Karel V schreef op 05 maart 2004 @ 18:40:
[...]
Maar als het zoutgehalte een belangrijke oorzaak is van dat het water op de noordpool smelt houdt dat in dat het water op de zuidpool veel minder snel zal smelten. Het deel wat daar wel smelt stort naar beneden en stroomt in zee of vormt een meer op land. Datzelfde gaat ook op voor het smeltend ijs in het binnenland, maar dat water stroomt niet in zee, maar is gedwongen een meer te vormen. Daaruit volgt dat er gesmolten ijs dat naar beneden is gekomen dus meer zal verdampen door de grote van de meren, waardoor er meer neerslag zal komen. En die neerslag kan net zo goed op land als op zee vallen. Ik denk dus dat het zeewater zeker zal stijgen, maar niet zo dramatisch als sommige wetenschappers dat beweren. (veel weet ik er ook niet van, maar er valt wel wat te redeneren

)
Het zoutgehalte is NIET de oorzaak dat het ijs op de noordpool smelt, dat jkomt 'gewoon'door de opwarming van de aarde.
Het zoutgehalte heeft met de 'thermohaliene circulatie' te maken, waarvan de golfstroom een onderdeel van is. Zie ook onderstaande (NASA) link of lees mijn eerdere post nog eens goed door.
Verder zijn er iig 3 factoren die de stijging vna de zeespiegel bepalen
- temperatuur van het zeewater (uitzetting)
- aanvoer smeltwater van gletsjers, ijskappen ed
- verdamping/neerslag (wel ingewikkelde wisselwerking, warmere atmosfeer kan meer vocht bevatten, kan ook weer uitregenen boven land of boven zee, maar neerslag wordt ook weer door rivieren ed. afgevoerd naar de oceanen)
Is dat erg? De temperatuur op aarde schijnt ook te stijgen, dus dat houdt elk weer in evenwicht, maar das ook niet meer dan een ideetje van me

.
Nou, het kan echt een behoorlijke afkoeling betekenen. NASA stuurde dit weekend ook een nieuwsbrief over:
http://science.nasa.gov/h...mar_arctic.htm?list757949
en daarbij komt dat weerpatronen ws. ook zullen verschuiven. Een afkoeling in Europa en in de lucht erboven, zal vast z'n weerslag hebben op grote stromingspatronen, zoals bijv de straalstroom.
Als de gemiddelde temp hier met 5°C naar beneden gaat zitten we echt met flink koude toestanden (klimaat van Reykjavik?) om niet te spreken over de 10°C waarover ook het NASA artikel gesproken wordt.
En Hollywood maakt er trouwens ook een spectakelfilm over: "The Day After Tomorrow", moet eind mei in de bios verschijnen.