[EXCH2003] teveel log files

Pagina: 1
Acties:

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Hallo,

Door een foutje van mezelf heb ik op mijn server een te kleine system-partitie. Nog dommer was het feit dat ik daarna Exchange 2003 Enterprise Edition ook op diezelfde system-partitie geïnstalleerd heb. Nu verschijnen er allerlei log-bestanden in mijn MDBData-map van iets meer dan 5Mb, waardoor hoogst waarschijnlijk mijn system-partitie vol loopt.. Het is zeker dat ie vol loopt maar waardoor heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Ik heb inmiddels de Public en Private Store naar D: verplaatst (+ Windows pagefile) en er is momenteel weer ruimte om een beetje fatsoenlijk te draaien. Echter, ik heb gezocht en gezocht (en waarschijnlijk er overheen gekeken) maar ik kan niet vinden waar ik die log bestanden uit kan zetten of eventueel ook kan laten mee verplaatsen.

Is er iemand die dat toevallig als parate kennis beschikbaar heeft en dat met mij wil delen?

Thanks!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Euh.... wat denk je van de standaard Exchange documenten er eens op naslaan. Die transactionlogs staat je mail in en deze worden in de database gezet na een full backup.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:08
dat zijn inderdaad "transaction log's"

en als je je volledige "storage group" incl. "alle store's " full hebt gebackupt, worden ze automagisch geflushed.

dit kan ook het probleem zijn:

http://support.microsoft....-us;298551&Product=exch2k

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Arno schreef op 05 maart 2004 @ 11:20:
Euh.... wat denk je van de standaard Exchange documenten er eens op naslaan. Die transactionlogs staat je mail in en deze worden in de database gezet na een full backup.
Of circilair logging aanzetten dan flusht ie ze automatisch :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Arno

Arno

PF5A

FastBunny schreef op 05 maart 2004 @ 12:13:
True, maar dat zie ik meer als noodoplossing of een optie tijdens een migratie.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

FastBunny schreef op 05 maart 2004 @ 12:13:
[...]

en verlies je mail als je server crasht

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 13:47:
[...]

en verlies je mail als je server crasht
Oh :? Heb toch nog niet meegemaakt dat de mail weg is ;) Hij zet toch de mail in de database voordat ie het logfile leegmaakt en een nieuwe aanmaakt :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Arno

Arno

PF5A

FastBunny schreef op 05 maart 2004 @ 14:01:
Oh :? Heb toch nog niet meegemaakt dat de mail weg is ;) Hij zet toch de mail in de database voordat ie het logfile leegmaakt en een nieuwe aanmaakt :?
En toen had je geen backup....

Jeremy Clarkson

Verwijderd

OK, hij schrijft idd in de Database en dan in de transactielog, maar je hebt verlies van data als je de database ook op één of andere manier kwijt raakt.
Backup van de database+transactie logs=database net voor de crash
Backup van database + circular transactie logs= database van op moment van full backup.
Daarom ook steeds indien mogelijk logs en DB op aparte disks zetten (ook goed voor de performantie)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:17:
OK, hij schrijft idd in de Database en dan in de transactielog, maar je hebt verlies van data als je de database ook op één of andere manier kwijt raakt.
Backup van database + circular transactie logs= database van op moment van full backup.
Daarom ook steeds indien mogelijk logs en DB op aparte disks zetten (ook goed voor de performantie)
idd

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:17:
Ahha maar zodra je harddisk niet crasht behoud je wel je mailboxen etc. Zie op Technet ook dat die transactie logs inderdaad een soort extra beveiliging zijn om de database mee te repareren voor het geval het daar fout mee gaat :)

Overigens wordt er wel elke dag een fullbackup gedraaid en de logs geflusht :) En de transactielogs staat op een aparte partitie. En het geheel staat op een raid 1 array dus dat is vrij veilig ;)

Maar weer iets geleerd ;) Zal thuis mijn circular log maar uitzetten ;) Had ik aanstaan omdat ik te weinig ruimte kreeg ;) en had er nooit problemen mee gehad maar inderdaad is het wel slim het te behouden en elke avond een backup te maken zodat je zo min mogelijk downtime hebt :)

Maar voor TS misschien een optie om het aan te zetten zodat de logs in de database beschreven worden, en vervolgens het weer aan te zetten en dan een full backup te maken?

