Toon posts:

[vergelijking]Laser/inktjetprinters

Pagina: 1
Acties:
  • 1.533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik zit erover na te denk om een laserprinter aan te schaffen (brother 5130). Nu heb ik al bij verscheidende zaken geinformeerd en de meesten raden mij een laserprinter aan (HP denk ik, want Brother is niet overal te verkrijgen). Nu hoor ik ook tegenstrijdige berichten over een laserprinter.
Ten eerste; ik print soms 2 weken niks, maar dan wel weer en soms grote hoeveelheden (50 pag ineens) en soms 1 a 2. Is laser voor mij dan wel de goede optie??
Ten tweede; Moet een laserprinter altijd aanblijven staan?? Zo ja waarom?
Ten derde; Er werd mij in een winkel verteld dat een laserprinter veel toner gebruikt bij het opstarten en daarom voor mij toch inktjet beter was, omdat ik onregelmatig print. Maar inkt droogt uit. Klopt dit.
Denk dat dit het zo ongeveer wel was. Mochten er mensen zijn die nog tips voor mij hebben, gaarne welkom.
Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 17:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Met jouw printgedrag weet ik niet of het lonend is een laserprinter te kopen. Aan de andere kant: met de prijzen van tegenwoordig kun je je geen buil meer vallen.

En een toner schaf je 1x aan, en daar doe je gewoon 5-6 jaar mee. Ik heb zelf een HP Laserjet 6MP, en daar zit nog dezelfde toner in als toen ik hem in 1999 kreeg. En ik print toch redelijk wat CD labels e.d. uit.

Nadeel is dat het geen kleur is... maar als dat geen criterium is voor je...

Ik heb geen ervaring met andere merken printers, maar denk voor thuisgebruik dat je het beste een HP kan kopen, al was het maar vanwege de grote naam, en lange verkrijgbaarheid van toners. (je kan nu nog toners kopen voor printers van 10-12 jaar oud) Misschien een 2e handsje op de welbekende 2e hands sites?

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 15:41:
Ten eerste; ik print soms 2 weken niks, maar dan wel weer en soms grote hoeveelheden (50 pag ineens) en soms 1 a 2. Is laser voor mij dan wel de goede optie??
Waar het om gaat is de totale hoeveelheid pagina's die je gemiddeld print per jaar. Vanaf een bepaalde hoeveelheid wordt een Laser goedkoper dan een inktjet.
Nee, dat hoeft niet. Sommige printers hebben echter geen aan/uit schakelaar (waaronder mijn oude HP LJ-5L) en gaat van zichzelf in een power-off mode na een bepaalde time-out (15 minuten ofzo).
Ten derde; Er werd mij in een winkel verteld dat een laserprinter veel toner gebruikt bij het opstarten en daarom voor mij toch inktjet beter was, omdat ik onregelmatig print.
Volgens mij is dit onzin.
Maar inkt droogt uit. Klopt dit.
Op den duur wel.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 11:14

xces

To got or not to got..

Beste heintjuh, ten eerste hoeft een laserprinter NIET altijd aan te staan, er zit niet voor niets opwarmtijd bij, voor zover ik weet gebruikt een inkjet printer ook geen toner bij het opwarmen. Je moet een laserprinter kopen als je beter kwaliteit afdrukken wilt. Ik heb (via hardware discount) gisteren een Brother 5140 gekocht, voor 256 euro incl btw. Ik heb precies hetzelfde printgedrag als jou. Suc6

edit: sjit ik was toch echt als eerste in dit topic (niet dus hehe)

[ Voor 9% gewijzigd door xces op 04-03-2004 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een laser-printer wordt helemaal gek als je hem elke uur aanzet, print, en dan weer uitzet. Als je hem niet elke dag gebruikt, en dan tussen het printen aan laat staan, is het een veel betere oplossing dan inkt-jet technologie, en uiteindelijk ben je een stuk goedkoper uit.

Ik heb met mijn oude DeskJet 500 al wat cartridges kunnen dumpen als ik een maand niet geprint had, maar mijn oeroude Compaq PageMarq laser-printer (ja, ze hebben ooit 2 modellen gemaakt), draait al een paar jaar op dezelfde cartridge, met een print-gedrag van een paar keer per maand een paar velletjes.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Mij is altijd vertelt dat je een ruimte waar een laserprinter staat goed moet luchten, omdat er tijdens het printen allerlei stoffen vrijkomen die niet zo goed voor je zijn.

Is dat tegenwoordig nog steeds zo, of is het gewoon een onzin verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 18:26
veel toner gebruiken bij opstarten lijkt me heel sterk, wat zou daarvoor de reden zijn?

als je geen kleur hoeft te printen is een laser tegenwoordig al snel een goede keus, de prijs per pagina is veel lager en de inkt droogt niet uit want die zit er niet in natuurlijk.
Toner-poeder droogt niet uit en is echt jaren houdbaar, in het ergste geval moet je even schudden met de cartridge. Bekijk de verkrijgbaarheid wel even in jouw buurt, maar online bestellen kan ook altijd. Maar zo vaak vervangen hoeft niet eens waarschijnlijk, gaat echt lang mee (check de specs daarvoor natuurlijk).

bij hp is het een voordeel dat de toners goed verkrijgbaar zijn, maar ze zijn ook veel duurder in sommige gevallen. wel passen vaak de toners in meerdere modellen.

als je een tweedehands koopt, kijk dan goed naar de rol en check op beschadigingen, een compleet zwarte pagina uitprinten kan ook veel verklappen. En dan daarna nog een foto met hoge resolutie of een fijn raster, dan kun je kijken of de calibratie goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 21:20

mjl

Ugh

Zolang je geen kleur wilt zeker wel !

Nee, een laserprinter hoeft niet aan te blijven staan.

Ten derde; Er werd mij in een winkel verteld dat een laserprinter veel toner gebruikt bij het opstarten en daarom voor mij toch inktjet beter was, omdat ik onregelmatig print.

Naar die winkel moet je nooit terug gaan, dat is een leugen, waar zou die toner dan heen moeten ?

Maar inkt droogt uit. Klopt dit.

Yep Inkt droogt uit dus ik zou een laserprinter nemen (heb ik ook) ipv inktjet. Behalve als je natuurlijk kleur wilt pirnten, dan wordt een color laser toch wel wat duurder.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik heb ook jouw printgedrag. Bij mij droogde inkt in de printkop uit. Altijd gezeik.

