hoor je nl. niets.
Dit zou moeten werken, een vriend heeft zo een 20" speaker gefrabiceerd, gaat hij nu in beton gieten...
Verwijderd
Hmm ik denk dat ie wat anders bedoelt maar oke,
-Om boxen te bouwen kun je het beste MDF gebruiken, Spaanplaat wil ook wel maar gaat zo vlug afbrokkelen en is moeilijker te verven.
-Ontwerp altijd eerst een paar modelletjes ga dus niet zomaar wat inmekaar prutsen.
-Je kunt ook het beste wat latjes gebruiken om de platen enzo goed te bevestigen.
- Zorg ALTIJD voor een luchtdichte afscheiding tussen de woofer en midtoner en/of tweeter.
Op bepaalde site's staat wel wat de inhoud moet zijn bij bepaalde speakercombi's dat zijn meestal van dat soort rekenmachintjes.
Maar verder zelfbouw zou ik niet doen, zeker als je het nog nooit gedaan hebt.
Je krijgt dan altijd een slechter geluid dan kant en klare speakers
-Om boxen te bouwen kun je het beste MDF gebruiken, Spaanplaat wil ook wel maar gaat zo vlug afbrokkelen en is moeilijker te verven.
-Ontwerp altijd eerst een paar modelletjes ga dus niet zomaar wat inmekaar prutsen.
-Je kunt ook het beste wat latjes gebruiken om de platen enzo goed te bevestigen.
- Zorg ALTIJD voor een luchtdichte afscheiding tussen de woofer en midtoner en/of tweeter.
Op bepaalde site's staat wel wat de inhoud moet zijn bij bepaalde speakercombi's dat zijn meestal van dat soort rekenmachintjes.
Maar verder zelfbouw zou ik niet doen, zeker als je het nog nooit gedaan hebt.
Je krijgt dan altijd een slechter geluid dan kant en klare speakers
Een kast maken is geen probleem voor me, ben nl opgeleid voor meubelmaker
Kep ze al es eerder gemaakt. Duz als ik een goede bouwtekening heb of een beetje moet rekenen met inhoud en schotjes in zoon ding dan is dat geen probleem
Maar ja ...dan moet ik die gegevens wel hebben
en ook wat voor filter enzo je moet toepassen
reality is for people with no imagination
Verwijderd
er zijn genoeg boeken geschreven over speakerbouw, loop eens naar je bibliotheek..
kijk dan eens goed naar die modellen, en koop woofers/tweeters etc. pas je inhoud van je box aan op de specs. van de woofers
kijk dan eens goed naar die modellen, en koop woofers/tweeters etc. pas je inhoud van je box aan op de specs. van de woofers
wou zelf ook boxen bouwen maar na een beetje rekenen en oonderdelen zoeken bleek ik goedkoper en makkelijker uit te zijn door ze gewoon te kopen, maar in de electuur staat er een stukje over.
greetz
Oezie Woezie
greetz
Oezie Woezie
een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo
Verwijderd
Je hebt altijd een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding!!! Neem wel magnetisch afgeschermde speakers, gewoon een setje ofzo (ik heb ze van Vifa) met iedergeval een tekening met de inhoud van de box, dan kan je maken wat je wilt als de inhoud maar net zoveel is. Vraag advies bij een van deze zaken, of een ander natuurlijk....
http://www.speakerland.nl / http://www.remo.nl/index.html
http://www.speakerland.nl / http://www.remo.nl/index.html
Ik heb zelf ook speakers bij Conrad gekocht. De handleiding voor het bouwen van de speakers zit er al bij. Lekkere goed prijs/kwaliteit verhouding.
Alleen ik ga nu zo ff weer naar Boekelo, 1 van de speakers is voor de 3e keer kapot (niet opgeblazen). Maar goed, ik ga denk ik andere speakers kopen, dit waren toch speakers om mee te beginnen (ik ben wel zeer tevreden over de kwaliteit, CAT speakers, niet zo'n hoog rendement, maar wel een enorm hoog vermogen. De tweeters van CAT zijn minder..... Iemand tips? Woofer 20cm??
