[DIY] Adire Shiva voor thuis

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hallo,
Ik wil via een IA mee doen aan de Adire Shive IA, echter: deze woofer wordt heel veel gebruikt in de auto, maar wat minder voor thuis, voor zover ik begrepen heb. Nu wil ik hem dus voor thuis gaan gebruiken, en heb al wat lopen simuleren met WinISD. Ik wil graag een kast van zo'n 70-80 liter. Hij wordt vooral voor muziek gebruikt, om mijn fronts aan te vullen met wat flink gebeuq ;) Ik heb dit vergeleken met een andere kandidaat (Infinity Reference 1232W) op het lijstje, die echter wel ietsjes duurder is. Hier is het volgende uit gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/sim-gain.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/sim-gd.jpg
(beide klikbaar)

Daarnaast krijg ik de BR-poorten niet korter dan een meter, als ik er 1 gebruik. Is dit op een of andere manier op te lossen? Of moet ik gewoon 2 of meer poorten maken? Met 2 poorten kom ik uit op 48 cm, dit is nog te doen in een kast van 70-80 liter.

1) Deze simulaties zijn toch goed?
2) Wie heeft eventueel tips om de kast wat te optimalizeren mbt de BR-poort?
3) Discussie over de inhoud van de kast is mogelijk, maar liever niet groter. Kleiner mag natuurlijk wel. Stel ik ga voor een kleinere, zal dit beter (gecontroleerder) effect geven voor muziek? :?

Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom :)

Owja, versterker zoek ik later uit. Ik wil geen 400 euro uit geven aan een Hypex. Ik wil voor het totaal zo'n 300-400 euro uitgeven. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Plague op 05-03-2004 12:05 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Maak dat ding gesloten! Die BR heb je echt niet nodig. Ik spreek uit ervaring! Check hier maar eens: [rml][ DIY] subwoofer(tje), hulp nodig[/rml] Ik heb 52 Liter gesloten. Op de laatste pagina's vind je de pics. Afwerking moet ik nog doen, heb het helaas druk op het moment ;)

Kijk ook ff op de adire website. Daar staan enkele PDF's met wat standaardvoorbeelden. Ik heb er zelf ook eentje van gebruikt.

Als amp gebruik ik een Detonation DT 300. Die is echt prima. Je moet er wel voor naar Duitsland. Je zou ook een DT 150 kunnen gebruiken, die is voor iets meer dan 200 euro te krijgen. De DT 300 heb ik niet eens half open staan

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Plague
  • Niet online
Hmm, als ik simuleer op 40 liter, krijg ik op zich ook wel een mooie respons. Met 52 liter (zoals die van jou) valt ie iets eerder af, maar wel vlakker, zodat je uiteindelijk (na 30hz) steeds 0,5-1 db hoger blijft zitten. Een klein beukend subje is ook vet natuurlijk :D

Hij gaat dan minder diep (-3db punt ligt 13hz lager) maar zal ongetwijfeld muziekaler klinken. Daarnaast is dit mijn eerste DIY-project, dus is dit wel lekker makkelijk om mee te beginnen :)

Bedankt voor de tip :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
Als je hem gesloten maakt, moet je hem imo wel zo groot mogelijk maken. Hierdoor daalt de Qtc van je sub, waardoor deze audiofieler wordt. Je rendement daalt wat, maar daarvoor valt het laag minder af en wordt de impulse response een pak beter.

Overigens is het ook mogelijk om het effect van een grotere gesloten kast te bereiken door 1 van de voice coils te belasten met een weerstand, en de andere aan de versterker te hangen. Hierdoor kan je een kleinere kast maken met de eigenschappen van een dubbel zo grote kast. Nadeel is wel dat je flink wat aan rendement inboet, zware amp nodig dus.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt, je levert wat dB's in in het ultra laag als je gesloten maakt. Ik zie niet echt dat de resoponse van 52 L slechter is dan die van 40... Maar bedenk ook nog dat je de room gain mee moet tellen. Als je dat doet zul je tot 20 Hz bijna valk gaan. Immers zet je je sub meestal wel ergens bij een wand neer. In een hoek krijg je nog meer boost. Je kunt ook nog altijd met de amp EQ het laag aandikken. Ik heb echter snel de EQ uitgezet, omdat dat niet nodig is op dit moment.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 05-03-2004 13:01 ]

• Plague
  • Niet online
subsonik schreef op 05 maart 2004 @ 12:55:
Als je hem gesloten maakt, moet je hem imo wel zo groot mogelijk maken. Hierdoor daalt de Qtc van je sub, waardoor deze audiofieler wordt. Je rendement daalt wat, maar daarvoor valt het laag minder af en wordt de impulse response een pak beter.

