Toon posts:

Netwerkopzet goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Voor een stageopdracht moeten we een netwerk opnieuw opzetten. Het netwerk bestaat uit zo'n 30 pc's die met verbonden zijn met switches en utp bekabeling. Er zijn naast de 30 pc's twee servers in gebruik die applicaties en files serveren.

Dit is de opzet die wij in gedachten hadden, kunnen jullie hier kritisch naar kijken en commentaar opgeven?

[img]http://members.lycos.nl/skolasite/netwerkfoto/netwerk.jpg[img]

Als er extra info nodig dan hoor ik het wel..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 22:27 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 22:46
Kan je ipv die 24 ports geen 8 ports gebruiken?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

Arno

PF5A

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/skolasite/netwerkfoto/netwerk.jpg

dus ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Hou er rekening mee dat die "24-poorts main switch" ook 100MBIT is..
Is het niet een idee om hier een Gbit-switch neer te zetten?
Zal in snelheid ook wat uitmaken denk ik.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 22:46
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 22:33:

Is het niet een idee om hier een Gbit-switch neer te zetten?
Ook een optie!!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• XiaZz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 15:37
ik zou een stack bouwen van 2 x24 port switches ipv 1 x24 en 4 x16. (eventueel 3 x16) Dit levert een hogere snelheid tussen de switches en besparing van 3 switches

of idd een 48 port switch ;)

[ Voor 10% gewijzigd door XiaZz op 04-03-2004 22:41 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
1.5 mbit zouden de pcs wua verbinding naar de server kunnen hebben... je deelte namelijk een 100mbit lijntje naar de server door 64 man.

Zorg dat je die switshes onderling met 1gb aan elkaar knoopt, en de servers ook met 1 gb. Zodoende heb je wat meer doorvoer als het wat drukker is.

Opzich is 1.5 mbit voldoende, maar het ligt er een beetje aan wat je ermee doet. Voor mail is het voldoende, maar ik kan me voorstellen dat je niet een verbinding naar de fileserver wilt met 1.5 mbit ;)

Edit: en daarnaast... een 24p switchs met 7 utp stekkertjes erin, beetje nutteloos..

[ Voor 9% gewijzigd door Icey op 04-03-2004 22:38 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk dat je beter af bent met een 48-poorts switch, ben je in één keer klaar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Zonde van die 24 ports switch om daar maar 7 apparaten aan te hangen.
Tenzij je servers 2 netwerkkaarten hebben, dan gebruik je er natuurlijk 9.
Maar dan nog vind ik een 24 ports switch overkill.

Heb je er overigens ook al aangedacht dat je de 16 poorts switechs ook kunt linken met special modules (stacken dus, was de term ff kwijt), zodat ze door de andere switch als 1 geheel worden gezien. Oke, kost ook wat, maar dan heb je ook iets leuks. Maar wellicht voor 30 pc's ook een beetje overkill.

En wat ik ook vrij vreemd vind is dat er zoveel clients zijn, maar geen netwerk printers?

Ook vind ik de verdeling een beetje vreemd, 4 16 ports switches voor 30 clients.
Dat kun je ook nog uitdunnen. Want een goeie switch (natuurlijk geen goedkope troep van bij de pc boer om de hoek) trekt 24 clients op 100Mbit makkelijk.

Wat je zou kunnen doen is een kleine 5 of 8 ports 1Gbit switch voor je router/firewall + servers nemen. Daaraan dan 1x 16 ports en 1x 24 ports switches van 100Mbit aankunnen hangen voor je clients. Heb je ook nog een beetje uitbreiding voor enventuele laptops + printers.

Imho, zoals je in het plaatje hebt is het nogal overkill en zonde van 't geld.

-edit-
Oja, ik weet niet of er ook nog redundancy in je verhaal zou moeten zitten?
Stel dat er een swtich ofzo uitvalt, dat je dan nog makkelijk kunt ompatchen naar een andere ofzo?
Ik mis overigens ook nog een Domain Controller in je netwerk?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 22:43 ]

Verwijderd

LauPro schreef op 04 maart 2004 @ 22:37:
Ik denk dat je beter af bent met een 48-poorts switch, ben je in één keer klaar.
Als het allemaal in op 1 plaats aangesloten kan worden, zou dat nog niet eens zo gek zijn. Een Cisco Catalyst 3750 48TS bijvoorbeeld. 48 poorten 10/100 Mbit en 4 SPF-slots voor Gbit modules. Dan 2 Gbit modules erbij voor de servertjes en klaar.

Verwijderd

Ik ga er van uit dat je gebruik maakt van bestaande bekabeling.
en dat je aan deze topologie vast zit.

Dan zou ik zeggen :

neem een 8 port's Gigabit switch als "backbone" voor je servers, router en Uplink van Switches.
hang aan deze gigabit switch een >8 port's 10/100Mb switch met gigabit Uplink
om je werkstations aan te hangen.

ps. let wel dat je bekabeling minimaal cat 5e moet zijn voor gigabit.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 22:41:
En wat ik ook vrij vreemd vind is dat er zoveel clients zijn, maar geen netwerk printers?
wie zegt dat die er zijn?
Ik mis overigens ook nog een Domain Controller in je netwerk?
niet elk netwerk heeft een domain controller hoor ;)

Verwijderd

Dat je een huiswerk-/stageopdracht op GoT post is nog niet eens het ergste, het feit dat je zelf geen initiatief laat zien is voor mij teveel.

Je bent met een stage bezig en hebt vast een deel van je opleiding af. Dan heb je ook verstand van dit soort dingen en moet je dit soort zaken zélf kunnen doen.

Neem de gegeven reacties als uitgangspunt en ga verder de efficientie van je opzet zoveel mogelijk vergroten.

Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.