Toon posts:

weerstandsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje, voor de meesten zal dit een heel simpel probleempje zijn, maar ik, die ver van een technicus ben, had hier graag toch een antwoord op gehad.
Mijn versterkers zijn dus 8 ohm en nu had ik graag gevraagd of het problemen geeft als ik daar luidsprekersystemen aanhang die maar vier ohm zijn. Is dit schadelijk voor de luidsprekers of voor de versterkers? Of zijn de prestaties misschien op de één of andere manier minder?

Ik had ook nog graag geweten wat het resultaat is als je twee luidsprekers aan één uitgang hangt (twee kabels in één gaatje dus).

Alvast bedankt.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Luidsprekers met een hogere impedantie aan je versterker aansluiten is nooit een probleem. Het enige nadeel is dat de versterker niet z'n maximale vermogen zal kunnen uitsturen en dat de eventueel aanwezige vermogensuitlezing (afhankelijk van de constructie) niet correct meer is.

Een lagere impedantie aansluiten doe je best enkel als expliciet vermeld staat op de versterker of de handleiding dat dit mag. Als je enkel bij lage vermogens speelt kan het doorgaans geen kwaad, maar bij hoge vermogens kan de stroom hoger worden dan goed is voor de versterker wat natuurlijk tot schade kan leiden. Sommige versterkers zijn wel uitgerust met beveiligingscircuits hiertegen, maar toch vermijd je best om luidsprekers met een te lage impedantie aan te sluiten.

Als je twee luidsprekers op 1 uitgang aansluit zoals jij het beschrijft, dan heb je een parallelschakeling. De situatie wordt nu nog erger, want in een parallelschakeling van luidsprekers met dezelfde impedantie halveert de impedantie! Als je dus 2 4 Ohm luidsprekers in parallel aansluit op je versterker, dan is de belasting voor de versterker nog maar 2 Ohm. Aangezien je vermeldt dat je versterker al niet expliciet 4 Ohm vermeld, kun je 2 Ohm helemaal vergeten.

Een oplossing die wel werkt is de luidsprekers in serie zetten. Dan moet je de impedanties optellen en kom je op een belasting van 8 Ohm voor de versterker bij 2 luidsprekers in serie.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Misschien overbodig, maar aangezien je aangeeft een tech-n00b te zijn:

In serie aansluiten doe je dus door de plus van de ene luidspreker en de min van de andere op de versterker aan te sluiten en dan de overgebleven twee polen van de luidsprekers aan elkaar te verbinden, hier heb je dus een kringetje: versterker - speaker - speaker - versterker :) . Ik zou dit doen, dan kun je met een gerust hart je versterker ver opendraaien.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

SatCP & TheLemon, doe geen moeite en ben net zo lui als de TS, verwijs hem naar de FAQ, google en de search

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 05-03-2004 13:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Als je speakers een lagere impedantie hebben dan dat de versterker voor gemaakt is wordt bij hetzelfde vermogen de stroom door de versterker en de spanning over de versterker te groot.
Dan wordt ie te warm en gaan je onderdelen sneller uitdrogen en gaan ze kapot.

En in principe heb je bij een speaker geen + en - aangezien hij op een symmetrische wisselspanning werkt.
Zo heb ik dat ook een keer gezegd :)

[ Voor 22% gewijzigd door bobo1on1 op 05-03-2004 13:39 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• satcp
  • Niet online
bobo1on1: De spanning wordt niet hoger. Een versterker heeft 2 hoofdbeperkingen: de spanningslimiet en de stroomlimiet. De spanningslimiet wordt bepaald door de voeding en de stroomlimiet hoofdzakelijk door de componenten van de eindtrap (in de veronderstelling dat de voeding voldoende vermogen levert).

Om eenzelfde vermogen te bekomen met verschillende impedantie zal bij een hoge impedantie eerder de spanningslimiet geraakt worden (omdat de stroom bij een hogere impedantie daalt en P=U*I). Het raken van de spanningslimiet heeft echter geen nadelige gevolgen voor de versterker. Je kunt gewoon niet harder spelen op deze impedantie. Let wel dat er hier clipping kan (en zal) optreden welke je luidsprekers kan beschadigen!

Bij een lage impedantie keert het verhaal om. Nu daalt de spanning over de luidspreker en stijgt de stroom. Met andere woorden, nu wordt de stroomlimiet bereikt voor de spanningslimiet. Omdat de stroomlimiet bestaat uit de componenten van de eindtrap (meer bepaald de eindtorren) bestaat de kans op beschadiging van deze torren wanneer er geen beveiligingscircuit is voorzien.