Overigens is het ook mogelijk om het effect van een grotere gesloten kast te bereiken door 1 van de voice coils te belasten met een weerstand, en de andere aan de versterker te hangen. Hierdoor kan je een kleinere kast maken met de eigenschappen van een dubbel zo grote kast. Nadeel is wel dat je flink wat aan rendement inboet, zware amp nodig dus.
Probleem is dan echter dat hij al een stuk eerder af valt. Dan begint hij bij 130hz al af te vallen, waarbij je dus op 60hz al op -1db zit. Het verschil in het sub-laag is te verwaarlozen: 1db verschil @ 20hz, en tussenliggende verschillen zijn nog veel kleiner. Dan heb ik liever een kleinere kast, die tot ongeveer 35hz beter presteerd.

Ik ben nu trouwens uit gegaan van een kast van 57 liter voor de "kleine" en 80 liter voor de "grote".
Bij die 57 liter moet er natuurlijk nog 5 liter af voor woofer + versterker. Dus kom je op zo'n 52 liter efficient.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Plague schreef op 05 maart 2004 @ 13:04:
Probleem is dan echter dat hij al een stuk eerder af valt. Dan begint hij bij 130hz al af te vallen, waarbij je dus op 60hz al op -1db zit. Het verschil in het sub-laag is te verwaarlozen: 1db verschil @ 20hz, en tussenliggende verschillen zijn nog veel kleiner. Dan heb ik liever een kleinere kast, die tot ongeveer 35hz beter presteerd.
:? Dat zie ik dus echt niet! In mijn simu begint de afval pas bij ongeveer 70 Hz... BTW, rond de 130 Hz vind je 1dB een ramp, rond de 20 Hz is dat geen punt.. beetje vreemd, je hebt namelijk wel de zelfde parameters als ik.. (heb alleen de Z = 4 aangezien je paralell gaat aansluiten)
Ik ben nu trouwens uit gegaan van een kast van 57 liter voor de "kleine" en 80 liter voor de "grote".
Bij die 57 liter moet er natuurlijk nog 5 liter af voor woofer + versterker. Dus kom je op zo'n 52 liter efficient.
Klopt, maar als je vulling gaat gebruiken dan komt er weer een aantal procent bij (afhankelijk van de vulling).

• Plague
  • Niet online
deepspace schreef op 05 maart 2004 @ 13:14:
[...]

:? Dat zie ik dus echt niet! In mijn simu begint de afval pas bij ongeveer 70 Hz... BTW, rond de 130 Hz vind je 1dB een ramp, rond de 20 Hz is dat geen punt.. beetje vreemd, je hebt namelijk wel de zelfde parameters als ik.. (heb alleen de Z = 4 aangezien je paralell gaat aansluiten)
Nou, in het "hoorbare" gebied vind ik het erger als in het voelbare gebied ja :)

Maar die 1db is geen ramp, het is alleen even waar je de prioriteit stelt :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Plague schreef op 05 maart 2004 @ 13:33:
[...]

Nou, in het "hoorbare" gebied vind ik het erger als in het voelbare gebied ja :)

Probleem is meer dat ik die 1 dB niet zie...

BTW, je moet de sub toch al eerder crossen om hem "audiofiel" te houden, rond de 80 Hz is prima! Tenzij je natuurlijk kleine sats heb, maar dan is de Shiva denk ik toch al overkill.

• Plague
  • Niet online
hehe, ik heb 4 zuilen ;)
En jij interpeteerd dit stukje wat verkeerd:
Dan begint hij bij 130hz al af te vallen, waarbij je dus op 60hz al op -1db zit.
Dit -1 db is niet het verschil met de andere lijn, maar het absolute verschil ten opzichte van de 0db lijn :)

Ow en idd, ik ga hem ook niet op 130 hz laten spelen hoor, ik cross em inderdaad zo rond de 80-100 hz :)

[ Voor 17% gewijzigd door Plague op 05-03-2004 13:41 ]

Verwijderd

Hier vind je enkele enclosures van Adire zelf.
Ik heb voor m'n eigen sub de BR enclosure van 147,5 L gemaakt. Wel een bakbeest maar wat een prestaties :9~

Als module heb ik de Thommessen SW 2.5 die ik ook maar voor de helft open heb staan. Ik vind hem mooi afgewerkt en goed in te stellen. Hier is 'ie te koop voor € 289,-.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoals subsonik al zei, de Q is uiteindelijk belangrijker dan het 1 dB verschil in de response. Met een hoge Q (kleine doos) gaat de speaker zeg maar naslingeneren. Een lagere Q (grotere doos) heeft dat niet. Een Q van 0.707 wordt als "ideaal" aangezien. Lager kan ook, maar dan wordt de sub "trager" (hier ga ik reacties op krijgen ;) ). Ik ben ff aan het zoeken naar goede grafiekjes, maar kan zo snel niets vinden.

