Toon posts:

[Sql] Data invoegen uit een .txt multiple rows??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag de data uit een tekst bestand invoeren in mijn database, het gaat om heel veel gegevens.

Het is voor een link directory en ik heb de categorieen van de link directory in een .txt staan als volgt:

Aannemer Accommodatie Accountantskantoor
Acupunctuur Administratie Adviesbureau
Adviesbureau bedrijven en overheid Adviesbureau E-Commerce Adviesbureau Financieel Advocaat Afdichtingsbedrijf Afslanken
etc..

Hoe krijg ik die dan op een snelle eenvoudige manier in de database? zonder ze allemaal in querys te moeten typen :S

Ik heb een table tb_cat
en de gevens moeten in veld 'title' komen..

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Klein scriptje schrijven.

1. bestand inlezen
2. (volgende) Regel inlezen
3. Regel splitsen op een spatie
4. SQL statement genereren
5. SQL Statement uitvoeren.
6. Ga naar 2.

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 04-03-2004 11:33 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Dat zou kunnen met

LOAD DATA INFILE 'filename' INTO TABLE tbl_name

Ik weet niet precies welke database je gebruikt maar voor MySQL staat hier meer informatie:
http://www.mysql.com/doc/en/LOAD_DATA.html

Anders het oplossen zoals gorgi_19 het voorstelt.

edit:
Ik denk dat gorgi_19 zijn manier beter is want de opmaak van jouw .txt bestand is niet echt handig voor LOAD DATA INFILE

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 11:36:
Dat zou kunnen met

LOAD DATA INFILE 'filename' INTO TABLE tbl_name

Ik weet niet precies welke database je gebruikt maar voor MySQL staat hier meer informatie:
http://www.mysql.com/doc/en/LOAD_DATA.html

Anders het oplossen zoals gorgi_19 het voorstelt.

edit:
Ik denk dat gorgi_19 zijn manier beter is want de opmaak van jouw .txt bestand is niet echt handig voor LOAD DATA INFILE
Heel mooi maar dan moet ik nog die tekst file editen met "","","" iemand een voorbeeldje van bovenstaande INFILE?

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
Als je een oracle database hebt dan kan dat met sql*loader

Verwijderd

Topicstarter
Swa-baldie schreef op 04 maart 2004 @ 11:48:
Als je een oracle database hebt dan kan dat met sql*loader
sorry vergeten te vermelden.

Het gaat om mysql :P

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoe kun je een scripje duidelijk maken dat Aannemer en Accommodatie twee categorieen zijn, en Adviesbureau Financieel niet?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

P_de_B schreef op 04 maart 2004 @ 11:53:
Hoe kun je een scripje duidelijk maken dat Aannemer en Accommodatie twee categorieen zijn, en Adviesbureau Financieel niet?
* gorgi_19 beschouwd dit als een retorische vraag.. :P

oftewel: wordt ws handmatig enteren in dat tekstbestand.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• nemesis_
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-05 16:23

nemesis_

I'm your enemy!

je zal echt eerst je bestand moeten aanpassen om de kolommen aan te geven
dus inderdaad "", "", "" (""; ""; "")

Ook een cookie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 11:48:
[...]
Heel mooi maar dan moet ik nog die tekst file editen met "","","" iemand een voorbeeldje van bovenstaande INFILE?
Hoe kom je aan dat .txt bestandje?
Kun je dat zelf genereren?

Anders wordt het knap lastig om het aan te passen zoals P_de_B en gorgi_19 al zeggen..

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op 04 maart 2004 @ 11:53:
Alle categorieen heb ik een .txt staan dus die zet ik gewoon in de categorieen tabel... :P sim-pel

als ik de .txt moet gaan editen kan ik mischien net zo goed met navicat nieuwe regels invoegen. Ga daar even naar kijken! een scriptje schrijven en debuggen heb 'k nu ook geen zin.

maar als ik elke categorie op een 1 regel zet. en dan een php script heb wat de .txt regel voor regel uitleest en vervolgens het id in de tabel update + de ingelezen regel in het veld titel zet dat zou ook kunnen :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 11:57:
[...]

Alle categorieen heb ik een .txt staan dus die zet ik gewoon in de categorieen tabel... :P sim-pel

als ik de .txt moet gaan editen kan ik mischien net zo goed met navicat nieuwe regels invoegen. Ga daar even naar kijken! een scriptje schrijven en debuggen heb 'k nu ook geen zin.

maar als ik elke categorie op een 1 regel zet. en dan een php script heb wat de .txt regel voor regel uitleest en vervolgens het id in de tabel update + de ingelezen regel in het veld titel zet dat zou ook kunnen :P
insert into tb_cat (sid,parent,pparent,relate,sub_cat,sub_link,`count`,uptime,lasttime,c_view,c_link,c_sub) VALUES ('0','-1','-1','-1','0','0','0','0','0','1','1','1')

navicat geeft hem niet helemaal volledig weer :\

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand verder nog suggesties?? kom er nog nie echt uit zegmaar

.modbreak: kicken mag pas na 24 uur, dat staat ook in de FAQ :)

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 04-03-2004 14:41 ]

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Zolang je niet eenduidig een verschil kan maken tussen een categorie die bestaat uit twee woorden of een van 1 woord, dan heb je een onoverkomelijk probleem.
Zoals P_de_B ook al beschreef.
Pagina: 1