OS waarbinnen je met meerdere één bestand kunt openen

Pagina: 1
Acties:

• TheScorpio
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 13:00
Tweakers,

Verleden keer perfect geholpen! Ben al één stap verder...
Nu het volgende;

'k Heb dus een programma (op meerdere clients) die connecten naar dbx files (platte database files). Dit werkte perfect op Novell, perfect.

Nu wil ik updaten naar een os, wat makkelijk is te onderhouden, ik makkelijk backup kan maken, en dus -grootste punt- ik met meerdere users kan connecten naar die files. Liefst gratis... Linux vin'k nog effe tè technisch, en windows kan dit geheel niet.

Iemand een idee?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-08 10:21
Je wilt updaten naar een ander OS dan Novell, maar niet Windows (voldoet niet aan je eisen) of Linux (te moeilijk). Ik denk dat er dan vrij weinig alternatieven zijn, MacOS kan het mss? Maar dat is zeker niet gratis en draait niet op je standaard PCtje.

Ik zou je willen adviseren je op een niet al te moeilijke Linux distro te storten, Fedora (RedHat) bijvoorbeeld. Ik ben zelf ook met RedHat begonnen en uiteraard is het ff doorbijten, maar als je aardig thuis begint te raken heb je de boel zo draaien en onderhoud is met de juiste tooltjes niet moeilijk.

Apt-get maakt het updaten van progjes erg makkelijk en je kan standaard met meerdere users 1 file connecten (over NFS ofzo). Met webmin hoef je niet meer al die enge (maar zeer flexibele) config files in, dat kan dan via een webinterface. Backuppen kan makkelijk en handig met een cron job die bijv de boel in een .tar.gz gooit en kopieërd naar de juiste plaatst!

Met Linux is volgens mij jou probleem het makkelijkst en goedkoopst op te lossen. Het is volgens mij lang niet zo technisch als jij denkt/bang voor bent. Fedora en andere grote distro's hebben prima grafische tooltjes voor dit en alles is zeer goed gedocumenteerd. Je zal alleen flink wat manuals moeten doorspitten, maar dat moet je eigenlijk bij ieder nieuw OS.

(En vergeet niet naar je security te blijven kijken! Maar dat spreekt hopelijk voor zich, gewoon ff de juiste HowTo erbij en je hebt zo een firewall opgezet :P)

[ Voor 17% gewijzigd door Mac_Cain13 op 04-03-2004 16:05 . Reden: Typo Fixes & Post upgrade ;) ]

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:21
Waarom wil je in godsnaam een goede situatie overhoop halen?

Netware werkt prima, is goed en simpel te onderhouden. En een backup maken is een fluitje van een cent met de juiste software.

Heb je een echt goede reden om over te stappen?

• TheScorpio
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 13:00
Domino schreef op 04 maart 2004 @ 16:15:
Waarom wil je in godsnaam een goede situatie overhoop halen?

Netware werkt prima, is goed en simpel te onderhouden. En een backup maken is een fluitje van een cent met de juiste software.

Heb je een echt goede reden om over te stappen?
Moa, wat is een goeie reden... het is Novell 3.11 uit 1742 meen ik :)
We vervangen alle hardware, en denk dat we op z'n minst een nieuwere versie moeten, maar 't kost allemaal zoveel geld...