booten van ATA66 kaartje

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb een mobo wat onboard alleen PIO4 heeft (geen ata33). Als ik hier nou een PCI ATA66 kaartje inprik kan ik daar dan van booten of moet ik nog steeds een HD-tje aan de onboard controller hangen ????

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Zo'n kaartje emuleert een SCSI-controller. Als je dan in het BIOS de boot-volgorde op SCSI/A/C of zo zet, dan start-ie primo op vanaf je nieuwe, snelle, grote HDD :)

Verwijderd

Valcon, je hoeft de bootvolgorde helemaal niet te veranderen, gewoon op C:\,A:\,SCSI laten staan, na het opstarten van het bios komt het bios van de ata66 controller aan de beurt, deze herkent met een beetje geluk je hd ;), en geeft deze de aanduiding C:\.... et voila .... :) Het Werkt !!! :) :) :) Ik heb zelf ook zo'n ding... van Abit, de HotRod66, als je die koopt, 95,- bij Funprice geloof ik, moet je wel ff uitkijken, hij kan namelijk niet zo goed overweg met scsi controllers.... dus als je die ook een hebt moet je eerst een biosupdate voor die HotRod downloaden, je controller flashen en het werkt! :) Good Luck!!!!

Verwijderd

'Tuurlijk niet, maar als je ook een HDD aan je on-board controller hebt hangen, dan probeert-ie daar te booten, en dan krijg je de melding dat-ie geen OS kan vinden, ofwel hij boot een eventueel aanwezig oud OS vanaf die HDD. (toevallig deze weeknog geprobeerd)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

Crusader

Arc Nature

Ik heb zelf ook zo'n Abit HotRod kaartje op mijn Aopen AX6BC geprikt. Ik moet wel degelijk in de BIOS de bootvolgorde naar SCSI/A/C zetten, wil ik booten vanaf die HotRod. Wanneer ik in de BIOS C/A/SCSI aangeef, wil ie booten van de harde schijf die aan mijn mammaplank hangt. Het zou dus ook kunnen dat de gevolgen van die BIOS instelling verschilt per moederbord.
Naast die HotRod heb ik ook een Adaptec 2940UW controller zitten, met daaraan 3 SCSI devices, dit alles werkt zonder problemen. Die problemen met SCSI controllers en ATA66 controller zullen ook weer samenhangen met het merk/type moederbord en gebruikte BIOS versies.
Wel heb ik flink last gehad van de Windows 98SE installatie, in de beginfase van setup, tijdens het kopieren van bestanden, is mijn pc regelmatig spontaan gaan booten. Telkens op andere momenten. Dit deed ie overigens ook zonder de Adaptec kaart. Als Win98 eenmaal is geinstalleerd, werkt ie als een zonnetje.

GrtZ
Crusader

If it ain't broken, play with it till it breaks.