Toon posts:

Schijf 'overblazen'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee computers, een ouwe met 1 schijf die in drie patities is opgedeeld en windows 98 se er op heeft staan. En een nieuwe met 2 schijven met op de eerste schijf 2 patities met op c: windows xp home.
Nou wou ik de inhoud van mijn oude HD (20gig) op een van mijn nieuwe zetten (bijde 80 gig), en mijn netwerk kaart is brak dus via het netwerk is al geen optie meer. Dus, dacht ik, als ik nou gewoon de ouwe schijf in mijn nieuwe computer stop en het dan overkopieer is het zo opgelost.
Er moest daarvoor wel een nieuwe schijf uit mijn oude computer (de tweede van 80gig) want er passen maar 2 schijven in. Alleen dit zorgde voor een confict tussen bijde besturings systemen, ipv. het mooie dualboot schermpje waar ik op hoopte. Dus haalde ik de xp schijf er uit (c: en d:) en deed de e: schijf er bij. Nu starte hij wel mooi win 98 op alleen hij 'zag' de nieuwe schijf niet. Dus ik maak een msdos boot floppy en ik probeer fdisk te runnen zodat ik die nieuwe schijf kon toevoegen. Alleen Fdisk start niet op. En ik heb geen flouw idee wat ik nu moet doen.

(mijn oude computer heeft een bios die maar 65 gig aan kan)
edit:
(Fdisk staat standaard als in dos toch?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 12:09 ]

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Dat mooie dualboot schermpje komt niet spontaan. Bij installatie van Windows XP ziet XP de Win 98 installatie en maakt een bootmenu aan.
En de reden dat je de nieuwe schijf niet zag is waarschijnlijk omdat die NTFS heeft als filesystem. En windows 98 ondersteunt geen NTFS.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik met bijv. patition magic de nieuwe e: schijf omzet naar FAT32 dan zou het moeten lukken?

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Waarschijnlijk wel. Maar controleer eerst of je inderdaad NTFS gebruikt.

En wat voor conflicten kreeg je trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Een conflict is een groot woord, bijde schijven deden het gewoon niet meer. En ja ik gebruik idd NTFS, ik kan partition magic trouwens nergens vind, geen trail iig. Is hier nog een ander programma die makkelijk NTFS naar FAT32 (en andersom) kan omzetten?
(want dat Ranish Partition Manager vond ik maar niks)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 12:30 ]

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Dat probleem had ik ook.
Mijn oplossing was de Win98 schijf als slave aan dezelfde IDE kabel hangen met de XP harddisk op master.
Misschien werkt dat voor jou ook.

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

• dEvio
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 15:53
Als je je win98 HD in je bios uitschakeld zal hij er niet van booten, maar windows XP zal hem dan wel herkennen.

Verwijderd

Heb je wel gedacht aan de master slave instellingen van de schijven? Twee masters of twee slaves werken vast niet goed op 1 ide kanaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 13:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 13:25:
Heb je wel gedacht aan de master slave instellingen van de schijven? Twee masters of twee slaves werken vast niet goed op 1 ide kanaal.
2 slaves gaat idd niet goed, maar 2 masters gek genoeg wel. Dit is een kleine handigheid waar al jaren geleden misbruik/gebruik van werd gemaakt.

Als je 2 masters instelt doen de 2 schijven exact hetzelfde, ze schrijven allebei en lezen allebei, echter hij leest alleen hetgeen er op de 1e schijf staat die gedetecteerd wordt door de controller. Normaal gezien is dat de schijf die het dichtste bij de IDE controller zit.

Als je 2 niet-identieke schijven gebruikt krijg je problemen, maar als je 2 dezelfde gebruikt (dus zelfde LBA en CHS parameters) dan heb je een perfect backup systeem, als de primaire schijf defect raakt kun je die gewoon uitschakelen en neemt de secundaire het over.

Probleem is alleen dat je het meestal niet merkt als de secundaire schijf kapot gaat, daarom is een RAID configuratie toch beter. Maar voor el-cheapo systeembeheerders is die IDE truc een erg goedkope manier van redundancy.

@TS:

Je hebt idd een probleem met NTFS en FAT32, Windows 98 kan geen NTFS aan tenzij je een paar (niet-gratis) drivers installeerd. Ook noem je Ranish partition manager wat ik zelf een van de beste partitie progjes vind die er zijn, maar het is niet meer als dat, alleen voor partitioneren en formateren (en wat beta kopieer en verplaats spul)

Het is dan ook maar een progje van een paar k wat op een bootflop erbij past, verwacht er dus geen exotische features van zoals bij dingen van PowerQuest ed

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 14:13 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:37
Zo te horen had je 2 schijven die allebei op 1 IDE controller zaten. Je haalt er een schijf uit (ik neem ff aan de slave) en je hangt je 20 GB master schijf naast je 80 GB master schijf. Dit werkt uiteraard niet en dus probeer je je 20 GB master samen met je 80 GB slave. dit gaat wel maar Win 98 pakt dit uiteraard niet.

Tot zover de situatie die ik eruit op kan maken

Als je nu eens je 80 GB master schijf (die met Windows XP Home waarschijnlijk) in je computer bouwt en je 20 GB schijf gewoon even als slave instelt (gaat dmv het jumpertje achter op je schijf (jumper = dat rechthoekig stukje plastic (d0h) en daarna deze schijf naast je andere aansluit. Windows XP zal gewoon je FAT32 schijf kunnen lezen en overblazen met die hap.

Overigens er zijn idd progjes om je NTFS schijven vanuit Windows 98 te benaderen (ik heb wel eens ooit NTFSDOS Pro v5.0 gebruikt (de versie waar je alleen mee kunt lezen) maar dit hoort natuurlijk niet in een hardware topic he
Pagina: 1