woofer speaker kapot??

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91434

Topicstarter
Ik heb een bass test je gedaan vrij hard en opeens maakte 1 van me speakers een vreemd hoog!! geluid alles uitgezet en toen gewoon muziek gespeeld en toen kwam ik erachter dat er geen bass meer uit die speaker kwam.

Nu heb ik ff gekeken die woofer is super statisch als ik hem induw veert ie niet terug zoals normaal maar blijft ie steken als ik hem weer uit trek blijft ie ook gewoon steken en gaat ie niet terug naar binnen?

is deze woofer definitief naar de klote? enzo ja weet iemand waar ik losse elementen kan bestellen?
Tis een jbl TLX 40 speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 22:23
Als er onderdelen gescheurd zijn, kun je ze denk ik niet meer repareren, wel als er gewoon wat los zit, maar ik vermoed dat je hem gewoon hebt opgeblazen 8)7

Is je versterker te heavy voor die boxen?

[ Voor 50% gewijzigd door Tarzan op 04-03-2004 15:53 ]

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57264

ga er maar vanuit dat'ie naar z'n grootje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JA versterker is denk ik zeker te heavy heb de marantz sr7300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zou iemand weten waar ik dan misschien een nieuwe woofer los kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 22:23
bij de audioboer om de hoek, kunnen ze em vast voor je bestellen!

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-04 23:10
JBL site 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou de op de JBL site is de TLX serie niet te vinden dus dan kan ik er ook geen onderdelen meer van vinden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
Over welke speaker gaat het nu precies?

Uit een ouder topic van je bleek dat je deze speakers hebt:

fronts: jbl TLX 4
Rears: jbl ATX 40

Welke van deze is kapot?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02 13:24
Ik had hetzelfde probleem 2 dagen geleden met andere JBL's
Deze zijn te bestellen bij: http://www.menho-esm.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het gaat om tlx 4 serie, maar ik heb net naar mijdrecht gebeld daar is service centrum, heb de woofer voor de tlx4 besteld en nog een tweeter voor de atx 40 die klonk ook vreemd samen 75 euro incl bezorgkosten en btw dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ik vind het toch vreemd. Volgens mij moeten die ATX 40 en die TLX 4 toch wel redelijk wat vermogen aankunnen, en die marantz is wel sterk, maar in principe niet te sterk voor die JBL speakers. In principe zou het een prima combinatie moeten zijn.

Of heb je de versterker soms _helemaal_ opengezet?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44303

De meeste speakers worden opgeblazen door een te lichte versterker, klinkt vreemd maar dit komt doordat je versterker het signaal dan verkeerd gaat uitsturen. Je krijgt dus een soort van gelijk spanning over je speaker, en wanneer je versterker dan niet ingrijpt gaat je speaker naar de mallemoer.

In het vervolg dus even luisteren of het geluid ook vervormt voordat je het te lang laat doorspelen. De spoel (van de woofer) zal wel te heet zijn geworden, je kunt dan meestal ook wel ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Over het algemeen gaan door clipping van de versterker (als die dus érg tot op de limiet wordt gepusht) alleen de tweeters kapot, tenzij ik me weer eens vergis :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja hij ruikt inderdaad verfikt, en ik heb die tweeter van die atx 40 opgeblazen op me oude te zwakke versterker.

ik denk niet dat de sr7300 te zwak is voor de speakers.
Maar ik hoop dus dat het me niet nog een keer overkomt want als student is mijn beurs niet oneindig groot.

nou heb ik zowiezo al veel pech --> 2x tv kapot binnen 3/4 jaar (kosten 375 euro)
tweeter tlx4 ingedrukt door eikel op feestje (35 euro)

en nu weer tweeter en woofer naar de fuck (75 euro)

is niet leuk meer op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je moet ook niet van die bass testen gaan draaien die gebruiken 10hz tonen die dus never nooit niet in muziek voorkomen....

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
m.m schreef op 04 maart 2004 @ 22:54:
Je moet ook niet van die bass testen gaan draaien die gebruiken 10hz tonen die dus never nooit niet in muziek voorkomen....
Er is toch op zich niet op tegen om zo'n test te draaien om te kijken wat je set kan? Mits je natuurlijk wel rekening houdt met eventueel clippen van de versterker. Dus niet helemaal opendraaien.

