Toon posts:

ADSL haalt max. snelheid niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik zit met de volgende situatie:

Ik heb ADSL van wanadoo (2048/320). Een tijd geleden is er een snelheidsverhoging ingevoerd van 1028 naar 2048 download snelheid.

Deze snelheidsverhoging is altijd goed gegaan. Als ik destijds keek op 10.0.0.138 zag ik inderdaad altijd 2048 down staan. Downloaden ging altijd 210+kb/s.

Echter sinds 2 weken haal ik deze snelheid niet meer, downloaden gaat max met 180 kb/s. Als ik nu kijk wat 10.0.0.138 aangeef dan kom ik neer verder als 1700-1800 kb/s down. Dit verklaart natuurlijk mijn lagere downloadsnelheid.

Ik heb dus gebeld met wanadoo, om deze melding aan te geven, deze zeiden tegen mij dat ze het door zouden geven aan de KPN. Deze zou er dan verder zorg voor dragen.

Nu heeft net de KPN gebeld, en het probleem nog eens doorgelopen, en ze zeiden van mijn probleem dat ze er niets aan wouden doen. Mijn snelheidsverlies was niet groot genoeg om het als ernstig te bestippelen.

Ze rekenden namelijk met de volgende regel 2048/10 en dan groot marge voor de download snelheid. Wat ik zelf onzinnig vindt.

Ze zeiden dat oorzaak kwam dat er meer mensen in de buurt ADSL hadden, en dat het dan wat minder werd.

Mijn vraag, kan het kloppen wat de KPN als oorzaak aangeeft of lullen ze maar wat. Wat is dan de oorzaak?

Sta ik in het recht om toch mijn volledige snelheid te eisen?

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 17:03

Jabba

Firkan

Overboeking, kan je dus niets aan doen nee, helaas

Verwijderd

Topicstarter
wat bedoel je met overboeking?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 14:11:
wat bedoel je met overboeking?
Je gegarandeerde snelheid is 2048:40=51,2 , omdat er een overboeking van 1:40 is bij kpn.
Wat dus neerkomt op een garantie van 56 K snelheid :X

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 14:14 ]

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:05
hij bedoelt dat er meerdere mensen in je buurt zijn die ook adsl hebben dus dat je de bandbreedte moet delen (fair use policy ;) )

• bvk007
  • Laatst online: 15-05 18:05
owzo ok sorry dan had ik het fout

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 16:44
wil niet zeggen dat het modem niet op 2048 moet connecten.. heb bij mij ook wel eens dat mijn modem ineens van 8192 af is en dan ergens rond 7200 zit.. ff modem resetten helpt bij mij dan wel.. zit ie weer op volle snelheid.. (is alleen geen kpn dus, maar bbned.)
Maar mocht je je modem nog niet gereset hebben (uit/aan) dan probeer dat eens ;-) )

Verwijderd

Topicstarter
reseten modem al enkele malen geprobeerd, tevergeefs....:(

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
laat maar

[ Voor 82% gewijzigd door cruger op 04-03-2004 16:43 ]

Tweak!

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:43

P-ter

...

Wat voor snelheid krijg je als je geen telefoons aangesloten hebt ?

Verwijderd

zou zeggen informeer eens in de buurt bij mensen met een basis abotje.. en kijk of ze hetzelfde probleem hebben. Zonee, dan ligt je prob prolly op je individuele lijn of bij Wanadont

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 14:14:
[...]

Je gegarandeerde snelheid is 2048:40=51,2 , omdat er een overboeking van 1:40 is bij kpn.
wat een onzin :D
als dat zo is en ik zou 56K en ze doen er niks aan.dan zeg ik ja dan gaat mijn abo prijs ook :40 of jullie voor de rechter :)

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:05
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 16:54:
[...]

wat een onzin :D
als dat zo is en ik zou 56K en ze doen er niks aan.dan zeg ik ja dan gaat mijn abo prijs ook :40 of jullie voor de rechter :)
Lees de voorwaarden eens door voordat je blaat. }:O

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 10:31

slaay

Natuurbeleven.com

KPN 'garandeerd' je lijnsnelheid bijv 2048/320, qua bandbreedte heb je minimaal recht op 1/40 ste deel.

Wat KPN bedoelt met meedere mensen in de buurt die ook ADSL hebben is het volgende: door overspraak heb je kans op data verlies, je modem connect daardoor lager.