• Plague
  • Niet online
Ze raden daar aan voor een gesloten kast met een Q van 0,707, een inhoud van 54 liter. Dus met, bijvoorbeeld, 57 liter (50-52 effectief), zit je dus heel dicht bij het "ideaal" voor HT en audio gebruik.

Misschien ga ik nog iets groter, omdat de bracing er natuurlijk ook in moet :) Ik wil dus uiteindelijk zo'n 52 liter effectief krijgen.

Ik dank jullie alvast heel hartelijk voor de reacties en linkjes :) Ik ga nog eens even puzzelen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Plague schreef op 05 maart 2004 @ 14:25:
Ze raden daar aan voor een gesloten kast met een Q van 0,707, een inhoud van 54 liter. Dus met, bijvoorbeeld, 57 liter (50-52 effectief), zit je dus heel dicht bij het "ideaal" voor HT en audio gebruik.

Misschien ga ik nog iets groter, omdat de bracing er natuurlijk ook in moet :) Ik wil dus uiteindelijk zo'n 52 liter effectief krijgen.

Ik dank jullie alvast heel hartelijk voor de reacties en linkjes :) Ik ga nog eens even puzzelen :)
Zoals ik al eerder zei, let ook ff op de vulling! Daar kun je nog flink wat liters mee winnen! Ik heb idd die kast van 54 Liter gemaakt, echter met de amp erin. Vul je de hele zooi op, kom je weer mooi op de 54 Liter uit of zelfs nog wat meer. Het komt zich immers niet zo heel precies, dat is het voordeel van een gesloten kast ;)

• Plague
  • Niet online
Jep, goede tip! Heb je ook nog tips mbt WAT erin te stoppen? Ik heb nog wel gewoon van dat "noppenspul" liggen. Is dat goed? Of kan je beter dat op de wanden plakken, en binnenin nog zo'n soort wit wattenspul? :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nopenspul is voor op de wanden. Je kunt er ook loodbitum op plakken, krijg je meteen meer gewicht. De rest kun je idd met dat wattenspul opvullen.

Ik heb zelf op de waden dat noppenspul, echter zonder noppen ;). Als watten heb ik spul uit de meubelindustie gebruikt, daar kan mijn vader gratis aankomen, dus erg ideaal. Ik moet de sub nog een keer openmaken en dan ga ik er proberen wat van die tuinhuisdakdingen in te nieten. Dat is bijna hetzelfde als loodbitum, en aangezien we er nog wat van hebben liggen, ook gratis ;)

Verwijderd

als je je aan dit ontwerp houd, is het volgens de bouwers ervan al niet meer uit te houden met een redelijke versterker:
http://www.ls-wagner.de/l...o/Berichte/ShivaHomeW.pdf

op basis van deze revieuw, heb ik besloten om mijn shiva in een 100liter gesloten+basreflex box te bouwen.
(afgesloten voor HiFi, open voor HT)
de BR pijp wordt van aluminium, en kan met een andere 15mm aluminium plaat afgesloten worden.
aangedreven door een HS200 van hypex. dit vooral vanwege het filter van 24dB/okt, omdat dit het beste past bij mijn huidige tweeweg systeem.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik weet nog niet of ik het gesloten of BR ga doen, BR geeft wel meer sublaag maar daar zorgt de roomgain ook wel voor. De conrad heeft wel redelijke subamps met een goed vermogen voor een goede prijs, het kan natuurlijk niet tegen hypex spul op maar kwa prijs/prestatie is het geweldig spul.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
deepspace schreef op 05 maart 2004 @ 13:50:
Zoals subsonik al zei, de Q is uiteindelijk belangrijker dan het 1 dB verschil in de response. Met een hoge Q (kleine doos) gaat de speaker zeg maar naslingeneren. Een lagere Q (grotere doos) heeft dat niet. Een Q van 0.707 wordt als "ideaal" aangezien. Lager kan ook, maar dan wordt de sub "trager" (hier ga ik reacties op krijgen ;) ). Ik ben ff aan het zoeken naar goede grafiekjes, maar kan zo snel niets vinden.
Eerste reactie :P

