Toon posts:

verhouding tussen bitrate, framerate en resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat ik mij afvroeg is het volgende:

Zijn er ergens tabellen of formules (evt freeware proggies) te vinden, die afhankelijk van een zelf gekozen bitrate, de optimale, bijbehorende combinatie van framerate en resolutie berekenen??

Het mooist zou zijn als deze ook technisch onderbouwd zijn (dus formules/tabellen) en niet alleen op eigen ervaring zijn vastgesteld (mag natuurlijk ook ;))...

Ik moet namelijk filmpjes maken voor verschillende verbindingen en het is nogal wat werk om alle opties uit te proberen en dan de beste eruit te halen :)

Ik gebruik de Windows Media Encoder 9 (dus .wmv files :))

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 16:01 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Had je dat niet gewoon beter in dit topic van jezelf kunnen vragen?

Signature

Verwijderd

Topicstarter
misschien wel, maar dat was niet echt het doel van dat topic en wil toch graag duidelijk blijven :)

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
er zijn verhoudings- afmetingen van film waar je meestal uit moet kiezen. 4:3 of 16:9 of andere ratio's. De bitrate is ook nog eens afhankelijk van het soort film, bij veel actie moet je een hogere bitrate hebben om alles te kunnen volgen.

overigens, als je het online gebruikt ben je ook gebonden aan een aantal streaming-formaten (wmv/asf/real etc)

Ik gebruik meestal Gordian Knot voor berekeningen, de verhouding tussen tijdsduur en bestandsgroote is bepalend voor je bitrate.

maar als je zoekt op 'bitrate calculator' kom je al een heel eind.

of kijk de faq's op www.doom9.org eens door.

Overigens is het gewoon 'uitproberen' van een kort stukje film ook een prima methode, dan zie je de verschillen goed en kun je kijken wat voor jou het beste werkt.

ook handig: http://www.divx-digest.com/software/index2.html#calculators

overigens heeft de media encoder ook allemaal profiles in zich die prima te gebruiken zijn voor de verschillende doeleinden. neem voor lowband bijvoorbeeld dan 320x240 en voor high band 440x330 (of groter) als resoluties.

[ Voor 38% gewijzigd door BuG2FiX op 04-03-2004 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is:
1) de standaard instellingen die in de Windows Media Encoder zitten, zijn niet echt toereikend..
2) het systeem waarop ik werk is zwaar beveiligd en kan dus geen .exe runnen :S ook geen standalone...

en veel van die calculators zijn Bitrate-calculator, maar wat ik wil is juist een bitrate ingeven en dat daar dan een bijbhorende framerate en resolutie uit komt rollen.. (de bitrate-calculator is ook handig, maar net even niet wat ik zoek :))

dus daarom vroeg ik me af of er geen formules/tabbelen zijn speciaal voor de WM Encoder.. Want ik neem aan dat elke codec zijn eigen verhoudingen heeft..

PS: ik gebruik resoluties in de verhouding van 640x480

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb ergens (doom9 denk ik) eens gelezen dat 0,2 bits per pixel het minimum is, voor video met *goede* kwaliteit.

Bij 320x200 @ 25FPS heb je dus een bitrate van (320x200x25x0.2)/1024/8 = 39 kbyte/sec nodig.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. dat is op zich wel relaxed, die formule.. maar geldt deze formule bij alle soort verbindingen? of zeg ik nu iets heel raars?? :P

en weet je misschien ook nog waarop dit is gebaseerd?? (heb het niet terug kunnen vinden bij Doom9)
Pagina: 1