Heb nu een Brother HL1430 gekocht. Destijds iets van EUR 190 ofzo. Ding werkt echt PERFECT. Hij schakelt zichzelf in als je een printopdracht geeft en na een aantal minuten valt ie weer in slaap. Ding werd recentelijk nog getest in PCM? ofzo. Kwam ie geloof ik als beste koop uit de bus. Mooie is ook dat hij een papierlade onder de machine zelf heeft dus handig formaat, geen uitsteeksels en geen stof op je papier. Echt een aanrader.
HP is ook wel goed maar relatief duur.

Voordeel van laser: Haarscherpe afdrukken. Print snel. Doet het altijd.

Met jouw printgedrag zou ik echt niet aan een inkjet beginnen. Tenzij je perse kleur nodig hebt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 18:28
damster schreef op 04 maart 2004 @ 15:58:
Mij is altijd vertelt dat je een ruimte waar een laserprinter staat goed moet luchten, omdat er tijdens het printen allerlei stoffen vrijkomen die niet zo goed voor je zijn.

Is dat tegenwoordig nog steeds zo, of is het gewoon een onzin verhaal?
Da's nog steeds zo: er komt ozon vrij bij laserprinters/copiers, dat geeft ook die typische kopieer-hok geur. Het zal wel niet heel veel kwaad kunnen, die geur, maar het kan ook geen kwaad te luchten natuurlijk.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werken ze bij Brother nog steeds met losse drum-units? (van een euro of 130 per stuk) Zoja, dan zou ik persoonlijk toch gaan kijken naar een vergelijkbare HP.

Een laserprinter hoeft inderdaad niet altijd aan te staan. Maar als het een netwerkprinter is, kan het handig zijn. (Hier staat dus op dat soort printers geschreven dat hij niet uit mag. Maar dat is niet omdat het een laserprinter is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ten derde; Er werd mij in een winkel verteld dat een laserprinter veel toner gebruikt bij het opstarten en daarom voor mij toch inktjet beter was, omdat ik onregelmatig print. Maar inkt droogt uit. Klopt dit.
dit is echt de vaagste onzin die ik ooit gehoord heb....
let wel op dat laserprinter meer stroomverbruikt omdat hij behoorlijk wat wattage door de zaak heen moet jagen om de toner op warmte te krijgen dit kost naar mijn weten geen toner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ajvdvegt schreef op 04 maart 2004 @ 16:04:
[...]
Da's nog steeds zo: er komt ozon vrij bij laserprinters/copiers, dat geeft ook die typische kopieer-hok geur.
Klopt volkomen
Het zal wel niet heel veel kwaad kunnen, die geur, maar het kan ook geen kwaad te luchten natuurlijk.
Check je feiten nog maar eens, ozon is één van de belangrijkste (en schadelijkste) componenten van smog. Ozon is gewoon giftig, maar in kleine hoeveelheden duurt het erg lang voordat je het (cumulatieve) effect merkt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 16:05:
Werken ze bij Brother nog steeds met losse drum-units? (van een euro of 130 per stuk) Zoja, dan zou ik persoonlijk toch gaan kijken naar een vergelijkbare HP.
Die drumkits zijn idd los. Maar als je relatief weinig print zoals TS dan is dat echt geen issue. Die drumkit gaat echt laaaaaaang mee hoor. Volgens folder tot maximaal 20.000 A4'tjes. Stel dat ie maar de helft haalt, dan ben je echt wel lang aan het printen

http://www.brother.nl/nl/.../pdf/hl1430_folder_nl.pdf

btw: check dit http://www.brother.nl/pro...me.cfm?prod_art=HL%2D1430

Die HL5130 is nog ff wat mooier dan die HL1430 van mij. De HL1430 is voor jou gebruikspatroon waarschijnlijk al goed genoeg. Ik denk echter dat je het van het prijsverschil moet laten afhangen.

Pricewatch
Hl1430 = 172
Hl 5130= 222

50 eur verschil.

[ Voor 51% gewijzigd door Help!!!! op 04-03-2004 16:31 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op 04 maart 2004 @ 16:18:
[...]

Die drumkits zijn idd los. Maar als je relatief weinig print zoals TS dan is dat echt geen issue. Die drumkit gaat echt laaaaaaang mee hoor. Volgens folder tot maximaal 20.000 A4'tjes. Stel dat ie maar de helft haalt, dan ben je echt wel lang aan het printen

http://www.brother.nl/nl/.../pdf/hl1430_folder_nl.pdf

btw: check dit http://www.brother.nl/pro...me.cfm?prod_art=HL%2D1430

Die HL5130 is nog ff wat mooier dan die HL1430 van mij. De HL1430 is voor jou gebruikspatroon waarschijnlijk al goed genoeg. Ik denk echter dat je het van het prijsverschil moet laten afhangen.

Pricewatch
Hl1430 = 172
Hl 5130= 222

50 eur verschil.
Als je dat niet erg vind, is er verder eigenlijk niet zoveel mis met de laserprinters van Brother. Wij doen ze hier allemaal weg vanwege dat drum-gedonder. We hebben er nu nog 1 en hopelijk mag die over een paar maanden ook weg. Maarja, hier merken we het extra hard natuurlijk, het gaat hier wel om iets meer dan 10 blaadjes per dag. Eens in de zoveel maanden een drumrol vervangen gaat dan best aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Totale bullshit, een laserprinter gebruikt 0,0 toner bij het opwarmen. Een inkjet daarentegen (vooral een Epson 580...) wil rustig een significant deel van z'n inkt gebruiken om z'n kopen mee schoon te spuiten bij elke opstart.

Enneh, GoT Huisregels - ff doorlezen mbt titels, deze "(On)waarheden van laserprinters" is weinig informatief en tendentieus...

* dion_b past ff deze keer eea aan...

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 04-03-2004 18:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mr. Liu schreef op 04 maart 2004 @ 16:15:
[...]

Klopt volkomen

[...]

Check je feiten nog maar eens, ozon is één van de belangrijkste (en schadelijkste) componenten van smog. Ozon is gewoon giftig, maar in kleine hoeveelheden duurt het erg lang voordat je het (cumulatieve) effect merkt.
Ozon is inderdaad geen prettig gas. Je kan er echt knallende koppijn van krijgen. Nee, geef mij maar ozon hoog in de lucht..... daar is het nuttig.