Een lagere Q geeft de meest accurate bas, de minst "trage" als je zo wil. Een Q van 0.5 is qua impulsverhouden ideaal, de woofer volgt bijna exact het ingangssignaal. Nadeel van zo'n lage Q is dat de sub heel vroeg begint af te vallen, waardoor je wat aan rendement inboet. Voordeel is dan weer dat die afval heel geleidelijk is, met andere woorden, de allerdiepste frequenties komen erg goed door.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Plague schreef op 05 maart 2004 @ 13:33:
[...]

1dB, lekker boeiond :P. Zet hem in een kamer neer en hoppa dippen van 15 dB en pieken van 10 dB, daar ga je dan met je mooie +/- 1dB gesimuleerde response :+. De driver heeft trouwens zoiezo nog ook zijn eigen response, die niet gesimuleerd wordt.

Verwijderd

Jongen jongen wat een gedoe gewoon die shiva in een 54 liter gesloten kast stoppen en zorgen dat je kast flink zwaar maakt en goed braced van binnen dat is veel belangrijker. Ik zou flink wat fiberfill gebruiken om de Q wat te laten vallen dus om midbas te dempen. Voor muziek is een beetje midbas (100hz) niet zo erg. Trouwens de Shiva is een subwoofer pur sang dus daar komt vrij weinig midbas vanaf. Ik zou hem compleet stuffen en dan frontfired zetten. Als je voor gesloten gaat is een DT300 of zo'n Thomessen amp geen luxe.

Maak anders een testkast gesloten en een testkast met een br poort. Maar ik zou wel een van de adire ontwerpen gebruiken.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 00:08:
Jongen jongen wat een gedoe gewoon die shiva in een 54 liter gesloten kast stoppen en zorgen dat je kast flink zwaar maakt en goed braced van binnen dat is veel belangrijker. Ik zou flink wat fiberfill gebruiken om de Q wat te laten vallen dus om midbas te dempen. Voor muziek is een beetje midbas (100hz) niet zo erg. Trouwens de Shiva is een subwoofer pur sang dus daar komt vrij weinig midbas vanaf. Ik zou hem compleet stuffen en dan frontfired zetten. Als je voor gesloten gaat is een DT300 of zo'n Thomessen amp geen luxe.

Maak anders een testkast gesloten en een testkast met een br poort. Maar ik zou wel een van de adire ontwerpen gebruiken.
Een shiva ontwerp gebruiken is denk ik het beste wat je kan doen, deze zijn al goed gebraced. De 54 liter behuizing is het beste voor home audio. Vol stuffen zou ik niet doen, het moet wel luchtig blijven en je moet materiaal gebruiken wat absorbeerd. Een noppenmatrasje is minder geschikt dan het pritex wat veel meer absorbeerd. Goede gewassen en uitgeplozen wol is zeer geschikt als vulling of bijvoorbeeld afzuigkapfilters.
Uiteindelijk maak je je sub compleet met de keuze van een passende actieve versterkermodule... iets waar ik ook nog niet uit ben :?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:36
Vullen met wol(achtig) spul. pritex en aanverwanten is zinloos: Dat werkt alleen in het middengebied.
De shiva woofer is geoptimaliseerd voor gesloten behuizingen, dus het is niet gek dat de simulaties laten zien dat'ie daar erg lekker in presteerd :)

Niet bezuinigen op de versterker, dan doet het maar 1x pijn :P

Verwijderd

"het moet wel luchtig blijven " hahaha die had ik nog niet gehoord 8)7 . Raymond vergeet niet dat bij een gesloten sub het stuffen ook een 15% virtuele inhoud met zich meebrengt. Maar goed het beste is om de sub even leeg te laten spelen maar je zult er snel achterkomen dat dat vrij hol en bonkerig klinkt (teveel midbas) en stop je hem even helemaal dicht met fiberfill, afzuigkapstof, kussenvulnepwol of hoe je dat spul ook wilt noemen. Dan luister je even en dan haal je er wat uit totdat je de juiste sound hebt. En die shiva mag best wat vulling gebruiken naar mijn smaak, althans mijn shiva dan.

Welke subamp heb je op het oog?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 00:51 ]

• Plague
  • Niet online
Ik ben nog niet over de amp uit.

