Mobiele telefonie, digitale (video)camera's, mp3 hardeschijven, PDA's, laptops, plasma schermen, alles groeit een klein beetje naar elkaar toe. Dit is natuurlijk al veel vaker gezegd. Mijn vraag is een beetje onder andere om te brainstormen en om te speculeren wat voor invloed deze veranderingen zouden kunnen hebben op de maatschappij. Op een gegeven moment zal de techniek zo vergevorderd zijn dat we echt heel veel mobiel kunnen doen, ik hoop vrijwel alles.
Wat voor functionaliteiten (dus niet hardcore
technische termen) zou je graag willen zien als alles technisch mogelijk zou zijn? Wat voor invloed zou dit volgens jou hebben op de samenleving, sociaal, economisch, maatschappelijk, the works. Wat zou volgens jou het plafond zijn aan wat we aan functionaliteiten mogelijk zouden willen? En denk alsjeblieft wild en hardop!
kickoff (met veel overlap..)
Functies
-overal high speed connection met een vorm van WWW
-mobiele devices die alles kunnen
-foto's
-videoconferencing/videophone
-data bewerking (Office zeg maar)
-op alle andere mogelijke manier contact onderhouden met (groepen) mensen
-alle soorten entertainment op mobiele devices (tv, film, games, nieuws)
-alle informatie te bereiken (zelfde als eerste functie)
-intuitieve besturing
-goede batterijen (duh..)
-geen RSI risico
Invloed op maatschappij
-mensen kunnen alles vanaf elke locatie doen
-werken
-zaken doen
-vergaderen
-studeren
-uitgaan (?)
-anderen versieren
-naar de dokter
-bankieren
-volgens mij betekent dit dat locatie niet meer uitmaakt, je kan dus makkelijk(er) in een lekker vakantieoord of vanuit de sauna of waar dan ook, je leven leiden, de behoefte om te reizen valt volgens mij redelijk weg behalve als je heel speciale dingen wilt zien (toerisme dus)
-als jij je hele werk mobiel kan doen, waarom zou je dan naar je werk gaan, dat kost het bedrijf alleen maar huurkosten, kantinekosten etc..
-sociaal, je ziet het nu al, mensen lopen makkelijk een uur per dag te bellen, informatie wordt nog sneller verspreid, je bent overal bij, je weet veel meer (denk ik..)
-maatschappelijk, mensen kunnen altijd entertained worden, nooit meer een saai moment, in principe, je vrienden altijd bij je, je hele filmcollectie, al je series en al je games en al je muziek bij je, je kan je website mobiel updaten (of het gebeurt automatisch!)
Ik weet niet of, als dit ooit werkelijkheid wordt, dit een goeie ontwikkeling is, er zullen ook wel nadelen aan zitten (minder files, rustig OV
) ff serieus, er zullen ook echt wel nadelen aan zitten. Zo kan ik me voorstellen dat mensen gek worden van de overprikkeling en de eventuele sociale controle, ook worden relaties tussen mensen misschien vluchtiger.
Nou ja, dit is mijn duit in het zakkie, ik ben erg benieuwd wat jullie kunnen verzinnen! Doe je best!
Wat voor functionaliteiten (dus niet hardcore
kickoff (met veel overlap..)
Functies
-overal high speed connection met een vorm van WWW
-mobiele devices die alles kunnen
-foto's
-videoconferencing/videophone
-data bewerking (Office zeg maar)
-op alle andere mogelijke manier contact onderhouden met (groepen) mensen
-alle soorten entertainment op mobiele devices (tv, film, games, nieuws)
-alle informatie te bereiken (zelfde als eerste functie)
-intuitieve besturing
-goede batterijen (duh..)
-geen RSI risico
Invloed op maatschappij
-mensen kunnen alles vanaf elke locatie doen
-werken
-zaken doen
-vergaderen
-studeren
-uitgaan (?)
-anderen versieren
-naar de dokter
-bankieren
-volgens mij betekent dit dat locatie niet meer uitmaakt, je kan dus makkelijk(er) in een lekker vakantieoord of vanuit de sauna of waar dan ook, je leven leiden, de behoefte om te reizen valt volgens mij redelijk weg behalve als je heel speciale dingen wilt zien (toerisme dus)
-als jij je hele werk mobiel kan doen, waarom zou je dan naar je werk gaan, dat kost het bedrijf alleen maar huurkosten, kantinekosten etc..
-sociaal, je ziet het nu al, mensen lopen makkelijk een uur per dag te bellen, informatie wordt nog sneller verspreid, je bent overal bij, je weet veel meer (denk ik..)
-maatschappelijk, mensen kunnen altijd entertained worden, nooit meer een saai moment, in principe, je vrienden altijd bij je, je hele filmcollectie, al je series en al je games en al je muziek bij je, je kan je website mobiel updaten (of het gebeurt automatisch!)
Ik weet niet of, als dit ooit werkelijkheid wordt, dit een goeie ontwikkeling is, er zullen ook wel nadelen aan zitten (minder files, rustig OV
Nou ja, dit is mijn duit in het zakkie, ik ben erg benieuwd wat jullie kunnen verzinnen! Doe je best!