Maxtor - error

Pagina: 1
Acties:

• fU_fITA
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11-2025

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
Net een 2 jr oude Compac een upgrade gegeven - nieuw bord asus - a7v8x-x, cpu -amd 2600+ en 512 DDR erin..[zie hier AIDA report]

Last gehad v/d gebruikelijk de non-standaard h/w issues die je meestal tegenkomt met A-merk pc's zoals in dit geval een aan/uit knop die opnieuw gesoldeerd moet worden om compatible met asus te maken..

Ook krijg ik een error message tijdens de boot "Smart Faillure predicted on primary slave: Maxtor 5T030H3 WARNING: (knipperend) Immediately back-up your data and replace your hard drive or faillure may be imminent. Press F1 to continue, DEL enter Setup"

Met F1 kom ik zonder problem op het multiboot scherm, en in zowel in de gister geinstalleerde WinXP als WinME, en alles draait verder als een speer, Via Partition Magic8 die ging steigeren met de error meldingen [1] en [2] kwam ik meer te weten over de h/d die ik voor de o/s installs al had ge-format, althans de c:\ op Disk1 (alleen d:\ op Disk1 nog niet), de e:\ op Disk2 had ik ook al geformat en daar staat nu WinXP op geinstalleerd, op Disk2 staan verder geen partities..

Ik dacht misschien heeft iemand nog een suggestie, Omdat ik niet weet met welk partitioneer programma de partities destijds waren gemaakt is de 1ste impuls om met FDISK alles er weer af te halen en opnieuw alle partities weer opbouwen maar daar gaat veel tijd inzitten en wil weten of het misschien nog anders kan...

Ter informatie ook interessant te vermelden misschien, DISK2 de maxtor zat op zn kop in die bak geschroefd en heeft minstens 2 jaar zo gedraait, ook niet bepaald gezond toch ?

Nobody steals our chicks... and lives! Duke Nukem 3D (1996)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Al het testprogramma van Maxtor, Powermax, gedraaid? Een smart-error duidt op een ongezonde HD.

Overigens een leuk verhaal waarbij de vraag mij even niet duidelijk is.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 04-03-2004 14:29 ]

ARME AOW’er

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-03 17:56
Voor een HDD is de draagkracht inderdaad zo gemaakt dat hij rechtop zou moeten staan in een machine. Doch zijn er kasten waarin ze schuin zorden gezet of alleen op ze kop in kunnen, en er zijn ook mensen die beweren dat het helemaal niets uitmaakt. Imo maakt het wel uit omdat de draagkracht van de schijven is ontworpen om naar 1 kant toe te gaan. Ookal zit alles zo ontzettend goed vast, toch is 0,01 mm voldoende om de schijf sneller te laten verslijten. Zwaartekracht kan je nou eenmaal niet aanpassen.

Overigens staat SMART voor een waarschuwing als een HDD naar z'n gootje aan het gaan is, maar in jou geval zou ik niet schrikken en eerder een programmatje van (bijvoorbeeld) de fabrikant draaien om te bekijken hoe "fit" je HDD nog is.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-03 23:11

Nyana

Who?!

Bij mij zijn de HDs ook op de kop geonteerd, kan niet anders dus dat lijkt me niet zo erg dan.

Verwijderd

Dat heb ik ook. Maxtor gebeld, verwezen mij naar powermax. Die vindt echter geen fouten. Om te RMA-en moet je een foutcode van powemax opgeven, de SMART implementatie van de moederborden zijn te verschillend. (Ze gaven wel aan binnen de garantie periode coulant te handelen, daar verschillende moederborden bij mij waarschuwingen gaven). Ik heb daarna met dit progsel een low-level format gedaan. De schijf loopt nu alweer een kleine 4 maanden gemiddeld 8 uur per dag. En er is geen enkele fout opgetreden. Regelmatige oppervlakte controle geeft geen enkel problem en ik had 1 of ander SMART programmatje voor onder windows gedownload en die zei dat alles in orde was (net als powermax). Momenteel draait er Gentoo van die schijf en regelmatig filecheck geeft ook geen problemen aan. Echt irritant dat ik iedere keer bij het opstarten F1 moet drukken, maar de schijf loopt verder als een zonnetje.