Het is me nu wel duidelijk dat ie (zoals altijd) weer duurder uit zal vallen dan geplant :P Ik ga no-way voor een Hypex, dat vind ik echt zware onzin. Die Detonation DT300 is wel een leuke amp, maar ik ga me over een weekje ofzo eens verdiepen. Heb voorlopig even niet zo heel veel tijd.
Ik heb al even gegoogled, maar dan blijkt toch maar weer dat er niet zo enorm veel subwoofer modules te krijgen zijn.

Daarnaast kan ik eventueel een module krijgen uit de "pre-made" merken. Via mijn werk kan ik dan gewoon die modules los bestellen, en krijg ik ook nog eens 20% korting. Is er dan iemand die een module uit een bepaalde sub-module van een "officiele" fabrikant aan raadt?

Wij hebben hier zelf nog een Yamaha YST-SW300 staan. Dit is een leuke sub voor HT, maar ik vind hem te onrustig voor muziek. Maar de module, een 250W RMS amp, lijkt wel weer geschikt. Zoiets kan ik dus los krijgen.
Dus als je tips hebt, ik houd me aanbevolen :)

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-08 06:23
Waar is die Shiva IA ? Ik wil er ook wel eentje halen :D

• Plague
  • Niet online
http://inkoopactie.net/ia/z584s0sd

Ik zou maar snel zijn, want eigenlijk zou hij al gesloten moeten zijn :X ;)

Verwijderd

Ik denk dat je het beste de DT300 kan nemen omdat deze veel vermogen heeft, 100% luchtdicht is (kun je niet van die hypex zeggen :/ ) De thomessen amps zijn ook aan te raden. Je kunt ook zo'n conrad amp nemen maar dan mis je wel een beetje vermogen maar het is beter voor je portemonee.

• @baddon
Ik heb het 54 liter design eens bekeken maar die is downfiring. Nu zegt walterPPK net dat ie frontfiring zou pakken, en hij heeft al een paar subjes gebouwd ;).

In de tekst van het gesloten Shiva design staat: "because Shiva has en Fs of 21.6 Hz the moving mass is not substantially more then the competition. However, the surround is considerably stiffer. This results in Shiva being rated for horizontal mounting." En dan een hele berekening hetgeen resulteerd dat de Xmax horizontaal 2+millimeter meer zou zijn als de competitie bij een downfiring Shiva.

En als ik dit design zou gaan gebruiken. Heeft zo'n piramide dan nut onder de sub driver zoals Yamaha subs bijvoorbeeld hebben?

Verwijderd

Ik denk dat je het gewoon even moet proberen. Maak de kist zonder de subamp af en luister ernaar frontfiring en luister daarna downfiring. Als je hierop je keuze baseert komt het wel goed. Ik neig zelf naar frontfiring. Maar downfiring heeft ook een aantal voordelen. Downfiring klinkt vaak dieper omdat er minder midbas je oren bereikt maar frontfiring geeft meer slam en is imho iets muzikaler en je offert geen Xmax op resulterend in een iets hoger SPL of een betere laag correctie. Ik zou die piramide achterwegen laten er komt genoeg geluid van af en deze constructie zou hem alleen maar groter maken. Let op als je die 54 liter kast pakt dat je subamp een boost kan geven bij 20 - 30 Hz.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 17:04 ]

• Shutdown98
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 00:50:
"het moet wel luchtig blijven " hahaha die had ik nog niet gehoord 8)7 . Raymond vergeet niet dat bij een gesloten sub het stuffen ook een 15% virtuele inhoud met zich meebrengt. Maar goed het beste is om de sub even leeg te laten spelen maar je zult er snel achterkomen dat dat vrij hol en bonkerig klinkt (teveel midbas) en stop je hem even helemaal dicht met fiberfill, afzuigkapstof, kussenvulnepwol of hoe je dat spul ook wilt noemen. Dan luister je even en dan haal je er wat uit totdat je de juiste sound hebt. En die shiva mag best wat vulling gebruiken naar mijn smaak, althans mijn shiva dan.