Onderdelen drogen niet uit. De enige dingen in je versterker die kunnen uitdrogen naast de liters bier en cola die erover zijn gegaan ;) zijn de elektrolytische condensatoren. Maar deze zullen in geen van de twee vernoemde gevallen buiten hun werkingsgebied gebruikt worden (indien de versterker correct gedimensioneerd is). Dus de kans op beschadiging aan deze is relatief klein.

• bobo1on1
Nou stel me versterker werkt op 36 volt gelijkspanning, ik wil 10 watt aan me speakers afgeven en ik sluit 8 ohm speakers aan, dan is de spanning over me speaker dus:
U = (P * R) ^ 0,5
(10 * 8) ^ 0,5 = 8,944 Volt

De stroom door me speaker wordt dan:
I = (P / R) ^ 0,5
(10 / 8) ^ 0,5 = 1,118 Ampere

Dan is de spanning over me torren/mosfets/buizen/whatever dus 36 - 8,944 = 27,056 Volt, de stroom is 1,118 Ampere en het vermogen wat aan de versterker wordt afgegeven is 27,056 * 1,118 = 30,247 Watt.

Als ik nu een 4 Ohm speaker aansluit dan is de spanning over me speaker:
U = (P * R) ^ 0,5
(10 * 4) ^ 0,5 = 6,325 Volt

De stroom door me speaker wordt dan:
I = (P / R) ^ 0,5
(10 / 4) ^ 0,5 = 1,581 Ampere

De spanning over me versterker wordt dan 36 - 6,325 = 29,675 Volt, het vermogen wat dan aan me versterker wordt afgegeven is 29,675 * 1,581 = 46,916 Watt.

Zo heb ik toch bewezen dat de spanning over de versterker stijgt als hetzelfde vermogen wordt afgegeven aan een speaker met een lagere impedantie.

En torren kunnen wel uitdrogen als ze te warm worden, zo rond de 110 graden ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door bobo1on1 op 05-03-2004 14:16 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik denk dat er bij een bepaalde volume stand gewoon een bepaalde (maximale) spanning over de speakerklemmen staat. Zet je daar een lagere weerstand tussen, dan gaat er meer stroom lopen. Todat je de stroomgrens van de amp bereikt, dan clipt ie (of zoiets).

Extreem lage impedanties kunnen schadelijk zijn voor een (onbeveiligde) versterker. De ene kan meer hebben dat de ander (het zal wel niet over een Krell gaan). Bij normaal gebruik (volume) is het risico meestal gering. Vaak geldt hoe zwaarder de voeding hoe beter men tegen lage impedanties kan.

Dit betekent overigens niet altijd dat versterkers die geen lage impedanties lusten slecht zijn. Er bestaan versterkersoorten (single ended, buizen) die gewoon niet geschikt zijn voor moeilijke speakers (ondanks een zware voeding), maar met een geschikte belasting wel het mooiste geluid geven.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• satcp
  • Niet online
bobo1on1 schreef op 05 maart 2004 @ 14:15:
Dan is de spanning over me torren/mosfets/buizen/whatever dus 36 - 8,944 = 27,056 Volt
[..]
De spanning over me versterker wordt dan 36 - 6,325 = 29,675 Volt, het vermogen wat dan aan me versterker wordt afgegeven is 29,675 * 1,581 = 46,916 Watt.

Zo heb ik toch bewezen dat de spanning over de versterker stijgt als hetzelfde vermogen wordt afgegeven aan een speaker met een lagere impedantie.
Mijn excuses, ik dacht dat je de spanning over de luidspreker bedoelde. Die daalt wel degelijk zoals je zelf ook aantoont, maar de spanning over de transistoren stijgt inderdaad. Nu is dat geen enkel probleem want de torren moeten toch voorzien zijn om (minstens) de volle voedingsspanning te kunnen verdragen. De spanning kan nooit zo hoog oplopen in een versterker (als er geen ontwerpfout in zit) dat de transistoren of elco's buiten hun spanningsbereik gebruikt worden. Enkel de stroom kan de transistoren mollen.
En torren kunnen wel uitdrogen als ze te warm worden, zo rond de 110 graden ongeveer.
Kun je daar enig technisch naslagwerk van tonen want dit is echt wel het eerste dat ik hiervan hoor. Natuurlijk gaan ze stuk als ze te warm worden, maar uitdrogen? Er zit niets vloeibaars in een tor...

• bobo1on1
Je hebt gelijk, het zijn idd de condensatoren die uitdrogen.
Ik was zo lekker op dreef :+

Pagina: 1