Thuisnetwerk probleempje

Pagina: 1
Acties:

• coady
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Ok heb thuis een probleempje met mn netwerk. Ik ga mn best doen om t uit te leggen, maar t blijft lastig :)

setup:

1 router/modem (xs4all adsl) -> direct aangesloten op: 3com 100mbit HUB
die hub is met uplink aangesloten op: Sweex switch 100mbit
op de switch zitten ook 3computers en 1xbox.

(dus op hub 2 poorten gebruikt. en op de switch 5 poorten gebruikt)

Het verkeer tussen de computers en xbox is prima (stabiel en snel).

Alleen valt om de 10minuten ongeveer het internet weg. Als ik dan even de uplink van de hub uit en aan druk doet ie t meteen weer (soms komt de verbinding na een paar minuutjes vanzelf weer terug)

Als ik de modem direct op de Switch aansluit waar ook die pc's inzitten heb ik helemaal geen verbinding, en kan ik ook de modem niet eens pingen.

Iemand enig idee wat het probleem hier is, en wat ik hieraan kan doen ?

t.i.a.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die hub tussen je switch en modem zou geen ene moer uit moeten maken, behalve met betrekking tot het signaal door de UTP-kabels.

Heb je de switch al wel eens aan en uit gezet etc toen je de hub er tussenuit gehaalt had? Ivm MAC-cache enzo :)

• coady
jep. heb de modem hub en de switch al meerdere malen geprobeerd te resetten

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35
Volgens mij hoeft de kabel van de switch naar de hub niet in de uplink van de hub.

Waarom doe je niet router/modem-->switch-->hub. Komt dat niet uit met de plekken waar de comps staan?

En modem-->switch kan ook niet werken of hij moet getweaked zijn.

• coady
Waarom doe je niet router/modem-->switch-->hub. Komt dat niet uit met de plekken waar de comps staan?
Dat werkt dus niet omdat de modem niet direct in de switch kan.. daarnaast heeft de hub maar 4 poorten dus nooit genoeg voor t gehele netwerk. En ik heb sowieso liever alle pc's en zeker de xbox in de switch. Daar gaat nogal wat netwerkverkeer doorheen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

My-life schreef op 05 maart 2004 @ 14:16:
Volgens mij hoeft de kabel van de switch naar de hub niet in de uplink van de hub.

En modem-->switch kan ook niet werken of hij moet getweaked zijn.
Tuurlijk kan dat wel. als het niet met een normale kabel lukt dan moet het met een crossed wel lukken lijkt me zo. Zet eens een cross tussen je switch en je modem, en dan vervolgens kijken of je je IP's krijgt van je router.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• coady
ook dat laatste hielp niet..... ik word hier echt behoorlijk pissig om, kan helemaal niets op inet zo

iemand enig idee ? :/

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, oplossing was idd de kabel vanaf het modem naar de switch te veranderen (van straight naar crossed).

Verwijderd

het zou ook je DHCP release time kunnen wezen in je router. zorg dat de timer op 0 staat. (meestal is dat unlimited)

• Frisbee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens de handleiding kan elke poort als uplink worden gebruikt. Dit moet je aangeven met een schakelaar.
Dit geldt voor de "Lan Switch 5-port" (staat linksvoor op de switch)

Uit de handleiding:
brengt u de verbinding tussen de switches of HUB’s tot stand door gebruik te maken van de standaard twisted pair kabel. Belangrijk hierbij is dat u de schakelaar aan het achterpanel van de switch zo heeft staan, dat deze als uplink poort fungeert.

Linkje naar de handleiding:
http://sweexeurope.plant....ownloads/LA200010_ned.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Frisbee op 09-03-2004 10:43 ]

• coady
Dank jullie allemaal voor de reply's

Het is inmiddels (tot nu toe althans) opgelost. Toen ik mn switch, nadat mn inet verbinding een keer of 10 achterelkaar was uitgevallen, oppakte was ie werkelijk gloeiend heet, en de hub ook.

Ik heb de 100mbit 3com hub vervangen door een 10mbit hub van hetzelfde merk en vervolgends alles op dezelfde manier aangesloten.

Internet heeft vanaf dat moment prima gewerkt (uurtje of 4 achter elkaar).

Mocht het zo zijn dat ie alsnog uit blijft vallen, dan ga ik wel om een nieuwe crossed-cable en probeer ik wel mn modem direct op de switch aan te sluiten :x
Pagina: 1