[excel] waarden opzoeken vanuit ander werkblad

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 08:51
Het probleem:
ik heb een xls bestand waarin een aantal werkbladen gedefineerd zijn. Deze bevat een aantal kolommen (doh) de structuur ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
| Beschrijving|Lengte|gewicht|prijs|

Nu wil ik deze koppelen aan een excel werkblad waarmee ik kan rekenen.
Deze ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
| Aantal | materiaal | lengte | prijs | totaalgewicht | meter^2 |

Wat ik dus wil is in de kolom "materiaal" een koppeling leggen met het werkblad uit de eerste code, zodat ik zonder te typen een artikel kan selecteren (en dat daar vervolgens ook mee gerekend wordt enzo). Het opzoeken van die informatie lukt me dus niet.

De mogelijkheden:
Ik meende dat het mogelijk was met de functie vert.zoeken zoiets te doen, hier heb ik ook wat mee gespeeld, alleen zonder resultaat.

Er is ook een mogelijkheid om de informatie om te zetten naar een access database (met behulp van een csv bestand) dit lukte helaas ook niet in mijn volgende tabel
code:
1
id| beschrijving | lengte | gewicht | prijs

Hoe zouden jullie zo'n probleem aanpakken? en is excel wel de goede keuze voor datgene wat ik wil

Icons are overrated

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

zoek even in de excelhelp naar vlookup (of hlookup)

Negeren is vooruitzien

Verwijderd

Helmet schreef op 04 maart 2004 @ 11:33:
Wat ik dus wil is in de kolom "materiaal" een koppeling leggen met het werkblad uit de eerste code, zodat ik zonder te typen een artikel kan selecteren (en dat daar vervolgens ook mee gerekend wordt enzo). Het opzoeken van die informatie lukt me dus niet.
Je kan met celvalidatie aangeven dat een cel alleen waarden kan bevatten uit een lijst (Data > Valideren > Alleen toestaan = lijst). Zo hoef je niet te typen; je kan dan selecteren uit een lijst. Met deze waarde kan je natuurlijk weer vlookup doen voor de overige informatie.

Ik zie echter 1 probleem: de validatielijst kan alleen binnen hetzelfde werkblad gekozen worden. Als iemand een oplossing heeft voor dat probleem, ben je volgens mij geholpen.

• Helmet
Idd zelfs "Blad2!C2" werkt niet wat ik tijdelijk kan doen is gewoon de lijst naar mijn werkblad kopieren, maar alleen dit is met afdrukken erg onhandig (moet dan dus steeds een selectie gemaakt worden)

Icons are overrated

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met een formule de waarde ophalen uit het andere blad en kolom verbergen?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Helmet schreef op 04 maart 2004 @ 11:33:
[...] en is excel wel de goede keuze voor datgene wat ik wil
Nee, een database zou een betere keuze zijn. Kijk hier voor een korte uitleg van de verschillen.
Toch is wat jij wilt wel mogelijk met Excel; JasonX gaf de juiste oplossing, gecombineerd met de aanvulling van Niesje.
Helmet schreef op 04 maart 2004 @ 12:38:
Idd zelfs "Blad2!C2" werkt niet wat ik tijdelijk kan doen is gewoon de lijst naar mijn werkblad kopieren, maar alleen dit is met afdrukken erg onhandig (moet dan dus steeds een selectie gemaakt worden)
Er moet wel een = voorstaan 8) en je moet zorgen dat Blad2 ook daadwerkelijk Blad2 heet.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Helmet
KingRichard schreef op 04 maart 2004 @ 18:12:
[...]
Nee, een database zou een betere keuze zijn. Kijk hier voor een korte uitleg van de verschillen.
Toch is wat jij wilt wel mogelijk met Excel; JasonX gaf de juiste oplossing, gecombineerd met de aanvulling van Niesje.

[...]
Er moet wel een = voorstaan 8) en je moet zorgen dat Blad2 ook daadwerkelijk Blad2 heet.
nope, excel geeft aan dat de functie idd niet op meerdere werkbladen kan werken. Een database is misschien idd slimmer, maar eigenlijk heb ik geen zin om deze te bouwen :)

Icons are overrated

Verwijderd

Helmet schreef op 04 maart 2004 @ 12:38:
Meestal koppel ik de lijst door naar het werkblad waar ik het wil gebruiken en dan ergens in kolom XYZ. Vervolgens met het instellen van de pagina-einden kan je dan voorkomen dat je telkens moet selecteren voor 't printen.

Overigens vrij vaag dat je die lijst niet uit een ander werkblad kan halen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 15:16 ]

Pagina: 1