Maar hoe zit het nou met laserprinters?

Ik heb al een paar jaar een Brother HL-760. Fijne printer met betrekkelijk weinig ozon-uitstoot.. Deze printer heeft jaren in een kleine werkkamer gestaan van 2,5*4*2,4 meter gestaan. Ik heb daar ook 2 pc's staan en heb daar zonder problemen kunnen werken. Ook die typische 'kopiëerhok'geur hing daar niet.

Inmiddels heb ik een Brother HL-5050 gekocht. Dat ding heb ik nu gewoon in de woonkamer neergezet. Ik ruik daar echt geen ozon vanaf komen. Ik zeg niet dat het er niet vanaf komt, maar de hoeveelheid die eraf komt is toch zodanig weinig dat dat geen problemen op gaat leveren.

Ontopic:

Laserprinters kan je best aan laten staan... je kan ze ook best uitzetten als je ze niet gebruikt. Toner gebruiken bij opwarmen? Waar komt die (on)wijsheid vandaan? Klopt volgens mij totaal niets van. En Toner droogt echt niet uit. Vochtig worden van toner zal eerder een probleem kunnen opleveren. Maar daar heb ik nog nooit last van gehad.

Neem een laser als:
1) Je alleen/grotendeels zwart-wit wil afdrukken
2) Je scherpe afdrukken wil (overigens is de scherpte van huidige inktjets niet noemenswaardig anders vind ik)
3) Je goedkoper uit wil zijn met je zwart-wit afdrukken

Ik heb zowel een laser(z/w) als een kleuren-inktjet. Het aantal keren dat ik de inktjet gebruik is minimaal tenopzichte van de laser. De laser blijft voor mij de eerste printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Het is al eerder aangegeven dat laserprinters Ozon produceren., maar dat doet elk apparaat wat met hoge spanningen werkt (zelfs een TV, al zijn daar heel weinig delen die direct met zuurstof in aanraking komen)
Een aantal jaar geleden is er een vrij vernietigende test geweest van ik meen de consumentenbond, waarin ook de ozon-uitstoot gemeten was. Brother kwam daar toen echt slecht in naar voren, dus ik neem aan dat ze dat wel veranderd hebben tegenwoordig.
Ozon geeft bij mij vaak koppijn, maar ik los dat op door bij een grote printjob even de kamer uit te gaan. Ventileren is wel aan te raden.

Over dat inkt/toner verbruik.
Inktjets verbruiken meer bij het opstarten, lasers niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

TD-er schreef op 04 maart 2004 @ 18:32:
Het is al eerder aangegeven dat laserprinters Ozon produceren., maar dat doet elk apparaat wat met hoge spanningen werkt (zelfs een TV, al zijn daar heel weinig delen die direct met zuurstof in aanraking komen)
Een aantal jaar geleden is er een vrij vernietigende test geweest van ik meen de consumentenbond, waarin ook de ozon-uitstoot gemeten was. Brother kwam daar toen echt slecht in naar voren, dus ik neem aan dat ze dat wel veranderd hebben tegenwoordig.
Ik weet niet van wanneer dat bericht was. Wel weet ik dat ik al zo'n 10 (mogelijk al 12) jaar een blije gebruiker ben van Brother laserprinters.
Ozon geeft bij mij vaak koppijn, maar ik los dat op door bij een grote printjob even de kamer uit te gaan. Ventileren is wel aan te raden.
Ik krijg ook koppijn van ozon. Maar ik durf best bij mijn Brother laserprinters te blijven staan..... zonder angst voor hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
WFvN schreef op 04 maart 2004 @ 18:39:
[...]

Ik weet niet van wanneer dat bericht was. Wel weet ik dat ik al zo'n 10 (mogelijk al 12) jaar een blije gebruiker ben van Brother laserprinters.

[...]

Ik krijg ook koppijn van ozon. Maar ik durf best bij mijn Brother laserprinters te blijven staan..... zonder angst voor hoofdpijn.
Dat bericht was van ongeveer '97 a '98 meen ik (kan er een jaartje naast zitten)

Het is mij bijgebleven omdat een studiegenoot van me juist een week ervoor net na veel wikken en wegen een Brother gekocht had.
Kan dus heel goed een slechte serie geweest zijn.
Ik meen dat de ozon-uitstoot zelfs boven de wettelijk toegestane waarden uitkwam, terwijl de vergelijkbare HPs er echt een heel stuk (orde 20 - 100) onder zaten.
Maar goed, zoals ik al eerder schreef, zal dit tegenwoordig echt wel beter zijn.

edit:
Nog even vergeten erbij te zetten....
Trek je van de consumentenbond tests niet al te veel aan, daar ze ook laserprinters getest hebben met glossy papier, om fotos te printen, al denk ik wel dat een ozon-meting wel betrouwbaar uitgevoerd kan worden, zelfs door hun.

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 04-03-2004 19:47 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bent
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 09:20
Als ik jou was zou ik zeker een Laser kopen, zeker voor die 50 prints die je af en toe doet. Dat is echt niet te doen met een Inktjet, en sowieso is een Laser niet te vergelijken met een Inkjet wat Z/W betreft, een laser is vele malen scherper.

ik heb net een Brother MFC-8420 gekocht en ben er zeer tevreden mee, geen problemen met iets. en ook geen last van kopieerhok geur, terwijl hij toch in een redelijk kleine kamer staat.

Alleen als je er ook echt kleur mee wilt gaan printen word een Laser wel een beetje duur.

[ Voor 1% gewijzigd door Bent op 04-03-2004 22:20 . Reden: tiep vouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Laatst online: 16-09 21:12

Diamon

The Weird One

Mja, ik heb zelf een HP4000TN staan, ding wordt niet vaak gebruikt, maar ben blij met deze printer.
Hij is wel wat groot, maar past goed onder me bureau.
Heb ook nog een 5L en 6L staan, mocht je zoiets zoeken, laat het effe weten.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 11:14

xces

To got or not to got..

En buiten dat is een brother 51xx serie akteprinter gecertificeert dus het is ECHT wel een goede printer (zie website brother voor meer info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Nog even ter bevestiging, OZON is schadelijk en komt uit een laserprinter vrij !! Dus goed ventileren bij gebruik (niet nodig als ie uit staat natuurlijk).

