[ADSL] Slechte verbinding, wat betekenen metingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een Demon ADSL verbinding van 8 Mbit / 1 Mbit. In het begin haalde ik downstream en upstream bijna de maximale snelheden (780 kbyte/sec down, 80-90 kbyte/sec up). Dolle pret dus. Helaas is dat 'ineens' veranderd. Geen idee wat er is gebeurd, maar ik haal upstream nog maar tussen de 13 en de 20 kbyte/sec, downstream tussen de 200 en 300 kbyte/sec.

Demon vertelt me dat er veel ruis op de lijn zit. En ook dat dit vaak komt door slechte bekabeling. Nu loopt er een vrij lange telefoonkabel tussen de splitter en het ADSL modem, maar dat was altijd al zo. Dat lijkt me dus geen reden voor de plotselinge problemen. Ook zou een magnetisch veld de oorzaak kunnen zijn en we hebben een andere tv gekregen, maar ten eerste vallen die periodes volgens mij niet samen en bovendien is het signaal altijd slecht, ook als de tv uitstaat.

Ik heb vanavond even een meting gedaan vanaf het ADSL modem. Uit een ander topic weet ik dat mijn noise margins behoorlijk laag zijn, die moet minimaal 6 dB zijn en daar zit ik maar vlak boven met m'n upstream. Dit is wat ik gemeten heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
relative capacity occupation: 110%
noise margin upstream: 7.0 db
output power downstream: 20.0 dbm
attenuation upstream: 21.0 db

relative capacity occupation: 89% 
noise margin downstream: 11.0 db
output power upstream: 0.0 dbm
attenuation downstream: 30.0 db
Ik weet dus dat de noise margin minimaal 6 dB moet zijn, ik weet uit dat andere topic ook dat de attenuation maximaal 60 dB mag zijn. Maar ik weet niet wat relative capacity occupation is (heeft dat te maken met de snelheid waarop het modem intraint bij Demon t.o.v. wat het modem maximaal aankan?) en ik weet ook niet wat output power is. Los daarvan weet ik dus ook niet of die cijfers meer zeggen over de mogelijke oorzaak van mijn probleem.

Naast dit internetprobleem hebben we (volgens mij even lang) ook telefoonproblemen. Vaak is het zo dat als we de hoorn opnemen om te gaan bellen en het nummer intoetsen, de kiestoon blijft klinken. De lijn 'pakt' het nummer niet als het ware.

Kan dit een probleem met de splitter zijn? Zo ja, kan ik testen zonder de splitter zonder de boel al te erg te verneuken? Weet namelijk niet of het telefoonsignaal m'n ADSL signaal kan verstoren.

Iemand anders nog tips/opmerkingen/vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door TripleM op 04-03-2004 00:38 ]

• carpin
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-12-2022
Lijkt mij dat dit een probleem in de centrale is, waarschijnlijk een poort defect daaro
en de spiltter kan je er afhalen zonder problemen

[ Voor 23% gewijzigd door carpin op 04-03-2004 00:48 ]

Verwijderd

Heb je al een andere kabel getest ? Dat zou ik toch wel even doen, heb je namelijk meteen duidelijkheid of het de kabel is of dat het bij de provider van de lijn (KPN, BBned) is. Wat je anders ook even moet vragen, is of ze de lijn testen, dus de kbit snelheid van de lijn die ze op dat moment zien. Dus zoals je het modem bij je pc hebt staan, en daarna ook als je het modem rechtstreeks aansluit op de kabel vanaf de straat die de meterkast binnenkomt. Dan weet je helemaal zeker of het in jouw huis is of niet. Weet niet of Demon zelf veel kan testen, anders is het beter om KPN of BBned zelf te bellen.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 19:49

FlipFluitketel

Frontpage Admin
FF Offtopic: Kun je die metingen zelf doen, zo ja hoe?? Ik heb namelijk af en toe dat mijn verbinding spontaan verbroken wordt, dit is gekomen na de laatste upgrade van KPN...

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

FlipFluitketel schreef op 04 maart 2004 @ 09:33:
FF Offtopic: Kun je die metingen zelf doen, zo ja hoe?? Ik heb namelijk af en toe dat mijn verbinding spontaan verbroken wordt, dit is gekomen na de laatste upgrade van KPN...
Welk modem gebruik je? En met welke firmware?

Verwijderd

Als ik jou was zou ik even KPN bellen, 0800-0407, en probeer zsm langs de 1e lijn te komen, zodat de 2e lijn jouw lijn kan testen zoals ik in mijn post hierboven aangaf. Dat gaf bij mij ook de oplossing, bleek een kabel in mijn huis te zijn.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 11:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Hier hetzelfde probleem! zo'n meeting uitvoeren vindt ik wel verrekte interessant
helaas gebruik ik een alcatel usb modem hiermee kan ik vast niet meten bij kpn of wel?

Verwijderd

snr margin is ok...heb zelf 4 db up 7 db down en een stabiele snelle verbinding.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 10:31

slaay

Natuurbeleven.com

Heb dit probleem gehad tijdens de verhoging van KPN ADSL.

Haalde netjes op mijn modem 2048/640. Maar na de verhoging nog maar 2300/640.

Bleek dat in de kabelverdeler bij ons in de buurt mijn aansluiting een andere aansluiting 'raakte'. Niet fysiek, maar de bitjes stoorden elkaar behoorlijk.

Men heeft mijn aansluiting opnieuw vastgezet in de kabelverdeler en haal nu weer netjes 4096/640 op mijn modem!
code:
1
2
3
4
                                  Downstream        Upstream
Margin       [dB]     :               21               10
Attenuation  [dB]     :                6                3
OutputPower  [dBm]    :                7                4

Tijdens de storing was mijn Downstream Margin maar 10 dB.