Welke subamp heb je op het oog?
Het gaat hier niet om stuffing, in de zin van dump er maar wat in, maar feitelijk om dempingsmateriaal welke als doel heeft de naar achteren afgestraalde energie van de unit te dempen, absorberen "dood te maken" als het ware en daarbij staande golven en resonantie in de kast te voorkomen. Met als doel om de naar achter afgestraalde energie te scheiden van de naar voren afgestraalde energie (hetgeen je moet horen -en alleen moet horen-). Een goede demping in een kast is net zo belangrijk als een goede bracing, trillingsarme behuizing etc.
Het luchtige is bedoeld om niet je zorgvuldig berekende kastinhoud (en dito curve) aan gort te helpen door hem vol te proppen als een overvolle wasmachine en zo je beschikbare literinhoud (in lucht that is!) naar beneden te brengen door overvolle demping. De 15% virtuele extra kastinhoud zou op die manier een forse vermindering kunnen opleveren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 13:34:
Ik denk dat je het beste de DT300 kan nemen omdat deze veel vermogen heeft, 100% luchtdicht is (kun je niet van die hypex zeggen :/ )
klopt.
maar denk je dan dat dat laagje kunststof van bijvoorbeeld de detonation units 0,0% beweegt met een dergelijke verplaatsing van een woofer?

(heb je ook geen bracing nodig met 18mm MDF 8-))

wat betreft dat midlaag: de hypex heeft een 24dB filter. je kunt dus lekker steil af filteren.
de conrad units doen dit met 12dB/okt.
buiten het feit dat er dan vermogen verloren gaat aan geluid wat je juist niet wilt horen, speelt je woofer ook te hoog door IMHO.

ik heb de XLS 10 sub van peerless gehoord met de Hypex, maar ook met een conrad amp. dan ben je snel overtuigd van het nut van het 24dB filter en de "kracht" van de hypex.

maar goed: ieder zijn meug. _/-\o_
als je maar tevreden bent met je resultaat. O-)

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Shutdown98 schreef op 08 maart 2004 @ 00:01:
[...]

Het gaat hier niet om stuffing, in de zin van dump er maar wat in, maar feitelijk om dempingsmateriaal welke als doel heeft de naar achteren afgestraalde energie van de unit te dempen, absorberen "dood te maken" als het ware en daarbij staande golven en resonantie in de kast te voorkomen. Met als doel om de naar achter afgestraalde energie te scheiden van de naar voren afgestraalde energie (hetgeen je moet horen -en alleen moet horen-). Een goede demping in een kast is net zo belangrijk als een goede bracing, trillingsarme behuizing etc.
Het luchtige is bedoeld om niet je zorgvuldig berekende kastinhoud (en dito curve) aan gort te helpen door hem vol te proppen als een overvolle wasmachine en zo je beschikbare literinhoud (in lucht that is!) naar beneden te brengen door overvolle demping. De 15% virtuele extra kastinhoud zou op die manier een forse vermindering kunnen opleveren.
Alsof je frequenties van 30Hz kan dempen met een beetje wol of noppenschuim :+. Daar moet je wel wat meer voor meebrengen. Een sub die laag gecrossed is en steil gefilterd is (4e orde) hoef je helemaal geen stuffing in te doen, dat doet namelijk toch niks dan. Sterker nog, je kan zelfs de efficientie van een BR poort drastisch omlaag brengen door verkeerde stuffing. Dan eindig je met een sub die de response heeft van een gesloten box, maar de nadelen van een BR sub :P.
Voor gesloten is het natuurlijk duidelijk: gewoon lekker vullen, pure winst :).

• MM
  • Niet online

MM

Wel vullen maar niet gaan proppen, want op dat punt heeft hij wel gelijk als je als een gek de boel aan gaat stampen dan gaat je virtuele volume weer naar beneden! in BR gebruik je natuurlijk geen stuffing, evt. wat noppenschuim langs het hout om de harmonischen te dempen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Shutdown98
Je hoort mij niet zeggen dat wat dempingsmateriaal 30Hz golven kan voorkomen, maar dat doet 22mm mdf ook niet voor 100% Om vervolgens de conclusie te trekken dat je in dat geval dus net zo goed een kartonnen doos kunt gebruiken? 8)7
18 mm mdf is beter als 12 mm en zo levert een goede demping een beter geluid op als geen of slechte demping (ook in een sub).
Het mooie van demping is dat je het lekker makkelijk kunt proberen: @Raymond en @Jag schroef die lege subs is open en douw je hollowfiber hoofdkussen er eens in! Gaat echt anders /beter/ klinken :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Shutdown98 op 08-03-2004 10:28 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ga er een maken met de subversterker van Conrad in een kist van 54 liter frontfiring. Over dat laatste ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit kan het nog downfiring worden. MDF van 22mm of 30mm. Welke moet ik nemen? Bij 30mm wordt de kast zwaarder en iets groter. Voor de prijs hoef ik het niet te doen.