Je kunt het niet te vaak zeggen dacht ik zo.

Ik vond het topic titel eigenlijk wel goed, uitdagend ... met de nieuwe titel had ik waarschijnlijk niet eens gereageerd ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 18:06:
[...]

Als je dat niet erg vind, is er verder eigenlijk niet zoveel mis met de laserprinters van Brother. Wij doen ze hier allemaal weg vanwege dat drum-gedonder. We hebben er nu nog 1 en hopelijk mag die over een paar maanden ook weg. Maarja, hier merken we het extra hard natuurlijk, het gaat hier wel om iets meer dan 10 blaadjes per dag. Eens in de zoveel maanden een drumrol vervangen gaat dan best aantikken.
daarom heb ik een Kyocera FS-1010 gekocht. De verwachting met studerende dame en 3 studerende kids was dat er redelijk geprint zou kunnen worden...
Na 1 jaar en 10 maanden staat de teller op 10.800 afdrukken....
Het kon dus prima uit. We zijn net aan onze 3e kit begonnen. Als je alleen tekst print dan zou je met 5% bedekking 6000 pagina's uit een kit kunnen halen. Voor verslagen drukt de jongste nog wel een een proef af in full size zwart.... dat zijn heel wat pagina's tekst... Gelukkig was het nu geen inktjet..... ;)
De Kyocera FS-1010 kost bijv bij www.asci.nl net iets onder de 300 euro en een tonerkit kost ca 86 euro. Een drum hoeft pas van 100.000 vervangen te worden, maar dan kun je waarschijnlijk beter een nieuwe kopen. Das dus een long-life drum die dus 5x zo lang mee gaat als een Brother .....(begrijp ik dus hierboven uit).

De FS-1010 kwam een paar jaar geleden bij Diskidee (?) als technisch de beste uit de bus, maar was toen nog prijzig. Met zoeken kwam ik destijd op een prijs van 326 euro incl 1 tonerkit.

Garantie: 1x wat gehad, is probleemloos binnen de termijn gerepareerd (servicedienst zit op Schiphol), binnen een week retour. Draait verder probleemloos.

Diskidee test inderdaad: http://www.diskidee.nl/hardware/testen/?id=3094

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 00:29 . Reden: Test bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 00:25:
[...]

daarom heb ik een Kyocera FS-1010 gekocht. De verwachting met studerende dame en 3 studerende kids was dat er redelijk geprint zou kunnen worden...
Na 1 jaar en 10 maanden staat de teller op 10.800 afdrukken....
Het kon dus prima uit. We zijn net aan onze 3e kit begonnen. Als je alleen tekst print dan zou je met 5% bedekking 6000 pagina's uit een kit kunnen halen. Voor verslagen drukt de jongste nog wel een een proef af in full size zwart.... dat zijn heel wat pagina's tekst... Gelukkig was het nu geen inktjet..... ;)
De Kyocera FS-1010 kost bijv bij www.asci.nl net iets onder de 300 euro en een tonerkit kost ca 86 euro. Een drum hoeft pas van 100.000 vervangen te worden, maar dan kun je waarschijnlijk beter een nieuwe kopen. Das dus een long-life drum die dus 5x zo lang mee gaat als een Brother .....(begrijp ik dus hierboven uit).

De FS-1010 kwam een paar jaar geleden bij Diskidee (?) als technisch de beste uit de bus, maar was toen nog prijzig. Met zoeken kwam ik destijd op een prijs van 326 euro incl 1 tonerkit.

Garantie: 1x wat gehad, is probleemloos binnen de termijn gerepareerd (servicedienst zit op Schiphol), binnen een week retour. Draait verder probleemloos.

Diskidee test inderdaad: http://www.diskidee.nl/hardware/testen/?id=3094
Idd geen verkeerde printer qua drum. En natuurlijk is het goed dat de drum 100.000 pagina's meegaat. Alleen jij print 10.800/22=490pagina's per maand en vlgns mij print de topicsstarter hooguit 100/150 pagina's per maand.
Dat betekent dat een Brotherdrum 20.000/150=133maanden/12=11.11 jaar meegaat.

Ik denk dus dat gezien het gebruik het zinniger is om gewoon een HL1430 te nemen.
Deze kost slechts EUR 172.-- in de PW en dat is toch even EUR 128 !!! verschil met jouw prijs.
Tegen de tijd dat de drum van de Brother op is wil de TS waarschijnlijk al lang een kleurenlaserprinter, die je tzt voor EUR 200 kan kopen, hebben.
Het zou een ander verhaal zijn als de TS ook zoveel zou printen als jij want dan wordt de levensduur van de drum een factor die zwaarder gaat wegen.

Wel moet ik toegeven dat tov de door TS genoemde HL5130 en de Kyocera het prijsverschil EUR 50,-- kleiner is. Ik denk echter dat als je weinig print en verder ook geen speciale dingen doet dat alles boven een HL1430 gewoon overkill is maar dat is aan de TS ter beoordeling.

Oh ja over die ozon. Dat valt wel mee. Zeker bij die printhoeveelheden van de TS.
Het wordt een ander verhaal als je in een slecht geventileerd hok van 2*2m elke dag een paar honderd pagina's uitprint.

PS: @Topicstarter Heintjuh, kun je misschien nog ff hier posten wat je uiteindelijk gedaan hebt en wat je afwegingen zijn geweest. Is altijd wel fijn voor de mensen die tijd in dit topic hebben gestoken :P ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 06-03-2004 12:04 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mjl schreef op 05 maart 2004 @ 12:38:
Nog even ter bevestiging, OZON is schadelijk en komt uit een laserprinter vrij !! Dus goed ventileren bij gebruik (niet nodig als ie uit staat natuurlijk).

Je kunt het niet te vaak zeggen dacht ik zo.
SCHREEUWEN hoeft niet en wordt als hinderlijk ervaren. Dat ozon niet al te positief is is al genoeg hierboven gezegd, bovendien valt de ozonproductie van een moderne laserprinter goed mee.
Ik vond het topic titel eigenlijk wel goed, uitdagend ... met de nieuwe titel had ik waarschijnlijk niet eens gereageerd ...
Waarom doe je dat dan met een post die niets toevoegt. Het is hier een genuanceerde computertechnische forum, niet de opinipagina's van de Telegraaf oid. Wij proberen eerder qua inhoudelijk technisch niveau uitdagend te zijn....

