[Trunking/Win2k3] Hoe en Wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 18:21

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Er zijn al een aantal topics over trunking, ik heb er veel gelezen. Echt duidelijker is het me er niet van geworden. Volgens sommigen MOEST er ondersteuning van de switch zijn, volgens anderen is dat alleen nodig bij verkeer naar de server toe. Trunken met een 3com905 scheen niet mogelijk te zijn, je moest de 980 drivers instaleren, anderen posten dat het zelfs met een realtek kaartje moest kunnen.
In veel topics die ik gelezen heb ging het over Win2k omdat daar een bepaalde optie niet in zat (bridgen?) en daarom werd externe software gebruikt (NIC Express van IP Metric). Nu zie ik door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer, en vroeg ik me af of het mogelijk was om het nog even duidelijk op een rijtje te zetten.

Ik heb zelf 2x 3com905 kaarten, en ik gebruik Windows Server 2003 ENT.
Wat ik graag zou willen is dat die kaarten samenwerken achter 1 IP adres, en dat er dus 200mbit aan verkeer mogelijk is. (meerdere sessies uiteraard) En dat op een 'gewone' switch die dus geen trunking ondersteund.

Alvast bedankt,
Matthijs

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 09:22

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

trunking werkt volgens mij als volgt!

je hebt 2 netwerk kaarten elk met een apart IP adres in je server. Data die de server verstuurd, wordt via 1 van de 2 netwerkkaarten verstuurd. Dit wordt door de server zelf geregeld. Andersom echter zal je met een switch die geen trunking ondersteund niet de zelfde functie hebben om dat de switch niet weet dat de 2 ip adressen naar dezelfde host verwijzen. Het verkeer zal dus als het via netwerkkaart 1 geinitieerd werd ook via deze netwerkkaart data terug krijgen. Een soort "one-way trunking" dus eigenlijk.

Ps. wat voor netwerk kaart je hebt maakt volgens mij niks uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Master_Egg op 04-03-2004 11:22 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik post het hier nog maar eens:

Channel bonding: A technology that combines two lines into a single channel, effectively doubling the data transfer speeds.

Trunking (Trunk): A communications channel between two points. It usually refers to large-bandwidth telephone channels between switching centers that handle many simultaneous voice and data signals.
Eén kant moet trunking ondersteunen, niet beiden.
Dat is niet waar. Eén kant moet trunking ondersteunen, niet beiden.
Beide kanten moeten trunking ondersteunen anders zal het niet meer mogelijk zijn de originele channels terug de demultiplexen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 04-03-2004 11:24 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

TS heeft hier dus over channel bonding. Ik heb dat voor elkaar gekregen onder XP Pro met 2x onboard 3Com 3c980-TXM's en een Edimax router 6104. Dat laatste is niet echt top of the line apparatuur. Dus met de benodigde ondersteuning zal het wel meevallen.

Zie ook [rml]PcDealer in "[ Trunking] hoe zit dat?"[/rml]

[ Voor 15% gewijzigd door PcDealer op 04-03-2004 11:35 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Oke, bedankt mensen. Ik weet nu dus dat het channel Bonding heet :). En de manier waarop PcDealer het heeft gedaan blijkt ook gewoon onder Win2k3 Server te werken, bedankt!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Acid-Rain schreef op 04 maart 2004 @ 12:12:
Oke, bedankt mensen. Ik weet nu dus dat het channel Bonding heet :). En de manier waarop PcDealer het heeft gedaan blijkt ook gewoon onder Win2k3 Server te werken, bedankt!
Tja XP/Server 2003. Het scheelt niet veel onderhuids. :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
dus je bouwt op deze manier een channel bond door twee kaarten te bridgen in windows en op geen enkele andere manier?
en dat moet dan dus met 2 willekeurig netwerkkaartjes kunnen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
Nee, een bridge is iets totaal anders!.
Wat ik zou doen is de software van de 3com 3C996 kaart te downloaden. Daaruit de Broadcom Advanced Server Program (BASP) installeren, en daarmee een trunk maken. Deze BASP software kan volgens mij prima met de meeste 3Com, Intel en Broadcom kaarten overweg.

Ondersteuning van je switch is niet per se nodig overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door FatalError op 04-03-2004 15:58 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
ow.. mm.. confusing. Dus ik heb eigenlijk niets met dat bridgen van de NIC's te maken? Ik moet dus de BASP software van de 3com 3C996 downloaden (die drivers dan ook?). En daarmee een trunk maken... Alleen ik moet toch channel bonding hebben, toch geen trunk :?

• FatalError
Bonding/trunking/teaming..whatever:)

Die BASP software is onderdeel van de drivers bij de 3C996.
Nieuwer dan de 3Com drivers: ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/options/v705-cd.exe

[ Voor 34% gewijzigd door FatalError op 04-03-2004 22:47 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
eehm.. wat is die onderste link? En wat kan ik nu het beste doen? de 3com996 drivers instaleren (niet 980?)?. En bij de drivers zitten automatisch de BASP software? waarmee dus 2 NIC's gekoppeld worden tot 1 virtuele NIC met 2x100mbit snelheid?