Dit zou bij deze snelheden nog geen probleem mogen zijn, pas als iedereen op 8 mbit zit, dan heb je grote kans op overspraak!

Ik zou zeggen, loop je dB waarden eens na. Deze kun je meestal in je modem opvragen.

Daarnaast in de buurt mensen vragen met dezelfde snelheid en hun dB waarden. Verschillen deze sterk, bel KPN wederom op en laat ze je lijn door meten! Desnoods met een spectrum analyzer, mogelijk dat je onbedoeld last van overspraak hebt (kabel in centrale/kabelverdeler die niet goed vast zit).

Succes!

[ Voor 78% gewijzigd door slaay op 04-03-2004 17:05 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 14:14:
[...]

Lijkt me sterk; jij wilt dus zeggen dat de lijn naar de centrale maar 2 mbit is? :?

|>

• ajslaghu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 18:32
ten aanzien van de discussie omtrend overboeking wil ik opmerken dat je een basis capaciteit hebt (die is altijd vrij voor je ) en een extra capaciteit (de overboeking).

2048 / 40 is dus te kort door de bocht, je standaard transmissie snelheid is hoger.

Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??

Verwijderd

slaay schreef op 04 maart 2004 @ 17:01:
KPN 'garandeerd' je lijnsnelheid bijv 2048/320, qua bandbreedte heb je minimaal recht op 1/40 ste deel.

Succes!
Onzin!
De snelheid naar de centrale is gegarandeerd. Alleen de netwerkcapaciteit wordt gedeeld. Er wordt vanuit gegaan dat niet iedereen op het zelfde moment de volledige bandbreedte gebruikt. Zou dit wel het geval zijn dan klopt het inderdaad dat de te behalen snelheid lager kan zijn omdat het netwerk dan overbelast wordt.
De "rekenformule" is de overboekingsfactor. Het is dus niet zo dat je met 40 buren op één ADSL lijn zit of zo....

Verwijderd

Ik zou de KPN nog een keer bellen als ik jou was en vragen of ze de lijn kunnen doormeten (dus welke snelheid de verbinding is) als je modem naast je pc staat. En ook nog een keer als je het modem rechtstreeks aansluit op de telefoonlijn in de meterkast die vanuit de straat komt. Dan kunnen zij zien of het ergens bij hun is of in jouw huis.

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie voor de reacties...

maar ik blijf me toch afvragen bij sommige reacties: eerst deed die het wel altijd op 2048...en nu niet meer

• merlin_33
  • Laatst online: 21-08-2025
Uit wat kpn peter verteld mag je opmaken overboeking is 2Mbit/10 8Mbit/40 dus 4x 2mbit met elk 10 aansluitingen. Maar als peter eerst 2Mbit kon halen zou de verdeelsleutel wel is anders kunnen zijn Monteurs meldt u plz

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

De storingsdienst van kpn kan je terugzetten naar 1024/320 en dan ga je ook minder betalen, het is absoluut niet zo dat je genoegen hoeft te nemen met een 1700kbps verbinding en dat je betaalt voor 2048. Er is volgens mij zelfs een speciale regeling voor dit soort gevallen: het wordt OF opgelost door de storingsdienst, of je mag gratis downgraden naar een abonnemnet dat wel werkt (en dus ook minder betalen!).

Overigens moet je wel de wanadoo helpdesk bellen hiervoor, de kpn installatiehulp kan geen storingen aannemen van wanadoo klanten, maakt verder niet echt uit, wanadoo stuurt gewoon de kpn technische dienst aan :). Als je er niet uitkomt, zou ik een klacht indienen, dat je het er niet mee eens bent :).

PS:
Overboeking heeft echt totaal NIETS te maken met de snelheid waarop de adsl lijn zich synchroniseerd. Dit kan door rotte kabels komen, een gare splitter, een probleem in de adsl centrale of door teveel adsl signaal/overspraak/reflectie op de lijn ofzo.

Je kan (zoals gezegd) eens kijken hoe snel de modem synchroniseerd als je hem direct bij het punt waar de lijn het huis binnenkomt aansluit, zonder vele meters kabels en splitters en dus ook zonder andere telefoons.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 05-03-2004 16:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
thnx JVS op zo'n reactie zat ik te wachten.....ze zijn nog niet van me af
Pagina: 1