wat is de plus & min van een spreekspoel?

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Hallo, ik wil weten wat bij een spreekspoel de plus en de min is.
Als ik een dome tweeter vervang, in mijn geval een Magnat MHTL 26M, zit de spreekspoel vast aan het het membraam.
Er zitten uiteraard 2 draadjes aan vast, het begin en het eind van de spreekspoel.
Welke van de 2 is nou de plus? of de min?
Ik durf niet te stellen dat het draadje onderaan de spreekspoel de plus is..
Wie weet het antwoord??

mijn systeem.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:19

mr_petit

opperprutser

ben je dat ding aan het reconen ofzo :?

ik neem aan dat de draadjes niet gemerkt zijn? (rood+ en zwart- of een witte stip(+))

Als je de wikkelrichting van de draden weet en de richting van het magnetische veld dan zou je met de kurketrekkerregel kunnen uitvinden wat de + en - is (bij een + signaal dient de conus naar buiten te bewegen)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

gewoon ff een batterijtje tegen de draadjes houden dus. :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zou eerder ff kijken hoe het bedraad is in de speaker voordat je hem eruit sloopt en daar je conclusies uit trekken.

De cone excursion van een tweeter is dusdanig klein dat je met de batterij-methode niks ziet denk ik.

• dynax
Ja klopt, ik wil het dome-pje vervangen.
Ik heb het al eens eerder gedaan, maar ik was vergeten om te kijken goe het zat.
En ik had weinig zin om de andere los te maken om te zien hoe het zat.
En het is ook nog zo dat de fabriek al eens die andere vervangen had, er staat een + bij een van de polen, maar na vervanging hadden ze een kleine rode ronde sticker geplakt aan de andere kant....
Verwarring dus.
Nu wil ik het goed hebben.....
Er staat niks geen merkteken op de spoel.
De wikkelrichting maakt denk ik niks uit, het is een spoel met een begin en eind, dus als ik het dome-pje omdraai heb ik het zelfde.
Ik weet de kurketrekker regel niet echt, maar als ik die nou eens weet...

mijn systeem.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou zeggen sluit hem gewoon aan. Als je merkt dat je er rond de wisselfrequentie van het filter wat weg valt dan heb je hem fout gepoolt. Immers kan het zo zijn dat je de tweeter juist anders om moet aansluiten. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van het filter. Je kunt verder niets kapot maken..

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 05-03-2004 12:01 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Kurketrekker-regel: hou je rechterhand naar voren, maak een grijp-beweging in de richting van de gelijkstroom (van + naar - rekenen we hier), de kant die je duim op wijst, is de richting van het magnetische veld.
Op die manier zou je inderdaad kunnen vaststellen waar je de plus moet aansluiten. Ik weet niet of het zo eenvoudig is, of die spoel wel eenzijdig van de ene naar de andere kant gewikkeld is.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:19

mr_petit

opperprutser

De TS moet ook nog weten hoe de veldlijnen in z'n luchtspleet lopen.
dit zou je moet een ander magneetje waarvan je noord en zuid weet kunnen doen (veldlijnen lopen van noord naar zuid).

Als je het allemaal wat ingewikkeld lijkt zou ik toch de andere tweeter demonteren.
Maar dan moet je ook nog maar eens goed kunnen zien welk draadje waar uit de spreekspoel / windingen komt.

Je zou het ook kunnen zien met een toongenerator en een dubbele scope (en 2x een goede mic). sluit beide tweeters op dezelfde bron aan en meet elk met een mic. tegelijktijdig. zorg er wel voor dat de mic's op dezelfde afstand van de tweeters staan.

Als je een goed gehoor hebt kan je het meestal ook wel horen (bij sinustonen)

"man is not truly one, but truly two,"

• dynax
Nou ik heb ze toch maar losgemaakt om er zeker van te zijn dat ik me niet vergis.
Als ik het dome-pje voor me heb,en de dome-pje naar boven hou (dus met de bolle kant naar het plafond), dan begint de wikkeling bovenin, dus ze hebben van boven naar beneden gewikkeld, en tegen de klok in.
Maar ik kan nog steeds niet zien wat nou de + is, wie kan iets met deze info?
Wel kan ik zien dat idd 1 van de tweeters niet goed zat, dus die krijg ik wel gelijk nu.

mijn systeem.

Pagina: 1