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op 06 maart 2004 @ 11:08:
[...]

Idd geen verkeerde printer qua drum.
inderdaad ;)
Wel moet ik toegeven dat tov de door TS genoemde HL5130 en de Kyocera het prijsverschil EUR 50,-- kleiner is. Ik denk echter dat als je weinig print en verder ook geen speciale dingen doet dat alles boven een HL1430 gewoon overkill is maar dat is aan de TS ter beoordeling.
voor 50 euro verschil zou ik voor de Kyocera gaan, en de TS begon over de HL5130....
Een andere laserprinter met lagere aanschafkosten zou inderdaad logischer zijn als het bij ca 150p/maand gaat/blijft.
PS: @Topicstarter Heintjuh, kun je misschien nog ff hier posten wat je uiteindelijk gedaan hebt en wat je afwegingen zijn geweest. Is altijd wel fijn voor de mensen die tijd in dit topic hebben gestoken :P ;)
Ben ik ook benieuwd naar, immers niet alles is rationeel, maar in dit geval zou ik nog eens goed nadenken.

PS: de Kyocera is geen Windows-GUI printer maar wordt meen ik door alle systemen ondersteund en dat in combi met 16 MB geheugen, maakt mijjn keuze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Het grote voordeel van een laserprinter vind ik het loop werk.. Ik zitten geen bewegende onderdelen in .. Alleen maar draaiende onderdelen. Als je goede kwaliteit papier gebruik is het enige wat je in de zoveel tijd moet doen de papierbak bijvullen.

Met alle inkjet printers die ik heb gehad is het vrij normaal dat na loop van tijd het loop werk brakker wordt. Pakt meerdere vellen papier en dat soort ongein..

Wat voor mij ook meespeelde is de hoge kwaliteit van de afdrukken die ook nog eens voor langere periode goed blijven. Bij de meeste inktjet printers heb ik inkt zien uitlopen door het vochtige nederlandse klimaat.

Wat ik een nadeel van een laserprinter vind is dat ik geen stickervellen en enveloppen met plakrand kan printen. Maar daarvoor heb ik een HP 3550 weggooi printer staan.. Die doet voor mij de kleuren en de exotische afdrukken.

Ojaah.. Ik heb een oudewetse HP 4L met jetdirect.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op 06 maart 2004 @ 13:35:
Het grote voordeel van een laserprinter vind ik het loop werk.. Ik zitten geen bewegende onderdelen in .. Alleen maar draaiende onderdelen. Als je goede kwaliteit papier gebruik is het enige wat je in de zoveel tijd moet doen de papierbak bijvullen.

Met alle inkjet printers die ik heb gehad is het vrij normaal dat na loop van tijd het loop werk brakker wordt. Pakt meerdere vellen papier en dat soort ongein..

Wat voor mij ook meespeelde is de hoge kwaliteit van de afdrukken die ook nog eens voor langere periode goed blijven. Bij de meeste inktjet printers heb ik inkt zien uitlopen door het vochtige nederlandse klimaat.

Wat ik een nadeel van een laserprinter vind is dat ik geen stickervellen en enveloppen met plakrand kan printen. Maar daarvoor heb ik een HP 3550 weggooi printer staan.. Die doet voor mij de kleuren en de exotische afdrukken.

Ojaah.. Ik heb een oudewetse HP 4L met jetdirect.
draaiende onderdelen zijn ook op een bepaalde manier bewegend.... ;) (maar ik snap wel wat je bedoelt en ben het er mee eens).

Hoge kwaliteit: eens
Wat ik een nadeel van een laserprinter vind is dat ik geen stickervellen en enveloppen met plakrand kan printen.
De Kyocera heeft een speciale in- en uitgang voor heel veel van dit soort zaken, met allerlei schuifjes voor aanpassingen en dat de enveloppe zo snel mogelijk de printer verlaat. Stickervellen heb ik nooit geprobeerd, enveloppen leverden tot nu toe geen problemen op (normale rechthoekige witte en langwerpige met zo'n folie over de afplakrand heen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

4POX schreef op 06 maart 2004 @ 13:35:
Geen bewegende onderdelen? (los van de draaiende uiteraard)
Kijk eens naar het mechanisme wat het papier oppakt... dat beweegt echt wel omhoog en omlaag hoor :)
Wat ik een nadeel van een laserprinter vind is dat ik geen stickervellen en enveloppen met plakrand kan printen.
Waarom kan een laserpriter geen stickervellen bedrukken?
Dat moet je maar niet te hard in de buurt van mijn laserprinters (HL-760 en HL-5050) zeggen... want die doen het dus wel; breng ze niet op slechte ideeën :+

Ik heb dus (zoals je begrijpt) totaal geen problemen met het bedrukken van stickervellen.

Als het gaat om enveloppen met plakrand: Dat zou ik zo niet weten. Als het gaat om enveloppen met een lik-plak-rand: geen probleem. Gewoon de flap dichtvouwen en dan door de printer halen. Geen punt hoor :)

Als het gaat om enveloppen met zo'n stickerplakrand: Ik zou daar gewoon lekker hetzelfde proberen als ik met normale enveloppen heb gedaan. Gewoon dichtvouwen en dan door de printer jagen. Ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Sorry dat ik niet wat eerder heb gereageerd, maar had even geen mogelijkheid om te internetten. Ik denk dat ik voor de Brother 5130 laserprinter ga. Even goed zoeken voor de laagste prijs.
Iedereen erg bedankt voor de hulp, hoop in de toekomst iemand anders te kunnen helpen.
Trouwens die winkel van de toner (vraag 3), dat was de funprice in Groningen.
Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WFvN schreef op 06 maart 2004 @ 14:46:
[...]

Waarom kan een laserpriter geen stickervellen bedrukken?
Dat moet je maar niet te hard in de buurt van mijn laserprinters (HL-760 en HL-5050) zeggen... want die doen het dus wel; breng ze niet op slechte ideeën :+

Ik heb dus (zoals je begrijpt) totaal geen problemen met het bedrukken van stickervellen.