Smart is dus een leuke indicatie, maar niet zaligmakend. Maar als je echt wilt en nog garantie hebt moet je de maxtor Tech Support even een mailtje sturen. Op hun site kun je aan de hand van het serienummer van de schijf controleren of je nog garantie hebt.

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
dank voor de info allen, had iets vroeg geschreeuwd want ik surfde net naar maxtor die Maxblast3 hebben, een tool zoals boven al vermeld om diagnose mee te draaien, daar zijn waarschijnlijk ook die partities mee aangemaakt die PM8 niet herkend. ga ik zo even draaien die tool.. denk dat de Maxtor h/d wel zwaar verrot is idd, want die dingen horen mooi niet 2jaar op zn kop te hangen... terwijl het normaal ook kan, want dat had ik gedaan, omgedraait en teruggeschroefd, is die daarom zo zwaar van streek ? als je XP op kan installen zou je denken dat het wel mee zou vallen met de hardware..maar die disk2 zal er waarschijnlijk uit moeten..

• Nyana

Nyana

Who?!

Ik heb ff gezocht. En er stond dat je HD best op de kop mag hangen. Maar niet schuin dan slijt ie wel verkeerd.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 20:02

GreyGhost

Het is een spook

Als je in je aida report kijkt staat bij je 2e HD (Maxtor 5T030H3 (T3RGA8BC)) bij SMART:

Spin Retry Count 223 201 195 48 Attentie: Verwacht data-verlies is voorspeld
Spin Retry Count
Count of retry of spin start attempts. If the HDD can't start its spindle on the first try (to make HDD work) it makes another try - and so on while the spindle will not rotate normally. This attribute stores a count of start retries.
Dus die waarde is hoger dan een toegestane waarde. Dit houd in dat je HD soms problemen heeft met opstarten. Dit kan door ouderdom/slijtage komen of door bijvoorbeeld een te zwakke powersupply. Bij het opstarten trekt een pc vaak meer stroom dan tijdens normaal gebruik, dus het kan best zijn dat je er tijdens normaal gebruik niks van merkt. Het kan dus best zijn dat je HD prima in orde is, hij heeft alleen wat meer stroom nodig. Wat is het wattage van je powersupply?.

[ Voor 43% gewijzigd door GreyGhost op 04-03-2004 15:27 ]

For I am grey, between the darkness and the light

• fU_fITA

fU_fITA

Old skool

Topicstarter
hi GreyGhost, top observatie! die had ik nog niet gezien, er is gekozen voor een 300 watt voeding wegens financiele overwegingen maar niet op mijn aanraden...want ik gebruik zelf liever 350 watt... verder is dit voor mij nog een tikkie te hardware-technisch in dit stadium.. ik zal me wat meer moeten gaan verdiepen in de materie, wel interessant om nu iets concreets in handen te hebben wat zou kunnen leiden naar een mogelijke oplossing..

Verwijderd

Skype schreef op 04 maart 2004 @ 14:32:
Bij mij zijn de HDs ook op de kop geonteerd, kan niet anders dus dat lijkt me niet zo erg dan.
Het is anders algemeen geweten dat je een harddisk in alle mogelijke posities mag monteren, behalve op zen kop. :(

• Nyana

Nyana

Who?!

Nee hoor ja mag hem dus wel op de kop hangen ook verticaal, alleen moet je hem niet naar n half jaar omdraaien dat is wel slecht. 8)7
Je mag hem iig niet diagonaal hangen.

In mn MSI Mega PC kan ie alleen maar op de kop dus......
Pagina: 1