Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Speakers schakelen] Hoe dik moeten de printbanen?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik ben een speciale speakerschakelaar voor m'n pc aan het maken. Maar nu wil ik ook zware autospeakers kunnen sturen.

Mijn vraag is nu, hoe dik moeten de baantjes zijn op de printplaat tussen aanvoerkroonsteen, relais en speakerkroonsteen?

Sorry voor dit achtelijk kleine, totaal suffe topic, maar ik zit gewoon muurvast. Alles is al klaar, van microcontroller tot visual basic sturing, behalve die paar baantjes... Eigenlijk zou er een centraal 'kleine vragen' topic moeten zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door sebastius op 04-03-2004 00:49 ]

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Enne, waarmee ga je die zware autospeakers dan aansturen ?

Want ik zie niet helemaal in wat dit met de dikte van printbanen te maken heeft ............ met een schakelaar die de nodige Amps kan schakelen en wat draad moet je er gewoon zijn.

De hoeveelheid vermogen die je wilt schakelen is dan bepalend, voor het benodige Ampérage en de dikte van de speakerkabels.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Verwijderd

Maak ze zo breed mogelijk, ze zijn waarschijnlijk maar kort, dus enige weerstand van belang zal het niet opleveren en je kunt ze altijd nog vertinnen, desnoods een draad er op solderen.

De weerstand van koper is 0,0175 Ohm per meter per mm2.
De dikte van een koperspoor is 0,03mm.

Stel: koperspoor is 10 cm lang en 2mm breed, de weerstand wordt dan 30 milliOhm.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 01:26 ]

Verwijderd

exter: wat je eigenlijk zegt is 'hoe breder het spoor, hoe hoger de weerstand'???
Lijkt me nogal onlogisch...

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
sebastius schreef op 04 maart 2004 @ 00:49:
Blabla knipperdeknip

Sorry voor dit achtelijk kleine, totaal suffe topic, maar ik zit gewoon muurvast. Alles is al klaar, van microcontroller tot visual basic sturing, behalve die paar baantjes... Eigenlijk zou er een centraal 'kleine vragen' topic moeten zijn...
ff offtopic hoor maar zou dat geen leuk id-tje zijn om een "post hier je kleine vragen" topic te starten? :)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 16:50:
exter: wat je eigenlijk zegt is 'hoe breder het spoor, hoe hoger de weerstand'???
Idd de weerstand zakt juist. Als je door een dunne kabel veel stroom trekt dan zal deze verhitten door de weerstand. Met een dikke kabel gaat dit echter wel.

Kijk eens naar een zekering, deste dikker het ijzer is wat in de zekering zit deste meer amp kan de zekering aan. Een heel dun draatje heeft dus een lage weerstand.

Mischien dat je bedoelt dat koper ook weerstand opleverd omdat het niet 100% gelijdend is. Dan zou dat moetten betekenen dat de draad zelf ook weerstand opleverd (wat het dus ook doet). Dan heb je wel gelijk en mag je mijn verhaal schrappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 16:57 ]

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 16:56:
[...]
*knip*
Een heel dun draatje heeft dus een lage weerstand.
*knip*
hogere weerstand tog?? 8)7

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 16:50:
Waar zeg ik dat dan?

Dan komt het verkeerd over.
Dit bedoel ik:

0,0175 * lengte in m / opp.vl. in mm2

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 17:36 ]

Verwijderd

De weerstand van koper is 0,0175 Ohm per meter per mm2.
Dus een kabel van 1mm² heeft een weerstand van 0,0175 Ohm per meter, en een kabel van 2mm² heeft een weerstand van 0,0350 Ohm per meter, zeg je daar eigenlijk. Maar ik snap nu wat je bedoelt.

Verwijderd

Het was inderdaad niet goed uitgedrukt...

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 14:25

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Let op:

Bij grote stromen ontstaat er een zogenaamd "skin effect" : de stroom gaat dan alleen door de buitenste ring, op een print : aan de buitenkant van de printsporen.

Wat je kan doen is ipv een dik printspoor, een aantal kleinere parallel lopende sporen maken.

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:21

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

alexandersamson schreef op 04 maart 2004 @ 16:53:
ff offtopic hoor maar zou dat geen leuk id-tje zijn om een "post hier je kleine vragen" topic te starten? :)
Alsjeblieft niet :r *. Je kunt hier geen fuck meer vinden omdat alles is weggestopt in 20 megatopics van 1000posts. Van constant ctrl-f moeten gebruiken word je ook niet vrolijk :/. Lang leve de kleine specifieke topics als je het mij vraagt.

Laatst zelfs maar een duurder mobo besteld omdat hier over het goedkopere mobo vast wel iets te vinden was over samenwerking met ddr400, maar omdat ik geen zin had al die grote topics door te spitten.

* dit is niet persoonlijk bedoeld, ik heb het over de tendens hier.

Verwijderd

Snoeiman schreef op 05 maart 2004 @ 14:24:
Let op:

Bij grote stromen ontstaat er een zogenaamd "skin effect" : de stroom gaat dan alleen door de buitenste ring, op een print : aan de buitenkant van de printsporen.

Wat je kan doen is ipv een dik printspoor, een aantal kleinere parallel lopende sporen maken.
Het skin effect treedt alleen op bij zeer hoge frequenties.
Het wordt veroorzaakt door de zelfinduktie van een geleider, een printspoor van enkele centimeters zal weinig zelfinduktie hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 16:46 ]

Verwijderd

Skineffect hoef je inderdaad geen rekening mee te houden. (voor de liefhebbers hier een leuk artikel dat ik toevallig tegen kwam: http://www.et-installateur.nl/PDF/TA01_1.PDF).

Ik zie trouwens dat het weerstandverhaal nog niet helemaal duidelijk is. In het kort komt het er op neer: Hoe groter de diameter en hoe kleiner de lengte van de kabel deste lager is de weerstandwaarde (en in dit geval wil je een zo laag mogelijke weerstand hebben). In dit geval kun je een kabel zien als een tuinslang. Daar geld 't zelfde verhaal wanneer je er zoveel mogelijk water doorheen wil pompen:D

En zoals gezegd, probeer de schakelende relais zo dicht mogelijk bij de aansluitingen te zetten zodat de printsporen kort zijn en je ze ook breed uit kunt voeren. Wanneer je er geen subwoofer aan hangt kom je met 5 mm spoorbreedte al een heel eind de goede richting in. Wat je ook kunt doen is je sporen vertinnen (eventueel een draadje er overheen solderen), alle kleine beetjes helpen.
Pagina: 1