Probleem is natuurlijk wel dat je de grenzen van de set moet kennen, want ik betwijfel of je bij een clippend 10 Hz basstest geluid de vervorming wel kan horen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67204

Toen ik naar meerdere audio speciaalzaken ging is mij steeds opnieuw verteld dat het opblazen van speakers een fabeltje is en niet kan. Zelf is mijn versterker ook heel wat sterker als mijn speakers maar heb toch nergens last van behalve dat mijn subwoofer op een gegeven moment niet meer harder gaat en mijn speakers wel beetje vaag maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Anoniem: 67204 schreef op 04 maart 2004 @ 23:01:
Toen ik naar meerdere audio speciaalzaken ging is mij steeds opnieuw verteld dat het opblazen van speakers een fabeltje is en niet kan. Zelf is mijn versterker ook heel wat sterker als mijn speakers maar heb toch nergens last van behalve dat mijn subwoofer op een gegeven moment niet meer harder gaat en mijn speakers wel beetje vaag maarja.
Een versterker sterker dan je speakers is geen probleem in principe.

Bij een versterker met een lager vermogen dan je speakers is risicovol, zie een van de posts hierboven.

Ik zou zeggen, zoek ff met google ofzo, er is genoeg over te vinden.

Het verhaal dat je speakers kan opblazen is GEEN fabeltje.

/edit

En wat die subwoofer betreft: als het een actieve subwoofer is, dan heeft hij een eigen versterker. Dat verklaart dat deze op een gegeven wellicht niet harder kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Glenfiddich op 04-03-2004 23:05 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JA DAT MAG IK hopen dat het geen fabeltje is jezus anders ga ik toch geld voor nix uitgeven duhh |:( , maar nogmaals ik denk niet dat die marantz sr7300 "te licht is"

6x115w RMS is heus wel genoeg voor die jbl's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Anoniem: 91434 schreef op 04 maart 2004 @ 23:05:
JA DAT MAG IK hopen dat het geen fabeltje is jezus anders ga ik toch geld voor nix uitgeven duhh |:( , maar nogmaals ik denk niet dat die marantz sr7300 "te licht is"

6x115w RMS is heus wel genoeg voor die jbl's
Oh ik weet wel zeker dat hij niet te licht is. Het aantal watts zegt ook niet alles. Als je normale speakers hebt, zoals die jbl, een een goeie versterker (dus geen el cheapo sony, yamaha of jvc, maar een segment hoger, waaronder die marantz) dan hoef je je daar niet druk om te maken. Draai hem echter nooit helemaal open, dat is niet goed.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Speakers opblazen een fabeltje? Dacht't niet... Zo'n leuk, irritant krakend geluid van schurende spoelen... Laatst nog meegemaakt met'n LEM PA-speaker, als je'm met je hand wat op- en neer duwde hoorde je de zooi al schuren... Ding had een beuk te verwerken gekregen die'ie dus even NIET kon hebben :S 125 euro voor'n vervangende speaker :|

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haemorrhage schreef op 04 maart 2004 @ 23:10:
[...]

Oh ik weet wel zeker dat hij niet te licht is. Het aantal watts zegt ook niet alles. Als je normale speakers hebt, zoals die jbl, een een goeie versterker (dus geen el cheapo sony, yamaha of jvc, maar een segment hoger, waaronder die marantz) dan hoef je je daar niet druk om te maken. Draai hem echter nooit helemaal open, dat is niet goed.
Hoort mijn denon avr 3802 ook be de hogere segment series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Anoniem: 67204 schreef op 04 maart 2004 @ 23:17:
[...]

Hoort mijn denon avr 3802 ook be de hogere segment series?
Het hangt ervan af wat voor speakers je eraan hangt, maar die Denon die jij hebt, dat zit wel goed hoor :)

offtopic:
Maar waarschijnlijk vroeg je dit omdat je dat graag nog even wilde horen, of niet ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit zelf meer aan een retorische vraag met sarcastische ondertoon te denken, >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haemorrhage schreef op 04 maart 2004 @ 23:19:
[...]

Het hangt ervan af wat voor speakers je eraan hangt, maar die Denon die jij hebt, dat zit wel goed hoor :)

offtopic:
Maar waarschijnlijk vroeg je dit omdat je dat graag nog even wilde horen, of niet ;)
Nouwja gezien de informatie die ik gevonden had over deze reciever moest hij wel goed zijn maar ik hoor toch veel vaken namen als yamaha en marantz vallen.
ik heb btw een kef home theatre 2005 set + extra speaker (6.1 dus) gaat mij hard zat }) Enkel al ga ik echt hard gaat mijn subwoofer op een gegeven moment niet meer harder en mijn speakers wel is hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Haemorrhage schreef op 04 maart 2004 @ 23:03:
[...]

/edit

En wat die subwoofer betreft: als het een actieve subwoofer is, dan heeft hij een eigen versterker. Dat verklaart dat deze op een gegeven wellicht niet harder kan.
Dit wil dus zeggen dat je receiver een onversterkt signaal naar de subwoofer stuurt, die het vervolgens zelf versterkt. Het hangt dus een beetje van de versterker van die subwoofer af hoe hard deze kan.

Of heb je een passieve subwoofer?

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 05-03-2004 00:05 ]

Catch a smile out there!

Pagina: 1