Ik heb een Demon ADSL verbinding van 8 Mbit / 1 Mbit. In het begin haalde ik downstream en upstream bijna de maximale snelheden (780 kbyte/sec down, 80-90 kbyte/sec up). Dolle pret dus. Helaas is dat 'ineens' veranderd. Geen idee wat er is gebeurd, maar ik haal upstream nog maar tussen de 13 en de 20 kbyte/sec, downstream tussen de 200 en 300 kbyte/sec.
Demon vertelt me dat er veel ruis op de lijn zit. En ook dat dit vaak komt door slechte bekabeling. Nu loopt er een vrij lange telefoonkabel tussen de splitter en het ADSL modem, maar dat was altijd al zo. Dat lijkt me dus geen reden voor de plotselinge problemen. Ook zou een magnetisch veld de oorzaak kunnen zijn en we hebben een andere tv gekregen, maar ten eerste vallen die periodes volgens mij niet samen en bovendien is het signaal altijd slecht, ook als de tv uitstaat.
Ik heb vanavond even een meting gedaan vanaf het ADSL modem. Uit een ander topic weet ik dat mijn noise margins behoorlijk laag zijn, die moet minimaal 6 dB zijn en daar zit ik maar vlak boven met m'n upstream. Dit is wat ik gemeten heb:
Naast dit internetprobleem hebben we (volgens mij even lang) ook telefoonproblemen. Vaak is het zo dat als we de hoorn opnemen om te gaan bellen en het nummer intoetsen, de kiestoon blijft klinken. De lijn 'pakt' het nummer niet als het ware.
Kan dit een probleem met de splitter zijn? Zo ja, kan ik testen zonder de splitter zonder de boel al te erg te verneuken? Weet namelijk niet of het telefoonsignaal m'n ADSL signaal kan verstoren.
Iemand anders nog tips/opmerkingen/vragen?
Demon vertelt me dat er veel ruis op de lijn zit. En ook dat dit vaak komt door slechte bekabeling. Nu loopt er een vrij lange telefoonkabel tussen de splitter en het ADSL modem, maar dat was altijd al zo. Dat lijkt me dus geen reden voor de plotselinge problemen. Ook zou een magnetisch veld de oorzaak kunnen zijn en we hebben een andere tv gekregen, maar ten eerste vallen die periodes volgens mij niet samen en bovendien is het signaal altijd slecht, ook als de tv uitstaat.
Ik heb vanavond even een meting gedaan vanaf het ADSL modem. Uit een ander topic weet ik dat mijn noise margins behoorlijk laag zijn, die moet minimaal 6 dB zijn en daar zit ik maar vlak boven met m'n upstream. Dit is wat ik gemeten heb:
code:
Ik weet dus dat de noise margin minimaal 6 dB moet zijn, ik weet uit dat andere topic ook dat de attenuation maximaal 60 dB mag zijn. Maar ik weet niet wat relative capacity occupation is (heeft dat te maken met de snelheid waarop het modem intraint bij Demon t.o.v. wat het modem maximaal aankan?) en ik weet ook niet wat output power is. Los daarvan weet ik dus ook niet of die cijfers meer zeggen over de mogelijke oorzaak van mijn probleem.1
2
3
4
5
6
7
8
9
| relative capacity occupation: 110% noise margin upstream: 7.0 db output power downstream: 20.0 dbm attenuation upstream: 21.0 db relative capacity occupation: 89% noise margin downstream: 11.0 db output power upstream: 0.0 dbm attenuation downstream: 30.0 db |
Naast dit internetprobleem hebben we (volgens mij even lang) ook telefoonproblemen. Vaak is het zo dat als we de hoorn opnemen om te gaan bellen en het nummer intoetsen, de kiestoon blijft klinken. De lijn 'pakt' het nummer niet als het ware.
Kan dit een probleem met de splitter zijn? Zo ja, kan ik testen zonder de splitter zonder de boel al te erg te verneuken? Weet namelijk niet of het telefoonsignaal m'n ADSL signaal kan verstoren.
Iemand anders nog tips/opmerkingen/vragen?
[ Voor 3% gewijzigd door TripleM op 04-03-2004 00:38 ]