Bel KPN op en blijf volhouden, waarschijnlijk schuift men het af op: "Meneer u woont te ver weg".

Succes!

Dich bis echt unne foëzen haas

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 19:49

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik heb het Thomson Speedtouch 510 modempje..
Firmware v. 4.2.3.0.0

Hmm.. zie nu wel dat ik al bijna 2 dagen verbinding heb... Misschien is mijn probleem dus al opgelost (maar hoe weet ik dus ook niet, ik heb verder niks veranderd hier)... Misschien dat er in de centrale weer iets veranderd is of zo..

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• TripleM
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 09:22:
Heb je al een andere kabel getest ? Dat zou ik toch wel even doen, heb je namelijk meteen duidelijkheid of het de kabel is of dat het bij de provider van de lijn (KPN, BBned) is. Wat je anders ook even moet vragen, is of ze de lijn testen, dus de kbit snelheid van de lijn die ze op dat moment zien. Dus zoals je het modem bij je pc hebt staan, en daarna ook als je het modem rechtstreeks aansluit op de kabel vanaf de straat die de meterkast binnenkomt. Dan weet je helemaal zeker of het in jouw huis is of niet. Weet niet of Demon zelf veel kan testen, anders is het beter om KPN of BBned zelf te bellen.
Maar waarom zou het de kabel zijn? Die was prima en is niet verplaatst in de tussentijd.

Ik ga in ieder geval wel even proberen de boel zo rechtstreeks en met zo kort mogelijke kabels aan te sluiten om te zien wat dat scheelt.

Ik heb dus gewoon een perfecte verbinding gehad, dat is het vreemde. Maar als ik kan testen zonder splitter en de boel is dan wel heel snel, dan weet ik dat het bij mij ligt. Is het dan nog steeds langzaam dan moet er iets anders zijn. Bij KPN bijvoorbeeld.

Nog vager, sinds vandaag heb ik ineens weer 65 kbyte/sec upstream. Daarmee is de verbinding lang niet zo goed als ik had, maar in ieder geval al een stuk beter.

[ Voor 10% gewijzigd door TripleM op 04-03-2004 13:54 ]

• TripleM
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 10:27:
snr margin is ok...heb zelf 4 db up 7 db down en een stabiele snelle verbinding.
Wat is een snelle verbinding? Haal jij net als ik deed 780 kbyte/sec downstream en 90 kbyte/sec upstream?

Verwijderd

TripleM schreef op 04 maart 2004 @ 13:51:
[...]

Wat is een snelle verbinding? Haal jij net als ik deed 780 kbyte/sec downstream en 90 kbyte/sec upstream?
Ik haal 850 down en 88 up...sneller kan mijn speedtouch niet up..linesync op 8064 down/896 up...

Vehaal van SNR margin moet zo hoog mogelijk zijn is niet helemaal juist...heb er een heel technisch verhaal van gelezen, maar het staat ingesteld in een soort tredes wat ik er mij van kan herinneren....6 db...en dan ga ja naar rond 12db en zo omhoog..ligt aan de instellingen in de centrale...attentuation waardes zijn veel belanrgijker...die moeten zo laag mogelijk zijn..geven nl. de waarde van degradatie van de kwaliteit van het signaal van de centrale naar jouw huis aan..hoe lager..hoe beter het signaal.

• TripleM
Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 14:53:
Ik haal 850 down en 88 up...sneller kan mijn speedtouch niet up..linesync op 8064 down/896 up...

Vehaal van SNR margin moet zo hoog mogelijk zijn is niet helemaal juist...heb er een heel technisch verhaal van gelezen, maar het staat ingesteld in een soort tredes wat ik er mij van kan herinneren....6 db...en dan ga ja naar rond 12db en zo omhoog..ligt aan de instellingen in de centrale...attentuation waardes zijn veel belanrgijker...die moeten zo laag mogelijk zijn..geven nl. de waarde van degradatie van de kwaliteit van het signaal van de centrale naar jouw huis aan..hoe lager..hoe beter het signaal.
Van de centrale naar het modem, met alles ertussenin. Hmm, wat zijn die waardes bij jou? Want dan zal die 21 en 30 waarschijnlijk veel te hoog zijn.

Heb ook een andere (nieuwe) splitter geprobeerd, scheelt ook niks. Schijnbaar moet je ook opletten voor de maximale aansluitfactor. Ik had nog nooit van aansluitfactoren gehoord maar verrek, het stond inderdaad onderop onze telefoons :)

• TripleM
Sinds gisteravond, na het geklooi, had ik 'ineens' 65 kbyte/sec upstream. Dus ik dacht, aha het zit dus toch in de kabels. Dus, net even alles losgegooid en het draadje uit de muur recht in t modem geprikt. De situaties zijn dus als volgt, met bijbehorende metingen:

--> splitter --> contactdoos --> tel.kabel (6m) --> modem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
relative capacity occupation: 110%
attenuation upstream: 21.0 db

relative capacity occupation: 89% 
noise margin downstream: 11.0 db
attenuation downstream: 30.0 db

--> modem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
relative capacity occupation: 107%
attenuation upstream: 16.0 db

relative capacity occupation: 86% 
noise margin downstream: 12.0 db
attenuation downstream: 29.5 db

De snelheden zijn precies hetzelfde. Nog wel dezelfde upstream van 65 kbyte/sec en downloaden wil niet harder dan 130-200 kbyte/sec.

Jullie zien, nauwelijks verschil en nu haal ik het draadje uit de muur en prik het recht in het modem. Nu weet ik het echt niet meer...

[ Voor 14% gewijzigd door TripleM op 04-03-2004 19:26 ]

Pagina: 1