[mail] uit verstuurde mail halen en hergebruiken *

Pagina: 1
Acties:

• ToMaSZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
Ja, ik weet het, wazige titel, maar ik wil ook eigenlijk wat geks. Of misschien ook niet.

Ik wil in een nieuwsbrief die wordt verstuurd de optie geven om de gebruiker zijn emailadres te laten wijzigen in een tekstvak, of het soort nieuwsbrief aan te passen.

Wat ik nu wil, is dat het email adres al is ingevuld in het betreffende tekstvak als de gebruiker de mail opent. Dit om de drempel nog wat verder te verlagen de voorkeuren aan te geven.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dat mailadres te extraheren en in het tekstvak te knallen.
Het gaat om een mail, dus php wordt lastig. Ik zit te denken om de mail uit puur een iframe o.i.d. te laten staan om zo nog serverside taaltjes te kunnen gebruiken, maar dan nog heb ik niet gevonden hoe ik het emailadres van de ontvager in een mail kan laten zien....

(Disclaimer: dit gaat niet over spam, maar gewoon over een nieuwsbrief die mijn werkgever naar zijn klanten verstuurt .)

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01

TeeDee

CQB 241

Onze werkwijze:

Wij hebben een .html file met wat url's, wat "identifiers" etc. etc.
Die "identifiers" staan als volgt gemarkeerd:
code:
1
<a href="blaat.aspx?id=##md##">linkje</a>

Vervolgens hebben wij een tooltje gemaakt die:
1. de .html als httpobject (in php denk ik fopen??) inlaadt
2. de ##md## replaced met de data uit bijv. de database
3. een correct geformateerd mailtje als .eml wegschrijft in de "pickup" dir van onze IIS mailer.
4. deze verstuurt het mailtje
5. klaar

Dit is gebaseerd op asp/vb/w2k en iis, maar een soortgelijke denkwijze zou jij ook toe kunnen passen natuurlijk.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 12:16
Waarmee verzend je de mail?
Bij het verzenden weet je het adres van de ontvanger toch al? En dan kan je in de mail gewoon iets van <input type="text" value="{hieremailadres}"> zetter?

Of is dat weer iets te simpel gedacht?

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

ToMaSZ schreef op 04 maart 2004 @ 16:03:
Het gaat om een mail, dus php wordt lastig
PHP kan gewoon mailen dus dat ie het punt niet zo. Maar wat ik dus idd ook niet snap is hoe je de mail in godesnaam verstuurt zonder bij het opmaken reeds het adres van de ontvanger te weten... :?

Professionele website nodig?

• ToMaSZ
De mail wordt gestuurd naar een list-adres, dat vervolgens distribueert. Ik verzend de mail dus niet dmv een php script oid.

Misschien toch maar iets schrijven om zelf de mails te versturen, in plaats van een list bij de hosting provider... Btekent wel dat ik dan alle mail naar alle recipients apart als bericht moet verzenden, in plaats van een "heel adresboek" als ontvanger van 1 bericht..

[ Voor 55% gewijzigd door ToMaSZ op 04-03-2004 17:21 ]

• ToMaSZ
TeeDee schreef op 04 maart 2004 @ 16:09:
Onze werkwijze:

Wij hebben een .html file met wat url's, wat "identifiers" etc. etc.
Die "identifiers" staan als volgt gemarkeerd:
code:
1
<a href="blaat.aspx?id=##md##">linkje</a>

Vervolgens hebben wij een tooltje gemaakt die:
1. de .html als httpobject (in php denk ik fopen??) inlaadt
2. de ##md## replaced met de data uit bijv. de database
3. een correct geformateerd mailtje als .eml wegschrijft in de "pickup" dir van onze IIS mailer.
4. deze verstuurt het mailtje
5. klaar

Dit is gebaseerd op asp/vb/w2k en iis, maar een soortgelijke denkwijze zou jij ook toe kunnen passen natuurlijk.
Ik ga hier eens naar kijken... zou inderdaad betekenen dat ik dan zelf iets moet knutselen om de mails te distribueren. thnx :)

• Markieman
ToMaSZ schreef op 04 maart 2004 @ 17:18:
De mail wordt gestuurd naar een list-adres, dat vervolgens distribueert. Ik verzend de mail dus niet dmv een php script oid.

Misschien toch maar iets schrijven om zelf de mails te versturen, in plaats van een list bij de hosting provider... Btekent wel dat ik dan alle mail naar alle recipients apart als bericht moet verzenden, in plaats van een "heel adresboek" als ontvanger van 1 bericht..
Door middel van een list? Bij de ontvanger is het to-veld dan hoogstwaarschijnlijk of leeg, of een waslijst met e-mailadressen. Dan weet je nooit welke je er uit moet halen.

Verder mag je er nooit van uitgaan dat de ontvanger HTML/script based emails
kan ontvangen. Er zijn genoeg mensen die geen outlook hebben en dus alleen plaintekst aankunnen

Verwijderd

met een standaard mailinglist kan het idd niet, maar je kunt wel een eigen soort van mailinglist maken, direct wegschrijven naar een pickup dir is weliswaar een oplossing maar ik ben er absoluut geen voorstander van... Je kunt beter je mail gewoon via smtp naar de mailserver knikkeren, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt.

