[FreeBSD] default route na inbellen automatisch goedzetten

Pagina: 1
Acties:

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 14:34
Ik heb net een router/gateway opgezet van mijn oude p-133 en dat werkt op zich tot nu toe goed :).

Ik bel in naar wanadoo met l2tp en ppp. Na het inbellen staat echter standaard de default route fout en om te internetten moet ik die zetten op het ip aan de andere kant van de ppp tunnel.

code:
1
2
route delete default
route add default xxx.xxx.xxx.xxx

Als ik het bovenstaande achtereenvolgens heb ingetikt kan ik vrolijk internetten.

Ik wil echter dat dit automatisch gaat elke keer als ik inbel. Ik weet dat het /etc/ppp/ip-up script automatisch wordt aangeroepen zodra ppp een connectie heeft opgezet.
Hierin zet ik het volgende:

code:
1
2
route delete default
route add default $5

$5 is volgens mij de variabele voor het goede ip adres (toch?). Als ik dit echter in het script zet krijg ik na het inbellen de volgende foutmelding:

code:
1
pppd[763]: Couldn't add default route: File exists

Weet iemand misschien hoe dit op te lossen is of een andere maniet om automatisch na het inbellen de default route goed te zetten?

• Shagura
kick :o

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

ipv elke keer je route te updaten kan je ook een interface als standaard route opgeven. en anders kan je ook nog ipv add change proberen.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Toen ik nog wanadoo had (toen PPPoE) zette ik in mijn ppp.conf:
code:
1
add default HISADDR

Werkt dat niet?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46

Kettrick

Rantmeister!

Wat is de default route als er geen verbinding is ?

code:
1
pppd[763]: Couldn't add default route: File exists

Het lijkt er op dat er nl. al een default route bestaat, en dat pppd hem daarom niet insteld.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 23:20
RupS schreef op 05 maart 2004 @ 08:50:
Toen ik nog wanadoo had (toen PPPoE) zette ik in mijn ppp.conf:
code:
1
add default HISADDR

Werkt dat niet?
Ik gebruik nu nog steeds hetzelfde voor m'n ADSL verbinding (mxstream/euronet) icm. ppp/pptp, en dat werkt prima, misschien ook vast wel voor dialup?

• Shagura
Ik heb het al. Ik moest wegens veiligheidsredenen het volledige pad naar route gebruiken (/sbin/route) en ik was ook vergeten om het script executable te maken :o

Maar toch bedankt jongens :)
Pagina: 1