Toon posts:

Flitsers Metz voor Canon en of Nikon

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Overweeg de aanschaf van de Canon PowerSchot Pro 1
of de Canon 300 D.

Of de Nilon Coolpix 8700, of de Nikon D70

Zijn deze camera's vergelijkbaar voor wat bereft het flits gebruik. Per merk ? (flitsschoen, en aansturing)

Is Het flitsgebruik van de Nikon Coolpix 5700 vergelijkbaar met de Nikon D70 ?
(Flitsschoen, en aansturing)

Overweeg namelijk een goede Metz flitser te kopen, maar de nieuwere digitale
camera's staan nog niet in de lijsten, kan dan ook niet zien welke adapter ik er bij Metz bij moet kopen. ?

Ik bedoel vergelijkbaar per merk.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het beste is dan om de Nikon digitaal (in het geval van Nikon...) erbij te kopen. Dat kun je zelf ook bedenken: Nikon zal niet voor iedere nieuwe digicam een heel nieuwe flitsschoen opzetten... Canon ook niet, gok ik zo. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hillie op 04-03-2004 10:13 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Met het lanceren van de Eos 1D Mark II is er wel een nieuw type flistmeting bijgekomen bovenop de bestaande E-TTL meting. Met de huidige Canon flitsers gaat de aansturing goed, maar geldt dat ook voor de huidige Metz adapters? Ikke niet weten, ik zou zeggen even transcontinental bellen (zit in Nieuw-Vennep). (ja ik weet het, een 300d is geen 1D maar ik keek alvast vooruit ;) )

Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de nieuwe D70 van Nikon. Ik ben niet bekend met de flitsmeting van Nikon, maar volgens mij kreeg de D70 ook een nieuw type meting (of was dat de D2H?). Hiervoor geldt hetzelfde verhaal voor de Metz adapter!

• sjares
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 23:01
Als je geen risico wilt lopen (ook als je later van merk wil veranderen) dan kun je idd het beste een Metz kopen met een losse flitsschoen. Per merk (en type) camera zullen alleen andere flitsschoenen gebruikt worden als de camera voor een andere doelgroep is (consumer, prosumer, pro). De camera's die jij noemt liggen ook in diverse klassen, alleen zijn het geen consumer camara's dus kun je er vanuit gaan dat de flistschoen wel hetzelfde is, echter de ondersteuning qua functies kan erg verschillen, waardoor je alsnog een andere flitser nodig hebt. Bel Metz zelf anders even.

Verwijderd

Zoals ik al schreef is dat dus transcontinenta, postbus 79, 2150 AB Nieuw-Vennep!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

www.geengeld.nl of www.koopdigitaal.nl

beide van Foto Konijnenberg.

Ik heb zelf een Metz Mecablitz M54-3Z voor mn canon eos300 gekocht en die doet het ook op mn digitale canon powershot A5. (incl zoomen)
Alleen issie standaard natuurlijk niet goed gezoomed 50mm analoog is natuurlijk anders dan bij digitaal door de vergrotingsfactor.

Maar zelfs dit kun je instellen om toch het volledige beeld te kunnen flitsen. Het zijn echt superflitsen!

Gadgets FTW!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:18
Bij alle camera's zal een flitser met een X contact in elk geval werken. De lichtmeting is dan wel afhankelijk van de sensor van de flitser. Dat betekend dus dat je op je flitser aan moet geven welk diafragma, zoomstand en sluitertijd er gebruikt word, en de flister met zijn eigen sensor bepaald wanneer er genoeg licht door de lens van de camera gevallen is.

Voor de Coolpix kun je een Metz met geschikte hot shoe gebruiken. Metz maakt voor de verschilllende merken "aansluitpunten" die je eenvoudig op de flitser kan klikken.

Probleem met de D70 is echter dat deze een nieuw type DDL lichtmeting heeft, namelijk i-DDL. Dit werkt voorlopig alleen met Nikon's eigen flitsers SB-600 en SB-800 (en niet met mijn SB-80DX :( ) Voorzover ik weet heeft Metz hier nog geen adapter voor uitgebracht

Voor Cannon zal er eenzelfde verhaal opgaan, maar daar heb ik me niet helemaal in verdiept (ben nikonian... :+ )

Kort samengevat: (voor Nikon) een simpele flitser zal overal werken, maar naarmate de flitssturing geavanceerder wordt, krijg je meer problemen met uitwisselbaarheid.

Verwijderd

Ursamajor schreef op 04 maart 2004 @ 21:28:
..
Alleen issie standaard natuurlijk niet goed gezoomed 50mm analoog is natuurlijk anders dan bij digitaal door de vergrotingsfactor.

...
Jawel, 50 mm brandpuntsafstand komt overeen met 50 mm kleinbeeld, alleen is de beeldhoek anders en daarom wordt de brandpuntsafstand vaak terug gerekend naar kleinbeeld. Voor de flitser geldt dat hij bij zowel 50 mm kleinbeeld als 50 mm digitaal gewoon goed uitlicht! Alleen licht je bij digitaal iets teveel uit.
Pagina: 1