• Fuzzy3366
  • Laatst online: 13-01 22:57
Maar wat is een bridge dan precies?

• FatalError
eehm.. wat is die onderste link? En wat kan ik nu het beste doen? de 3com996 drivers instaleren (niet 980?)?. En bij de drivers zitten automatisch de BASP software? waarmee dus 2 NIC's gekoppeld worden tot 1 virtuele NIC met 2x100mbit snelheid?
Het gaat niet om de drivers, maar enkel om de BASP software die erbij zit.
Deze software zit bij iedere kaart die een Broadcom 5700 server chip heeft, zoals de 3Com 3C996.
Ik zou de BASP gebruiken van die link die ik gaf, die zijn namelijk moderner dan die op de 3Com site te vinden zijn.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
FatalError schreef op 04 maart 2004 @ 15:55:
Nee, een bridge is iets totaal anders!.
.
ja dat weet ik, een bridge is min of meer een switch met maar 2 poorten die gegevens door stuurt op basis van mac(of het was ip als ik me vergis)

maar uit wat Pcdealer beweert maak ik op dat als je 2 kaarten bridged dat je dan ook een trunk hebt, al vind ik dat wat vreemd klinken enerzijds en toch ook weer niet zo heel vreemd anderszijds als je er ff over zit te denken.

• FatalError
Als je 2 gebridge-te netwerkkaarten op een switch aansluit kunnen er volgens mij 2 dingen gebeuren:
-Pakketjes blijven rondgestuurd worden omdat beide apparaten dat nu eenmaal doen :) De snelheid zal ENORM inzakken.
-Een van beiden poorten zal afgesloten worden (door STP) zodat de loop opgeheven wordt.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
FatalError schreef op 05 maart 2004 @ 12:19:
[...]

Het gaat niet om de drivers, maar enkel om de BASP software die erbij zit.
Deze software zit bij iedere kaart die een Broadcom 5700 server chip heeft, zoals de 3Com 3C996.
Ik zou de BASP gebruiken van die link die ik gaf, die zijn namelijk moderner dan die op de 3Com site te vinden zijn.
Maar ik gebruik dus 2 3com905 kaarten, werkt de BASP software hier wel mee?
Ik had dus ergens gelezen dat als je de drivers voor de 3c980 instaleerd voor een 3c905 NIC, dat dan harwarematige trunk(of channel bonding) wel ondersteund wordt. En dan moet de BASP software wel werken.

• FatalError
Je kan inderdaad de software van de 3Com 980 installeren, maar hier heb ik zelf erg slechte ervaringen mee (crashende pc, niet compatible met XP). Voor zover ik mij kan herinneren werkt de BASP software ook met de 3Com 905 kaarten.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ok, bedankt voor je hulp! Ik zal het zo even gaan proberen...
via Terminal Services je netwerkinstellingen veranderen is nooit grappig...
/edit

Ik heb de software geinstalleerd, en een groep (Team) aangemaakt van het type 'Smart Load Balancing'.
Overigens kreeg ik wel een melding dat de NIC niet ondersteunt werd oid, maar die heb ik genegeerd.
Als ik nu van meedere pc's wat van de server aftrek komt de upload boven de 10MB/s
Het schijnt op deze manier dus te werken! :*)
Bedankt mensen!

[ Voor 60% gewijzigd door M-ThijZ op 05-03-2004 17:28 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 09:03

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Acid-Rain schreef op 04 maart 2004 @ 12:12:
Nou dit werkt dus niet onder windows 2003 (SBS)...
Iemand een suggestie om dit bonden voor elkaar te krijgen?
Er zitten twee Intel netwerkkaarten in onze server en het mooiste zou zijn als elke NIC aan een aparte switch wordt gekoppeld.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
CAP-Team schreef op 16 juni 2004 @ 11:14:
[...]

Nou dit werkt dus niet onder windows 2003 (SBS)...
Iemand een suggestie om dit bonden voor elkaar te krijgen?
Er zitten twee Intel netwerkkaarten in onze server en het mooiste zou zijn als elke NIC aan een aparte switch wordt gekoppeld.
Tijd om de systeem beheerder erbij te halen...

bridge doe je om 2 netwerken aan elkaar te kopellen, de pc werkt dan als een soort verlengstukje. Dat heeft niks met trunking of watever te maken.

Wat jij dan wilt... je wilt 2 kaarten koppelen om 200 mbit te halen, maar vervolgens hang je iedere kaart aan een aparte switch, en ik neem aan een apart netwerk?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 09:03

CAP-Team

XBL: CAPTeam

We hebben in onze server 2 NIC's zitten, en we hebben ook 2 switches. We hebben nu alle pc's binnen het bedrijf op die ene switch (24 poorts) zitten, wat de performance natuurlijk niet ten goede komt.

Als we nu 12 (ofzo) van die aansluitingen uit die ene switch halen en die in de switch die gekoppeld is aan de tweede NIC prikken zou dat de helft schelen.
Echter je kunt natuurlijk niet twee NICS identiek configureren, of wel?

Het is wel de bedoeling dat het één netwerk is/blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door CAP-Team op 16-06-2004 11:35 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Pagina: 1