Ik ga hem denk ik zo maken dat ik er later evt een passive radiator in kan plaatsen. Met de bracing ga ik hier dan alvast ruimte voor overlaten.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

54 liter is niet genoeg voor een PR kast. Daar heb je toch minsten 85 liter voor nodig. En die behuizing van de DT300 is 100x beter als die hypex ventilator IMHO. Die hypex zal superieur zijn in geluid maar de prijs/kwaliteit ligt een stuk hoger bij de DT300 dat zeiden ze ieg bij remo en die verkopen ook de hypex.

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 13:29:
54 liter is niet genoeg voor een PR kast. Daar heb je toch minsten 85 liter voor nodig. En die behuizing van de DT300 is 100x beter als die hypex ventilator IMHO. Die hypex zal superieur zijn in geluid maar de prijs/kwaliteit ligt een stuk hoger bij de DT300 dat zeiden ze ieg bij remo en die verkopen ook de hypex.
Bij Remo verkopen ze de DT300 niet meer :o Speaker en co heeft ze ook niet? :?

Waar nog wel? :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Plague schreef op 08 maart 2004 @ 14:37:
[...]

Bij Remo verkopen ze de DT300 niet meer :o Speaker en co heeft ze ook niet? :?

Waar nog wel? :)
Duitsland. Voor zover ik weet hebben ze de DT 300 in Nederland nergens... Ik heb hem in duisland gehaalt, bij http://www.hifisound.de . Ik ben er zelf naar toe gereden..

Verwijderd

voor dat je een sub-versterker koopt: kijk even bij de IA van de Adire shiva's in het forum....
ben al bezig met een IA namelijk.

[@de moderator: ik zal verder geen reclame (meer) maken)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 18:47 ]

Verwijderd

Je mag best een linkje in je sig zetten, maar laat de reclame verder in je posts maar achterwege ja ;)

• @baddon
Iemand ervaring met adire's eigen amp?

http://www.adireaudio.com/diy_audio/amplifiers/ava250.htm

Specs:
AVA250 Specifications

POWER 8 ohms, 180W - 4 ohms, 270W
Crossover Frequency 40 Hz to 160 Hz, second order Butterworth
Crossover Bypass Switch YES
Frequency Reponse 16 Hz to 160 Hz, +1/-3 dB
Phase Rotation 0 to 180 degrees
Gain Range 30 dB
EQ Filter Q 0.96
EQ Filter Frequency 18 Hz
THD Less than 0.1% THD at rated power
S/N Greater than 103 dB at rated power
Weight 12 pounds
Overall Size 10.5" wide by 10.5" high
Mounting Cutout 9.25" wide by 9.25" high
Mounting/Front Depth 3.5"/1"
Input Voltage 115/230V switchable, 50/60 Hz
High pass outputs First order Butterworth, 125 Hz
(on speaker level outputs only)
PRICE $179 each

[ Voor 4% gewijzigd door @baddon op 09-03-2004 10:19 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die amp is misschien wel leuk, maar als je hem naar NL moet krijgen ben je heel veel geld kwijt. Denk niet dat je hem hier ergens te koop zult vinden.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die AMP is exact hetzelfde als de AMP van Partsexpress en die is dan weer hetzelfde als de AMP die je bij Conrad kan kopen voor 149 euro. Dit is dus de AMP die ik ga gebruiken voor mijn Shiva. Adire raad hem zelf ook aan voor zijn eigen complete subwoofer(kit)s. Hij is dus gewoon te bestellen in NL.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Shutdown98
Helaas heeft deze amp een high pass filter naar de fronts die vast staat op 125 Hz (wat veel te hoog is, 70 - 80Hz is meestal ideaal) en slechts van de First order Butterworth. Daarnaast is de regelbare Crossover Frequency ook maar van een second order Butterworth zodat die ook nog lang doorloopt.
De DT150 en 300 hebben regelbare high pass filters op derde orde zodat je daar mooi mee kan spelen wat lekker klinkt. Omdat ik van die high pass gebruik ga maken is de Partsexpress (helaas want lekker veel power voor weinig...) geen optie voor mij.
Zelf twijfel ik tussen de DT 150 en 300, maar neig naar de DT150 uit budget technische redenen :| maar ook vanwege deze frase uit de shiva white paper:
"Very good results can be achieved with shiva running from as little as 40W per channel. Even smaller amplifiers (10WPC) can result in a musically satisfying experience"
Voor mijn thuis situatie lijkt de dt 150 meer dan voldoende en kwalitatief ook wel OK.
Een ander alternatief voor de portemonee en de leut :) is een zelf-soldeer projectje van een leuke sub amp, maar helaas ben ik nog geen beproefd(!) ontwerp tekengekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Shutdown98 op 09-03-2004 14:04 ]

• @baddon
Maar als je dus een receiver met een LFE out hebt is dit allemaal geen probleem? Want dan gebruik je die filters en crossovers toch niet? Of is er een nog veel betere en misschien goedkopere oplossing als je al een LFE out hebt?