[ Voor 24% gewijzigd door FastBunny op 05-03-2004 14:46 ]

Verwijderd

2 partitie's zijn niet gelijk aan 2 schijven!!!

het gaat er juist om dat als een schijf crasht dat de logs op een niet gecrashte schijf staan. 2 keer raid 1 dus :)

• Grolsch
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:58:

het gaat er juist om dat als een schijf crasht dat de logs op een niet gecrashte schijf staan. 2 keer raid 1 dus :)
nee, hoor, advies van microsoft:

OS op een RAID 1 schijf (2 schijven)
Transaction log's op een RAID 1 schijf (2 schijven)
database p een RAID 5 schijf (3 schijven)

totaal dus 7 schijven voor een exchange server (volgens MS dus).

Ik heb hier lekker exchange draaien met alles op 1 RAID 5 schijf met 3 x 72GB 15.000 RPM scsi schijven :P werkt perfect met 100 gebruikers.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:58:

Ja okay maar het is al vieliger dan alles in c:\program files\exchsrv\*.* wat je vaak ziet :X ;)

Maar als je het 100% veilig wilt hebben moet je naast 7 harddisk + 1 hotspare natuurlijk ook nog eens een dual voeding/cpu/mirrored geheugen enzo nemen ;)

Maar de exchange server die ik beheer draait elke avond een backup naar een dlt tape en staat op een raid 1 scsi array. 3 partities, OS, Log, Database... en verder dual cpu en ecc geheugen. De kans dat daar wat mee gebeurd is niet zo gek groot, en zodra er 1 schijf crasht is er nog steeds eentje :)

Verwijderd

Grolsch schreef op 05 maart 2004 @ 15:02:
[...]

nee, hoor, advies van microsoft:

OS op een RAID 1 schijf (2 schijven)
Transaction log's op een RAID 1 schijf (2 schijven)
database p een RAID 5 schijf (3 schijven)

totaal dus 7 schijven voor een exchange server (volgens MS dus).

Ik heb hier lekker exchange draaien met alles op 1 RAID 5 schijf met 3 x 72GB 15.000 RPM scsi schijven :P werkt perfect met 100 gebruikers.
Voorheen hadden we hier exchange ook op een raid 5 draaien (3x 18 GB) +/- 450 mailboxen. Er zitten ongeveer 150 gebruikers tegelijk in.
Dit was niet echt traag, maar ik had het wel eens sneller meegemaakt.

Afijn deze server is eens gecrashed en toen zijn we opnieuw begonnen met ook een andere schijf indeling.

Situatie nu:
6 schijven (3x raid 1, 18 GB)
1e raid 1: Win2k + Exchange2k
2e raid 1: EDB + STM
3e raid: Transaction logs

Ik moet concluderen dat het zaakje nu een stuk sneller draait.
De hamvraag dus: Zitten die 100 gebruikers tegelijk in Exchange?

ps: ik maak wel gebruik van 10k schijven.
overige specs:
dual P3 1,2 GHz
2 GB ram.

[edit]
De schijven worden aangestuurd door een HP NetRAID controller.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 15:47 ]

• Grolsch
Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 15:45:
[...]

Voorheen hadden we hier exchange ook op een raid 5 draaien (3x 18 GB) +/- 450 mailboxen. Er zitten ongeveer 150 gebruikers tegelijk in.
Dit was niet echt traag, maar ik had het wel eens sneller meegemaakt.

Afijn deze server is eens gecrashed en toen zijn we opnieuw begonnen met ook een andere schijf indeling.

Situatie nu:
6 schijven (3x raid 1, 18 GB)
1e raid 1: Win2k + Exchange2k
2e raid 1: EDB + STM
3e raid: Transaction logs

Ik moet concluderen dat het zaakje nu een stuk sneller draait.
De hamvraag dus: Zitten die 100 gebruikers tegelijk in Exchange?
nee, ik denk zo'n 50 concurrent.
het is een Xeon 2.8 GHZ met 1024MB geheugen
ps: ik maak wel gebruik van 10k schijven.
overige specs:
dual P3 1,2 GHz
2 GB ram.

[edit]
De schijven worden aangestuurd door een HP NetRAID controller.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm.. wat is het probleem? Je kun je mailbox store en public folder stores natuurlijk verplaatsen, dat heb je al gedaan, maar je kunt ook de information store erboven verplaatsen naar die andere partitie... en dan gaan de logfiles mee..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• markjuh
  • Laatst online: 16-11-2025
zorg voor een exchange aware backup (bv Veritas backup exec + exchange agent, of de ingebouwde windows backup tool maar daar ben ik zelf niet echt kapot van) dan worden de logfiles vanzelf geflushed. Ik zou circulair logging zeker niet aanzetten vanwege bovengenoemde redenen in verband met crashes ed. Verder lijkt me dat als je een klein beetje kennis zou hebben van exchange dat je de vraag over logfiles niet eens had gesteld. Er is iig meer dan genoeg info over te vinden wat ze doen en hoe het werkt
Pagina: 1