[Aopen Aeolus FX5200] onscherp beeld?

Pagina: 1
Acties:

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Ik heb voor m'n oom een videokaart gekocht. De Aopen Aeolus FX5200 geeft echter zeer slecht beeld op hogere resoluties (zoals 1024*768).
Alle contrasterende dingen in het beeld (zoals zijkanten van vensters, letters, knoppen enz) worden een paar keer extra afgebeeld maar elke keer iets lichter aan de rechterkant. Er staan dus aan de linkerzijkant van mijn beeld extra vertikale lijnen die steeds vager worden als je verder naar rechts gaat.
Het ligt duidelijk aan de videokaart want met een andere monitor en andere kabel heb ik hetzelfde probleem.

Bijgevoegd een foto die het probleem gedeeltelijk laat zien, op het beeldscherm is het een stuk duidelijker aanwezig:

Afbeeldingslocatie: http://vulcanus.its.tudelft.nl/tt/GoT/beeld.jpg

Ligt het eraan dat de VGA uitgang verbonden is via zo'n platte kabel met de videokaart?

Afbeeldingslocatie: http://vulcanus.its.tudelft.nl/tt/GoT/videokaart.jpg

Moet ik de kaart onder RMA terugsturen en dan hopen dat het volgende exemplaar beter is of hebben al deze videokaarten zulk slecht beeld? 1to0 had het gelijk over RMA, maar dat kost weer geld zeker als de volgende ook slecht is.

edit: ik heb de nieuwste drivers van nVidia gebruikt, ik zal het nog met die van Aopen proberen, maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt; hoewel... ik kan ook nergens instellen dat ik de DVI uitgang wil gebruiken (via een DVI->VGA convertor wilde ik proberen of de DVI uitgang ook slecht beeld geeft).

edit2: zoals verwacht maakten de drivers van aopen geen verschil

edit3: via een adapter (DVI uitgang) is het beeld wel goed.

[ Voor 20% gewijzigd door T.T. op 04-03-2004 19:39 ]

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 13:52
Ik heb zelf pas een Asus GeforceFx 5200 gekocht voor iemand en heb daar geen problemen mee. Dus niet elke kaart is zo, ik denk dat er bij jou gewoon iets defect is...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ligt het eraan dat de VGA uitgang verbonden is via zo'n platte kabel met de videokaart?

edit3: via een adapter (DVI uitgang) is het beeld wel goed.
Ik vrees dat het inderdaad aan dat stuje flatcable ligt. Ik snap ook niet waarom AOpen dat zo oplost; ze zouden toch beter moeten weten. Een stukje onafgeschermd flatcable is gewoon niet goed genoeg voor zo'n hoogfrequent analoog signaal. Je krijgt dan geheid reflecties...

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Topicstarter
koraks schreef op 05 maart 2004 @ 10:55:
Ik vrees dat het inderdaad aan dat stuje flatcable ligt. Ik snap ook niet waarom AOpen dat zo oplost; ze zouden toch beter moeten weten. Een stukje onafgeschermd flatcable is gewoon niet goed genoeg voor zo'n hoogfrequent analoog signaal. Je krijgt dan geheid reflecties...
Dat woord zocht ik :)
De Asus FX5200 heeft overigens geen flatcable voor zover ik weet, dus logisch dat daar het probleem niet optreedt. Ik ga maar 1to0 mailen en kijken of ze een DVI adapter willen vergoeden. Want dit product is fundamenteel fout met die gare flatcable.

[ Voor 9% gewijzigd door T.T. op 05-03-2004 13:12 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je er ook zo'n kleine Bracket bijgekregen? Anders is het low-profile en dan lijkt het me logisch dat er zo'n kabeltje aanzit :)

Verwijderd

Dit komt omdat de flatkabel verkeerd "gevouwen" is. Vouw hem een stuk naar voren, zodat hij niet over dat ding met koperen spiraaltje (ff naam kwijt) hangt. Deze zorgt namelijk voor interference. Je zult zien dat het dan veel beter is!

• Wyckse_witte
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik denk dat dit kaartje primair bedoeld is om een DVI aansluiting te bieden (en zo te zien ook tv-out) in low-profile formaat en dat die analoge aansluiting een nogal zwak uitgevoerde "optie" is voor gebruikers met een normale kast.
Pagina: 1