Verder kun je dan gewoon een emailadres laten verschijnen in het input veld.

• ToMaSZ
Markieman schreef op 05 maart 2004 @ 09:23:
[...]

Door middel van een list? Bij de ontvanger is het to-veld dan hoogstwaarschijnlijk of leeg, of een waslijst met e-mailadressen. Dan weet je nooit welke je er uit moet halen.

Verder mag je er nooit van uitgaan dat de ontvanger HTML/script based emails
kan ontvangen. Er zijn genoeg mensen die geen outlook hebben en dus alleen plaintekst aankunnen
Dat is het hele probleem, dat de ontvanger niet enkel zijn eigen naam in het to:veld heeft. We gaan het proberen met groupmail, (ook omdat met een list tegenwoordig alles meteen in de spamboxen verdwijnt) die verstuurt alle mails afzonderlijk, dat zou bovenstaande moeten oplossen. Verder worden de adressen uit een mysqlDB getrokken, dus daar moet iets mee te doen zijn.

Het lijkt me dat er een simpele oplossing moet zijn, aangezien het verplicht is in een mailinglist met een linkje uit te schrijven. (zonder invullen van het adres e.d.)

Dat sommige mensen geen html email kunnen ontvangen is vervelend voor die mensen, maar we versturen al 3 jaar html-nieuwsbrieven, met voor de "plain-texters" een link naar een online versie via de browser. Nooit klachten over gekregen :)

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 15:20
Het lijkt me alleen mogelijk als je de mogelijkheid hebt om gepersonaliseerde e-mails te versturen. Via een mail list gaat dat dus niet werken.

Als je interesse hebt in een tool om gepersonaliseerde e-mails te versturen, moet je even mailen. Ik heb er eentje gebouwd die ik graag 'in het veld' zou willen laten testen.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• ToMaSZ
bigtree schreef op 05 maart 2004 @ 10:20:
Het lijkt me alleen mogelijk als je de mogelijkheid hebt om gepersonaliseerde e-mails te versturen. Via een mail list gaat dat dus niet werken.

Als je interesse hebt in een tool om gepersonaliseerde e-mails te versturen, moet je even mailen. Ik heb er eentje gebouwd die ik graag 'in het veld' zou willen laten testen.
Persoonlijk zou ik zo willen gaan testen, maar de hoge heren hier hebben besloten dat we groupmail gaan proberen, daar is al een licentie voor in het moederbedrijf, omdat onze buren het ook gebruiken.

Ik ben alleen bang dat het met groupmail lastig wordt om te bereiken wat we willen.
Volgende week gaat er via groupmail een nieuwsbrief uit, lukt het daarmee niet, dan zal ik je zeker even mailen :)

• Markieman
ToMaSZ schreef op 05 maart 2004 @ 10:12:
...

Dat sommige mensen geen html email kunnen ontvangen is vervelend voor die mensen, maar we versturen al 3 jaar html-nieuwsbrieven, met voor de "plain-texters" een link naar een online versie via de browser. Nooit klachten over gekregen :)
hmm, misschien beetje off-topic, maar toch ff een reactie:

Bij deze jullie eerste klacht =)

Als ik met inschrijf bij een mailinglijst voor bijvoorbeeld nieuwsberichten over geboden diensten bij een bedrijf, dan verwacht ik dit ook via mail te ontvangen. Als ik alleen een mail krijg met een link naar het daadwerkelijke bericht, hoeft het van mij niet meer.

Een beetje een overdreven vergelijking; ik ben lid van de donald duck. Ik krijg iedere week een brief met een bonnetje dat ik hem gratis in de stad op kan halen...

Zou jij daar mee akkoord gaan?

Volgens mij moet het absoluut geen probleem zijn om een MIME multipart/alternative plain-text+HTML mailtje op te stellen, dan is iedereen gelukkig =)

Btw, trek je dit niet persoonlijk aan, dit is puur mijn mening gebaseerd op mijn eigen ervaringen (ben Pegasus Mail gebruiker) maar ook als (bijna afgestudeerde) ICTer waarbij ik in mijn stages geleerd heb dat investering in het tevreden stellen van de gebruiker een waardevolle investering is...

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 15:20
Markieman schreef op 05 maart 2004 @ 14:01:
[...]
Volgens mij moet het absoluut geen probleem zijn om een MIME multipart/alternative plain-text+HTML mailtje op te stellen, dan is iedereen gelukkig =)
Het is wel een probleem als je een gelikte nieuwsbrief hebt, met afbeeldingen van producten en specs in tabellen. Dat komt gewoon niet over in een text-only email. En als je al een nette plain-text versie wilt maken, moet je daar dus extra tijd in investeren. (En dat zou ik ook doen btw. ;)) Als je al bereid bent die extra tijd te investeren in < 1% van je klantenkring, dan nog haalt het het niet bij een html-versie.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Pagina: 1