Als het gaat om enveloppen met plakrand: Dat zou ik zo niet weten. Als het gaat om enveloppen met een lik-plak-rand: geen probleem. Gewoon de flap dichtvouwen en dan door de printer halen. Geen punt hoor :)

Als het gaat om enveloppen met zo'n stickerplakrand: Ik zou daar gewoon lekker hetzelfde proberen als ik met normale enveloppen heb gedaan. Gewoon dichtvouwen en dan door de printer jagen. Ik zie het probleem niet zo.
Kleine toevoeging:

Je moet wel stickervellen/enveloppen nemen die geschikt zijn voor laserprinters, dus die niet smelten, anders gaat je printer eraan :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 17:50:
Dag mensen,

Sorry dat ik niet wat eerder heb gereageerd, maar had even geen mogelijkheid om te internetten. Ik denk dat ik voor de Brother 5130 laserprinter ga. Even goed zoeken voor de laagste prijs.
Iedereen erg bedankt voor de hulp, hoop in de toekomst iemand anders te kunnen helpen.
Trouwens die winkel van de toner (vraag 3), dat was de funprice in Groningen.
Nogmaals dank
Waarom ga je voor de HL5130 (mooi ding daar niet van) en niet voor de HL1430 of Kyocera? Wat is de toegevoegde waarde van de HL5130 voor jou?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op 06 maart 2004 @ 17:57:
[...]

Waarom ga je voor de HL5130 (mooi ding daar niet van) en niet voor de HL1430 of Kyocera? Wat is de toegevoegde waarde van de HL5130 voor jou?
inderdaad... of de keuze naar prijs of naar kwaliteit.... nu is het ertussen..

pricewatch: Brother HL-5130
http://www.kieskeurig.nl/...1/Brother%20HL%205130.htm

PS: de HL5130 is net als de Kyocera geschikt voor meerdere OS'en.

pricewatch: Kyocera FS-1010 ASCI heeft een mooie prijs...
http://www.kieskeurig.nl/...013AEC1256B8500620D74.htm
Wel oppassen voor BTW e.d......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

dion_b schreef op 06 maart 2004 @ 17:51:
[...]

Kleine toevoeging:

Je moet wel stickervellen/enveloppen nemen die geschikt zijn voor laserprinters, dus die niet smelten, anders gaat je printer eraan :+
:P

Joh..... :)

* WFvN droomde pas dat hij een Zeemantasje ging bedrukken met z'n laserprinter...... vraag niet waarom |:(
De afloop van de droom was reëler dan het begin van de droom :P

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 06-03-2004 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Ik ben een beetje bang voor stickervellen geworden..

Twee jaar geleden had ik op een vakantiebaantje de opdracht om naar een printer bij een gebruiker te kijken.. Er zat een vlek in de afdrukken. Het ging om een splinternieuwe kyocera FS1000 printer. Dus ik ga kijken met die printer en jaah hoor. De vlek in de afdruk was het omgekeerde sticker. Dus ik haal de drum uit die printer. Zit er een sticker op de drum. Dus ik bel met de leverancier. Die sticker kun je er met aceton afhalen. Ik geloof in de leverancier en pak een fles aceton. De sticker ging er af. De groene drum laag ook.

Ik weet tot heden niet wie die nieuwe drum heeft betaald. Mijn baas of de leverancier. Ik weer wel dat een nieuwe drum net zo duur als een nieuwe printer was.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.brother.com/usa/printer/faq/html/660-gen.html
of zoek daar eens verder:
http://search.brother.com...nh=10&lk=1&rf=0&rq=0&si=0

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kies voor de Brother 5130, omdat die toch net iets nieuwer is dan de HL1430. Ziet er ook iets moderner uit. Verder is alles ook net iets nieuwer en beter. Beste prijs trouwens bij Beat-It €215,- ongeveer. Volgens mij wel goede en betrouwbare webwinkel.
Prijsverschil met die Kyocera is dan toch iets te groot voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

4POX schreef op 06 maart 2004 @ 20:37:
<een mooi verhaal>
Ik weet tot heden niet wie die nieuwe drum heeft betaald. Mijn baas of de leverancier. Ik weet wel dat een nieuwe drum net zo duur als een nieuwe printer was.
Voor zover ik het uit het verhaal kan afleiden valt jou dus niets te verwijten, maar wees blij dat je gelooft werd (moeilijk te bewijzen), anders had jij kunnen dokken. Als alles goed is gegaan heeft de leverancier betaald.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de hoeveelheid geheugen een belangrijk criterium bij het kiezen van een laserprinter?

Ik zie dat de Brother 1430 maar 4MB heeft, terwijl de 5130 er 8MB in heeft zitten. Maakt dit veel verschil uit? Stel dat dat een printopdracht meer dan 4MB nodig heeft, wordt het document dan half uitgeprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 19:46:
[...] Stel dat dat een printopdracht meer dan 4MB nodig heeft, wordt het document dan half uitgeprint?
Ja de pagina zal dan maar deels verschijnen.
Ik kwam er achter toen ik met een simpele routeplanner een kaartje wilde afdrukken en mijn laserjet 1100 toen nog maar 2 MB geheugen had.
Met wat langere documenten (meerdere pagina's) zul je ook merken dat 'ie met meer geheugen sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Is de hoeveelheid geheugen een belangrijk criterium bij het kiezen van een laserprinter?

Ik zie dat de Brother 1430 maar 4MB heeft, terwijl de 5130 er 8MB in heeft zitten. Maakt dit veel verschil uit? Stel dat dat een printopdracht meer dan 4MB nodig heeft, wordt het document dan half uitgeprint?
Ik heb eerst een Brother HL730 gehad met standaard 1 MB geheugen. Dat was te weinig.
Soms werden inderdaad pagina's half afgedrukt gevolgd door nog een blad papier met de melding dat er te weinig geheugen was... in enkele talen...

Toen heb ik een HL 760 gekocht waarvan ik het geheugen heb uitgebreid tot 9 MB. Nooit meer problemen gehad.

Nu heb ik een Brother HL 5050. Daar zit standaard 16MB in. Toch zou ik wel graag wat meer geheugen erin willen hebben.
De reden is NIET dat ik ellende heb dat pagina's half afgedrukt worden. Nee, ik heb sinds een tijdje m'n laserprinter aan m'n router hangen (Asus WL-500g). Voorheen had ik de printer aan een P1 hangen die als printserver diende.
Nu zit ik met het 'probleem' (het is maar wat je een probleem noemt.... probleem is eigenlijk een veel te groot woord) dat m'n printopdrachten langer duren.
Als ik een grote printopdracht (10+ pagina's) eruit stuur, print hij niet alles in 1x uit maar moet hij telkens tussendoor wachten om nieuwe gegevens van m'n computer in z'n buffer te plaatsen. Die taak werd dus eerst door die printservercomputer overgenomen.... met meer dan 16MB.