Hier een fotootje van mijn Speakerboxen in aanbouw:
Verwijderd
Speakerland, zoals hierboven vermeld. Wereld-zaak. Heb er zelf ook wat eigenbouw-ideen opgedaan en zelf daadwerkelijk twee zuilen in elkaar gezet. MDF-22mm is het beste hiervoor. De zuilen zijn 1.2 meter hoog en verder 20*28 cm. Per stuk twee Vifa-woofers, een Peerless middentoner en een Maxton bandjes tweeter. Ze hebben me de exacte inhoud voorgerekend en een filter geadviseerd.
Het resultaat mag er zeker zijn. Eerlijk waar, speakerland (ik ben bij de Haarlemse vestiging geweest..) is super.
Een waarschuwing: je raakt wel erg snel gewend aan mooie speakers. Als iemand naar je toe komt en zegt: "Jij was toch zo op audio? Ik heb nu gave 5000W speakers bij de De Block gekocht!" moet je moeite doen om de relatie met die persoon niet ernstig te verstoren door fijntjes te vertellen wat je ECHT van zijn speakers vind....
Heb ik persoonlijk ondervonden...
Succes. En een tip: neem vooral DE TIJD! Plan een paar maanden, dan is het klaar binnen een jaar.
Dit verhaal geldt overigens voor de speakers die aan de Onkyo-stereo-toren hangen. De pc heeft geen eigen speakers... Wel een Live!-kaart, ahem...
Het resultaat mag er zeker zijn. Eerlijk waar, speakerland (ik ben bij de Haarlemse vestiging geweest..) is super.
Een waarschuwing: je raakt wel erg snel gewend aan mooie speakers. Als iemand naar je toe komt en zegt: "Jij was toch zo op audio? Ik heb nu gave 5000W speakers bij de De Block gekocht!" moet je moeite doen om de relatie met die persoon niet ernstig te verstoren door fijntjes te vertellen wat je ECHT van zijn speakers vind....
Heb ik persoonlijk ondervonden...
Succes. En een tip: neem vooral DE TIJD! Plan een paar maanden, dan is het klaar binnen een jaar.
Dit verhaal geldt overigens voor de speakers die aan de Onkyo-stereo-toren hangen. De pc heeft geen eigen speakers... Wel een Live!-kaart, ahem...
Bij mij in ong een week hoor! Mijn oom 2 weken, elke avond ff mee bezig en een zaterdag............... Dus valt wel mee
Visaton heft ook mooie spullen http://www.visaton.com/uk.htm
Kaj.
Kaj.
Hier mijn speakers:
http://home.wish.net/~avk1/kamer.jpg
Het zijn de seas cyclus. Het ontwerp is door speaker&co aangepast. Ik heb ze nu een jaar of 6,7. Ze bevallen me nog steeds uitstekend.
Ze hebben me ongeveer 900 piek gekost. Mijn advies. Ga naar een winkel zoals Speaker&co. Ga daar een middag luisteren, en laat je adviseren door hen.
Je krijgt een complete bouwtekening mee, en als je wilt een compleet uitgezaagd pakket.
oeps iets te groot.
http://home.wish.net/~avk1/kamer.jpg
Het zijn de seas cyclus. Het ontwerp is door speaker&co aangepast. Ik heb ze nu een jaar of 6,7. Ze bevallen me nog steeds uitstekend.
Ze hebben me ongeveer 900 piek gekost. Mijn advies. Ga naar een winkel zoals Speaker&co. Ga daar een middag luisteren, en laat je adviseren door hen.
Je krijgt een complete bouwtekening mee, en als je wilt een compleet uitgezaagd pakket.
oeps iets te groot.
Pagina: 1