Toon posts:

Bios herkent zowel HD als DVD-drive niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuwe pc geleverd gekregen, waar nog niets op geïnstalleerd was. Ik heb nu het volgende probleem:

Bij het opstarten verschijnen twee schermen, en vervolgens blijft een derde scherm zich herhalen.

Voor foto's (ook van de inhoud van de kast) zie de volgende link.

Het probleem lijkt voor de hand liggend: de HD is niet goed aangesloten, en dus wordt ie niet herkend. Echter, naar mijn weten is de aansluiting wel degelijk correct (hoewel ik hier niet al te veel verstand van heb, het bedrijf heeft 'm geassembleerd, maar zei dat ie goed werkte). Als ik naar de BIOS ga geeft ie aan enkel het diskette station te kennen. Vreemd is dus dat ook de DVD-brander (Pioneer 107D) niet herkend wordt (ook niet als ik de PC opstart met een Win98SE opstartdiskette met CD-Rom ondersteuning).

Moederbord is MSI K8T Neo (socket 754) met de laatste BIOS update. Harde schijf is een Maxtor Diamond Max Plus, 80Gb. Overigens ben ik best een hardware noob, hou hier aub rekening mee (vraag me bijvoorbeeld niet naar termen als RAID en SATA...)

Iemand een idee wat er mis kan zijn en hoe ik dit kan verhelpen? Bij voorbaat dank.

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 08:34
Waarschijnlijk zijn beide devices IDE. Kijk ff in je bios of PATA is ingeschakeld. Ik heb het ook eens gehad met een PC uit de winkel, die stond namelijk op SATA only, en dat doen alleen SATA apparaten het.

..:: ::..

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ze zijn allebei IDE.

Ik heb je tip opgevolgd, en in de bios SATA op disabled gezet (hoewel PATA ook al op enabled stond). Daarnaast bij de instellingen van de onboard PCI controllor S.ATA op Raid gezet en gereboot.

Gevolg: de eerste twee schermen werden vervangen door een scherm met "scanning IDE drives", gevolgd door het bericht "No drive attached to FastTrak controller".

Toen in de bios S.ATA maar op disabled gezet. Hij sloeg nu dat scherm over, maar het derde scherm bleef. Toen heb ik in de Realtek/Gigabit boot agent Network boot disabled.

Geen foutmeldingen nu meer, behalve dan het probleem nog steeds blijft: hij herkent zowel de HD als DVD-speler niet, en wil alleen van een diskette booten.

Overigens: telkens wanneer ik de Realtek/Gigabit boot agent afsluit zie ik een normaal opstartscherm, met de tekst "starting Flash recovery, press 'y' to continue or 'n' to exit (o.i.d.)". Als ik nu op Y druk, komt de tekst "starting Flash recovery" in beeld, gaat de computer constant piepen en gebeurt er verder niks meer. Als ik op "n" druk wil ie weer gewoon vanaf een diskette booten.

Nog even ter verdere info: in de bios staat bij Standard CMOS Features het volgende:

- Primary IDE Master Not Installed
- Primary IDE Slave Not Installed
- Secondary IDE Master Not Installed
- Secondary IDE Slave Not Installed

Ik had overigens nog ergens in de bios (weet zo even niet meer waar) de optie "PCI IDE Busmaster" gevonden. Deze stond op enabled en heb ik zo laten staan.

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
je moet ff je jumper settings op je HD/DVD checken. Zet ze op de gewenste master/slave setting (HD op master uiteraard), of ze de jumpers op cable select.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ehm, op de foto's zie ik dat de devices aan de IDE controller van de K8T800 chipset zijn aangesloten en _niet_ aan de Promise/VIA SATA controllers 8)7

Je ziet de devices in principe alleen op de allereerste BIOS scherm, die ene vóór de door jou genoemde schermen dus :) Duik je BIOS in en kijk elders bij de IDE configuratiescherm of alles wel op AUTO staat B)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 05-03-2004 06:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheGreatRanma schreef op 05 maart 2004 @ 00:13:
je moet ff je jumper settings op je HD/DVD checken. Zet ze op de gewenste master/slave setting (HD op master uiteraard), of ze de jumpers op cable select.
Oef, hier heb ik weinig ervaring mee, maar ik zal het eens uitzoeken.

@BalusC, je hebt gelijk, ze zitten niet aan de SATA controllers. Ik zal nogmaals in de bios kijken, maar volgens mij was ik alle settings wel afgegaan zonder dat het iets hielp. Overigens krijg ik geen bios scherm vóór de schermen die ik op de foto's laat zien, slechts een plaatje van de CoreCell chip.

Edit: ik heb een tijdje aan de telefoon gehangen met het betreffende bedrijf en het probleem is inmiddels opgelost. Tijdens het transporteren was de powerkabel van de HD losgeschoten waardoor deze geen stroom kreeg. Gelukkig maar iets kleins, maar zoals ik al zei heb ik niet zo heel veel verstand van hardware, en was ik er zelf niet op gekomen om daar naar te kijken. Hoe dan ook, bedankt voor de reacties.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 11:27 ]

Verwijderd

Tja, ik heb een soortgelijk probleem, dus dan kan ik 'm beter hier posten dan weer een nieuwe topic openen. Ben wel een n00b, dus vergeef me mijn onwetendheid :) Maar cut me some slack, want dit is mijn eerste posting hier.

Ik heb laatst 2 nieuwe (SATA) harde schijven aan mijn systeempje toegevoegd, waardoor ik nu beschik over 3 harde schijven en 2 cd-romspelers (onder andere :)). Het leuke is dat de nieuwe schijven (die in RAID0 geplaatst gaan worden) inderdaad herkend worden in de bios, maar iets minder leuk is het feit dat dat niet meer geldt voor mijn cd-romspelers...

Mijn setup is als volgt: 40GB ATA-schijf op IDE1 (als master, zonder slave-drive), de cd-romspelers op IDE2 (DVD-Rom als master, CD-brander als slave) en de 2 nieuwe 80GB SATA-schijven uiteraard op SATA1 en SATA2. In de bios staat dat de 40GB ATA-schijf toegewezen is als master op het primaire IDE-kanaal, de twee 80GB SATA-schijven als master en slave op het secundaire IDE-kanaal en niks op het derde, vierde, etc. IDE-kanaal.

Nu weet ik dat alles goed aangesloten is, dus zal ik via de bios ervoor moeten kunnen zorgen dat alles werkt, maar daar ben ik tot nu toe nog niet in geslaagd. Misschien heeft hier iemand een oplossing?

PS Mijn moederbord is MSI 865pe-Neo2 PFISR met de meest recente bios-versie.
Pagina: 1