Printopdrachten duren nu dus wat langer als het geheugen vol loopt.
Nu is het niet zo dat ik een halve minuut moet wachten voordat de volgende 3 blaadjes eruit komen; het gaat om 1, misschien 2 seconden. Mgoed..... op zich is veel geheugen wat dat betreft dus wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik stuitte vandaag op een refurbished HP 5si (of iets dergelijks) voor 150 euro.. met een toner erbij voor +75 euro..

wie er intresse heeft, mail ik wel even het adres door.. (prijzen zijn wel exclusief btw)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

dion_b schreef op 06 maart 2004 @ 11:19:
[...]

SCHREEUWEN hoeft niet en wordt als hinderlijk ervaren. Dat ozon niet al te positief is is al genoeg hierboven gezegd, bovendien valt de ozonproductie van een moderne laserprinter goed mee.

[...]

Waarom doe je dat dan met een post die niets toevoegt. Het is hier een genuanceerde computertechnische forum, niet de opinipagina's van de Telegraaf oid. Wij proberen eerder qua inhoudelijk technisch niveau uitdagend te zijn....
1 Ja en waarom schreeuw jij dan terug

2 Dit was niet de enige post zie ergens bovenaan, daar staat wel een zinnige post. Ik had de opmerking graag bij m'n vorige gezet, mar helaas dit brakke forum staat dat alleen bij vlagen toe.

-- bij deze dus nog een onzinnige post erbij .. dat zijn er dan al 3, twee van mij en 1 van jou .. --

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft dit laatste niet heel veel meer met het topic te maken.
Heb het apparaat nu 2 weken in huis en ben er erg tevreden over. Goede handleiding, zorgde voor een vlotte instalatie. Al met al een prima ding voor mijn wensen en eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44
Ik heb voor 30 euro een prima 2e hands Oki-810ex met parallel aansluiting gekocht :Y). Toner was nog zeer vol , en de drumkit werkt nog perfect gene krasjes of andere dingen. Maar ik merk als je bijvoorbeeld 30 pagina's tekst moet uitprinten, is dat ding gewoon super. Vroeger was het vaak cartridge vervangen, maar nu nog nooit gedaan en toch wel zeker al 500 pagina's geprint :Y). Ben nu meer aan papier kwijt dan aan inkt 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 17:16:
Volgens mij heeft dit laatste niet heel veel meer met het topic te maken.
Heb het apparaat nu 2 weken in huis en ben er erg tevreden over. Goede handleiding, zorgde voor een vlotte instalatie. Al met al een prima ding voor mijn wensen en eisen.
Heeft er ook niets mee te maken ;) lol

Brother is zeker een goede keus, ik heb zelf een aantal jaren geleden een HL-730Plus gekocht. Deze werkt nog steeds perfect, tot nog toe 2 toner vullingen verbruikt dus bijna geen kosten en werkt ook nog perfect met een HP printserver.

Beter dan de canon 430/w van m'n ouders, die hield er na een paar jaar mee op, nooit een nieuwe toner in gehad ... eeuwig zonde ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

EXX

EXtended eXchange

Geheugen is zeker belangrijk. Ik heb zelf een HP LJ-5L. Die had standaard 1 MB. Dat is dus veels te weinig; een beetje graphic kwam er al niet meer uit. Als ik met graphics printen terug schakelde naar 300 dpi ging het vaak wel.

Na een upgrade met 4 MB extra is dat probleem helemaal over. Let wel dat deze printer (maar) 600 dpi is. Als je een printer met 1200 dpi hebt (en ook op die resolutie graphics wil printen) kan het zijn dat je weer meer nodig hebt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 16 MB mijn mijn Kyocera FS/1010 bevalt me al 2 jaar prima ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb besloten om een laserprinter te halen. Waarschijnlijk zou ik met een brother Brother 5130 kunnen leven. Maar aangezien een laserprinter toch een lange termijn investering (7-10 jaar) is, leek het me een goed idee om dan maar ook meteen voor een printer te gaan met duplex functie en 16MB geheugen.

Nu heb ik twee keuzes: Brother HL-5150D of Kyocera FS-1020D. De prijzen verschillen maar een paar tientjes, dus dat maakt de keuze niet makkelijker. Verder verwacht ik niet dat ik 20000 pagina's in 7 jaar ga printen, dus drumkosten zijn slechts een secundair criterium.

Dus heeft iemand nog goede argumenten om of voor een Brother of voor een Kyocera te kiezen. Ik had eigenlijk nog nooit van Kyocera gehoord voordat ik deze topic las, dus ik vraag me af Kyocera wel betrouwbaar is of dat de toners van kyocera wel goed verkrijgbaar zijn. Wellicht is de printkwaliteit van Kyocera beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 17:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

In de paar jaar dat ik field techneut was, en regelmatig printers onder handen heb gehad bij klanten on site (vnl. kantooromgevingen in grotere bedrijven), is mijn ervaring met Kyocera niet goed.

1 Klant had de overstap van HP naar Kyocera gemaakt, maar is daar na 1 jaar al op teruggekomen, vanwege de storingsgevoeligheid. (enkele 100'en printers, dus vrij representatief aantal, lijkt me) De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit al zeker 4-5 jaar geleden is, en ik ben verder niet bekend met de huidige reputatie van Kyocera.

[ Voor 7% gewijzigd door DynaMikeY op 01-04-2004 18:44 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 17:31:
Ik heb besloten om een laserprinter te halen. Waarschijnlijk zou ik met een brother Brother 5130 kunnen leven. Maar aangezien een laserprinter toch een lange termijn investering (7-10 jaar) is, leek het me een goed idee om dan maar ook meteen voor een printer te gaan met duplex functie en 16MB geheugen.
Beste Oosterhuis.

Ik begrijp dat je niet meer dan 20000 pagina's in 7 jaar gaat printen, waarom dan wel 16MB nodig hebben. Het is niet zo dat de bestanden die je over 7 jaar print veel groter zullen zijn. Ik denk niet dat je 16mb nodig zal hebben, maar misschien hebben anderen hier een andere mening over. Volgens mij is 16MB eerder nodig als je de printer gaat gebruiken in een netwerk met een eigen printer server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 11:05:
[...]

