Toon posts:

[linux] systeem eisen voor videorec. zonder x11

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil op mijn bestaande linux server een tv kaartje installeren en daarmee tvbeelden opnemen, en streamen. Nou zit ik met de vraag wat de systeem eisen zijn voor het opnemen van video. Het opnemen moet via de command line gebeuren (met het programma VCR).

Nu zit het volgende in de server:
Asus P2B-D (dual proc.)
Met één PIII 500
196 100Mhz ram
3Com Corporation 3c905B
Matrox Mystique 2mb PCI
IBM 80gb 7200 8Mb cache
IBM 120gb 7200 8Mb cache
adaptec AVA-2906 SCSI
HP SureStore DAT24 SCSI
met waarschijnlijk een Leadtek WinFast TV 2000 XP DeLuxe TV kaart

Nu gaat er nog 196 mb ram bij en zit te denken om een PIII 500 erbij te proppen. Maar zou die extra PIII wel zin hebben bij het opnemen van video? En wat voor kwaliteit zou ik met dit systeem op kunnen nemen?

Hebben jullie nog suggesties voor mij?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Dat moet makkelijk kunnen ja. Onder Windows heb ik op een PII 350 MHz vroeger al wel gecaptured, met een Iomega Buz MPEG2-kaart en dat ging prima, laat staan onder Linux op de cli. Een extra processor is dus vrij overbodig. De harde schijven zijn dus ook prima want toen had ik ook maar een.. eeh... 20 gig schijf ofzo, misschien zelfs nog een 5400 rpm ding.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 05-03-2004 01:48 ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Het is nogal afhankelijk met wat voor codec je wil encoden en op welke resolutie.

Op 720*576 in xvid (zo encode ik meestal) zou een p3 500 het niet redden.

Ik zou zeggen probeer verschillende resoluties en codecs en kijk wat het beste werkt en toch goed beeld geeft.

Verwijderd

MJPEG, aldus de maintainer. :).

En inderdaad, met een hardware kaart red je het makkelijk. In software red je het niet in full-PAL. Half-PAL moet lukken, dat kon ik op een enkele P-II 400 al (MJPEG, divx, ...).

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Eeh ja, sorry, MJPEG inderdaad.

Verwijderd

tv kaarten zijn niet echt geschikt om dingen goed mee te capturen naar mij ervaring, ook al is je overige hardware nog zo goed. Je kan beter een kaart kopen met hardwarematige coderingscapaciteiten zoals mjpeg, anders krijg je dropped frames en out of sync na een paar uur.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ligt eraan hoe je wilt opnemen. DivX / Xvid opnemen met dat systeem wordt krapjes, vanwege de proc. Half-res zal zeker wel lukken, maar dat ziet er wat minder goed uit. Dit betekend niet dat het compleet onbekijkbaar is! Ik denk dat je een kwaliteit kan verwachten van een VCD of zo. Ik heb zelf een oude TV-kaart die max 378x288 oid aan schermres ondersteund, en op mijn bak kan ik dat goed recorden met 5% cpu usage of zo. Het ziet er alleen niet super uit, maar dat komt gewoon door de kaart.

In windows heb ik het vroeger geprobeerd met dezelfde tvkaart in een P3-450. DivX recorden ging niet lekker, het werd stotterend, veel verloren frames e.d. MPEG ging wel maar zag er niet super uit. Dit kan natuurlijk ook liggen aan brakke codecs en zo :).

Als je voor de 2e CPU gaat kun je misschien net zo goed voor een hardwarematige MPEG-encoder gaan. Ik weet niet precies hoe duur die dingen zijn maar ik geloof wel dat vcr daarmee om kan gaan. Dan heb je sowieso goede kwaliteit en kun je misschien nog wat anders met die bak.
Pagina: 1