Na vanavond bij een 'brandoefening' geconstateerd te hebben dat de huidige backup faciliteiten niet langer goed functioneren, moet hier natuurlijk wat aan gedaan worden.
Even een korte scenario-schets:
Mijn vader is huisarts en heeft zijn administratie volledig digitaal (nu al
) dus geen archieven of mappen meer, wat de patienten betreft. Nu moet hier uiteraard meerdere keren per week een backup gemaakt worden van de database etc. Vooralsnog gebeurde dat altijd door gebruik te maken van een HP Surestore DAT recorder. Deze heeft helaas zijn beste tijd gehad, en vertoond allerlei vreemde kuren.
Nu heb ik eens zitten nadenken over alternatieven voor de DAT recorder, die;
a) te duur is
b) overdreven veel capacitiet heeft die niet gebruikt wordt
c) te langzaam/ingewikkeld werkt
De backup die gemaakt moet worden is ongeveer 365MB groot, dus een DAT-tape van 4, 8 of veelvouden GB is gewoonweg 'zonde'. Jaren geleden is hem echter door de automatiserings-partner zo'n ding door de strot geduwd, ik studeerde toen ook nog geen Informatica/Informatiekunde
Nu heb ik zelf de volgende dingen overwogen:
1) CD brander
Voordelen: prijs, snelheid, gemak
Nadeel: betrouwbaarheid
2) DVD brander
Voordeel: snelheid, gemak, ruimte voor de toekomst?
Nadeel: prijs (tov CD brander)
3) RAID configuratie
Voordeel: geen omkijken naar voor gebruikers
Nadeel: niet (makkelijk) in de kluis te stoppen in verband met vakantie etc, bewegende onderdelen, HD's gaan kapot, punt.
4) USB Flash geheugen
Voordeel: geen mechanisch bewegende onderdelen, makkelijk in de kluis te stoppen
Nadeel: ik weet niet hoe het met de 'houdbaarheid' hier van zit, en de betrouwbaarheid.
Momenteel twijfel ik vooral tussen 1 en 4. Een USB Flash geheugen van 512MB zou ruim voldoende zijn voor de dagelijkse backup, de database is het afgelopen jaar minder dan 1MB gegroeid, dus dat gaat nog wel jaren goed
Voordeel lijkt mij dat deze erg snel werkt, en makkelijk in de kluis te stoppen is.
Een CD brander, daarentegen, is zelfs van een gerenomeerd merk als Plextor of Pioneer nu een lachertje qua prijs. Ik zit zelf te denken aan een CD-RW, om de dag 'wissen' en branden. Op grond van 'voorkomen is beter dan genezen' zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen om ieder jaar een paar euro in een nieuwe CD-RW te stoppen. Groot voordeel: kost geen drol.
Mijn vraag is nu, waarom worden CD branders vaak afgeraden als backup faciliteit? Mijn vader is nogal 'anal' over 'foutjes' die op CD's zouden sluipen tijdens het branden, iets wat bij DAT niet zou gebeuren. Echter, de foutcorrectie van CD's is toch betrouwbaar genoeg voor die backup van <400MB die drie keer per week gemaakt moet worden, zou ik zo zeggen
Overigens heb ik de FAQ doorgelezen (mooi werk!) maar kon niet veel vinden over Backup vragen, ik hoop dus dat dit topic niet in een verkeerd keelgat schiet.
Even een korte scenario-schets:
Mijn vader is huisarts en heeft zijn administratie volledig digitaal (nu al
Nu heb ik eens zitten nadenken over alternatieven voor de DAT recorder, die;
a) te duur is
b) overdreven veel capacitiet heeft die niet gebruikt wordt
c) te langzaam/ingewikkeld werkt
De backup die gemaakt moet worden is ongeveer 365MB groot, dus een DAT-tape van 4, 8 of veelvouden GB is gewoonweg 'zonde'. Jaren geleden is hem echter door de automatiserings-partner zo'n ding door de strot geduwd, ik studeerde toen ook nog geen Informatica/Informatiekunde
Nu heb ik zelf de volgende dingen overwogen:
1) CD brander
Voordelen: prijs, snelheid, gemak
Nadeel: betrouwbaarheid
2) DVD brander
Voordeel: snelheid, gemak, ruimte voor de toekomst?
Nadeel: prijs (tov CD brander)
3) RAID configuratie
Voordeel: geen omkijken naar voor gebruikers
Nadeel: niet (makkelijk) in de kluis te stoppen in verband met vakantie etc, bewegende onderdelen, HD's gaan kapot, punt.
4) USB Flash geheugen
Voordeel: geen mechanisch bewegende onderdelen, makkelijk in de kluis te stoppen
Nadeel: ik weet niet hoe het met de 'houdbaarheid' hier van zit, en de betrouwbaarheid.
Momenteel twijfel ik vooral tussen 1 en 4. Een USB Flash geheugen van 512MB zou ruim voldoende zijn voor de dagelijkse backup, de database is het afgelopen jaar minder dan 1MB gegroeid, dus dat gaat nog wel jaren goed
Een CD brander, daarentegen, is zelfs van een gerenomeerd merk als Plextor of Pioneer nu een lachertje qua prijs. Ik zit zelf te denken aan een CD-RW, om de dag 'wissen' en branden. Op grond van 'voorkomen is beter dan genezen' zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen om ieder jaar een paar euro in een nieuwe CD-RW te stoppen. Groot voordeel: kost geen drol.
Mijn vraag is nu, waarom worden CD branders vaak afgeraden als backup faciliteit? Mijn vader is nogal 'anal' over 'foutjes' die op CD's zouden sluipen tijdens het branden, iets wat bij DAT niet zou gebeuren. Echter, de foutcorrectie van CD's is toch betrouwbaar genoeg voor die backup van <400MB die drie keer per week gemaakt moet worden, zou ik zo zeggen
Overigens heb ik de FAQ doorgelezen (mooi werk!) maar kon niet veel vinden over Backup vragen, ik hoop dus dat dit topic niet in een verkeerd keelgat schiet.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 00:46 ]