Beste Oosterhuis.

Ik begrijp dat je niet meer dan 20000 pagina's in 7 jaar gaat printen, waarom dan wel 16MB nodig hebben. Het is niet zo dat de bestanden die je over 7 jaar print veel groter zullen zijn. Ik denk niet dat je 16mb nodig zal hebben, maar misschien hebben anderen hier een andere mening over. Volgens mij is 16MB eerder nodig als je de printer gaat gebruiken in een netwerk met een eigen printer server.
Dat is nou precies het probleem. Dit wordt namelijk de eerste printer die ik koop, dus ik weet niet wat ik precies nodig zal hebben, of wat mijn printgedrag zal zijn. Maar ik heb het idee dat als ik eenmaal een laserprinter heb, ik ook allerlei documenten ga printen, die ik normaal gesproken gewoon op de computer zou lezen. Verder ga ik beginnen met afstuderen, dus dat zal ook wel wat pagina's gaan kosten.

Duplex en 16MB is waarschijnlijk overkill. Als je voor duplex kiest dan zit er standaard al 16MB in. De printer ga ik naast mijn bureau plaatsen dus ik zou de pagina's ook handmatig dubbelzijdig kunnen printen. Wie weet hoe lui ik over een paar jaar ben en dan is dubbelzijdig printen misschien toch wel handig.

Als je echter niet precies weet wat je moet hebben, dan denk ik bij mezelf betaal maar wat extra. En indien je het ziet als een investering, dan is 100 euro duurder over 7-10 jaar gerekend niet echt veel. Ik zit nog wel een beetje te twijfelen, dus als je het niet eens bent met mijn gedachtegang, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 11:05:
[...]

Beste Oosterhuis.

met een studerende partner en 3 schoolgaande kids komen wij aan ca 12000 afdrukken in 2 jaar. Ach die ca 300 euro die wij voor die Kyocereca FS-1010 uitgegeven hebben heb ik al weer terug aan de besparing op de dure HP cartridges voor mijn HP DJ 600 en 660 (die laatste kreeg ik van iemand).
En nooit meer problemen met kwaliteit en vlekken. Alleen dat al.
Er zijn uiteraard goedkopere lasers voor als je minder print ( ik meen een Samsing ML 1200 serie voor ca 150 euro, etc). Die 16 Mb is wel prettig in de Kyocera, maar met shared memory kan het ook voor de gui printer, alleen ik print ook onder Linux en dan worden die gui printers niet zo goed ondersteund. Onze printer wordt onder Red Hat 9 mooi herkend..... en print daar perfekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
we hebben op mijn werk voornamelijk Kyocera's: 680,1000, 1010, 1750 en 1800's. Stil, goedkoop, snel en probleemloos. Met en zonder netwerkkaarten. Enige probleem met de 1010 is dat soms het soms niet duidelijk is of de bovenkap dichtzit, en dat-ie eigenlijk best lelijk is, maar het is zeker een fijne printer... Daarnaast heb ik ervaring met de Canon I550/I560 inkjetprinter, ook die is snel, kost weinig (met goedkope, gescheiden inkttanks), maar ik weet (nog) niet hoe het zit met uitdroging: beide printers worden voor tientallen velletjes per dag gebruikt. Lastig dit!

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0siris schreef op 02 april 2004 @ 21:26:
we hebben op mijn werk voornamelijk Kyocera's: 680,1000, 1010, 1750 en 1800's. Stil, goedkoop, snel en probleemloos. Met en zonder netwerkkaarten. Enige probleem met de 1010 is dat soms het soms niet duidelijk is of de bovenkap dichtzit, en dat-ie eigenlijk best lelijk is, maar het is zeker een fijne printer... gebruikt. Lastig dit!
stil etc: eens, heerlijk...
Bovenklep: je ziet het aan het "papier"lampje dat ie niet gesloten is .... (of het papier is op)
Lelijk: hmmm gaat wel
Fijne printer: yes!
Lastig dit: maak een balans op... (money en andere motieven)...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een update voor de geinteresseerden. Ik heb de Kyocera 1020D aangeschaft. Waarom niet de Brother 5150D? Ze zijn volgens mij even goed, dus ik heb uiteindelijk maar gegokt. Volgens deze review http://www.trustedreviews...cle.aspx?head=25&page=691 zijn het allebei topprinters.

Nu ik de printer een paar dagen in bezit heb, kan ik het volgende zeggen. De printkwaliteit is goed en ik ben blij met de duplex-functie en het snelle printen, maar er zijn een paar dingen waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

Het grootste probleem is voor mij het printen van twee pagina's op een kant. In de print layout zit er naar mijn mening te veel wit aan de randen, waardoor de tekst niet zo groot wordt geprint als mogelijk is. In booklet mode daarentegen wordt de ruimte op het vel wel maximaal gebruikt, maar deze mode is helaas niet geschikt. Ik print graag e-books met twee pagina's op een kant, en dan wil ik wel het zo groot mogelijk hebben.

Kleine dingen die verbeterd zouden kunnen worden:
- de installatie-instructies hadden wel wat duidelijker kunnen zijn. Na anderhalf uur proberen de drivers te installeren, kwam ik er pas achter dat ik de printer aan en uit moest zetten voordat die in Windows gedetecteerd kon worden.
- USB kan niet gebruikt worden om de printer status te zien en de hardware-instellingen van de printer te wijzigen. Via de LPT-poort kan het wel, maar dan gaat het ophalen van de printergegevens te langzaam. Nu zal ik dit niet vaak gebruiken, maar ik vind het onbegrijpelijk dat voor deze functie de USB-verbinding niet wordt ondersteund.
- het papier is licht gekromd als het uit de printer komt. Dit kan paper jams veroorzaken, als je handmatig dubbelzijdig wilt printen. Voor mij geen groot probleem omdat ik duplex kan printen.
- in standby mode maakt de printer een licht vervelend ratelend geluid. Gelukkig gaat de printer na 5 minuten in sleep mode, en dan is hij helemaal stil.
- ik mis de optie om een A3 op twee A4tjes te printen.

Ik hoop dat het probleem van de twee pagina's op een kant oplost kan worden. Als ik mijn ebooks niet goed kan printen, dan had ik deze printer liever niet gehaald.
Pagina: 1