Edit:
Mn RX-V440 snijdt um af op 90hz lees ik net...

[ Voor 12% gewijzigd door @baddon op 09-03-2004 14:25 ]

• Plague
  • Niet online
Volgens mij klopt dat ja, maar veel goedkoper zal je niet vinden denk ik. Die Detonation 300 lijkt mij wel wat, maar als deze het zelfde doet voor minder geld, ga ik natuurlijk voor deze. :)

• Shutdown98
Abaddon1 schreef op 09 maart 2004 @ 14:14:
Maar als je dus een receiver met een LFE out hebt is dit allemaal geen probleem? Want dan gebruik je die filters en crossovers toch niet? Of is er een nog veel betere en misschien goedkopere oplossing als je al een LFE out hebt?

Edit:
Mn RX-V440 snijdt um af op 90hz lees ik net...
Als je al een mooi sub signaal hebt zou je er zelfs gewone versterker/eindtrap achter kunnen hangen met voldoende vermogen voor je sub. Wil je toch een module dan maak je de keus tussen een DT of partsexpress op basis van vermogen en prijs/kwaliteit en niet op mogelijkheden...

[ Voor 5% gewijzigd door Shutdown98 op 09-03-2004 14:54 ]

• @baddon
Ok een eindtrap. Zijn er sub-eindtrappen? Dus met powerknop, standby<->signal (dat ie aanspringt bij signaal), en een knopje voor reversed<->normal. Zoiets zit bij mijn bokki wokki yamaha sub. En hoeveel watt zou ik aan moeten denken 300? Ik heb geen conrad gids helaas :(

• Plague
  • Niet online
hoe veel je zelf wil! Maar denk aan een watt of 150, minstens :) Dan kan je tenminste een beetje knallen :)

• Shutdown98
Als je er een eindtrap voor moet aanschaffen is een module vaak het goedkoopst. Namelijk geen dure behuizing, geen stereo maar de meest kale amp die is te vinden. De DT's zijn overigens toegerust met auto power off/on. Maar als je op zolder nog een goede versterker hebt staan die niet meer meekon in je 5.1 opstelling dan zou die nu weer een leuk klusje aan je sub hebben. Wellicht is er nog wel een modje te bedenken om m te bridgen tot een mono amp met dubbel vermogen... :P

• MM
  • Niet online

MM

De shiva heeft 2 voicecoils, je kunt dus één kanaal per coil gebruiken :)

• @baddon
Helaas heb ik geen versterker die genoeg powa heeft om deze unit in bewegin te krijgen. Zelfs niet als ik 2 kanalen aansluit :Y) . Die mono module spreekt me wel aan kan alleen nix vinden iemand een linkje naar conrad? Die site had voor mij netzogoed chinees kunnen zijn had ik er evenveel van gesnapt :'( .

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

het vervelende is dat je niet direct naar een conrad produkt kan linken ivm sessies.

Wise enough to play the fool

• @baddon
teacher schreef op 10 maart 2004 @ 13:32:
het vervelende is dat je niet direct naar een conrad produkt kan linken ivm sessies.
Artikelnummer is al voldoende.

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:18
Ik ben me op dit moment ook aan het inlezen over zelfbouw subwoofers, en heb erg veel interesse in de Adire Shiva markIV. Maar waar kan ik dat ding in godsnaam bestellen, bij Adire kan je hem in de shop bestellen, maar dan komen er nog invoerrechten enz. bij. Is hij niet gewoon ergens in nederland te bestellen voor een schappelijke prijs?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er was kort geleden een inkoopactie, die ben je misgelopen... Verder kun je het bij Orbit proberen, die is officieel importeur voor de Benelux geloof ik.

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:18
deepspace schreef op 14 mei 2004 @ 11:39:
Er was kort geleden een inkoopactie, die ben je misgelopen... Verder kun je het bij Orbit proberen, die is officieel importeur voor de Benelux geloof ik.
Heeft Orbit ook een website, als ik orbit.nl doe kom ik op een computerwinkel uit.

• MnM
  • Laatst online: 04-08 10:00

MnM

Dit is de site van Orbit

http://www.orbitcaraudio.be/
Pagina: 1